Aihe: TÄNNE PIKAKYSYMYKSET (jelppikerho)
1 2 3 4 5106 107 108 109 110141 142 143 144 145
vvaltsu
12.12.2010 22:29:36
Joo, mä äsken kokeilin vartin verran räplätä tota 1234:sta 100bpm tempolla. Meni vähän puskemiseksi, pitää yrittää huomenna vähän hitaammin. Vituttavaa kun meikällä menee kaikki jutut alaspäin ihan helposti, mutta ylöspäin ei sitten millään. Varmaan johtuu siitä kun aikoinani tiluttelin kaikki ylöspäin menevät hammer-onilla.
Tiluttaminen on kuten seksi, joskus siihen menee kiinnostus mutta aika nopeesti se kiinnostus palaa uudelleen. -aalataur
Ianuarius
12.12.2010 22:36:09 (muokattu 12.12.2010 22:37:18)

En mä tarkottanu vähän hitaammin. Ku mä sanoin että 30bpm, nii ei se ollu mikään läppä. Pistä metronomiin 30bpm ja soita sillä. Ku sä treenaat rentoutta, niin ei sitä tarvi reenata nopeaa. Mitä hitaammin sä reenaat, niin sitä paremmin sä pystyt keskittyyn jokaisen liikkeen puhtauteen ja rentouteen ja validiuteen. Sit ku menee täydellisesti sillä tempolla 30 jonku 10 kertaa peräkkäin tai vaikka pari minuuttii putkeen tms., niin kokeile 60bpm, jos tuntuu iisiltä, niin ala soitteleen normaalitempolla.

Kun joku juttu onnistuu rennosti hitaasti, niin se onnistuu myös nopeasti. Ehkä tässä on joku rytmitysjuttu mitä en huomioi, ku mulla noi rytmittelyt tulee aika itestään. Oon sen verran penskasta asti soitellu rumpuja. Se on opettajanaki mun suurin heikkous, ku en oikein osaa samaistua niitten oppilaitten rytmitajuttomuuteen. :D
Bloggailua englanniksi musiikillisista aiheista: The Musician Experience
vvaltsu
12.12.2010 22:40:17
Mistä mä tiedän millon mä oon tarpeeks rento ja vetelä? =D
Tiluttaminen on kuten seksi, joskus siihen menee kiinnostus mutta aika nopeesti se kiinnostus palaa uudelleen. -aalataur
Ianuarius
12.12.2010 22:42:12

Ku lasket käden sivulle ihan veltoks, niin siltä sen pitäs tuntuu soitellessaki. Ku sä pikkaat, niin älä työnnä sitä plektraa alaspäin ku anna sen pudota -- sit vaan toppaat sen ennen ku se putoaa liian alas. Ylöspäinliike sellanen nykäsy, millisekunnin verran tulee jännitettyy lihaksii sellasessa. :)

Otelautakäden sormet pitäs olla sen verta rennot, että jos toisen käden sormela alat painaan niitä vasten, niin niitten pitäs antaa heti periksi.
vvaltsu
12.12.2010 22:43:55
Okej. Siis 30bpm ja neljäsosia?
Ianuarius
12.12.2010 22:53:38

vvaltsu: Okej. Siis 30bpm ja neljäsosia?

Nooäämm... jos neljäsosia soitat, niin mä oon vetäny niitä tempoon 60bpm.

Aluksi ja muistutukseksi voi kokeilla sitä treenattavaa juttua täydellä tempollakin, niin näkee että mikä on se oikea liikerata. Jos soittaa jotain 16-osatrioleita tempoon 120bpm, niin se liike ei oo sellanen, niinku tempolla 30bpm tehään niitä yksittäisiä ylös ja alas liikkeitä. Siinä on semmonen tietty aaltomainen fiilis.

Samoin otelautakädellä mulla monesti liikkuu se koko kämmen siinä niin ei tarvi liikutella yksittäisiä sormia niin paljon. Yhtä sormea on hidas liikuttaa. Sen sijaan ku oppii asettaan ne sormet oikeaan linjaan, niin kättä kääntämällä ne kaikki liikkuu nopeassa sarjassa ja sit vaan pikkusen näpäyttelemällä niillä sormilla siihen saa sen oikean tuntuman.

