![]() 26.10.2010 05:19:29 | |
---|---|
Huojuva_Torni: Vai kelpaako vibraton leveydeksi mikä vain mikä kuulostaa hyvältä? No eikös tämä ajattelutapa kuulostaisi järkevimmältä? :) Vibratoja on erilaisia, kannattaa kuunnella blueskitaristeja, fuusiotyyppejä ja vaikkapa joitakin persoonallisia raskaan musiikin kitaristeja, esim. malmsteen. Hyvinkin erilaisia, mutta suurinosa saundaa hyvälle. Itellä nyt semmonen neuvo, mitä nyt oon asiaan vihkiytynyt, että kun bendaat, niin pyri tekemään se vibrato siten, ettei nuotti mene juuri alavireiseksi. Eli bendaat vähintäänkin itse nuottiin asti, ja vibrato liike lähtee siitä hieman ylöspäin. Mutta tietenkin taas ne korvat käyttöön. Joskus kammella tehty vibrato kuulostaa erittäin hyvältä, vaikka siinä vibran suunta on alaspäin. If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan | |
![]() 18.02.2013 20:41:07 | |
Nyt jumalauta. Mä haluan konkreettisia ohjeita, MITEN mun pitää parantaa mun vibratoa. Olen kuullut siitä nyt kuittia ihan riittämiin, enkä todellakaan osaa korjata sitä ellei joku kerro MITÄ pitää korjata. Tässä nyt sitä vibratoa sitten: http://dl.dropbox.com/u/3086523/Hirve%C3%A4n%20vibraton%20kosto.mp3 Nyt ei kelpaa vastaukseksi, että "Kuuntele korvilla" koska mä en suostu uskomaan olevani epämusikaalinen, olen vain vibratokuuro. Niin missä ajallisissa kohdissa kyseisessä ääninäytteessä on paska vibrato ja ennen kaikkea miksi? Ja miten se olisi vähemmän paska? Nostin tän 846 päivää vanhan aiheen, koska ei tää keskustelu tonne tiluttajat-ketjuunkaan kuulu. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus | |
![]() 18.02.2013 21:02:47 | |
aalataur: http://dl.dropbox.com/u/3086523/Hirve%C3%A4n%20vibraton%20kosto.mp3 0:39 kun pitkä ääni jää soimaan -hermostunut vibrato 2:53 nopean osan päätteeksi -hermostunut vibrato 3:17 korkea ääni -oikein kauniisti soiva, rytmisesti ilmaiseva vibrato Itsellä ei ole varaa neuvoa, mutta neuvoisin että soitossa voisi olla lisää pitkiä ääniä joihin sitä vibratoa ehtii ensinnäkään laittamaan. Ja sitten jos sitä laittaa, niin sen voi käynnistää hyvin loivasti ja hitaastikin. Eikä sen tarvitse missään vaiheessa muuttua kovin nopeaksi. Se voi olla sellainen vaatimaton ja hidas. Kokeile otelaudan pitkittäissuunnassa huojuttamista, hitaasti. Mun mielestä noissa mainituissa ajankohdissa sun vibraton ongelma liittyy jossain määrin soundiin, joka on vähän yksiulotteinen. Kun siihen laittaa vibratoa, siihen ei tule väriä, vaan se on vähän niinkuin siniaallossa muutettaisiin vaan taajuutta. Eli sellainen ujellus. Jos mahdollista, soundiin kannattaisi yrittää hienosäätää lisää sävyä. Sillon vibratokin alkaa kuulostaa inhimillisemmältä. | |
![]() 18.02.2013 21:30:57 | |
ReBeat: 0:39 kun pitkä ääni jää soimaan -hermostunut vibrato 2:53 nopean osan päätteeksi -hermostunut vibrato 3:17 korkea ääni -oikein kauniisti soiva, rytmisesti ilmaiseva vibrato No nyt kun sanoit, niin onhan noissa kohdissa turhan nopea ja hätäinen vibrato. Ehkä mä alan ymmärtää. Soundihan on digitaalista. Ja itseasiassa aika sopimaton tuohon taustaan. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus | |
