Aihe: Pikkauskäden asennon synnit ja salat.
1 2 3 4 5 6 7
R2
06.07.2005 05:43:53
Vastine kommentteihin, joissa sanotaan, etta "soita niin kuin itsestasi hyvalta tuntuu..."

-Kitaransoittaja X soittaa tekniikalla, joka hanen omasta mielestaan tuntuu hyvalta ja luontevalta.

-Kitaristi X soittaa hyvin.

-Kitaristi X soittaisi viela paremmin, mikali opettelisi parhaan mahdollisen piikkaustekniikan!

Jokatapauksessa olenkin sita mielta, etta on syyta opetella lahes kaikki piikkaustyylit ja soveltaa niita sitten mihin ikina tarvitseekaan.
Omalta kohdaltani voin sanoa, etta nama ekonomiset hiplaustekniikat, joita olen uskonnollisesti treenannut, eivat sitten sovi aggressiivisempaan riffittelyyn yhtaan. Joten tassakin mielessa on syyta osata monta eri piikkaustekniikkaa.

Muuten pienena vinkkina annettakoon upstroken suurempi huomiointi.

Upstrokella lickin aloitettaessa (esim.16osa tripleteissa 3nuottia/kieli) ei jaa niin helposti kielten valiin ja pitkallisen harjoittelun jalkeen tuntuu jopa luontevammalta kuin downstrokella.

Myos plekun kulma vaikuttaa paljon. Shawn Lane ja Eric Johnson soittavat monesti ns. plektra viistosti kielteen nahden, mika lopulta auttaa paljon nopeammissa juoksutuksissa.

Itsella suurena haaveena saada taydellinen piikkaus "selkarankaan" jotta voisi sitten milloin tahansa soittaa mita tahansa taydellisessa kontrollissa. Mutta kovasti vaatii treenia itse kultakin. Monilla maailmanluokan sankareillakin paljon parantamisen varaa.
Silloin kun progea soittaa zombi, niin silloin ei kannibaalit pompi
Krice
06.07.2005 11:23:10

Itsella suurena haaveena saada taydellinen piikkaus "selkarankaan" jotta voisi sitten milloin tahansa soittaa mita tahansa taydellisessa kontrollissa.

Luin vähän aikaa sitten Jeff Watersin laudalta, että se harjoitteli muutaman vuoden semmoista 8 tuntia per päivä. Siinäpä se vastaus oikeastaan tulikin miksi Watersin tekniikka on täydellinen.
Turder
06.07.2005 14:47:36
Keith Wyatt opettaa opetus-dvd:llään pikkaamaan sillä tavalla kuin luontevalta tuntuu. Hänen mukaansa on aika sama lepääkö käsi fyysisesti ylempien kielten päällä tai ottaako sormet kiinni bodyyn. Kummiskin heppu suositteli pikkaamaan siten, että pikkauskäsi ei "nojaa" kitaraan tai kieliin. Tällöin saadaan ranne paremmin liikkumaan.
-Mainostilaa vuokrataan-
Joees
06.07.2005 15:10:58
Hmh, riippuen tilanteesta mä otan tukea pikusormilla ja/tai nimettömällä tai sitten tuen enemmän tuota käsivartta lankkuun ja pidän ranteen enemmän vapaana. Välillä käytän sormia, välillä rannetta, välillä käsivartta ja välillä kaikkia samaan aikaan. Enkä pelkästään sooloissa tai muissa, vaan komppaamisessakin. Kompatessa oikeasti huomaa hyvin kuinka ranne/käsi toimii. Funkya soittaessa käden on pakko olla rento että se kuulostaa hyvältä. Anyway, mä en oo ikinä jaksanu miettiä kauheesti. Pääasia että saan pidettyä ranteen rentona kokoajan vaikka vetäisi kuinka intensiivistä komppia. Sillon homma toimii mulla. Mutta respect niille jotka jaksavat miettiä ja yrittää parantaa tuota pikkaustapaansa. Näissäkin jos näkisi toisen tavan soittaa niin voisi ymmärtää paljon paremmin mitä toinen tarkottaa.
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
risto
06.07.2005 19:22:29 (muokattu 06.07.2005 19:39:42)

No eikös moni suosittele että tukee kättä pitämällä ylimääräisiä sormia kielien alapuolella bodya vasten. Ei tuo taida käsi nyrkissä onnistua.

