Aihe: Satrianin jälkeen masentaa;
1 2 3 4 511 12 13 14 15 16 17
Vladi
24.01.2010 01:50:14
Jucciz: Kuuntele vaikka Dave Brubeckin Take Five tai Elisan mainosbiisi parin vuoden takaa, niin oivallat, milloin kolmeen tai neljään menemätön biisi soljuu luontevasti eteenpäin niin, ettei kukaan edes huomaa, että tahtilajissa on jotain outoa.

Dream Theaterin tahtilajikikkailu on 98% ajasta just niin läpinäkyvää kuin olla ja voi: kuulostaa just siltä, että jätkät ovat miettineet riffien kohdalla, että "lisätäänpäs tähän yks ylimääräinen kuudestoistaosa" (monessa kohtaa vaikkapa A Change of Seasons:issa) tai "jätetääs tästä yks kahdeksasosa pois": tahtilajikikkailua tahtilajien vuoksi, jolloin musiikista tulee tökkivää, kankeaa ja mukavaikean kuuloista, jotta pienet matematiikkametalliyläastekitaristit voivat kaivaa intter webistä tabulatuureja soittaakseen perässä kun kuulostaa niin kummalliselta. Kuka tahansa voi lisätä Ukko Nooaan tai Jänöjussin mäenlaskuun ylimääräisiä kahdeksas- tai kuudestoistaosia ja ihan yhtä luontevalta kuulostaa.

Pidetään Vladi joskus saunailta, kuunnellaan levyjä ja jamitellaan vähän, näköjään sääkin oot Tampesterista. Ei tää niin vakavaa oo. ;)

Haha, saunailtaa joo! Jotain live-musaakin olis hienoa kuulla esim. Paappa music pubissa. ;) Joo, ei oo niin totista, mutta onhan sitä jotain tekemistä oltava näin kahden aikaan lauantaiyönä, vai kuinka?
Kyllä se siitä.
Jucciz
24.01.2010 02:01:39
Vladi: Haha, saunailtaa joo! Jotain live-musaakin olis hienoa kuulla esim. Paappa music pubissa. ;) Joo, ei oo niin totista, mutta onhan sitä jotain tekemistä oltava näin kahden aikaan lauantaiyönä, vai kuinka?

Paapan meininki on ihan liian väsynyttä. Jamit pystyyn vaikka Hatanpään treenikämpälle, siellä rokki soi ja vahvistimia on (kato vaikka omakuva). ;)

Ja toki... kun ei kerran uni tullut, tännehän sitä on tultava tilittämään tuntojaan.
Kontiak
24.01.2010 02:57:54 (muokattu 24.01.2010 04:07:04)
Jucciz: Kuuntele vaikka Dave Brubeckin Take Five tai Elisan mainosbiisi parin vuoden takaa, niin oivallat, milloin kolmeen tai neljään menemätön biisi soljuu luontevasti eteenpäin niin, ettei kukaan edes huomaa, että tahtilajissa on jotain outoa.

Ei tuo solju luontevasti. Vituttamaan alkoi koko soutaminen ja muutama "katkennut" tahti.

Zappa sen sanoi: "Jazz is not dead, it just smells funny."

Dream Theaterin tahtilajikikkailu on 98% ajasta just niin läpinäkyvää kuin olla ja voi: kuulostaa just siltä, että jätkät ovat miettineet riffien kohdalla, että "lisätäänpäs tähän yks ylimääräinen kuudestoistaosa" (monessa kohtaa vaikkapa A Change of Seasons:issa) tai "jätetääs tästä yks kahdeksasosa pois": tahtilajikikkailua tahtilajien vuoksi, jolloin musiikista tulee tökkivää, kankeaa ja mukavaikean kuuloista, jotta pienet matematiikkametalliyläastekitaristit voivat kaivaa intter webistä tabulatuureja soittaakseen perässä kun kuulostaa niin kummalliselta. Kuka tahansa voi lisätä Ukko Nooaan tai Jänöjussin mäenlaskuun ylimääräisiä kahdeksas- tai kuudestoistaosia ja ihan yhtä luontevalta kuulostaa.

