Aihe: Jimi Hendrix
1 2 3 4 59 10 11 12 13
GiovanniDiRondo
05.04.2018 09:48:37 (muokattu 05.04.2018 10:35:57)

Metalkallo: Mulla taas olisi toisinpäin, mun biisejä saisi esittää, ja niistä jopa voisi esittäjä saada tienattuakin hieman, mutta minä saisin silti isomman siivun koska olisin alkuperäinen tekijä.

Itse näen musiikin sellaisena asiana joka kuuluu kaikille ja kaikki saa sitä esittää oli sitten tehnyt itse tai ei. Musiikkia saa ja pitää jakaa, ja mitä enemmän niin sitä parempi tekijälle että esittäjille rahallisesti että tunnettavuuden kannalta.

Jos rupeaa liian ahneeksi, niin se sattuu lähinnä itseen.

Kyllä tekijänoikeuslainsäädännön tarkoitus on suojella teoksen omistajan oikeuksia. Immateriaalioikeushan on suora jatke yksityisomaisuuden suojalle, joka on yksi yhteiskuntajärjestelmämme peruskiviä. Omistamiemme tavaroiden ja aineettomien asioiden suojahan ei merkitse pelkästään taloudellista, vaan myös psykologista turvaa, koska meillä on tunnesuhde näihin omistuksiimme. Tämän vuoksi taiteilijoiden omistusoikeuksista käydään usein kiistoja, joiden perimmäisenä motiviina ei suinkaan ole raha, vaan psykologiset syyt. Jos siis puhut ahneudesta, niin asiahan on tässä kohtaa aivan päinvastoin.

Omistusoikeuden rajoitukset ovat sitten se asia, jonka kanssa ihmisten on tietysti tultava toimeen, vaikka ei niitä kannattaisikaan. Yksi merkittävä rajoitus on juurikin lupa esittää ja julkaista teoksia, jotka on jo julkaistu (sopimuslisenssi), tai vaikkapa aineellisen omistuksen puolella oikeus liikkua toisen omistuksessa olevalla maaperällä (jokamiehen oikeus).

Jimi Hendrix eli aikana, jolloin esitettiin melkoisesti kansanperinteeseen liittyvää musiikkia. Tällä materiaalilla ei ole tekijänoikeussuojaa, koska tekijää ei voida osoittaa, ja lisäksi tekijänoikeuden rajoituksiin kuuluu teoksen vanheneminen. Lisäksi 60-luvulla suoranaiset tekijänoikeusloukkaukset olivat melko tavallisia. Itse olen sitä mieltä, että Hendrixin musiikki on ilman muuta hänen omaansa. Toisaalta filosofisesti ajatellen yksittäinen ihminen on vain yksittäinen väline, joka osallistuu musiikin suureen jatkumoon. Mutta tämä on vain osatotuus. Taiteilijoilla on myös kyky luoda asioita joita ei ole aiemmin ollut olemassakaan, ja tällaisten innovaatioiden merkitys on myös laaja. Hendrixin taiteen kyseessä ollen luovuuden ja taitavuuden kombinaatio erityisesti hämmentävän nerokasta.

Edit: pikku muutoksia
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 59 10 11 12 13
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)