BigPapa 26.08.2009 16:43:03 (muokattu 26.08.2009 16:46:31) | |
---|
Jaa..no miksi sitten saa käyttää jo käytettyjä taustoja eri skaboissa mutta sooloja ei? Ja mikäli WW luit mitä kirjoitin, niin siinä oli maininta, että olis suotavampi käyttää uutta sooloa, ei niin, että on pakko käyttää uutta sooloa. Sullakin toi ongelma olis ratkennut feidaamalla kohtaan 1.04. Mut tuntus olevan näköjään jotenkin pakko väntää nää tarinat sillee, että voipi alkaa heitellä kuraa johonkin tiettyyn suuntaan. Musta tässä on aika selkeä ja yksinkertainen logiikka. Sooloista kilpaillaan, ei taustoista. Juurikin näin. Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin! |
Jucciz 27.08.2009 09:48:31 | |
---|
BigPapa: Aika turha naureskella. Soitan vaan eritavalla riippuen mikä sattuu päivän fiilis tai jopa päivän sisällä sen hetkinen fiilis olemaan, kuitenkin silleen kun ite soitan, ns. omalla tyylillä. Onkos siinä jotain naureskeltavaa? Sitäpaitsi ainahan täällä joku on kehottanu kokeilemaan uusiakin juttuja ja sama hemmo nyt sitten onkin naurahtelemassa. Eihän tässä oo paljon järkee, vai onko. Eiku sitä vaan, että ei kai skaban otsikon pitäis vaikuttaa soittamiseen, vaan pelkästään sen taustan. Tai mistäs minä tiiän. |
Kampela77 27.08.2009 14:23:30 (muokattu 27.08.2009 14:23:51) | |
---|
Jucciz: Eiku sitä vaan, että ei kai skaban otsikon pitäis vaikuttaa soittamiseen, vaan pelkästään sen taustan. Tai mistäs minä tiiän. Entäs jos sama tausta laitetaan raskaan musiikin keskustelualueelle? Pitääkö silloin runtata kevyempäänkin taustaan rankempi soolo vai saako hiplata, jos se sopii taustaan paremmin? Jos raskaan musiikin osastolla saa hiplata, niin kai sitten kitaraosastolla saa vetää koskettimillakin. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
BigPapa 27.08.2009 14:48:34 (muokattu 27.08.2009 14:50:10) | |
---|
Jucciz: Eiku sitä vaan, että ei kai skaban otsikon pitäis vaikuttaa soittamiseen, vaan pelkästään sen taustan. Tai mistäs minä tiiän. Sunko mielestä roots-skabassa ei vedellä rootsmusan viitekehyksissä? Mun mielestä taas näin on ihan itsestäänselvästi. Sooloskaba taas antaa enemmän tulkinnallisia vapauksia ja tilaa kokeilla uusia juttuja, mikäli niitä on mielenpäällä. Saatan toki olla väärässäkin. Siinä mielessä hyvä tausta taas, että se inspiroi monenlaiseen, toki oman tyylin ja kykyjen rajoissa. Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin! |
Juzpe 27.08.2009 15:00:30 | |
---|
Mun mielestä taas näin on ihan itsestäänselvästi. Sooloskaba taas antaa enemmän tulkinnallisia vapauksia ja tilaa kokeilla uusia juttuja... Mä oon vedelly yhtä hyvällä menestyksellä paskoja rokkilikkikokoelmiani molempiin. If practising doesn't sound good, why bother? - Saul "Slash" Hudson |
aalataur 27.08.2009 17:56:13 (muokattu 27.08.2009 18:16:00) | |
---|
Raskaan musan soolokisa voisi olla mielenkiintoinen. Tai enemmän toivoisin itse suoraa rokkia/heviä taustoihin, kun en oikein muuta osaa vetää. Välillä joku voisi rykästä vaikka jonkun death/thrashmetallitaustan vaihteluksi. Myös tuo yleinen (?) taustan pituus on 1.5 minuutin paikkeilla, se on musta vähän liikaa, hirveä duuni keksiä jotain soitettavaa niin pitkään pätkään. 1.5 min kun on lähes puolet yhden radiosoittobiisin kestosta, harva kitaristi joutuu/saa soittaa noin pitkiä lurituksia missään julkisella paikalla. Onhan se kiva että jossain voi, mutta mun mielestä välillä skabavedossa huomaa että ne ideat olisi saatu hieman lyhemmässä sointukierrossa esitettyä ja väleihin jää täytteen tuntuista kamaa (mukaanlukien ja etenkin omissa sooloissani). Esim. uusimpaan kisaan yritin vetää jotain ja keksin noin kolme hyvää likkiä jotka riittäisi keskiverto radiosoittobiisin soolon rakentamiseen. Mutta täyden minuutin kun olin suoltanut, niin lopputulos oli kokonaisuutena niin hirveää paskaa että en varmaan edes viitsi osallistua. E: Olin tainnut jupista tosta kestosta jossain vanhassa viestissäkin, no mut joo... |