![]() 18.02.2013 21:41:06 (muokattu 18.02.2013 21:42:06) | |
aalataur: Nyt jumalauta. Mä haluan konkreettisia ohjeita, MITEN mun pitää parantaa mun vibratoa. Olen kuullut siitä nyt kuittia ihan riittämiin, enkä todellakaan osaa korjata sitä ellei joku kerro MITÄ pitää korjata. Tässä nyt sitä vibratoa sitten: http://dl.dropbox.com/u/3086523/Hirve%C3%A4n%20vibraton%20kosto.mp3 Nyt ei kelpaa vastaukseksi, että "Kuuntele korvilla" koska mä en suostu uskomaan olevani epämusikaalinen, olen vain vibratokuuro. Niin missä ajallisissa kohdissa kyseisessä ääninäytteessä on paska vibrato ja ennen kaikkea miksi? Ja miten se olisi vähemmän paska? Nostin tän 846 päivää vanhan aiheen, koska ei tää keskustelu tonne tiluttajat-ketjuunkaan kuulu. Kuunnellessani tuota pätkääsi, huomasin että "vika" ei ole niinkään vibraton tyylissä, vaan siinä milloin sitä käytät. Tarkoitan siis sitä, että tunnut yleensä käyttävän vibraa saman tien kun soitat uuden sävelen, antamatta nuotin elää ensin hetken. http://dl.dropbox.com/u/5798359/ooidort_vibra.mp3 Huomaa kuinka annan nuotin "elää" ennenkuin käytän vibratoa. Tässä toinen ehkäpä parempi esimerkki: http://www.youtube.com/watch?v=H2rGEI-gEVE Jo tällainen pieni muutos vaikuttaa paljon soittamisen mielikuvalliseen rauhallisuuteen, eikä ole edes mitenkään mahdottoman suuri muutos kun vain sen tiedostaa, varsinkaan noinkin teknisesti taitavalle soittajalle kuin sinulle. www.mikseri.net/osqvalitut | |
![]() 19.02.2013 01:26:13 (muokattu 19.02.2013 01:26:50) | |
aalataur: No nyt kun sanoit, niin onhan noissa kohdissa turhan nopea ja hätäinen vibrato. Ehkä mä alan ymmärtää. Soundihan on digitaalista. Ja itseasiassa aika sopimaton tuohon taustaan. Soundi tulee sormista, eikä mun mielestä pidä syyttää mitään teknistä vermettä musiikillisen/soittoteknillisen vajeen takia. Sun "näytteessä" on selkeesti hermostunut fiilis; kyse ei ole taimista, vaan kuinka soitat pitkän nuotin. Pitkä, hyvältä soundaava nuotti on vaikea, vaikeampi kuin soittaa 16-osaa tahti täyteen. Itse taistelin tämän ongelman kanssa vuosia ja siihen ei auttanut muu kuin harjoittelu. Vibraatto on kuuntelijalle melodian lisäksi se "sielun peili", millä kuuntelija mittaa soiton "sielukkuutta". Kyseessä on kuitenkin täysin teknillinen asia, jonka voi oppia harjoittelemalla. | |
![]() 19.02.2013 07:42:54 | |
No mitäs muut on mieltä harjoituksesta, jossa laitat metronomin naksuttamaan rauhalliseen tempoon ja huojutat ääntä sitten esim. 1/8 tai triolin tahtiin? Koetat pitää vibraton mahdollisimman tasaisena. Mielestäni tällä voi saada kehitettyä kontrollia vibratoon, mutta lopultahan se voi kuulostaa vähän turhan tarkalta? Oikeasti kun soittaa niin ainakin ooidortin neuvo antaa äänen hetken soida suorana ennen vibratoa kyllä elävöittää ilmaisua. | |
![]() 19.02.2013 07:46:11 (muokattu 19.02.2013 07:48:43) | |
