Aihe: Nopeuden kehittäminen
1 2 3 4 510 11 12 13 14 15 16
Aalimupina
26.12.2010 22:38:34
Kontiak: Tykkäsin tuosta sanasta 'jotensakin', kun veivataan 110 BPM tunnin ajan.

Tuli vain mieleeni, että kun treenataan nopeutta, niin kannattaa treenata aksentointia samalla. Vaikka vetäis 110bpm tunnin ajan. Se tuo enemmän kontrollia soittoon, kun ei vain soita tasapaksua pötköä.
baron
26.12.2010 23:21:36

Aalimupina: 8-osa sekstoli = 8-osa sekstoli

8-osa sekstoli EI ole 16-osa trioli

Triolit ja sekstolit ovat saman mittaisia.

Nuohan vaan fraseerataan eri tavalla. Jotensakin näin:

Kaksi rypästä trioleja = TI-pa-tu-TI-pa-tu
Sekstoli TA-ke-TE-ke-TI-ki

1. Tuplettien fraseeraus riippuu genrestä
2. Mä tarkoitin vain kestoja. Tavanomainen tapa merkitä tupletit on että niitten yhteenlaskettu kesto on pitempi kuin aika-arvo jota jaetaan.
Eli kahdeksasosatrioli tarkoittaa että kolme säveltä yhden neljäsosanuotin aikana.
16-osatrioli tarkoittaa että 3 säveltä yhden kahdeksasosanuotin aikana. Eli triolit ja sekstolit eivät ole samankestoisia.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Aalimupina
26.12.2010 23:24:17 (muokattu 26.12.2010 23:26:14)
baron: 1. Tuplettien fraseeraus riippuu genrestä
2. Mä tarkoitin vain kestoja. Tavanomainen tapa merkitä tupletit on että niitten yhteenlaskettu kesto on pitempi kuin aika-arvo jota jaetaan.
Eli kahdeksasosatrioli tarkoittaa että kolme säveltä yhden neljäsosanuotin aikana.
16-osatrioli tarkoittaa että 3 säveltä yhden kahdeksasosanuotin aikana. Eli triolit ja sekstolit eivät ole samankestoisia.

1. toki riippuu, mutta sellainen "yleissääntö" solfauksessa. Lähinnä vain se, että kaksi triolia ei ole sama asia kuin yksi sekstoli, vaikka kesto onkin sama. Käytännössä taas en tiedä onko sillä hirveästi väliä.

2. Vähän huonosti ilmaisin itseäni, mutta

2 kuudestoistaosatriolia on yhtä pitkä kuin kuudestoistaosasekstoli.
baron
26.12.2010 23:30:44 (muokattu 26.12.2010 23:35:21)

Aalimupina: 1. toki riippuu, mutta sellainen "yleissääntö" solfauksessa. Lähinnä vain se, että kaksi triolia ei ole sama asia kuin yksi sekstoli, vaikka kesto onkin sama. Käytännössä taas en tiedä onko sillä hirveästi väliä.

2. Vähän huonosti ilmaisin itseäni, mutta

2 kuudestoistaosatriolia on yhtä pitkä kuin kuudestoistaosasekstoli.

Siis tavanomaisesti 16-osasekstoli tarkoittaa 6 säveltä yhden neljäsosanuotin aikana ja 16-osatrioli kolmea säveltä kahdeksasosanuotin aikana eli yksittäisten sävelten keskimääräinen kesto on sama.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Aalimupina
26.12.2010 23:33:50
baron: Siis tavanomaisesti 16-osasekstoli tarkoittaa 6 säveltä yhden neljäsosanuotin aikana.

Juuri näin.

8-osasekstoli on kuusi iskua kahden neljäsosanuotin aikana.
baron
26.12.2010 23:36:04

Aalimupina: Juuri näin.

8-osasekstoli on kuusi iskua kahden neljäsosanuotin aikana.

Mä sanoisin puolinuotin aikana:-)
Kontiak
26.12.2010 23:45:26
Aalimupina: Käytännössä taas en tiedä onko sillä hirveästi väliä.