Tosissaan ne silti sitä tekee.
"Loppujen reaktiot mua ei suoranaisesti kiinnostakaan. Jos joku tahtoo suuttua ja vetää herneet nenään, be my guest." - Pakkomielteinen urpo Jucciz kertoo perseilystään
Socialite
24.01.2010 03:00:53
Tämän ketjun lukotuksen/tyrehtymisen jälkeen masentaa.
laakeri
24.01.2010 05:21:48 (muokattu 24.01.2010 05:22:45)
Satriani ei osaa soittaa, kuten seuraavasta videosta käy ilmi!

http://www.youtube.com/watch?v=WJO_18sTbhA

Alussa mies selittää tekniikkaongelmastaan, ja kohdasta 3:27 eteenpäin mies tiluttaa istuen tuolilla. Söi kuulemma miestä ensimmäisillä keikkavedoilla tunnustaa yleisölle, että hän ei osaa soittaa biisiä kuin istualteen.
aalataur
24.01.2010 08:15:05 (muokattu 24.01.2010 08:31:45)

E: Anti olla, tarpeeks jo offtopicia..
jniska
24.01.2010 09:26:51
laakeri: Satriani ei osaa soittaa, kuten seuraavasta videosta käy ilmi!

http://www.youtube.com/watch?v=WJO_18sTbhA

Alussa mies selittää tekniikkaongelmastaan, ja kohdasta 3:27 eteenpäin mies tiluttaa istuen tuolilla. Söi kuulemma miestä ensimmäisillä keikkavedoilla tunnustaa yleisölle, että hän ei osaa soittaa biisiä kuin istualteen.

En mä olisi kauhean huono kitaristi, jos tuon pystyisin soittamaan, istualtaan tai vaikka makuultaan.
Siinä on soolo, joka menee luihin ja ytimiin, ainakin minun ihokarvamittari kertoo soolon toimivuudesta ( kylmät väreet selässä, käsivarsikarvat pystyssä ).

Pistäkään mollaajat tuosta soolosta oma versio Youtubeen, niin katsotaan että onnistuuko. Multa ei mene nyt eikä koskaan tule onnistumaankaan.

Veikkaisin että Ambitus pyörittelisi tuota kuin vettä vaan, siinä on kitaristi jonka arvostan korkealle, todella korkealle.
Laiha Lissu oli paras
Vladi
24.01.2010 10:18:44
Jucciz: Paapan meininki on ihan liian väsynyttä. Jamit pystyyn vaikka Hatanpään treenikämpälle, siellä rokki soi ja vahvistimia on (kato vaikka omakuva). ;)

Ja toki... kun ei kerran uni tullut, tännehän sitä on tultava tilittämään tuntojaan.

Eiku joo, tästä kuulinkin jo joku kerta että siellä on meininki hiipunu "vanhoista hyvistä päivistä".

Ei muuta ku jameja pystyyn, just sopivasti itellä "rokkivaihe" menossa, noita olis hieno kuulla ;)
Kyllä se siitä.
Krice
24.01.2010 11:10:48 (muokattu 24.01.2010 11:11:36)

laakeri: Söi kuulemma miestä ensimmäisillä keikkavedoilla tunnustaa yleisölle, että hän ei osaa soittaa biisiä kuin istualteen.

Eipä tuo istuminen haittaa, toisaalta miksiköhän on niin hankalaa nostaa kitara korkeammalle seisoaltaan? Enemmän minua haittaa se, että tekniikka hajoaa kun yritetään soittaa liian nopeasti. Oma materiaali pitäisi pystyä soittamaan varmasti, mutta ilmeisesti Satriani haluaa itsepintaisesti olla nopea soolokitaristi, vaikka tekninen osaaminen ei siihen riitäkään.
Tonski
24.01.2010 11:58:50

Jucciz: Tuskin tästä on kyse. On vaan tylsää tehdä tahtilajimusiikkia pelkkien tahtilajien vuoksi ja rakentaa soolo pelkistä kvintoleista pelkkien kvintolien vuoksi. Tylsää, tylsää! Nämä jätkät ovat käyttäneet tuottajanaan levyillään todennäköisesti Microsoft Exceliä ja Matlab:ia.

http://www.youtube.com/watch?v=m-MoL1ON2hM

2:42 - 4:17 ei musta ainakaan kuulosta väkinäiseltä, voiko olla että kai se kuulostaa väkinäiseltä jos sen väkisin sellasena haluaa kuulla? ;)
ihku
kid ego
24.01.2010 12:03:56
Krice: Eipä tuo istuminen haittaa, toisaalta miksiköhän on niin hankalaa nostaa kitara korkeammalle seisoaltaan? Enemmän minua haittaa se, että tekniikka hajoaa kun yritetään soittaa liian nopeasti. Oma materiaali pitäisi pystyä soittamaan varmasti, mutta ilmeisesti Satriani haluaa itsepintaisesti olla nopea soolokitaristi, vaikka tekninen osaaminen ei siihen riitäkään.