Vladi 27.08.2009 18:39:23 | |
---|
aalataur: Raskaan musan soolokisa voisi olla mielenkiintoinen. Tai enemmän toivoisin itse suoraa rokkia/heviä taustoihin, kun en oikein muuta osaa vetää. Välillä joku voisi rykästä vaikka jonkun death/thrashmetallitaustan vaihteluksi. Myös tuo yleinen (?) taustan pituus on 1.5 minuutin paikkeilla, se on musta vähän liikaa, hirveä duuni keksiä jotain soitettavaa niin pitkään pätkään. 1.5 min kun on lähes puolet yhden radiosoittobiisin kestosta, harva kitaristi joutuu/saa soittaa noin pitkiä lurituksia missään julkisella paikalla. Onhan se kiva että jossain voi, mutta mun mielestä välillä skabavedossa huomaa että ne ideat olisi saatu hieman lyhemmässä sointukierrossa esitettyä ja väleihin jää täytteen tuntuista kamaa (mukaanlukien ja etenkin omissa sooloissani). Esim. uusimpaan kisaan yritin vetää jotain ja keksin noin kolme hyvää likkiä jotka riittäisi keskiverto radiosoittobiisin soolon rakentamiseen. Mutta täyden minuutin kun olin suoltanut, niin lopputulos oli kokonaisuutena niin hirveää paskaa että en varmaan edes viitsi osallistua. E: Olin tainnut jupista tosta kestosta jossain vanhassa viestissäkin, no mut joo... Kannatetaan tuota kestojuttua. Minuutti ehdoton maksimi mielestäni. Samalla taso voisi hieman tasoittua, kun vähemmän soittaneet voivat heittää yhteen sooloon kaikki kolme osaamaansa likkiä. ;) Kyllä se siitä. |
Jucciz 27.08.2009 19:04:04 | |
---|
Semmoset 30-45 sekuntia on optimaalinen kesto taustalle, olipa rykäisyjä paljon tai vähän. Noista puolentoista minuutin vedoista... niitä on ehkä kiva soittaa, mutta ei kuunnella. :D |
WanhaWetäjä 27.08.2009 19:29:45 | |
---|
aalataur: Raskaan musan soolokisa voisi olla mielenkiintoinen. Tai enemmän toivoisin itse suoraa rokkia/heviä taustoihin, kun en oikein muuta osaa vetää. Mutta eikö se ole kehittävää soittaa jotain muutakin välillä kuin sitä omaa leipälajiaan? Välillä joku voisi rykästä vaikka jonkun death/thrashmetallitaustan vaihteluksi. Onhan teitä tämän alan taitajia palsta täynnä, miksei kukaan laita ihan omaa skabaa pystyyn asian tiimoilta, ensin vaikka kokeeks?Tästä oli juttua jo aiemmin vaan kukaan ei ole saanut mitään aikaseksi...? Ei muuta kun skaba pystyyn, "raskaan musan sooloskaba" ois hyvä nimi, taustoja löytyy varmasti netista. |
Räkkipeli 27.08.2009 19:46:52 (muokattu 27.08.2009 19:47:58) | |
---|
Mäki prefeeraisin tota raskaan musiikin sooloskabaa. Onko halukkaita aloittajia? Jos ei, niin itse saattaisin keretä vääntää taustan viikonloppuna. "Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro |
aalataur 27.08.2009 20:03:41 (muokattu 27.08.2009 20:27:12) | |
---|
WanhaWetäjä: Mutta eikö se ole kehittävää soittaa jotain muutakin välillä kuin sitä omaa leipälajiaan? On todellakin, toisaalta. Toisaalta minusta on parempi jos soittaa yhtä tyylisuuntaa hyvin, kuin että imitoi monia tyylejä keskinkertaisesti, siinä rocksooloilussakin on paljon työsarkaa. Pitää ammentaa laajalta alueelta, mutta ehkä osata myös keskittyä ja erikoistua johonkin osa-alueeseen? Ambitus varmaan soittaa mitä tahansa genreä hyvin, mutta kaikki ei valitettavasti voi olla Ambituksia. Mutta olisi hauska nähdä nämä tyylikameleontit ja jazzgurut vetämässä välillä sooloa johonkin blast beattiin :D Raaempi ns. äärimetalli on itsellekin vähän outo genre sooloilumielessä. E: En mä tiedä kannattako tai tarvitseeko erikseen aloittaa tuollasta skabaa, tai no, mikä sille nimeksi? Mukana saisi mun mielestä olla myös esim. perinteisempää