Aihe: Nopeuden kehittäminen
1 2 3 4 59 10 11 12 13 14 15 16
aalataur
23.12.2010 21:56:50

Voihan konemusiikki! :D Kuunnelkaa ny vaikka Jzcia jos ette mua kuuntele, se on taitava soittaja. Metronomiin on syytä osata soittaa. Pakko siitä ei ole tykätä, mutta pakko se on osata jos kitaraa bändissä haluaa soittaa. Piste. Seuraavaksi keskustelua nopeuden kehittämisestä?
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
baron
23.12.2010 22:03:57

aalataur:
Seuraavaksi keskustelua nopeuden kehittämisestä?

Aluksi hitaasti metronomin kanssa niin että varmasti pysytään timessä, sitten kun osataan lisätään metronomin tempoa :-)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
hola gibson
23.12.2010 22:30:28
Metronomi on hyvä soittelukaveri, se pysyy aina timessä toisin kuin minä. Ei se nyt niin siistiäkään aina ole, mutta siitä on oikeasti apua, oli biisi helppo tai vaikea.
Kontiak
23.12.2010 23:00:00 (muokattu 23.12.2010 23:01:23)
aalataur: Seuraavaksi keskustelua nopeuden kehittämisestä?

Siitähän tässä keskustellaankin.

Pitääkö muuten soittaa koskaan metronomiin pystyäkseen soittamaan metronomiin?
http://www.truthinshredding.com
baron
24.12.2010 11:02:16

Vaikka tää on kitarapalsta niin kestäiskö yhden pianoesimerkin?

Mä soittelen vas käden treenimielessä yhtä mielestäni kivaa boogie-woogia. Mä saan sen menemään medium tempossa perfect timessä ja kuulostaa itsestäni hyvältä.
Voisi kuulostaa vielä paremmalta jossain up-tempossa jossa saan sen menemään sävelten puolesta virheettömästi mutta time pätkii eikä enää kuulosta yhtään hyvältä.

Tarkoittaa mitä: Tiukkaa treeniä metronomin kanssa niin että alkaisi mennä up-tempossakin virheettömässä timessä ja sen jälkeen vas käden treenipiisin voisi ottaa jopa keikkaohjelmistoon!

Ei se että osaa sävelet virheettömästi tarkoita vielä että osaisi piisin. Timekin pitää olla kohdallaan.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
cr4b
24.12.2010 12:11:17 (muokattu 24.12.2010 12:12:37)
Kuinka nopeasti te pikkaatte, ja kauanko meni treenata kyseiseen tempoon? En nyt meinaa tremolopickausta, vaan normaalia alternate pickingiä. Olen itse tyytyväinen, koska olen jonkun aikaa harjoiteltuani saavuttanut temmon 110 16-osatrioleissa. Tällä temmolla soitto on rentoa ja helppoa, pystyn pikkaamaan vaikka tunnin putkeen, ja pystyn esim. pistämään aksentteja mihin haluan. Seuraava tavoite on 120, jonka pitäisi myös tulla aika nopeasti. Kuuntelin tuossa, että Yngwien jotkun lickit (yhdellä kielellä mentäessä) ovat 16-osatrioleja n. tempoon 150, eli vielä on matkaa.
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Tonski
24.12.2010 12:25:12

cr4b: Kuinka nopeasti te pikkaatte, ja kauanko meni treenata kyseiseen tempoon? En nyt meinaa tremolopickausta, vaan normaalia alternate pickingiä. Olen itse tyytyväinen, koska olen jonkun aikaa harjoiteltuani saavuttanut temmon 110 16-osatrioleissa. Tällä temmolla soitto on rentoa ja helppoa, pystyn pikkaamaan vaikka tunnin putkeen, ja pystyn esim. pistämään aksentteja mihin haluan. Seuraava tavoite on 120, jonka pitäisi myös tulla aika nopeasti. Kuuntelin tuossa, että Yngwien jotkun lickit (yhdellä kielellä mentäessä) ovat 16-osatrioleja n. tempoon 150, eli vielä on matkaa.

Joo moro, siis sä voit vetää 16-osatrioleja tunnin putkeen tempoon 110bpm rentona?:D Aika kovatasoinen soittaja, valehtelematta.
Lord of the strings
24.12.2010 13:57:21
Pidin metronomia turhana vehkeenä ihan laiskuuttani. Vasta noin neljän vuoden soiton jälkeen aloin harjoitella enemmän sen kanssa. Kyllähän se time siitä paranee aika nopeastikkin. Ja mistään konemaisuudesta ei voida puhua kun soitto toki muuten on ihan päin persettä.
"Itsehän arvostan niin tiede- kuin panomiehiäkin" -PomppoK
baron
24.12.2010 15:19:56

Lord of the strings: Pidin metronomia turhana vehkeenä ihan laiskuuttani. Vasta noin neljän vuoden soiton jälkeen aloin harjoitella enemmän sen kanssa. Kyllähän se time siitä paranee aika nopeastikkin. Ja mistään konemaisuudesta ei voida puhua kun soitto toki muuten on ihan päin persettä.

Sellaiselle joka tarvitsee treenausta metronomin kanssa ei kyllä soitto tule konemaiseksi mutta kenties siedettäväksi.
cr4b
26.12.2010 13:38:05 (muokattu 26.12.2010 13:48:27)
Tonski: Joo moro, siis sä voit vetää 16-osatrioleja tunnin putkeen tempoon 110bpm rentona?:D Aika kovatasoinen soittaja, valehtelematta.

Kuinka niin? Olin ihan tosissani. En ikinä soita muuta kuin rentona, joten toi on samalla myös se maksiminopeus, mitä ikinä käyttäisin sooloissa.

