Aihe: Shot in the dark -intro-
1 2 3
Henkka Hevimies
01.03.2005 15:00:58
Vittiittekö kertoa mitä tarkoittaa "Satulan takaa bendaus"?
Suomi Finland Perkele!
Robert
01.03.2005 15:46:14
Vittiittekö kertoa mitä tarkoittaa "Satulan takaa bendaus"?

Painat kieltä alaspäin satulan takaa. Kantrimusiikissa paljon käytetty kikka. Aluksi voi tuntua vähän oudolta, mutta itse en ole vielä kertaakaan onnistunut katkaisemaan kieltä niin =)

Enklanniksi tunnetaa nimellä "Bend behind nut" voit googlettaa jos siltä tuntuu..
Mä seuduilla näillä oon tunnettu... kalamies#4 >-)))>
trih
01.03.2005 17:15:58 (muokattu 01.03.2005 17:20:28)
Kotisivulta katsoin, että ei ole mokoma tehnyt yhtään soololevyä. Toimisi ehkä paremmin sooloartistina tyyliin Ynkkä. Taitoa kyllä löytyy.

Kyllähän Jakella yksi soololevy on. Ei laulua vaan instrumentaalitavaraa ja herra soitti kaikki soittimet itse. Rummut oli pistänyt Fruityloopsilla.

Ja ei kyllä floikkakitaraa ole näkyny herran käytössä joten en sitten tiedä mitä kikkoja on käyttänyt Ultimate Sinillä. Signaturekeppihän (ESP) on strato 24 3/4" skaalalla ja hardtailtallalla.

EDIT: Tossa se levy
http://www.fretplay.com/review/l/le … -CD-B00006SF8Q-Fine-Pink-Mist.shtml
Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?" Dad: "It's a universal acronym." Danae: "An acronym of what?" Dad: "We Are Right." — from the cartoon Non Sequitur by Wiley
Henkka Hevimies
01.03.2005 18:21:34
Painat kieltä alaspäin satulan takaa. Kantrimusiikissa paljon käytetty kikka. Aluksi voi tuntua vähän oudolta, mutta itse en ole vielä kertaakaan onnistunut katkaisemaan kieltä niin =)

Enklanniksi tunnetaa nimellä "Bend behind nut" voit googlettaa jos siltä tuntuu..

Kiitokset
Suomi Finland Perkele!
viltsu-79
01.03.2005 18:38:31
Kyl Jake oli yhtä kova kuin muutkin Ossin jätkät.Melkeinpä kovempi...
Antakaahan tytöt ja pojat sen metallin (ja kaljan)virrata, niin teillä ei ole mitään hätää!
Henkka Hevimies
01.03.2005 21:00:52
Ozzylla on aina ollut niin kovat kitaristit että huhhuh.Mutta silti nostaisin Randy Rhoadsin kaikkein korkeimmalle pallille
Suomi Finland Perkele!
Kampuzzjeah!
01.03.2005 21:18:14
Ozzylla on aina ollut niin kovat kitaristit että huhhuh.Mutta silti nostaisin Randy Rhoadsin kaikkein korkeimmalle pallille

minä taas wylden.On se Äijä!
zepeteus
01.03.2005 21:50:10
Satulan takaa bendasi Jake nuo huilut, niin kuin on jo mainittu. Kampea Jake ei ole käyttänyt yhdessäkään kitarassaan, vaikka muutamiin omista kitaroistaan halusikin tremolotallan soundin takia. Alaspäin Jake meni toisinaan kaulaa taivuttamalla, tai kääntämällä suoraan virittimestä. Kemper Arena shown videossa (Ultimate Sin) mm. näkyy tuo ja muuta hienoa livekikkailua.

Fine Pink Mist on tosiaan se ainoa soololevy, jollei Badlandsin levytyksiä lasketa Jaken (ja kenties Gillenin) sooloiksi. Trih, vaikka Jake suosittelee ja käyttää pääasiassa Fruity Loopsia nykyään, Fine Pink Mistin rummut on väännetty perinteisesti rumpukoneella, Alesiksen SR-16:lla.