Monia mielipiteitä. Nopeimmat tietämäni plekralla soittajat nimenomaan sanovat että ei tueta kanteen. Kanteen tukevat banjoa sormipikeillä pikkaavat ja idea on saada pidettyä sormet samalla etäisyydellä korkeussuunnassa ja samalla paikassa muutenkin sormipikeille optimaalisesti. Plekralla jos tukee kanteen jää arpeggiot soittamatta. Nyrkissä pitäminen edellyttää että koukistajalihaksia pitää jännittää, mikä vie rentoutta pois. Toisaalta akustinen guru David Grier pitää nyrkissä, muita nopeita nyrkki-ihmisiä en tiedä.

EDIT: Kanteen tukeminen kitaran fingerpickissä ei toimi yhtä hyvin kuin banjossa koska banjossa ei käytetä nimetöntä mutta kitaralla käytetään. Jos tukee kanteen pikkurillin ja nimettömän välillä oleva "yhteys" estää nimetöntä liikkumasta helposti. Lisäksi sivusuuntainen käden liikuttelu vaikeutuu (erilainen soundi eri kohdista).
Elämää, rauhaa ja musiikkia http://www.kolumbus.fi/slowsession/
drlecter
12.10.2005 15:52:37

Nostetaas tämä aihe.

Elikkäs tän topicin aloittamisesta lähtien olen pakottanut kätöstä nyrkkiin treenatessa.
Tapa on nyt juurtunut selkärankaan, kun kitaran ottaa kouriin niin sormet menevät automaagisesti kämmentä kohden eivätkä enää harita bodyä/kieliä vasten.

Tälläistä..
Ihminen on viisas mies. NOME Kisaranta ROK-ROK!!!
R2
12.10.2005 16:12:14
Tämä kannattaa lukea huolellisesti, piti sitten itseänsä hyvänä pikkaajana tai ei.

http://www.tuckandpatti.com/pick-finger_tech.html
Keep it cool Eskimo
ravensoul
12.10.2005 16:24:56
Elikkäs tän topicin aloittamisesta lähtien olen pakottanut kätöstä nyrkkiin treenatessa.

Hmm, minä en jaksa uskoa, että tuo olis niin ylivoimainen tapa, olkoonkin että sitä suositellaan. Itse aloitellessani yritin hetken tuota tapaa koska sitä suositeltiin. Sitten tuli ongelmia jännittämisen kans ja opettelin pitämään tassua rennommin. Eli sormet "löysästi nyrkissä". Tämä aiheutti joskus tahattomia osumia yläkieliin pikkunakin/nimettömän kynsillä. Ja siitä tekniikka muuttui itsestään nykyiseen, eli sormet rennosti harallaan pikkusormi ja nimetön usein tukena kantta vasten.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät #27
Luojan kiitos, olen ateisti!
drlecter
12.10.2005 17:45:49

Hmm, minä en jaksa uskoa, että tuo olis niin ylivoimainen tapa, olkoonkin että sitä suositellaan. Itse aloitellessani yritin hetken tuota tapaa koska sitä suositeltiin. Sitten tuli ongelmia jännittämisen kans ja opettelin pitämään tassua rennommin. Eli sormet "löysästi nyrkissä". Tämä aiheutti joskus tahattomia osumia yläkieliin pikkunakin/nimettömän kynsillä. Ja siitä tekniikka muuttui itsestään nykyiseen, eli sormet rennosti harallaan pikkusormi ja nimetön usein tukena kantta vasten.

Joo tottakai löysästi, ei varmaankaan kannata puristaa hampaat irvessä.
Ihminen on viisas mies. NOME Kisaranta ROK-ROK!!!
zuppermuhle
12.10.2005 19:22:28
Höh? Pitääkö sitä pitää nyrkissä? Minä aloitin joskus tuolla tyylillä ja tulin siihen tulokseen että se on hölmö(kts. toinen topicci aiheesta missä kuvaan nykyisen tyylini).
Mörinä on pahasta...
esp-emakko
13.10.2005 13:06:42
Keith Wyatt opettaa opetus-dvd:llään pikkaamaan sillä tavalla kuin luontevalta tuntuu. Hänen mukaansa on aika sama lepääkö käsi fyysisesti ylempien kielten päällä tai ottaako sormet kiinni bodyyn. Kummiskin heppu suositteli pikkaamaan siten, että pikkauskäsi ei "nojaa" kitaraan tai kieliin. Tällöin saadaan ranne paremmin liikkumaan.