Joo tosta vähän virheellisesti tuli kuva, että soundin niskoille olisin mitenkään vierittämässä syytä. Olisi pitänyt pari entteriä lyödä tuohon väliin, totesin vaan irrallaan alkulauseesta, että soundi on digitaalista kun ReBeat sitä epäili osasyyksi heikkoon yleisvaikutelmaan. En usko kyllä itsekään että tommonen voisi vaikuttaa. Kai mun täytyy sitten treenata vaan sitä jotenkin, helpompaa vaan treenata asioista joista on joku tarkka tavoiteajatus, että näin sen pitäisi mennä. Mut jos Ambitus on tuskaillut saman asian kanssa niin onhan se huojentavaa kuulla. Edit: Mä oon miettinyt kanssa että kuinka paljon vibratoa soitetaan tempoon tietyissä aika-arvoissa. Luulisin tekeväni sitä vaistomaisesti jossain määrin, joskus. Tuskin kuitenkaan mitenkään systemaattisena tapana on hyvä, kuulostanee liian kliiniseltä. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus | |
![]() 19.02.2013 09:58:03 (muokattu 19.02.2013 10:10:44) | |
Sitä just monet neuvovat, että vibraattoa kannattaa laittaa vasta, kun ääni rupeaa häipymään. Eikä tarvi mennä tempossa. Nopeassa biisissä hidas vibraatto antaa auktoriteettia sooloon. Ei se mikään helppo juttu ole. Itsellä aikoinaan oikein mahasta otti kun yritin saada aikaan hendrixmäisen vibraton :D Siis eihän tämmöisellä umpiamatöörillä ole vara ketään neuvoa, mutta tuo soundihomma liittyy tähän asiaan siten, että jos kitara muutenkin soi pitkään, niin sen vibraaton syvintä olemusta ja tarpeellisuutta voi olla vaikea hahmottaa. Pitäiskö treenata sitä ihan kliinillä soundilla tai vallan akustisella? "Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas | |
![]() 19.02.2013 15:49:29 (muokattu 19.02.2013 15:50:37) | |
Vibraton nopeus on vähän kuin tremolo-efektin nopeus: sen ei tarvitse välttämättä olla missään lukusuhteessa biisin tempoon, erilainen sopii eri tilanteisiin, ja kannattaa ottaa haltuun ne kaikki. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | |
![]() 19.02.2013 15:57:01 (muokattu 19.02.2013 16:00:18) | |
Jucciz: Vibraton nopeus on vähän kuin tremolo-efektin nopeus: sen ei tarvitse välttämättä olla missään lukusuhteessa biisin tempoon, erilainen sopii eri tilanteisiin, ja kannattaa ottaa haltuun ne kaikki. Kyllä samanlainenkin sopii joskus eri tilanteisiin ja erilainen samanlaisiin tilanteisiin...8) | |
![]() 20.02.2013 12:32:43 | |
Hyvä ketju tämä! Pyrittekö aina suorittamaan bendit ja vibrat kolmella tai peräti neljällä sormella? Silloinhan taivutus on varmempaa ja hallitumpaa kun useampi sormi painaa sekä ohjaa kieltä, mutta sehän vaati myös sen että usein pitää kokonaan vaihtaa asemaa jotta käsi olisi asianmukaisessa paikassa otelautaa kyseisen äänen taivuttamiseksi useammalla sormella. Versus että etusormi olisi jo oikeassa paikassa suorittamaan taivutuksen, mutta kun se halutaan tehdä useamman sormen voimin niin kättä pitää siirtää alas otelautaa sen verran että se nimetön tai peräti pikkurilli on kyseisen nuotin kohdalla. Se aseman vaihto ei aina oo kauheen helppoa kun tempoa alkaa olemaan kunnolla ja nuottia tulee. Tällöin itellä ainakin tuppaa taivutukset hoitumaan pelkällä etusormella jolloin varsinkin pitkät vibratot menevät vähän niin ja näin.... Kandeekohan näitä taivutuksia treenata molemmilla tavoilla vai mahtaisko olla parempi pyrkiä AINA tuottamaan kaikki taivutukset useemmalla kuin yhdellä sormella? "Ootko avaruusolio?
-En.
