![]() 31.05.2020 21:30:30 (muokattu 31.05.2020 21:31:25) | |
---|---|
Sama kun kysyisi miten maalaamista voisi nopeuttaa. Noh jos maalataan seiniä niin vissiin sitä haluaa saada homman nopeasti hoidettua. Tai sadan metrin juoksu, mitä nopeemmin, sen parempi. Mutta taiteilu... taulujen maalaus tai musiikki, pitääkö sitä sitten hotkia ja ahmia. Mene ja tiedä. Lähtökohtasesti hassua soittaa nopeammin kuin pystyy ajattelemaan tai hyräilemään. Aivotonta touhua oikeastaan kirjaimellisesti. Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta. | |
![]() 31.05.2020 23:48:03 | |
KaRa: ........ Lähtökohtasesti hassua soittaa nopeammin kuin pystyy ajattelemaan tai hyräilemään. Aivotonta touhua oikeastaan kirjaimellisesti. Se on urheilullista ja seksikästä :-D Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa....... | |
![]() 01.06.2020 00:13:24 | |
hallu: Se on urheilullista ja seksikästä :-D Niin vissiin. Se ero kuitenkin urheilussa ja musassa on, että kukaan ei oletakaan urheilijoilla olevan aivoja. Muusikosta sen sijaan koskaan ei tiedä, paitsi silloin kun se alkaa pyrkyröimään muna pystyssä. Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta. | |
![]() 01.06.2020 13:48:59 | |
KaRa: Lähtökohtasesti hassua soittaa nopeammin kuin pystyy ajattelemaan tai hyräilemään. Kuinkas nopeasti ihminen pystyy ajattelemaan? Kielen värähtelynkin aivot pystyy tulkitsemaan ongelmitta sinne 20 kHz suunnille. Sen nopeempaa ei varmaan kyl tarvi pikata juum. Mut tuo hyräilyjutun saisit kyllä perustella. Onko se jotenkin epähassumpaa, jos Scatman John soittaa nopeaa :P | |
![]() 01.06.2020 14:30:40 | |
Arkka: Kuinkas nopeasti ihminen pystyy ajattelemaan? Kielen värähtelynkin aivot pystyy tulkitsemaan ongelmitta sinne 20 kHz suunnille. Sen nopeempaa ei varmaan kyl tarvi pikata juum. Mut tuo hyräilyjutun saisit kyllä perustella. Onko se jotenkin epähassumpaa, jos Scatman John soittaa nopeaa :P Niin tai toki autollakin voi ajaa vaikka kuinka nopeasti, mutta reaktioaika ihmisellä on mitä on. Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta. | |
![]() 01.06.2020 17:23:29 (muokattu 01.06.2020 17:24:18) | |
Jos biisin nimi on 'Frantic Disembowelment', herrojen on kait oletettua soittaa nopeasti. ASMR videoiden taustalle sitten hitaampaa. | |
![]() 01.06.2020 19:56:58 | |
KaRa: Sama kun kysyisi miten maalaamista voisi nopeuttaa. Noh jos maalataan seiniä niin vissiin sitä haluaa saada homman nopeasti hoidettua. Tai sadan metrin juoksu, mitä nopeemmin, sen parempi. Mutta taiteilu... taulujen maalaus tai musiikki, pitääkö sitä sitten hotkia ja ahmia. Mene ja tiedä. Lähtökohtasesti hassua soittaa nopeammin kuin pystyy ajattelemaan tai hyräilemään. Aivotonta touhua oikeastaan kirjaimellisesti. Ei se ole mitenkään sama asia, olet ihan vitun kujalla. | |
![]() 01.06.2020 20:06:51 | |
KaRa: Niin tai toki autollakin voi ajaa vaikka kuinka nopeasti, mutta reaktioaika ihmisellä on mitä on. Jees ja mun pöytä on keltainen, mutta silti kello on mitä on. | |
![]() 01.06.2020 20:09:20 | |
antnis: Ei se ole mitenkään sama asia, olet ihan vitun kujalla. Kiroilun sijasta voisit kertoa miten se ei ole sama asia. Mistä me tiedetään, että sinä et ole kujalla kun et kerro? Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa....... | |
![]() 01.06.2020 20:36:25 | |
antnis: Ei se ole mitenkään sama asia, olet ihan vitun kujalla. Pusi pusi. Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta. | |
![]() 04.06.2020 20:57:34 | |
