Aihe: Kitaristeja kuin sieniä sateella..
1 2 3 4
Ben_D
17.04.2005 18:50:19

Onneksi suuri osa "kitaristeista" ovat todella paskoja ja he eivät myöskään kehity yhtään johtuen väärin hoidetusta harjoittelusta.
Älä stressaa vaan soita.

Kerroppas, mitä se oikein johdettu harjoittelu on etteivät suurin osa harjoittele päin persettä.
Crossroad
17.04.2005 19:07:30
nykyään on kyllä kieltämättä paljon teknisesti todella taitavia ja supernopeita kitaristeja,mutta ongelmana on se ettei niitä erota mistään toisistaan eikä niillä ole mitään uutta tai omaa juttua.vielä kun nimien tilalla olisi numerot niin homma olisi täydellinen..nuo nopeushomma tuntuu olevan muutenkin etusijalla"kuka ehtii soittaa eniten nuotteja,"huolimatta siitä saako siitä enää selvää ollenkaan on ratkaiseva asia turhan monella..eli harvassa on kitaristit joilla on tarjota jotain uutta..
J.Hollström
17.04.2005 19:30:29
nykyään on kyllä kieltämättä paljon teknisesti todella taitavia ja supernopeita kitaristeja,mutta ongelmana on se ettei niitä erota mistään toisistaan eikä niillä ole mitään uutta tai omaa juttua.vielä kun nimien tilalla olisi numerot niin homma olisi täydellinen..nuo nopeushomma tuntuu olevan muutenkin etusijalla"kuka ehtii soittaa eniten nuotteja,"huolimatta siitä saako siitä enää selvää ollenkaan on ratkaiseva asia turhan monella..eli harvassa on kitaristit joilla on tarjota jotain uutta..

Painelin plussaa. Olen samoilla linjoilla, vanhan liiton miehenä. Tosin tämähän kuvaa tätä nykyajan meininkiä muutenkin: kaikki heti tänne nyt ja saatanan nopeesti. Pitää olla mahdollisimman nopeet nettiliittymät, musat pitää saada ilmaiseksi koneelle helevetin nopeesti ja mällin lentää maailman nopeiten monta kertaa ja mahdollisimman pitkälle. On kaiken maailman kiihdyttimet, niin tajunnan kuin muidenkin suorituksien aikaansaamiseksi. Kitarasta pitää saada miljardi nuottia sekunnissa, muuten ei ole mistään kotoisin. Ihan perseestä sanon minä. Missä on tunne, missä on lataus, missä on sisältö?

Huh, huh, tulihan tilitys. Toivottavasti joku haistoi myös huumorin tosta vuodatuksesta... ;o)
Rock'n'roll forever man...
taikakameli
17.04.2005 20:46:43
Hohoo, soitanpa juuri BASSOA lukiessani tätä threadia! Siitäs saitte!
Turha koittaa, Matlock voittaa!
Vasenniplaaja
18.04.2005 14:58:51
Kerroppas, mitä se oikein johdettu harjoittelu on etteivät suurin osa harjoittele päin persettä.

Oikein "johdettu" harjoittelu on sitä, että jaksaa soittaa sen peruskauran ennen kuin lähtee yrittämään Ynkkää ja kumppaneita. Liian moni makuuhuonekitaristi aloittaa nykyään suoraan idolinsa tuotannosta. Näin ollen soiton alkeet jäävät opettelematta, eikä kehitystä tapahdu.