Tuota juuri koitan selkärankaan iskostaa. Tunnen itseni valheelliseksi kitaristiksi kun mulla on tapa nojata kämmentä silleen kielien päälle (myöskin ei- dempatessa siis) niin, että ne lepää tallan jälkeisessä kohdassa niin ettei se vaikuta ääneen mutta antavat tuen. Ranne on kyllä rento ja liikkumavaraa on, mutta periaatesyistä itseäni kidutan :) Tätä siis sahatessa tai nopeassa tiluttelussa, kompatessa ei tarvetta ole. Koitan raastaa sen irti niin että sitä olis nopee ja tarkka käsi ilmassakin. Oi ja voi. Treeniä perkele.
Kitaraton elämä on turhuuden huipentuma.
ravensoul
13.10.2005 14:44:13
Joo tottakai löysästi, ei varmaankaan kannata puristaa hampaat irvessä.

Kyllä kyllä. Mutta mä en jostain syystä onnistunut saamaan tuohon sopivaa kompromissia. Joko oli liian nyrkissä, kun rupes vaistomaisesti puristamaan tai sitten liian löyhästi, että sormet lärpsy satunnaisesti vääriin kieliin. Minä siihen, että "Ja vitut!", nakit kantta vasten ja tarkkuus 10-kertaistu. Todennäköisintähän kylläkin on et En Vaan Osaa..
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät #27
Luojan kiitos, olen ateisti!
Jonttu
14.10.2005 01:16:14

Juh.. Silloin kun ei tiennyt soittamisesta mitään...
Oli soittaminen vaivatonta eikä tarvinnut stressata mistään pikkaustekniikasta... Kunnes menin kitaratunneille ja sieltä sitten musiikkiopistoon.Eipäs homma ollutkaan enää niin yksinkertaista! Minulla oli sellanen peukalon ja etusormen liikutus plärätekniikka... (Michael Angelolla oli joku nimityskin sille.. en muista ) Elikkä siis en käyttänyt rannetta ollenkaan soitossa.Noh,musaopistossa sitten käytiin heti sen kimppuun.. Eli siis käsi nyrkkiin ja ranteella liike.. Se tuntui pienen treenin jälkeen ihan järkevältä.. Jos soitteli jotain asteikkoja/sweeppejä sun muita... Mutta jos piti kompata jotain niin eipäs se nyrkkitekniikka enään tuntunutkaan kivalta.Ei ole helppoa olla kitaristi... Noh,nyt oma tekniikka on komppien/sahausten kohdalla aika lähelle samanlainen kuin Ynkällä.. Jotenkin se vain tuntuu parhaimmalta.Mutta kun taas menee asteikkoihin/sweeppeihin sitten otan vähän pikkurillillä tukea bodystä ja käännän kämmentä enemmän kielten suuntaan :) Kumminkin itse olen sitä mieltä,että oli tekniikka nyt minkälainen tahansa,ranteesta se liike pitää lähteä,ei sormista....
ROCK!
Vaikeat biisit on treenin puutetta...
moottorisaha
14.10.2005 01:37:03

Minulla oli sellanen peukalon ja etusormen liikutus plärätekniikka... (Michael Angelolla oli joku nimityskin sille.. en muista )

Hemmo selittää ainakin Speed Kills videolla että pikkaustekniikan ei pitäisi muuttua hitaan ja nopean soiton välillä (lukuunottamatta sitä että plektra menee enemmän "vinoon" nopeasti shreddatessa, joka tulee kyllä luonnollisesti ;). Mutta pitäisi jokatapauksessa löytää sellainen plektraote jolla menee miellyttävästi niin nopeat kuin hitaatkin jutut, eikä niin että pyörittelee sitä plekua sormissaan eri asentoihin jatkuvasti.
"I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio
overthewall
14.10.2005 03:02:34
Teen syntiä salassa.
Jonttu
14.10.2005 05:17:18

Hemmo selittää ainakin Speed Kills videolla että pikkaustekniikan ei pitäisi muuttua hitaan ja nopean soiton välillä...

Joo,samaa se sano siinä toisessa videossa kanssa.. Joku star licks pätkä se oli.Ja tottahan se on jos kerran Michael niin sanoo :) (Hämärä tekniikka kyllä kaverilla...??)
Tota omaa pikkaustekniikkaa on vaikea selittää...
Se nyt vain tuntuu parhaalta.Mutta pikatkoon jokainen niin kuin haluaa ja parhaalta tuntuu/kuullostaa.
"Play with your ears" -YJM (ja nyt jos tähän vielä lisään että itse suosin oikean käden tekniikkaa,varmasti asia ymmärretään väärin :)
varsin järkevä neuvo kaverilta :)
ROCK!
Vaikeat biisit on treenin puutetta...
Necromuru
14.10.2005 12:01:50 (muokattu 14.10.2005 12:03:01)

Elikkäs sormet nyrkissä tekniikka luultavasti se optimaallisin pikkaustapa, mutta paljon näkee kitaristeja joilla sormet harittaa miten sattuu, kuten itsellänikin. Se siis siitä.