Laitoin plussan.
http://www.truthinshredding.com
Aalimupina
26.12.2010 23:48:29
baron: Mä sanoisin puolinuotin aikana:-)

Voihan muuliapina. ;D Näinhän se voidaan ilmaista parhaiten...
Kampela77
31.12.2010 11:39:13
Sakmongkol: Ei mikään jos haluaa soittaa konemusiikkia.

Metronomin kanssa soitellessa saat viritettyä sisäisen rytmitajusi kohdilleen. Itsestä voi tuntua, että rytmitaju on kohdillaan, mutta sitten tuleekin tehtyä riffejä joissa on esimerkiksi 4 tahtia 19/8 ja yksi tahti 2/4 per kierto. Sitten aletaan rumpuja miettimään ja huomataan, että eipäs ne tulekaan luonnollisesti.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Sakmongkol
31.12.2010 12:43:38
Kampela77: Metronomin kanssa soitellessa saat viritettyä sisäisen rytmitajusi kohdilleen. Itsestä voi tuntua, että rytmitaju on kohdillaan, mutta sitten tuleekin tehtyä riffejä joissa on esimerkiksi 4 tahtia 19/8 ja yksi tahti 2/4 per kierto. Sitten aletaan rumpuja miettimään ja huomataan, että eipäs ne tulekaan luonnollisesti.

Sitten etsitään rumpali joka osaa soittaa ne luontevasti.
baron
31.12.2010 12:48:03 (muokattu 31.12.2010 12:50:28)

Kampela77: Metronomin kanssa soitellessa saat viritettyä sisäisen rytmitajusi kohdilleen. Itsestä voi tuntua, että rytmitaju on kohdillaan, mutta sitten tuleekin tehtyä riffejä joissa on esimerkiksi 4 tahtia 19/8 ja yksi tahti 2/4 per kierto. Sitten aletaan rumpuja miettimään ja huomataan, että eipäs ne tulekaan luonnollisesti.

Jos kuvittelee että oma "sisäinen rytmi" on kohdallaan niin aika hyvä pudotus maanpinnalle on soittaa midinä johonkin ohjelmaan joka tekee ne nuoteiksi ja sitten ihailla niitä kaikkia 15/16 ja 19/16 säveliä ja taukoja joita nuotit vilisee.

Edit: Kyllähän niistä pääsee eroon kun pistää asetuksiin että lyhin aikaarvo jonka nuottiohjelma tunnistaa on 1/8 mutta se on fuskua.
Borlag
31.12.2010 13:41:09

Sakmongkol: Sitten etsitään rumpali joka osaa soittaa ne luontevasti.

Näinhän sitä voisi äkkiseltään kuvitella. Karu totuus on kuitenkin se että se muu bändi etsii kitaristin joka pysyy rytmissä.
ankkiz
01.01.2011 01:18:40 (muokattu 01.01.2011 01:22:29)

Aalimupina: 8-osa sekstoli = 8-osa sekstoli

8-osa sekstoli EI ole 16-osa trioli

Triolit ja sekstolit ovat saman mittaisia.

Nuohan vaan fraseerataan eri tavalla. Jotensakin näin:

Kaksi rypästä trioleja = TI-pa-tu-TI-pa-tu
Sekstoli TA-ke-TE-ke-TI-ki

Itse olen oppinut, että sekstolissaa aksentoitaisiin vain 6-iskun muodostaman "ryppään" ensimmäinen isku. Triolissa sama homma, paitsi ryppäleen muodostaa 3 iskua = sekstoliin verrattuna 2x useammin aksentti.

En kiistä etteikö joka toisen iskunkin aksentointi voisi olla sekstoleissa oikein, vaan itseasiassa haluaisin herättää tällä kirjoituksella kysymyksen paremmin tietäville: Onko molemmat oikein vaiko vain jompikumpi ja onko jompikumpi kenties "parempi"?
Sakmongkol
01.01.2011 01:22:57
ankkiz: Itse olen oppinut, että sekstolissaa aksentoitaisiin vain 6-iskun ryppään ensimmäinen isku. Triolissa sama homma, paitsi ryppäleen muodostaa 3 iskua = 2x useammin aksentti.