Istumiseen liittyen olen samaa mieltä. Toisaalta, onko kaikki oma, levytettävä materiaali tehtävä sellaiseksi, että sen voi soittaa livenä? Joissain biiseissä on niin paljon kitararaitoja, ettei niitä voi vetää livenä yhdellä tai kahdella kitaralla samalla tavalla. Entä kuoro-osuudet ja vastaavat, onko hyväksyttävää käyttää taustanauhaa?

Me ollaan meidän laulajan kanssa pyöritelty yhtä semmoista biisinraakiletta missä on mm. akustista kitaraa ja melodiat sähkökitaralla. Jos se ikinä levytetäänkin, ei me sitä tulla livenä soittamaan, vaikka se ois levyllä kuinka hyvä tahansa. Pysykööt siellä lätyllä sellaisena kuin se hyvältä kuulostaa.
tender.insanity
24.01.2010 12:15:32 (muokattu 24.01.2010 12:16:26)
Krice: Eipä tuo istuminen haittaa, toisaalta miksiköhän on niin hankalaa nostaa kitara korkeammalle seisoaltaan? Enemmän minua haittaa se, että tekniikka hajoaa kun yritetään soittaa liian nopeasti. Oma materiaali pitäisi pystyä soittamaan varmasti, mutta ilmeisesti Satriani haluaa itsepintaisesti olla nopea soolokitaristi, vaikka tekninen osaaminen ei siihen riitäkään.

Niinno.. Kun tuota sun suosikkia, Bal Sagothia, katselee, niin ei pitäisi Satrianista valittaa. Ekassa videossa mennään Christopher Lee wannabena Braveheart -meikit naamassa miekka kädessä ja toisessa joku huppu päässä öristään.

http://www.youtube.com/watch?v=9ma5Qxe8XsI
http://www.youtube.com/watch?v=YFWa6dIs1Nk

Tääkö on sun käsitys sitten laadukkaasta musiikista?

EDIT: Haha, tää on paras http://www.youtube.com/watch?v=WdTJbRh8Ek4 Waldo vetää heviä! Sanat jää päähän "Jaajaajaajaajaajaaja!"
kid ego
24.01.2010 12:23:26
tender.insanity: Niinno.. Kun tuota sun suosikkia, Bal Sagothia, katselee, niin ei pitäisi Satrianista valittaa. Ekassa videossa mennään Christopher Lee wannabena Braveheart -meikit naamassa miekka kädessä ja toisessa joku huppu päässä öristään.

http://www.youtube.com/watch?v=9ma5Qxe8XsI
http://www.youtube.com/watch?v=YFWa6dIs1Nk

Tääkö on sun käsitys sitten laadukkaasta musiikista?

Käsittämättömän huonolaatuisia nuo pätkät. Bal-Sagoth on levyltä kuunneltuna ihan hauskaa. Ei tuota bändiä ehkä kovin vakavasti pysty ottamaan, mutta ihan hauskaa sekoilua tyyliin Luke Skywalker goes death metal. Mutta eipä nuo ulkomusiikilliset seikat kuten miekka tai huppu sitä huonommaksi tee. Tosin noista videopätkistä en kyllä saanut itsekään mitään irti.
Krice
24.01.2010 12:32:10

tender.insanity: Niinno.. Kun tuota sun suosikkia, Bal Sagothia, katselee, niin ei pitäisi Satrianista valittaa.

Livenähän tuo tuntuu olevan melko juustoista menoa, lisäksi Bal-Sagothin musiikki ei toimi kännykkäkamera-livenä tai youtube-laadulla kovin hyvin. Kokeilepa kunnon äänentoistolla studiolevyjä niin voi alkaa valkenemaan.
kid ego
24.01.2010 12:50:08
Satriani on mun mielestäni parhaimmillaan tämmöisessä vähän iisimmässä matskussa:

http://www.youtube.com/watch?v=8oZCIulz3e8

Näitä esimerkkejä piisaisi vaikka kuinka paljon, jonka takia Satriani on mulle enemmän siellä Claptonin kuin Yngwien jengissä, vaikka tulikin tunnetuksi 80-luvulla shredderinä.
HS
24.01.2010 12:51:09
Terve

Tonski: http://www.youtube.com/watch?v=m-MoL1ON2hM

Olikos tuossa Anssi Tikanmäki koskettimissa?
"Soita sillain... sillain... silleen niinku... sillain... ... hyvin".
Pande
24.01.2010 13:23:34

HS: Olikos tuossa Anssi Tikanmäki koskettimissa?

