Aihe: TÄNNE PIKAKYSYMYKSET (jelppikerho)
1 2 3 4 5105 106 107 108 109141 142 143 144 145
vvaltsu
08.11.2010 20:40:22
Tonski: Mistä löytäsin Les Hooperin arrin Miles Davisin Blue in Green -biisiin? Pitäis saada kuunnella, kun stemmat on edessä ja keikka tulossa mutta tubesta löytyvä kakkarna ei kuulosta yhtään tältä:D

Tämän tekeleen nimi on Blue 'n Green, jonka Spotifysta löysin. http://open.spotify.com/track/6eHoaLIYYglSiKgLNTNaiN
Tiluttaminen on kuten seksi, joskus siihen menee kiinnostus mutta aika nopeesti se kiinnostus palaa uudelleen. -aalataur
baron
08.11.2010 21:11:44

Tonski: Mistä löytäsin Les Hooperin arrin Miles Davisin Blue in Green -biisiin? Pitäis saada kuunnella, kun stemmat on edessä ja keikka tulossa mutta tubesta löytyvä kakkarna ei kuulosta yhtään tältä:D

Ai, mulla on sama piisi ensi kertaa ensi keikalla mutta me soitetaan Bill Evans-sovitus.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
djanni
17.11.2010 09:03:53 (muokattu 17.11.2010 09:17:23)
Never mind... meni jo :)
Entropia666
18.11.2010 11:49:00

Mitä tarkottaa guitar prossa tabiosiossa sulut? esim:
12---------------------
(15)-------------------
------------------------
------------------------
------------------------
------------------------
Rokkifotoja www.haje.fi
Ianuarius
18.11.2010 12:36:00

Voi tarkottaa montaaki asiaa. Ghost notea tai sit jos se on yhistetty johonki edelliseen nuottiin ja siinä on joku efekti, niinku vibrato tai bendi.
And we got caught in the whirlwind // Torn by the storms of our lives.
Entropia666
18.11.2010 12:53:53

Ianuarius: Voi tarkottaa montaaki asiaa. Ghost notea tai sit jos se on yhistetty johonki edelliseen nuottiin ja siinä on joku efekti, niinku vibrato tai bendi.

Tää on sepulturan orgasmatron koverin soolosta. Koko tabi menee suunnilleen tälleen:

12121212121212121212
(15)(15)(15)(15)(15)(15)
---------------------------

Tuon jälkeen lähtee sitten jatkumaan.
Rokkifotoja www.haje.fi
Ianuarius
18.11.2010 13:02:15

Sitten ne on varmastikin noita ghost noteja, jotka on kylläkin saatettu pistää siihen saundillisista syistä... eli että se kuulostaisi kivemmalta RSE:llä tai jotain. Oon iteki sitä harrastellu.

Ghost notea siis et soita ihan yhtä voimakkaasti ku normaaleja tai voit jopa vähän dempata sitä hiljasemmaksi tms. Joku voi korjata jos oon ihan hakoteillä.
Entropia666
18.11.2010 13:19:27

Ianuarius: Sitten ne on varmastikin noita ghost noteja, jotka on kylläkin saatettu pistää siihen saundillisista syistä... eli että se kuulostaisi kivemmalta RSE:llä tai jotain. Oon iteki sitä harrastellu.

Ghost notea siis et soita ihan yhtä voimakkaasti ku normaaleja tai voit jopa vähän dempata sitä hiljasemmaksi tms. Joku voi korjata jos oon ihan hakoteillä.

Tonhan vois myös periaatteessa ottaa silleen, että etusormella toi 12-nauha normaalisti ja pikkurillillä huiluääntä tuosta 15-nauhasta. Pitänee pohtia kotona.
Rokkifotoja www.haje.fi
Ianuarius
18.11.2010 13:30:14

Entropia666: Tonhan vois myös periaatteessa ottaa silleen, että etusormella toi 12-nauha normaalisti ja pikkurillillä huiluääntä tuosta 15-nauhasta. Pitänee pohtia kotona.