No mee sit lääkäriin." | |
![]() 20.02.2013 13:38:36 | |
tomaattiorava: Kandeekohan näitä taivutuksia treenata molemmilla tavoilla vai mahtaisko olla parempi pyrkiä AINA tuottamaan kaikki taivutukset useemmalla kuin yhdellä sormella? Ite ainakin etusormella vain ns. pikaset puolisävelaskeleen venytykset; vibratot yleensä 1-3 sormella (pikkurillin painamalla nuotilla tuntuu vaan jotenkin vammaselta.. tai en vaan osaa) ja venytykset 2-3 sormella (keskisormi/nimetön painanut nuotin alas). Semmosia kunnon sävelaskeleen tai puolentoista bendejä ite en ainakaan osaa vetää pelkällä etusormella niin en oo sit jaksanu opetellakaan:D Ite tykkään Petruccin vibratosta tosi paljon. aalataurille: ootko koskaan systemaattisesti treenannu sitä vibraa nauhottamalla esmes yksittäisiä nuotteja? Ite oon huomannu, että soittotilanteessa korvat toimii vähän silleen valikoivasti, että kokemus omasta soitostaan on aina summa korvien kuulemasta ja tatsin tuntemasta yhdistelmästä.. Ts. jos soitto tuntuu helevetin hyvältä eikä korva oo tarpeeks harjaantunu kuulemaan että jotain ei ehkä menekään ihanteen mukaan, niin se veto jää tuntumaan hyvältä, koska soitto tuntui näpeissä kontrolloidulta. Nauhotuksen jälkeen yleensä on enemmän kuulijan asemassa, missä vaiheessa rajoitteena on ainoastaan oma objektiivisuus. Esmes just noita Petruccin juttuja: joku The Count of Tuscany ois soolojen puolesta (introsoolo ja outrosoolo) hyvä biisi tähän, siellä on muistaakseni pidempää nuottia maukkaalla, tyyliin sopivalla vibratolla. Ihan vaikka introsoolon eka nuotti nauhotukseen ja vertailla levyn kanssa kuulostaako tämä nyt samalta. Jos se on hätäsen kuulonen niin miljardi ottoa, kuuntelua ja muutoksia ja sit katotaan kuulostaako vielä. Vibrato on imo semmonen miellyttävä tekniikka, että kun sen kerran hinkkaa kuntoon niin siitä tulee vähän kuin pyörällä ajamisesta, se automatisoituu soittoon aika hyvin. | |
![]() 21.02.2013 10:43:37 | |
tomaattiorava: Hyvä ketju tämä! Kandeekohan näitä taivutuksia treenata molemmilla tavoilla vai mahtaisko olla parempi pyrkiä AINA tuottamaan kaikki taivutukset useemmalla kuin yhdellä sormella? Kai se nyt on parempi hallita useampi tekniikka kuin hirttäytyä vain yhteen? Vaikea edes kuvitella miten BB King tyylinen vibra tehdään useammalla sormella ja ainakin omaan arsenaaliin se kuuluu yhtä olennaisena kuin kahden tai kolmen sormen vibra. Mihinkäs suuntaan teillä lähtee vibra? Omasta soitostani olen huomioinut, että suunta riippuu käytännössä siitä millä sormella vibraa tekee. Etusormella meikäläisen vibra lähtee aina alaspäin kohti lattiia ja muilla sormilla ylöspäin. | |
![]() 21.02.2013 13:44:07 | |
PIM: Mihinkäs suuntaan teillä lähtee vibra? Omasta soitostani olen huomioinut, että suunta riippuu käytännössä siitä millä sormella vibraa tekee. Etusormella meikäläisen vibra lähtee aina alaspäin kohti lattiia ja muilla sormilla ylöspäin. B ja E kielet taivutetaan kohti kattoa, D ja G kielillä ei niin väliä mutta niitä oon pyrkiny taivuttamaan puolestaan kohti lattiaa. "Ootko avaruusolio?
-En.
![]() 22.02.2013 13:30:07 | |
Mä oon nyt tullu siihen tulokseen, että vibrat ja fraseeraus yleensä on viulisteilla parhaiten hallussa (imo). Nyt kuuntelen hyvän kuuluisia viulupätkiä ja yritän saada sähkökitaran kuulostamaan viululta. "Ootko avaruusolio?
-En.