rokkia, hard rockia, progerockia ja sen tyylistä. Lisäksi sitten metallia eri genreistä, power, thrash, death, kaikkea mahdollista. Tuntuu olevan kuitenkin aika vähän sellaisia taustoja mihin oikeasti *sopii* high gain -soitto, homma painottuu enemmän tonne mid gain/lo gain -meininkiin. Mutta voisin mä taustan tehdä tollaseen toki. E2: Tai no siis itsehän sitä ehdotin :D Mutta "Raskaan musan skaba" rajaisi suoran rokkenrollin pois, ei semmostakaan tuolla skaboissa hirveästi ole tullut vastaan. E3: Kyllä mulle passaa tuon Raskaan musiikin sooloskaba. Kyllähän sen alle hard rockikin mahtuu. Toivotaan että niitä kevyemmän puolen rokkitaustoja löytyy jatkossa enemmän perinteisestä soolokisasta, tehdään niin että kuka ensimmäisenä joutaa/ehtii tekee taustan Raskaan musiikin sooloskaba 1:een ja siitä sitten lähdetään etenemään normaaliin tapaan. |
Räkkipeli 27.08.2009 20:06:02 | |
---|
WanhaWetäjä: Mutta eikö se ole kehittävää soittaa jotain muutakin välillä kuin sitä omaa leipälajiaan? Niin. Puolin jos toisin? :) "Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro |
atimoc 27.08.2009 20:42:45 | |
---|
Vahvaa komppia tuolle taustan keston rajoittamiselle. Minuuttikin alkaa olla jo kipurajoilla, ja puolentoista minsan jamitteluja ei tosiaan jaksa hirveän montaa kuunnella ennen kuin korvat alkavat puutua. "These songs are long... and there are fast parts... so that automatically means that they're good!" |
Räkkipeli 27.08.2009 21:37:36 (muokattu 27.08.2009 21:37:48) | |
---|
Noniin nyt loppui läpättelyt aalataur. Kumpi tekee taustan viikonloppuna? Mä en välttämättä saa bassoraitoja, mutta muuten kyllä onnistuu. "Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro |
WanhaWetäjä 27.08.2009 21:56:55 (muokattu 27.08.2009 21:57:51) | |
---|
Räkkipeli: Niin. Puolin jos toisin? :) Juu ei kato kun mä olen wanha (52v) humppaspede niin noi tappingit ja sweepit ja mitä ne nyt on...ei saatana motoriikka riitä!Eikä ole sellasta skebaa mikä soi koleme päivää kun siihen vähän koskee...HOHO!Mites ois "kevyen musan skaba", fuzzit ja kaikenmoiset soittoa helpottavat eturauhaset kielletty, vain puhtoinen saundi sallittasiin, ja tempo aiwan saatanan hidas...tilueskot olis ihmeissään!Ei vaan, kyllä mä arvostan ja salaa kadehdin noita Ambitus-osastoja siinä kuin jotain jazz-heikkejä tai studiopaavoja/yleismiehiä kuten Björninen...no joo, perversioni on hissimusa, Larry Carton ja Lee Ritenour, miksei Pat Methenykin... Olen mä soittanut myös raskaampiin taustoihin, vaikka oonkin wanha niin ihan mielenkiinnosta koetan räpeltää taustaan kuin taustaan jotakin...se on hauskaa ja kehittävää, kaikin puolin. Ja koska en enää ikänikään puolesta pysty erikoistuun mihinkään niin vetelen mieluusti kaikkee musaa, vaikka sitten keskinkertasesti. Mutta jos meinaa soittamisesta ammattia niin kannattaa miettiä tuota yhteen lajiin keskittymistä ja sen mielekkyyttä...kuinka moni tässä maassa saa leipänsä hevimusasta, tai jazzista, jos verrataan tanssimusaan/bileosastoihin... |
aalataur 27.08.2009 22:03:14 (muokattu 27.08.2009 22:06:05) | |
---|
Räkkipeli: Noniin nyt loppui läpättelyt aalataur. Kumpi tekee taustan viikonloppuna? Mä en välttämättä saa bassoraitoja, mutta muuten kyllä onnistuu. Jeah! Vittujakos tässä arpomaan. Mulla on tausta valmiina, otan riffiskaba 128 voittoriffin ja tuunaan siitä alle minuutin rykäsyn. |
MaQ 27.08.2009 22:08:05 | |
---|