Periaatteessa, mut ei 15. nauhalta kauheen hyvin saa huiluääntä, jos ei sit plekukäden peukulla tee.
Pontisto
05.12.2010 13:27:48
Onko turvallista harjotella alaspikkausta, vai voiko tulla joku kyynärkanavan tulehdus vai mikälie jos liikaa harjottelee?
Tonski
05.12.2010 14:01:32

Pontisto: Onko turvallista harjotella alaspikkausta, vai voiko tulla joku kyynärkanavan tulehdus vai mikälie jos liikaa harjottelee?

Ei, jos pidät kädet rentoina, pikkaat ranteella ja harjoittelet kurinalaisesti metronomin kanssa sopivalla tempolla. Jos alat heti vääntää kaikki lihakset täysillä ranne lukossa ylitempoon, niin varmasti saat ennen pitkään jonkinlaisia komplikaatioita.
Mirkoh
05.12.2010 14:21:43
Itellä löytyy tollanen Espin eclipse II kitara ja oon miettiny nyt vähän aikaa tuota että onko sillä kieltenpitimen korkeudella, eli mistä kielet alkaa juuri mitään väliä? Ainakin kun uutena ostin niin se oli kiristetty niin matalalle kuin vaan menee. Oon kokeillu nostaa ja laskee välillä sitä mutta ainakaan mitään suurta eroa en oo huomannu. Pystyiskö joku vähän enemmän asiasta tajuava kertomaan siitä vaikuttaako se mihinkään?
-Mieago
kid ego
05.12.2010 16:46:27 (muokattu 05.12.2010 16:47:31)
Mirkoh: Itellä löytyy tollanen Espin eclipse II kitara ja oon miettiny nyt vähän aikaa tuota että onko sillä kieltenpitimen korkeudella, eli mistä kielet alkaa juuri mitään väliä? Ainakin kun uutena ostin niin se oli kiristetty niin matalalle kuin vaan menee. Oon kokeillu nostaa ja laskee välillä sitä mutta ainakaan mitään suurta eroa en oo huomannu. Pystyiskö joku vähän enemmän asiasta tajuava kertomaan siitä vaikuttaako se mihinkään?

Jos kielten korkeus on alunperinkin sopiva, niin silloin siihen ei välttämättä kajotakaan. Silmämääräisesti et välttämättä huomaakaan mitään, mutta soittotuntuman muuttumiseksi ei tarvita kuin millien tai niiden osien ero.

Eclipsen talla on tosiaan siitä kätevä, että sitä voi nostaa ja laskea joko tasaisesti, tai sitten vain toiselta puolelta. Esimerkiksi jos paksuimmat kielet rämisevät otelautaan, tallaa voi nostaa niiden puolelta. Jos kielet on laskettu erittäin alas, on mahdollista, että kitaran mikkejäkin täytyy laskea alemmas, jotta häiriöääniltä ja kierrolta vältytään.

Usein kielen korkeuden kanssa pelataan kuitenkin kaularaudan kanssa, joka löytyy kitaran lavasta, muovisen ESP-kyltin alta. Esimerkiksi ilmankosteuden aiheuttamat puiden elämiset "korjataan" kiristämällä tai löystämällä kaularautaa. Ennen kuin rupeat säätämään kaularautaa, lue läpi Kitarakamat-palstan FAQ-ketjut aiheesta. Ja taas kerran jos ei ole tarvetta, älä säädä.
Mirkoh
05.12.2010 17:25:12
Oukkei kiitoksia. Entäs sitten se tallaa alempana sijaitseva osa missä kielet on kiinni tai siis kielet pujotetaan sen läpi laitettaessa, vaikuttaako sen korkeus?
-Mieago
kid ego
05.12.2010 19:45:51
Mirkoh: Oukkei kiitoksia. Entäs sitten se tallaa alempana sijaitseva osa missä kielet on kiinni tai siis kielet pujotetaan sen läpi laitettaessa, vaikuttaako sen korkeus?