Näitä on kaikkii tällasii pikkukikkoi mitä oon huomannu. Yleisestiottaen yritän kaikessa nopeassa liikkeessä pitää sellasen aaltomaisen fiiliksen. Kaikki on jatkuvassa liikkeessä edestakaisin, eikä oo mitään sellasia on/off-nytkäytyksiä. Aallonharjoilla sormet/plektra osuu kohteeseen ja sit aallon pohjalla ne on niin kaukana ku annat niitten liikkua. Mitä parempi kontrolli, sitä lähemmäs ne jää, että ne on taas nopeasti käytettävissä.

Koetat plektraan saada sellasen kontrollin, että se irtoaa mahollisimman vähän kielestä, eikä missään nimessä ainakaan kosketa vierellä oleviin kieliin. Mulla ku annan sen pudota niin alan jo siinä vaiheessa ku se painuu alas vetää sitä ylöspäin (eli aaltomaisesti) ja ku nykäsen sitä ylöspäin, niin samalla jo alan kääntään sitä alas. Silleen se energia keskittyy siihen aallonharjaan, jolloin plektrassa on just sen verran poweria, että se hivuttautuu kielen yli ja pysähtyy siihen, kun liike on jo siinä vaiheessa alaspäin.

Nää on vähän tällasii yksittäisii juttui, mutta paha alkaa kertoo mitään kattavampaa ku en tiedä edes että millanen kokonaiskuva sulla on. Keskityt vaan siihen rentouteen ja yrität tunnustella jokaista liikettä vähän niinku käden sisältäpäin. Sit ku sä tunnet millanen liike on se oikea, niin sit sä vaan toistat sitä oikeeta tuntumaa joka paikassa ja se liike tulee aina automaattisesti oikein. Vähänki erilainen liike tuntuu heti erilaiselta.
vvaltsu
12.12.2010 22:58:11
Onpa paljon uutta asiaa.. pitää funtsia ja tutkailla oikein urakalla tätä koko hommaa. Kiitokset selventävästä setistä, vois lingota vaikka plussan sinne päin!
Ianuarius
12.12.2010 23:11:46

Monesti otelautakäsi on hankala saada samaan nopeuteen ku plektrakäsi. Lähet vaan rennosti tekeen sellasia hammer-onei jokaselle likille. Älä jännitä sitä sormea millä lyöt yhtään vaan aattele se just silleen vasarointina. Et sä vasarallakaan tee hidasta liikettä ja yritä sitten painaa lujaa sitä naulaa alaspäin. Se liike on nopea ja kun vasaroija osaa, niin silloin se on myös tarkka ja osuu oikeaan paikkaan. Voima tulee siitä nopeudesta.

Toi rentous vaatii vähän just sitä, että alat opetteleen alusta tarkkuutta siihen sun tekniikkaan. Aluks ku alat lätkiin sormia niinku vasarala hakkais, niin ne menee vähän minne sattuu. Alat vaan pikkuhiljaa hivutteleen niitä oikeisiin paikkoihin. Jos menee liian ylös, niin koetat arvioida, että miltä tuntuu tehä liike, jolla se sormi iskeytyy vähän alemmas. Sit ku hokaat sen, niin toistat sitä liikettä.
Kontiak
20.12.2010 20:02:28 (muokattu 20.12.2010 20:04:24)
Edit. Laitankin metallipuolelle.
http://www.truthinshredding.com
JrGee
21.12.2010 18:04:41 (muokattu 21.12.2010 18:05:19)
Morjes!

Eli tullut tässä tiluteltua pian 9 kuukautta omatoimisesti, ja kyllähän sitä on yhtä jos toistakin tullut opittua =) mutta nyt kuitenkin olis downpickaaminen työn alla. Uudenvuodenlupauksena olis, että ensvuoden sisään sais Nukkemestarin vedeltyä :D Tällä hetkellä menee 95bpm 16osareita, jos oikeen paukuttelee, mutta homma on epätasasta ja rytmikin on aika kyseenalainen. Tullut kaikenlaisia videoita zoomailtua, ja ajattelin kysellä tästä pickaustaktiikasta vähäsen.