En kiistä etteikö joka toisen iskunkin aksentointi voisi olla sekstoleissa oikein, vaan itseasiassa haluaisin herättää tällä kirjoituksella kysymyksen paremmin tietäville: Onko molemmat oikein vaiko vain jompikumpi ja onko jompikumpi kenties "parempi"?

Olen myös enempi tottunut tuohon pelkästään ensimmäisen nuotin aksentoitiin, mutta jos aksentti on joka toisella nuotilla niin eipä sitä sen järkevämmin voi trioliksi merkitä. Molempi parempi minun nähdäkseni.

Itse kysyisin että onko triolilla ja sekstolilla ihan oikeasti muuta eroa kuin aksentointi? Minun käsittääkseni ei ole?
BigPapa
01.01.2011 03:25:57

baron: Jos kuvittelee että oma "sisäinen rytmi" on kohdallaan niin aika hyvä pudotus maanpinnalle on soittaa midinä johonkin ohjelmaan joka tekee ne nuoteiksi ja sitten ihailla niitä kaikkia 15/16 ja 19/16 säveliä ja taukoja joita nuotit vilisee.

Edit: Kyllähän niistä pääsee eroon kun pistää asetuksiin että lyhin aikaarvo jonka nuottiohjelma tunnistaa on 1/8 mutta se on fuskua.

No mites olis nää vetää timessä?
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
baron
01.01.2011 11:37:12

BigPapa: No mites olis nää vetää timessä?

Tietenkin se on pyrkimys. Jotkut tarvitsee sen treenaamiseen metronomia, jotkut ei.
Aalimupina
01.01.2011 12:03:06
ankkiz: Itse olen oppinut, että sekstolissaa aksentoitaisiin vain 6-iskun muodostaman "ryppään" ensimmäinen isku. Triolissa sama homma, paitsi ryppäleen muodostaa 3 iskua = sekstoliin verrattuna 2x useammin aksentti.

Tää on varmaankin ihan musatyylisidonainen juttu. Eihän kukaan sua kiellä aksentoimasta vaikka triolin toista tai kolmatta iskua, jos siltä tuntuu. Jos haluaa nopeutta kehittää, niin kannattaa opetella aksentoimaan eri iskuja. Sillä saa enemmän kontrollia soittoon. Mulla on ainakin sellainen kutina. Kontrolloitu nopeus on parempi kuin kontrolloimaton kaahaus.

Varmasti tuo sekstolin ekan iskun aksentointi lienee se "oikea" tapa. Tuo taka-teke-tiki on solfasta oppimani juttu, jonka perimmäinen tarkoitus lienee näyttää se, ettei sekstoli ole sama asia kuin kaksi triolia. Nuo sekstolit ja triolithan ovat vain merkintätapoja, jos sä plokkaat jonkun kitaristin sooloa, jota ei ole alunperin kirjoitettu nuoteille, niin se on ihan sama vetääkö kitaristi sekstoleja vai trioleja...
Räkkipeli
02.01.2011 22:38:07 (muokattu 02.01.2011 22:42:55)
Se on sillälailla että nopeus on lähinnä tarkkuuden sivutuote. Handlatkaa tarkkuus ja soiton varmuus (muk.luk. pienet liikkeet), niin nopeus ei tunnu niin kummalliselta jutulta.
If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan
Jarkre
27.05.2020 12:34:17
Tämä kiinnostanee monia... Live stream nopeasta kitaroinnista tänään 27.5.2020.

https://www.youtube.com/watch?v=CzarSAJLou0&feature=youtu.be
hallu
27.05.2020 22:46:57
Räkkipeli: Se on sillälailla että nopeus on lähinnä tarkkuuden sivutuote. Handlatkaa tarkkuus ja soiton varmuus (muk.luk. pienet liikkeet), niin nopeus ei tunnu niin kummalliselta jutulta.

Tässä musta tuntuu, ollaan aika lähellä asian ydintä.
Tähän pitäisi keksiä jotain nokkelaa.......
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)