KaRa: Sama kun kysyisi miten maalaamista voisi nopeuttaa. Noh jos maalataan seiniä niin vissiin sitä haluaa saada homman nopeasti hoidettua. Tai sadan metrin juoksu, mitä nopeemmin, sen parempi. Mutta taiteilu... taulujen maalaus tai musiikki, pitääkö sitä sitten hotkia ja ahmia. Mene ja tiedä. Lähtökohtasesti hassua soittaa nopeammin kuin pystyy ajattelemaan tai hyräilemään. Aivotonta touhua oikeastaan kirjaimellisesti. Musiikki on tulkinnan ja taiteen lisäksi myös teknistä suorittamista. Joskus oman taiteellisen vision tai päässä soivan melodian toteuttaminen kitaralla vaatii tietyn teknisen tason hallinnan. Silloin on pakko treenata myös soittotekniikkaa ja -nopeutta. Kaikelle on aikansa ja paikkansa taiteessa. Mun on vaikea kuvitella Pulliainen vetämässä infernaalisia arpeggioita agentsin keikalla, mutta toisaalta vaikka Alexi Laiho, Steve Vai tai muut vastaavat saavat nopeatkin soitannat kuulostamaan ihan oikealta taiteelta. Ei kai nopean ja hitaan soiton välillä ole jotain maagista rajaa, jonko jälkeen se ei ole enää taidetta? Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus. | |
![]() 04.06.2020 22:05:28 | |
Vainottu: Musiikki on tulkinnan ja taiteen lisäksi myös teknistä suorittamista. Joskus oman taiteellisen vision tai päässä soivan melodian toteuttaminen kitaralla vaatii tietyn teknisen tason hallinnan. Silloin on pakko treenata myös soittotekniikkaa ja -nopeutta. Kaikelle on aikansa ja paikkansa taiteessa. Mun on vaikea kuvitella Pulliainen vetämässä infernaalisia arpeggioita agentsin keikalla, mutta toisaalta vaikka Alexi Laiho, Steve Vai tai muut vastaavat saavat nopeatkin soitannat kuulostamaan ihan oikealta taiteelta. Ei kai nopean ja hitaan soiton välillä ole jotain maagista rajaa, jonko jälkeen se ei ole enää taidetta? Monesti kappaleessa on sekä nopeita että hitaita kohtia ja ainakin itse joudun konstikkaampia kohtia reenaamaan enemmän, että saisin ne menemään silleen ettei ne kuulostaisi vaikeilta vaan mieluummin vaivattomilta...... ja se musan taika niinkö säilyisi. Taimi on kyllä tosi olennainen juttu näissä. Mutta mitä tulee hitaaseen ja nopeaan soittoon, niin mulle jäi mieleen erään edesmenneen ruotsalaisen jazzpianistin kommentti, että hitaasti soittaminen on kuin tutkisi musiikkia mikroskoopilla. Kuvataidevertausta käyttääkseni, vaikkapa Mona Lisa maalauksen tutkiminen mikroskoopilla varmasti paljastaa mihin suuntaan ja minkälaisella voimakkuudella siveltimen vedot on vedelty, mutta taidenautinto edellyttää jonkinlaista etäisyyttä, että näkee kokonaisuuden. Vetääkseni analogian musiikkiin, voisi hidastetun soiton (tarkastella mikroskoopilla) paljastavan yksittäiset nuotit joista musiikki rakentuu, mutta nopeuden (etäisyyden) pitää olla sopiva, että nuottien muodostama kuva paljastuu. Kuvasta sitten riippuu kuinka paljon nuotteja aikaikkunaan pitää sovittaa. Mä luulen, että yleensä nopean soiton kritiikki ei koske musiikin nopeutta tai sen vaatimusta, vaan soiton nopeuden itsetarkoituksellisuutta. Siis sitä että ei esitetä musiikkia vaan soittoa, missä soittosuoritteen akrobaattisuus on se taideteos eikä niinkään äänen maalaama kuva. No eihän kitarasirkus tai akrobatia ole sen kielteisempiä, se on vaan oma juttunsa. Mutta jotenkin musta välillä tuntuu että meillä ihmisillä on taipumus keskustella toistemme ohitse kun juttelemme lähinnä ennakkoluulojemme kanssa. PS: en tarkoita milläänmuotoa kritisoida sinua, vaan ihan tämä keskustelun aihe vaan pisti tään mun hajatelman liikkeelle :-) Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa....... | |
![]() 05.06.2020 00:56:50 | |
hallu: Monesti kappaleessa on sekä nopeita että hitaita kohtia ja ainakin itse joudun konstikkaampia kohtia reenaamaan enemmän, että saisin ne menemään silleen ettei ne kuulostaisi vaikeilta vaan mieluummin vaivattomilta...... ja se musan taika niinkö säilyisi. Taimi on kyllä tosi olennainen juttu näissä. Mutta mitä tulee hitaaseen ja nopeaan soittoon, niin mulle jäi mieleen erään edesmenneen ruotsalaisen jazzpianistin kommentti, että hitaasti soittaminen on kuin tutkisi musiikkia mikroskoopilla. Kuvataidevertausta käyttääkseni, vaikkapa Mona Lisa maalauksen tutkiminen mikroskoopilla varmasti paljastaa mihin suuntaan ja minkälaisella voimakkuudella siveltimen vedot on vedelty, mutta taidenautinto edellyttää jonkinlaista etäisyyttä, että näkee kokonaisuuden. Vetääkseni analogian musiikkiin, voisi hidastetun soiton (tarkastella mikroskoopilla) paljastavan yksittäiset nuotit joista musiikki rakentuu, mutta