Eli kun oikein nopeasti alkaa downpickaamaan, niin meneekö se plektra edes siitä kielen "yli" silleen sinne toiselle puolelle, vai onko se vain sellanen isku sivulle? Kun jotakin soittajia katselee, niin näyttäs olevan plektra kokoajan toisella puolella kieltä. Itse ku noin yritän, niin ei siitä lähde ainakaan raskaalla palm mutetuksella oikeeta ääntä, mutta toisaalta, ei mulla ookkaan mitkään hevigainmikit, vaan jotkut kohtuu halppis INFit.

Ja siitä, että kun kaikki puhuu siitä rentoudesta, niin miten hitossa sitä voi vetää käsi rentona 120bpm downpickaamalla? =D itellä väkisinkin rupee kivestään tuolt kyynärpään tienoilta, aivan kun ois puntilla ollut.

Aluksi ei meinannut mennä puhtaasti edes 70bmp, kun alusta alkaen opettelin alternativellä pickaan, mutta kehitystä on todellakin tässä viikkojen varrella tapahtunut.
Sergei Fallinen
26.12.2010 17:59:56
JrGee:
Ja siitä, että kun kaikki puhuu siitä rentoudesta, niin miten hitossa sitä voi vetää käsi rentona 120bpm downpickaamalla? =D

siten että alottaa hitaasti ja vetää käsi rentona ja nostaa sitä tempoa vasta kun edellinen tempo menee rennosti
JukkaKoo
27.12.2010 10:29:01
12-tahdin blues. I, IV ja V

Siis mitäs mitäs tämä nyt on? Tuo 12-tahdin blues nyt on käsitteenä "tuttu" mutta mitä nuo mystiset I, IV ja V joita esiintyy aika ajoin näissä keskusteluissa? Onko tuo jokin Graalin malja mitä tavallinen tallaaja "ei vaan ymmärrä"? Tai hahmota..

Tulikohan tämä oikean topicin alle? Jos ei niin saa kyllä siirtää..
akuankkakomppi
27.12.2010 11:00:21
JukkaKoo: 12-tahdin blues. I, IV ja V

Siis mitäs mitäs tämä nyt on?

Näin merkitään sointukulku suhteessa juurisäveleen l. "root:iin". Esim. jos "root" on G, siiitä asteikkoa IV:een löytyy C, V = D.

Muuten, tämäntyyppinen merkintätapa ei ole huono muuhunkaan komppailuun. Sen sijaan että opettelee ulkomuistista sointuja, opettelee intervallit. Kun sitten tulee eteen tilanne jossa pitää vaihtaa sävellajia, homma hoituu helposti.

Toivottavasti tämä edes hieman selvensi tätä "mystiikkaa".
sum ergo cogito
Sergei Fallinen
27.12.2010 12:40:17
JukkaKoo: mitä nuo mystiset I, IV ja V joita esiintyy aika ajoin näissä keskusteluissa? Onko tuo jokin Graalin malja mitä tavallinen tallaaja "ei vaan ymmärrä"? Tai hahmota..

niin, edellinen jo kertokin et ne on sävellajin sointuasteita. On ne II, III, VI ja VII olemassa myös, mut niitä ei blueskierros (yksinkertasimmillaan) tarvita. Kyl ne tavallinen tallaaja oppii hahmottaan kun vähän teoriaa opiskelee
JukkaKoo
27.12.2010 14:44:53
Kiitos aa-komppi ja Sergei! Itseasiassa tuo selvensikin välittömästi tilannetta. Eli jos juuri on G, niin IV ja V on siis C ja D. Tästä seurannee --> jos juuri olisi A niin IV ja V olisivat tämän logiikan mukaan D ja E. Nyt siis ilmeisesti ymmärrän mitä noilla roomalaisilla numeroilla merkataan.

Onko eri musiikkityyleillä siis erilaisia noita I-VII komboja jotka ovat käytetyimpiä?