Jordan Rudess tms. on noissa kyllä vähän samaa näköä :-)
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
jpjanhun
24.01.2010 13:32:56 (muokattu 24.01.2010 14:40:01)

Satriani ei osaa soittaa, kuten seuraavasta videosta käy ilmi!

Tää nyt oli jo aika paksua..en tosin edes viitsinyt kuunnella näytettä. Kukahan se soittaja on joka ei koskaan mokaa? Jos tärkeimpänä tavoitteena on se ettei virheitä ole niin sittenhän voi laittaa tietokoneen soittamaan.

En mä oikein usko että täällä mnetissä on yhtään ketään kenestä olisi astumaan satrianin saappaisiin. Kyllä sillä toimii senverran hyvin soitto noin yleensä ja kaikki vibraatot sun muut. Plektratekniikka sillä ei toimi tilumiesten malliin vaan eipä toimi monella muullakaan..ja se nyt on vain yksi alue. Sitten on tietty se ettei se mun käsittääkseni osaa soittaa lujaa..tai siis että sen soitto on aina sellaista kitaran hipomista mikä mun mielestä tekee sen soitosta aika voimatonta (jos nyt verrataan vaikka johonkin srv:hen tai jopa vaikka van haleniin joissain yhteyksissä)..mutta sama tilanne nyt on monella muullakin.

Tietysti täällä on joitakin joiden tiettyjä juttuja satriani ei pystyisi soittamaan yms. mutta ei se nyt satrianista mun mielestä mitään huonoa tee. Enkä oikein usko että kukaan tähän kirjoittajista (tai korkeintaan hyvin harva) klaaraisi satrianin juttuja kunnolla. Läpisoitto varmaan onnistuisi. Mä en ainakaan usko että kukaan osaa ennenkuin kuulen.

mitä sitten tulee siihen neoklasseen heviin niin mua kiinnostaisi kuulla sen puitteissa jotain oikeasti hyvää klassista. pyydän esimerkkejä. tässä referenssi siihen mitä tasoa toivon, tosin ainoastaan musiikkia koskien, videoon en ota kantaa:
http://www.youtube.com/watch?v=RRMz8fKkG2g

kyseessä barber: adagio for strings. tämä on kyseisen säveltäjän tuotannossa helposti ymmärrettävä juttu, mutta mielestäni silti tehokas ja välttää kaiken alakouluklassis-lapsellisuuden mitä pilipalimukahienoklassishevi on pullollaan.

EDIT: lisäyksenä siis vielä sellainen että tämä ei ollut mikään vinoiluyritys vaan aito pyrkimys löytää jotain uutta kuunneltavaa. olen joskus epätoivoisesti yrittänyt kuunnella erilaista heviä, mutta törmäsin aina siihen että yritykset yhdistää klassista siihen olivat mielestäni huonoja. en ole tietystikään kuunnellut kaikkea mahdollista ja erinäistä uutta voi olla ilmaantunut, joten olen joskus toiveikas. periaatteessa joskus on kai kuitenkin melkein pakko ilmaantua jokin tyyppi joka osaa yhdistää vähän modernimman klassisen ja hevin tyylikkäällä tavalla.
laakeri
24.01.2010 16:11:42 (muokattu 24.01.2010 16:19:09)
jpjanhun: Tää nyt oli jo aika paksua..en tosin edes viitsinyt kuunnella näytettä. Kukahan se soittaja on joka ei koskaan mokaa? Jos tärkeimpänä tavoitteena on se ettei virheitä ole niin sittenhän voi laittaa tietokoneen soittamaan.

Ei tämä niin vakavaa ole. Ihan hauskahan se on nähdä, että kokeneetkin kitaristit painivat samanlaisten ongelmien kanssa kuin aloittelijat. Eihän se Satrianista huonoa kitaristia tee, jos joutuu yhdessä soolossa hieman tinkimään rockin kiveen kaiverretuista periaatteista.
jpjanhun
24.01.2010 23:03:35 (muokattu 25.01.2010 00:56:47)

Ei tämä niin vakavaa ole

No mä otan kyllä tämän palstalle kirjoittelun hyvin vakavasti, aivan kuten postimerkkeilynkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)