![]() 22.02.2013 13:55:09 | |
tomaattiorava: Mä oon nyt tullu siihen tulokseen, että vibrat ja fraseeraus yleensä on viulisteilla parhaiten hallussa (imo). Nyt kuuntelen hyvän kuuluisia viulupätkiä ja yritän saada sähkökitaran kuulostamaan viululta. Viulun saundissa on sellainen hienous, että jousen avulla kieleen tulee perusaaltoliikkeen, eli pitkittäis - ja poikittaisliikkeen (joka on siis varsinaista ääntä) lisäksi kierteinen aaltoliike. Kitaraa soittaessa kierteisaaltoa voidaan saada aikaan ilmeisesti plektrakäden tekniikalla. Itse käytän tällaista mahdollisimman viulumaista saundia sooloissa lähes jatkuvasti. Siinä kosketus kieleen on hiukan epäpuhdas, eli se osuu plektran lisäksi sormiin ja peukaloon, jolloin kitka pyöräyttää sitä (näin olen ymmärtänyt) akselinsa ympäri. Mieluusti aloitan fraasin vielä otekäden nauhaiskulla, jolloin soinnin tasaisuus vielä entisestään korostuu. Saundista tulee enemmän perusääntä tukeva, kun otekohta on kielen soivan keskivaiheilla. Kevyesti sustainer-purkkia, ja ina säröä vielä joukkoon mausteeksi ja lähemmäksi sello-vibraattoja ei sitten pääsekään, kun vielä tämä ulina rekisteröidään vanhoilla honottavilla Ibanezin Super 70:eillä. Mihinkään konekivääri-soittoon en pysty niin kuin perinteisellä "lännenelokuva-dänkäti-dänkäti"-tekniikalla, mutta ei ole väliskään. Pää on niin hidas, ettei se sormia tahdo seurata tässäkään vauhdissa. En tiedä tämmöistä vinkkiä voi kokeilla, jos tuntuu että voisi toimia. | |
![]() 22.02.2013 14:26:38 | |
GiovanniDiRondo: Viulun saundissa on sellainen hienous, että jousen avulla kieleen tulee perusaaltoliikkeen, eli pitkittäis - ja poikittaisliikkeen (joka on siis varsinaista ääntä) lisäksi kierteinen aaltoliike. Kitaraa soittaessa kierteisaaltoa voidaan saada aikaan ilmeisesti plektrakäden tekniikalla. Itse käytän tällaista mahdollisimman viulumaista saundia sooloissa lähes jatkuvasti. Siinä kosketus kieleen on hiukan epäpuhdas, eli se osuu plektran lisäksi sormiin ja peukaloon, jolloin kitka pyöräyttää sitä (näin olen ymmärtänyt) akselinsa ympäri. Mieluusti aloitan fraasin vielä otekäden nauhaiskulla, jolloin soinnin tasaisuus vielä entisestään korostuu. Saundista tulee enemmän perusääntä tukeva, kun otekohta on kielen soivan keskivaiheilla. Kevyesti sustainer-purkkia, ja ina säröä vielä joukkoon mausteeksi ja lähemmäksi sello-vibraattoja ei sitten pääsekään, kun vielä tämä ulina rekisteröidään vanhoilla honottavilla Ibanezin Super 70:eillä. Mihinkään konekivääri-soittoon en pysty niin kuin perinteisellä "lännenelokuva-dänkäti-dänkäti"-tekniikalla, mutta ei ole väliskään. Pää on niin hidas, ettei se sormia tahdo seurata tässäkään vauhdissa. En tiedä tämmöistä vinkkiä voi kokeilla, jos tuntuu että voisi toimia. Tuli sen verran yksityiskohtainen kuvaus, että tästä ois kiinnostava saada videopätkää tai edes äänipätkää. Järjestyykö? Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | |
![]() 22.02.2013 14:44:35 | |
Jucciz: Tuli sen verran yksityiskohtainen kuvaus, että tästä ois kiinnostava saada videopätkää tai edes äänipätkää. Järjestyykö? Eiköhän. Katon jos keikkavideosta löytyy sopiva pätkä. | |
![]() 22.02.2013 14:51:09 | |
Nyt on kyllä hämärän kuuloista juttua, joku näyte olis kyllä bueno grande! Toi kuvaus peukalon osumisesta kieleen tuo mieleen lähinnä pinch harmonicsit ja semmoset.... "Ootko avaruusolio?
-En.
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)