Vielä kun hahmotan että mihin kaikkeen esim tuo I, IV ja V (G, C ja D) pyhä kolminaisuus siis vaikuttaa niin hyvä tulee. Pitänee kahlata teoriaa jotta tuo aukeaa. Tuskin kyse on siis vain siitä että G, C ja D soinnut nyt vaan stemmaa yhteen ja that's it? Esim noita sointuja vedetään duurissa läpi ja se on "musiikkia". Epäilen että tuossa on jotain suurempaa takana. :D

Teidän vastauksista selvisi toinenkin asia; tämä teoriaosuus on ilmeisen tärkeä oppia ja omaksua. Toistaiseksi siis ei ole aavistustakaan mitkä kaikki palaset loksahtaa kohdalleen kun tämä asia aukeaa.

Olo on kuin Indiana Jonesilla Kadonneen aarteen metsästäjissä..!
akuankkakomppi
27.12.2010 15:03:43
JukkaKoo: Kiitos aa-komppi ja Sergei! Itseasiassa tuo selvensikin välittömästi tilannetta. Eli jos juuri on G, niin IV ja V on siis C ja D. Tästä seurannee --> jos juuri olisi A niin IV ja V olisivat tämän logiikan mukaan D ja E. Nyt siis ilmeisesti ymmärrän mitä noilla roomalaisilla numeroilla merkataan.

Kyllä, juuri noin se menee.

Onko eri musiikkityyleillä siis erilaisia noita I-VII komboja jotka ovat käytetyimpiä?

Vielä kun hahmotan että mihin kaikkeen esim tuo I, IV ja V (G, C ja D) pyhä kolminaisuus siis vaikuttaa niin hyvä tulee.

Lukases tämä, niin kolmen soinnun ihmeellinen maailma avautuu entisestään:
http://en.wikipedia.org/wiki/Chord_progression

Ennen kaikkea, pidä hauskaa!
sum ergo cogito
Sergei Fallinen
27.12.2010 16:04:10
JukkaKoo:
Vielä kun hahmotan että mihin kaikkeen esim tuo I, IV ja V (G, C ja D) pyhä kolminaisuus siis vaikuttaa niin hyvä tulee. Pitänee kahlata teoriaa jotta tuo aukeaa. Tuskin kyse on siis vain siitä että G, C ja D soinnut nyt vaan stemmaa yhteen ja that's it? Esim noita sointuja vedetään duurissa läpi ja se on "musiikkia". Epäilen että tuossa on jotain suurempaa takana. :D

karkeesti sanottuna V on huipputeho ja I perussävel. Jännite on siis suurin V:lla ja se purkautuu nätin kuulosesti I:een missä harmonia "lepää". IV puolestaan on pienempi jännite
Szanne
29.12.2010 17:24:02
Tässä olen kitaransoittoa vähän aikaa alotellu ja nyt on komppamista tullut vähän harjoiteltua. Nyt avosoinnuissa hiljennän soimattomat kielet otelaudan päältä peukalolla. Onko tämä jotenkin huono tapa ja rasittaako se väärin peukaloa?
baron
29.12.2010 17:25:44 (muokattu 29.12.2010 17:26:20)

JukkaKoo: Tuskin kyse on siis vain siitä että G, C ja D soinnut nyt vaan stemmaa yhteen ja that's it? Esim noita sointuja vedetään duurissa läpi ja se on "musiikkia". Epäilen että tuossa on jotain suurempaa takana. :D

Jos joskus vaivautuisit oppimaan jonkun duuriasteikon, ihan minkä vaan, voisko kitaristille olla helppoa E?
Kun otat joka toisen sävelen E:stä alkaen E G# H niin se on eka asteen sointu (E), joka merkitään I
Kun otat toisesta sävelestä alkaen (F# A C#) niin se on toisen asteen sointu (F#m) joka merkitään II ja niin edespäin.
Sama toimii kaikissa sävellajeissa.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Sergei Fallinen
29.12.2010 21:13:05
Szanne: Tässä olen kitaransoittoa vähän aikaa alotellu ja nyt on komppamista tullut vähän harjoiteltua. Nyt avosoinnuissa hiljennän soimattomat kielet otelaudan päältä peukalolla. Onko tämä jotenkin huono tapa ja rasittaako se väärin peukaloa?

voi olla ettei se kaikkia klassisen kitaransoittopedagogian normeja täytä mut ei se mun peukaloa ainakaan rasita
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)