nopeuden (etäisyyden) pitää olla sopiva, että nuottien muodostama kuva paljastuu. Kuvasta sitten riippuu kuinka paljon nuotteja aikaikkunaan pitää sovittaa. Mä luulen, että yleensä nopean soiton kritiikki ei koske musiikin nopeutta tai sen vaatimusta, vaan soiton nopeuden itsetarkoituksellisuutta. Siis sitä että ei esitetä musiikkia vaan soittoa, missä soittosuoritteen akrobaattisuus on se taideteos eikä niinkään äänen maalaama kuva. No eihän kitarasirkus tai akrobatia ole sen kielteisempiä, se on vaan oma juttunsa. Mutta jotenkin musta välillä tuntuu että meillä ihmisillä on taipumus keskustella toistemme ohitse kun juttelemme lähinnä ennakkoluulojemme kanssa. PS: en tarkoita milläänmuotoa kritisoida sinua, vaan ihan tämä keskustelun aihe vaan pisti tään mun hajatelman liikkeelle :-) Tämä oli oikein hyvää pohdintaa mun mielestä. :) Tässä taidetaan myös mennä sinne kuuluisien makuasioiden puolelle, että milloin nopeus on itse tarkoitus ja milloin se sopii tilanteeseen. Itse olen sitä koulukuntaa, että nautin molemmista ääripäistä, mitä soiton nopeuteen tulee. Joskus parasta taidetta on ihan perkeleellinen paahtaminen ja tiluttaminen. Joskus taas ei. :) Olen täysin samaa mieltä, että kun tekniikka on kunnossa, nopeat ja vaikeatkin jutut saa kuulostamaan vaivattomalta. Ja erityisesti muille soittaessa on mukavaa, että ei tarvitse mennä siellä taitojen äärirajoilla vaan tietää varmasti osaavansa sen mitä pitää. Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. Jos et tottele, olet päissäsi tai on päässäsi aivohalvaus. | |
![]() 09.06.2020 17:31:06 (muokattu 09.06.2020 17:31:38) | |
KaRa: Niin tai toki autollakin voi ajaa vaikka kuinka nopeasti, mutta reaktioaika ihmisellä on mitä on. Autolla voi ajaa nopeasti vaikka silmät kiinni, jos ympäristö on oikea, ja autohan liikkuu itse, ei kuski sitä liikuta. Yritä nyt edes opetella analogian määritelmä ennenkuin alat puhumaan puuttuvista aivoista. Hallulla oli ihan ok pohdintaa, tosin nämä jutut pitäisi olla selviä jo ekalla luokalla. | |
![]() 09.06.2020 17:44:43 | |
antnis: Autolla voi ajaa nopeasti vaikka silmät kiinni, jos ympäristö on oikea, ja autohan liikkuu itse, ei kuski sitä liikuta. Yritä nyt edes opetella analogian määritelmä ennenkuin alat puhumaan puuttuvista aivoista. Hallulla oli ihan ok pohdintaa, tosin nämä jutut pitäisi olla selviä jo ekalla luokalla. Sitähän minä juuri tarkoitin, että vaikka silmät kiinni voi. Et ymmärrä lukemaasi. Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta. | |
![]() 09.06.2020 17:49:47 | |
KaRa: Sitähän minä juuri tarkoitin, että vaikka silmät kiinni voi. Et ymmärrä lukemaasi. Ei autolla ajaminen liity soittamiseen mitenkään, opettele edelleen puhumaan asioista, joita voi vertailla. Ja homman pointti koko keskustelun typeryydessä oli se, että kaikki soittaminen on nopeaa verrattuna siihen, että tietyn ajan kuluessa soi vain yksi ääni. | |
![]() 09.06.2020 17:53:14 | |
antnis: Ei autolla ajaminen liity soittamiseen mitenkään, opettele edelleen puhumaan asioista, joita voi vertailla. Ja homman pointti koko keskustelun typeryydessä oli se, että kaikki soittaminen on nopeaa verrattuna siihen, että tietyn ajan kuluessa soi vain yksi ääni. Liittyyhän se. Soitinta ja autoa kumpaakin kontrolloidaan. Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta. | |
![]() 09.06.2020 18:11:22 | |
KaRa: Liittyyhän se. Soitinta ja autoa kumpaakin kontrolloidaan. Kontrolloit minkä suhteen, mieti ihan rauhassa. | |
![]() 09.06.2020 18:15:40 | |
antnis: Kontrolloit minkä suhteen, mieti ihan rauhassa. Kontrolloijan ja kolmannen osapuolten suhteen tietenkin. Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta. | |
![]() 09.06.2020 21:05:13 | |
KaRa: Kontrolloijan ja kolmannen osapuolten suhteen tietenkin. Ei se kolmas osapuoli välttämättä merkityksellinen edes. Ja edelleenkään ei soittamista voi verrata maalaamiseen tai juoksemiseen, koska sen suhde aikaan on erilainen. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)