Käytännön esimerkki: joku näistä tusinatiluttajista saattaa osata vaikkapa jonkin Ynkän soolon läpi perkeleellisellä nopeudella. Mutta käskepäs sitä soittamaan soolo 10 kertaa hitaammin. Koko homma kuulostaa täydelliseltä paskalta, koska peruskauraa ei ole soitettu.
Eli minun mielestäni kaikki mitä osaa soittaa - nopeimmatkin kappaleet - pitää osata myös hitaasti, rytmissä, hyvin fraseeraten ja niin edespäin. Muuten tuo Ynkän soolokin on vain kasa nuotteja.
"You play pretty well for someone with no real problems."
Bomber
18.04.2005 15:03:07
ruvetkaa kaikki multi-instrumentalisteiksi...
R.Ock & R.Oll
Starlia
18.04.2005 15:18:39
Joku joskus sanoi, että basisteja on ihan pilvin pimein. Nyt kun sitä basistia tarttis niin ei tunnu löytyvän mistään. Perkele
Kimmo72
18.04.2005 15:21:00

Ollaan jo.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
Ben_D
18.04.2005 16:41:06

Oikein "johdettu" harjoittelu on sitä, että jaksaa soittaa sen peruskauran ennen kuin lähtee yrittämään Ynkkää ja kumppaneita. Liian moni makuuhuonekitaristi aloittaa nykyään suoraan idolinsa tuotannosta. Näin ollen soiton alkeet jäävät opettelematta, eikä kehitystä tapahdu.

Käytännön esimerkki: joku näistä tusinatiluttajista saattaa osata vaikkapa jonkin Ynkän soolon läpi perkeleellisellä nopeudella. Mutta käskepäs sitä soittamaan soolo 10 kertaa hitaammin. Koko homma kuulostaa täydelliseltä paskalta, koska peruskauraa ei ole soitettu.
Eli minun mielestäni kaikki mitä osaa soittaa - nopeimmatkin kappaleet - pitää osata myös hitaasti, rytmissä, hyvin fraseeraten ja niin edespäin. Muuten tuo Ynkän soolokin on vain kasa nuotteja.

Oikein hyvä kirjoitus. Mulla on sellanen perstuntuma, että helvetinmoisia tiluttajia on nykyään 10 tusinassa, mutta just nämä perusjutut ja rytmikitarointi on täysin unohtunut.
Crossroad
18.04.2005 18:13:59
Oikein hyvä kirjoitus. Mulla on sellanen perstuntuma, että helvetinmoisia tiluttajia on nykyään 10 tusinassa, mutta just nämä perusjutut ja rytmikitarointi on täysin unohtunut.

totta..frank zappa sanoi"people who can`t write,write to people who cant read.."-viitaten lehdistöön,mutta samaa juttua voisi soveltaa nykysoitto trendiin..eli soitto on vaan teknistä suorittamista ja yritetään näyttää mitä kaikkea osataan..kun bb king soittaa yhden sävelen on siinä enemmän asiaa kun michael angelolla kahden oktaavin skaalassa..
Kukkis
18.04.2005 18:17:01
Minua ei ainakaan harmita, että kitaristeja on paljon. Saapahan ainakin haastetta erottua massasta. Ja Kyllähän se on kitaristinkin hyvä hallita muita soittimia. Itse soitan melkein yhtä paljon bassoa ja kiipparia kuin kitaraa.
No nyt on näyttö pilalla!
saukkinen
18.04.2005 18:32:48

heh... mulla on kitaran ohella myös saksofoni ja piano. repikää siitä. :)
Se on pullo Jack Danielsia ja sohvalle nukkumaan.
Öyvind
18.04.2005 19:37:53
onneks rupesin soittamaan bassoa.
Defrayer
18.04.2005 20:26:48
Jos olisin edes puolirikas ostaisin basson tuon kitaran kaveriksi. Ja rummut, jos asuisin omakotitalossa.
"This is gonna suck for sure, so don't stress over Pastilli?" -kuultu eräällä foorumilla. IMIK #15, IHKK #16.
Pande
18.04.2005 20:39:00 (muokattu 18.04.2005 20:39:56)

Jos olisin edes puolirikas ostaisin basson tuon kitaran kaveriksi. Ja rummut, jos asuisin omakotitalossa.