Enpä ole sitä koskaan joutunut säätämään.
Sergei Fallinen
06.12.2010 17:49:44
tarviiks hybridipikkausta oikeesti opetella?
Trendkeel
06.12.2010 18:13:17
Sen ku vaa painaa menemää. Ei siinä mitää sen kummalllisemaa oo mummielest
"Ok
T. aku ankka"
EddieTheHead
12.12.2010 14:30:59
Nyt on tullut jo muutama vuosi soitettua ja rupesin miettimään omaa pikkausta, siis lähinnä tapaa miten pidän plektraa. Välillä plektra on peukalon, etusormen ja keskisormen välissä ja välillä ihan ihmeellisissä asennoissa. Heräsi kysymys, että onko mitään järkeä opetella pitämään plektraa tossa etusormen sivussa peukaloa vasten,niinkuin jotkut "oikeat kitaristit" plektraa pitävät? Vai kannattaako jatkaa plektran pitämistä samalla tavalla, kuin ennenkin, jos soitto onnistuu niinkin.

Kannattaako siis väkisin opetella soittamaan "oikealla tavalla", jos sellaista ylipäätänsä on? Jos siitä on jotain hyötyä, että opettelee pitämään plektraa etusormen sivussa peukaloa vasten, niin kannattaako tässä vaiheessa opetella pitämään niin.
Neuvokaa vielä, että miten se plektra pitäisi laittaa oikein, jos sillä tavalla opettelee pikkaamaan.

Nyt olen tässä jonkun aikaa koittanut soittaa plektra kyseisellä tavalla ja alkaa pikkuhiljaa tuntua ihan luonnolliselta pitää plektraa niin.

Tuli taas niin epäselvää tekstiä, mutta toivottavasti edes joku ymmärsi ja osaa neuvoa.
vvaltsu
12.12.2010 21:29:01 (muokattu 12.12.2010 21:34:32)
Kahden ja puolen tunnin päästä alkaa viikon lakko naamakirjasta. Päätin, että teen etukäteen suunniteltuja täsmätreenejä oikean ja vasemman käden synkkaukselle, sillä sitä mun tarvitsee eniten reenata. Kannattaako näitä treenejä vetää joka päivä, vai onko välipäivät, jolloin vedetään jotain muuta, paikallaan? Meinasin että 2 tuntia päivässä reenaan 1234-juttuja ymsyms, 45min+15min tauko -taktiikalla.
Tiluttaminen on kuten seksi, joskus siihen menee kiinnostus mutta aika nopeesti se kiinnostus palaa uudelleen. -aalataur
Ianuarius
12.12.2010 22:20:36

Jaa vai että viikon... meikälä ollu nyt about 60 viikon tauko (tai jotain)... :)

Jotku ekspertithän puhuu, että keskittymiskyky menee silleen aalloissa, eli jotenki että 45 minuuttia tai 90 minuuttia putkeen, niin säilyy keskittymiskyky parhaiten. Sitten noihin väleihin tulee ne aallonpohjat, jolloin voi pitää jotain 20min tauon. En ny tosiaankaan muista tarkasti noita aikoja tai edes että mikä oli homman nimi, mut jotain tollasta muistelisin.

Muistat vaan ottaa tarpeeks hitaasti (tempo 30bpm) ja keskittyä tekniikan puhtauteen. Mä oon treenannu tänään ja eilen vain hitailla tempoilla ja kehitys on merkittävä. Ku opettelee vetään tarpeeks rennosti sen jutun niin että se menee puhtaasti, nii se nopeus tulee itestään.
Bloggailua englanniksi musiikillisista aiheista: The Musician Experience
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)