Räkkipeli: Noniin nyt loppui läpättelyt No niin, löytyhän se oikea asenne. Eiku skaba pystyyn ja siitä se lähtee... Sit pari kommenttia. Turha se on mennä kertomaan mitä pitäis haluta soittaa. Ei tule minkään tyylilajin taitajia jos uskoo mitä kylillä huudellaan ja soittaa sen mukaan. Pitäkää omat juttunne ja panostakaa niihin. Kehittäkää oman mielenkiintonne mukaan osaamista sieltä mistä sitä haluatte ammentaa. Minä soittelen täällä ihan harrastuksena ja halusta kehittyä, oppia uutta ja saada potkua omalle soittamiselle. Ja taas toisaalta on mainiota kuunnella muiden soitamista. Erillaiset taustat on vaan plussaa. Jos tausta ei miellytä niin ei siihen ole pakko vetää..? ps. WanhaWetäjä: Mutta eikö se ole kehittävää soittaa jotain muutakin välillä kuin sitä omaa leipälajiaan? Niin. Puolin jos toisin? :) WW:lle on kyllä turha kuittailla vaikka humppa onkin. Sen verran tuntuu äijällä olevan sielua ja taitoa että soittaa hyvänä päivänä suohon kenet vaan ( kalevala vertaus ;D ) Eikä tuo ole kovin ranttu ole ollut noille musatyyleilleikkään :) |
Räkkipeli 27.08.2009 22:28:07 | |
---|
Asia puhetta ukkeleilta! Tiesitkös muuten, Wetäjä, että mun suosikkisoolot metallissa on teknisyydeltään aivan humppa/bluesosaston tasoa. Ne täppinkit ja swiipit on meikäläiselle aika yhdentekeviä, sillä se on se tyylitaju ja tietty asenne joka ratkaisee tuolla hevimetelipuolellakin sen, kuka soittaa ne parhaimmat jutut. Makuasioita tietenkin, mutta näin minä sen ainakin miellän. Ja varmasti moni muukin. Eli käytännössä haluisin vaan rohkaista patuja revittelemään hard rock/hevi-taustan päälle! Ei siinä mitään swiippejä tarvihe! Soittaa sydämmestään (niinkuin aina), vaikka vieras osa-alue onkin! :) Ei mitään kuittailua, ystävällistä haastamista pikemminkin. Yksi haaveistani tässä maailmassa kuitenkin on se, että pääsisi juuri kaltaistenne konkarienne kanssa soittelemaan musiikkityyliä jos toista, jakamaan musiikkielämyksiä. "Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro |
aalataur 27.08.2009 22:37:03 (muokattu 27.08.2009 23:01:04) | |
---|
Dodih, nyt on skaba roiskaistu käyntiin. Keskustelu varmaan täällä threadissa, vai pitäisikö raskaalle musalle olla oma jälkipyykki? Säännöt on nyt laadittu sen mukaan mitä Jucciz ehdotti (äänestys- ja osallistumisaika) ja mitä täällä on muuten usein pyöritelty (maksimipituus 1 min). E: Spämmäsin mainoksen tonne Keskustelua Raskaammasta Musiikista -alueelle, jospa sieltä eksyisi porukkaa tänne joka ei muuten käy... ;D Tausta ei ehkä tarkemmin ajatellen ole ihan ideaali soolon taustaksi mutta jatkossa sitten parempia. |
BigPapa 27.08.2009 22:38:07 | |
---|
WanhaWetäjä: Juu ei kato kun mä olen wanha (52v) humppaspede niin noi tappingit ja sweepit ja mitä ne nyt on...ei saatana motoriikka riitä!Eikä ole sellasta skebaa mikä soi koleme päivää kun siihen vähän koskee...HOHO!Mites ois "kevyen musan skaba", fuzzit ja kaikenmoiset soittoa helpottavat eturauhaset kielletty, vain puhtoinen saundi sallittasiin, ja tempo aiwan saatanan hidas...tilueskot olis ihmeissään!Ei vaan, kyllä mä arvostan ja salaa kadehdin noita Ambitus-osastoja siinä kuin jotain jazz-heikkejä tai studiopaavoja/yleismiehiä kuten Björninen...no joo, perversioni on hissimusa, Larry Carton ja Lee Ritenour, miksei Pat Methenykin... Olen mä soittanut myös raskaampiin taustoihin, vaikka oonkin wanha niin ihan mielenkiinnosta koetan räpeltää taustaan kuin taustaan jotakin...se on hauskaa ja kehittävää, kaikin puolin. Ja koska en enää ikänikään puolesta pysty erikoistuun mihinkään niin vetelen mieluusti kaikkee musaa, vaikka sitten keskinkertasesti. Mutta jos meinaa soittamisesta ammattia niin kannattaa miettiä tuota yhteen lajiin keskittymistä ja sen mielekkyyttä...kuinka moni tässä maassa saa leipänsä hevimusasta, tai jazzista, jos verrataan tanssimusaan/bileosastoihin... Täs on sit sellanen pikku juttu, mitä ei varmaan ymmärretä, mutta joku tekee mielummi siviiliduunia kuin lähtee spedeilemään ihan mitä tahansa. Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin! |