En nyt siis meinaa välttämättä aivan täysin putkeen, kyllähän sitä plekun asentoa joutuu välillä korjaamaan, yms, mihin menee muutama sekunti. Mutta taukoja en pidä, ja tällä hetkellä treenissä ovat tasaiset 16-osatriolit. Olen nyt viimeaikoina pikannut menemään tällä tavalla vähintään 3 tuntia päivässä ja ei tunnu missään.

e: Mua on alkanut ärsyttämään, kun monesti jos laittaa ihan asiallisen kysymyksen, niin sitten tulee vastaukseksi jotain spedeilyä. En mielestäni ole yhtään kovatasoinen soittaja, joten voisit vähän perustella vastaustasi. Selvästi treenaan väärin, joten varmaan pitäis lopettaa tääkin harrastus.
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
Tonski
26.12.2010 15:15:46

cr4b: Kuinka niin? Olin ihan tosissani. En ikinä soita muuta kuin rentona, joten toi on samalla myös se maksiminopeus, mitä ikinä käyttäisin sooloissa.

En nyt siis meinaa välttämättä aivan täysin putkeen, kyllähän sitä plekun asentoa joutuu välillä korjaamaan, yms, mihin menee muutama sekunti. Mutta taukoja en pidä, ja tällä hetkellä treenissä ovat tasaiset 16-osatriolit. Olen nyt viimeaikoina pikannut menemään tällä tavalla vähintään 3 tuntia päivässä ja ei tunnu missään.

e: Mua on alkanut ärsyttämään, kun monesti jos laittaa ihan asiallisen kysymyksen, niin sitten tulee vastaukseksi jotain spedeilyä. En mielestäni ole yhtään kovatasoinen soittaja, joten voisit vähän perustella vastaustasi. Selvästi treenaan väärin, joten varmaan pitäis lopettaa tääkin harrastus.

:D

Treenaat tosi hyvin! Mua vaan ihmetytti toi taso, mille oot homman vieny, sillä 16-osatrioleina jotain likkejä(ei ees yhtä kieltä vain) OIKEESTI rentona tunnin putkeen vetäminen rentona tempon ollessa 110bpm on ihan älytöntä kamaa..
Juzpe
26.12.2010 17:25:54

En nyt meinaa tremolopickausta, vaan normaalia alternate pickingiä. Olen itse tyytyväinen, koska olen jonkun aikaa harjoiteltuani saavuttanut temmon 110 16-osatrioleissa.

Mä haluisin kuulla ihan äänitettynä. Viitikkö purkittaa jotai kamaa jossa tota esiintyy?
Hyvää kamaa: http://www.youtube.com/watch?v=QArjeq4TcHk
aalataur
26.12.2010 19:18:17 (muokattu 26.12.2010 19:27:53)

Juzpe: Mä haluisin kuulla ihan äänitettynä. Viitikkö purkittaa jotai kamaa jossa tota esiintyy?

Siis tuohan on aika nopiaa. Tarkoittanet 8-osatrioleita? Koska esim. Nunon soolo Warheadsissa ( http://www.youtube.com/watch?v=QFHSqMWHSgM ) on aika kovaa tilutusta, ja sekin on "vain" 108 bpm jos ajatellaan 16-osatrioleina. (Oikeasti biisi on 216 bpm ja kyseessä on 8-osatriolit). Kyllä mä pystyn tuon ko. soolon vetämään, mutta en mä ihan tuntia putkeen jaksaisi sitä luupata. Triolihan on aina nopeampi kuin normi, koska kun 8-osia kerkee soittamaan 2, niin samassa ajassa 8-osatrioleita soitetaan kolme, 150% nopeampaa. Ja tunnin mitä tahansa vääntämällä saa kyllä käden väsymään, stamina on sellainen juttu että vaikka pystyy kokonaisen soolon tiluttamaan 16-osia tempoon X, ei niitä todellakaan vielä pysty tuntia tai puoltakaan vääntämään tauotta.
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Kontiak
26.12.2010 20:34:48
aalataur: Siis tuohan on aika nopiaa. Tarkoittanet 8-osatrioleita?

Eikö voitaisi puhua kuutosista?
baron
26.12.2010 21:55:40 (muokattu 26.12.2010 21:59:20)

Kontiak: Eikö voitaisi puhua kuutosista?

Ei! Oot eksyksissä.
8-osa sekstoli = 16-osa trioli
baron
26.12.2010 21:58:51 (muokattu 26.12.2010 21:59:39)

virhe
Kontiak
26.12.2010 22:05:25 (muokattu 26.12.2010 22:08:07)
baron: Ei! Oot eksyksissä.

Toki. Se ei kuitenkaan näytä olevan tämän ketjun aihe.
Aalimupina
26.12.2010 22:07:05
Kontiak: Eikö voitaisi puhua kuutosista?

Mitä ovat kuutoset?

On olemassa trioleja ja sekstoleja, nämä ovat termit jotka ovat yleisessä käytössä.
Aalimupina
26.12.2010 22:09:10 (muokattu 26.12.2010 22:13:24)
baron: Ei! Oot eksyksissä.
8-osa sekstoli = 16-osa trioli

8-osa sekstoli = 8-osa sekstoli

8-osa sekstoli EI ole 16-osa trioli

Triolit ja sekstolit ovat saman mittaisia.

Nuohan vaan fraseerataan eri tavalla. Jotensakin näin:

Kaksi rypästä trioleja = TI-pa-tu-TI-pa-tu
Sekstoli TA-ke-TE-ke-TI-ki
Kontiak
26.12.2010 22:35:54
Aalimupina: Jotensakin näin:

Tykkäsin tuosta sanasta 'jotensakin', kun veivataan 110 BPM tunnin ajan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)