Jepu. Minulla harottaa ja tämähän on siis tottukmuskysymys. Olen tottunut soittamaan niin että peukku ja etusormi pitelee plektraa ja nimetön ja pikkusormi ottavat kitarasta tukea. Helpottaa hahmottamaan missä mennään. Keskari sohii milloin missäkin.

E: Ja sittenhän on niitä farereja jolla on avoin käsi mutta kaikki vapaat sormet ovat kiinni kitarassa. Tätäkin on tultu kokeiltua ja ylemmillä kielillä ja varsinkin nopeissa kohdissa ihan näpsäkkä tapa.

Kun hyppäät kieleltä toisella tekeekö koko käsivartesi liikkeen alas/ylös vai otatko liikkeen ranteella/sormilla vai miten muuten?Luulenpa että aika moni kitaristi pähkäilee tämän asian parissa.

Minä ainakin. Itselläni ranne hoitaa tämmöiset pääasiassa. Jostain kyllä luin että koko käden pitäisi liikkua mutta ei vain tule luonnollisesti. Sweeppauksessa tämä taito tuntuisi olevan avainasemassa.

Entä sitten sweepeissä. Ranteella vaiko koko käsivarrella?
Miksi puheeni kuulostaa perverssin lässytykseltä? ;)

Sama pätee kuin edellisessä. Ranne tekee laajan liikkeen mutta asento on kylläkin hiema erilainen kuin normaalissa pikkauksessa, eli käännän rannetta hieman koukkuun.
Olet juuri kirjoittanut m.nettiin linkin hauskaan tai kiinnostavaan juttuun. Joku muu on kuitenkin kerennyt tekemään sen jo aikaisemmin, joten linkkisi on wanha!
moottorisaha
14.10.2005 12:51:15

Joo,samaa se sano siinä toisessa videossa kanssa.. Joku star licks pätkä se oli.Ja tottahan se on jos kerran Michael niin sanoo :) (Hämärä tekniikka kyllä kaverilla...??)

Itseasiassa helvetin hyvä tekniikka kun katsoo lähempää.
"I think that all these classical masters have one big thing in common: when they play slow, it's tasteful and when they play fast, they RIP!" - Michael Angelo Batio
Johann Onn
14.10.2005 14:15:18
Ei oo aavistustakaan miten soitan, kun en yleensä kato sormiani. Mutt jos nyt täytyy väkisin analysoida, niin:

Pidän kiinni plekusta peukalolla ja etusormella. Siis silloin kun käytän sitä eli harvoin.

Plekulla kunnolla hakatessa en ota tukea ja käsi on nyrkissä, näköjään. Eli käsi on "ilmassa". Ehkä johtuu siitä, kun aikoinaan oli "pakko" roikuttaa kitaroita lähinnä polvissa ja sitä tukea on vähän hankala saada silloin ?.

Plekulla näppäilessä (tapahtuu vielä harvemmin), otan tukea pikkirillillä, tallamikin alapuolelta (Ibanez) tai sitten pidä sitä volume potikan päällä ("strato"). Onneks se ei haittaa tossa "stratossa", kun siinä on se vaan koristeena / tukena (= voluumia riittää, säätöä taas ei, se on siis aina täysillä).

Mitään "missä kulmassa soitan" en jaksa arvella enkä tutkia, kun se ei kiinnosta yhtään.
Synth
19.10.2005 22:27:51
Niin harmi etten ehtinyt osallistumaan aiemmin tähän keskusteluun...
itsellä on tällainen ongelma että soitan nimenomaan tällä oikeaoppisella tyylillä eli nyrkissä. Käteni myös makaa kielten päällä eikä siitä pitäisi olla mitään haittaa.

Mutta ei tekisi mieli pilata tätäkin keskustelua näillä pikkupoikien tilutusfantasioilla mutta sen verran esimerkkiä otan että otetaanpa esille vaikka Timo Tolkki ja sitten Metallican laulajakitaristi; kummallakin on takana lähes samanlainen ja yhtä pitkä ura ja kumpikaan eivät olleet mitään virtuooseja aloittaessa.

Tolkki antaa ylimääräisten sormien roikkua ja nyt monen vuosikymmenen harjoittelulla on yksi suomen parhaimmistoa.
Metallican heppu pitää nyrkissä eikä vieläkään vetele mitenkään erikoisesti.

Se tässä vaan pelottaa että antaako tämä nyrkissä pitäminen sitten jonkinlaisen esteen pitkälle kehittymiseen jos tässä tulee vielä muutama vuosikymmen soiteltua...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)