Minä myös, ja flyygelin (tai edes koskettimet), ja viulun, ja sellon ja ja huilun ja fonin ja klarinetin ja öö.. didgeridoon.. ja ihan oikeasti melkeinpä kaikki mahdolliset erilaiset soittimet jotka saisin haltuuni - haitarin, säkkipillin ja muutaman muun jättäisin tosin suosiolla ostamatta.

Kitaran "valitseminen" tapahtui samaan tapaan kuin opintoalanikin (tietotekniikka), eli puolivahingossa. Toivottavasti joskus valmistun, saan töitä ja saan ostettua edes jonkun noista soittimista. :P

EDIT: niin tätä ei pidä siis tulkita siten että en arvostaisi kitaraa soittimena, vaan pikemminkin siten että vaihtelu virkistäisi :)
When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness."
bombbis
18.04.2005 21:24:25

Ei siinä muuta, mutta paha perustaa bändejä ku kaikki kaverit soittaa kitaraa.. Ja kun kaikki kaverit on viellä sellasia tiluttajahevareita ja ite tykkään soitella tommosta rock/blues-painotteista musiikkia, niin niin... Ja tuosta multi-instrumentalisti jutusta, niin taidan olla jonkin sortin sellainen, kun nurkista löytyy kiipparit, viulu, huuliharppu, haitari ja ukulele. Tosin mitään niistä en myönnä osaavani soittaa. ;)
Pastilli?
Kimmo72
18.04.2005 21:52:44 (muokattu 18.04.2005 21:53:59)
heh... mulla on kitaran ohella myös saksofoni ja piano. repikää siitä. :)

No revitään.. Mulla on kahdet synat, basso ja vielä kunnon rumpusetti. Ja kaikkia soitellaan. Tai no ei toisia synia ku ne sekoilee...

Siis kitaroiden lisäksi.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
J.Hollström
18.04.2005 22:29:32
Ei siinä muuta, mutta paha perustaa bändejä ku kaikki kaverit soittaa kitaraa

Näinhän se on kautta aikain ollut. Kaikki haluais skulaa vaan skebaa, siksi esim. minä otin ensimmäiseksi soittimekseni bändissä basson, vaikka kitaralla harratus alunperin alkoikin. Soittelin tossa alkuun rontti 20 v pelkkää bassoa laulun lomassa (toki myös kitaraa himassa). Nyt sitten vanhemmalla iällä olen päässyt jo riuhtomaan kitaraakin oikeen bändeissä, kun on löytynyt parempia basisteja...
Rock'n'roll forever man...
Czar
18.04.2005 22:45:00

Ei se määrä vaan laatu. Just niin ku joku tuolla sanoikin että pitää tiluttaa tuhatta ja sataa ja sitten on ihan prkleen kova ja muut ei ole mitään.

Ja komppikitaristin löytäminen bändiin on melkein yhtä vaikeaa kuin basistin löytäminen. Kaikki tahtoo olla soolokitaristeja, vaikka bändin taiteellisena tuottajana pidätän oikeuden tietenkin itselläni *wirn*

Juuh, kitaristi olen, mutta bassoa, kiipparia ja erinäisiä huiluja tulee myös soiteltua aina tarpeen vaatiessa ja joskus jopa huvikseen.

Ja kyllä noita basistejakin löytyy, mutta rumpalit on meikäläiseltä aina hukassa, prkle.

-Moonchi-
"Well I ain't evil, I'm just good-looking" -AC:FeedMyFrankenstein-
secondarymind
18.04.2005 23:01:51
Ja komppikitaristin löytäminen bändiin on melkein yhtä vaikeaa kuin basistin löytäminen. Kaikki tahtoo olla soolokitaristeja...

Mulle kyllä sopis komppikitaristin osakin ku en oo kovinkaan kummonen sooloilija. Silti oon ajautunu jostain syystä siihen sooloiluun. Ja on pakko vetää aina yli rajojensa kun itsensä pettäminen on kuitenkin niin mukavaa puuhaa.
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)