Todella hieno kitaristi Jake E Lee on, ja oma suosikkini Ozzyn soolouran kepittäjistä. Uutta levyäkin näyttää vihdoin pukkaavan Shrapnellilta, tosin jotain 70-luvun covereita.
Robert
01.03.2005 23:36:43
Kiitokset

No problemo
Mä seuduilla näillä oon tunnettu... kalamies#4 >-)))>
Krice
01.03.2005 23:38:34

minä taas wylden.On se Äijä!

Pride & Gloryllä sen soitto ainakin tuntui helpolta, kun minäkin vedän sitä lonkalta. Ei mikään ihmeäijä kuitenkaan ainakaan P&G:llä.
Peoplez
02.03.2005 00:41:23
Pride & Gloryllä sen soitto ainakin tuntui helpolta, kun minäkin vedän sitä lonkalta. Ei mikään ihmeäijä kuitenkaan ainakaan P&G:llä.

Niin siis eli jos soitto tuntuu "helpolta" niin se ei sitten oo mitenkään ihmeellinen kitaristi? Aika mielenkiintoinen näkökulma.
"With your bitch slap rappin' and your cocaine tongue you get nothing done"
Kassu
02.03.2005 00:57:10 (muokattu 02.03.2005 00:58:21)

Et ole tosissas?

Heitetään tähän nyt sitten että Gary Rossington on paska kitaristi koska Lynyrdin biisit on yksinkertaisia. Tai Stevie Ray Vaughan. Tai miksipä ei Hendrix?

Lisäys: Ja ehdottaisin ko. artistin muuhunkin tuotantoon tutustumista.
Krice
02.03.2005 14:21:18

Niin siis eli jos soitto tuntuu "helpolta" niin se ei sitten oo mitenkään ihmeellinen kitaristi? Aika mielenkiintoinen näkökulma.

Niin, koska minä en ole ihmeellinen kitaristi. Eli on kaksi ei-ihmeellistä kitaristia, jos osaan soittaa P&G:n juttuja ihan simona.
Velli
02.03.2005 16:14:38 (muokattu 03.03.2005 16:35:14)
Kyllä Jake E. Lee on taidokkain Ozzyn kepittäjistä. Wylde on punaniskatusinatiluttaja.
Myynnissä mm. Ibanez RG420FAWN.
twist555
02.03.2005 18:37:21
onko se bending behind the nuts siis niinku et tekee huiluäänet sit sieltä virityspäästä painaa kieltä alaspäin ni se korkeus nousee pikkusen.. ?
Peoplez
02.03.2005 20:09:54
Niin, koska minä en ole ihmeellinen kitaristi. Eli on kaksi ei-ihmeellistä kitaristia, jos osaan soittaa P&G:n juttuja ihan simona.

Sekö tekee hyvän kitaristin että muut eivät osaa soittaa hänen juttujaan? Mä en nyt kyllä sori vaan ymmärrä. Mä luulin että tässä on kyse musiikista.

ps. Jake kyllä pesee Zakkin koska vaan
"With your bitch slap rappin' and your cocaine tongue you get nothing done"
Krice
02.03.2005 20:20:30

Mä luulin että tässä on kyse musiikista.

Minä taas luulin, että kyse oli kitaristien teknisestä osaamisesta.
Kampuzzjeah!
02.03.2005 21:13:22
http://www.eternalrandyrhoads.com/ZWZYRIS.mpg

siinä Wylde on soittanu vasta 3v.
Nyt kun tiedetään miten soitetaan shot in the darkin intro ja mitä meinaa satulan takaa bendaus niin voidaan väitellä siihen asti kun laitetaan lukkoon.
Henkka Hevimies
02.03.2005 21:30:48
Kyllä Jake E. Lee on taidokkain Ozzyn kepittäjistä. Wylde on punaniska tusinatiluttaja.

No asiasta voi olla montaa eri mieltä...
Suomi Finland Perkele!
zepeteus
03.03.2005 00:13:23
No mistäs väitellään sitten...että kuka oli/on se kovin Ozzykepittäjä?

Minä pidän kaikista kuudesta, jos kohta Joe Holmes oli mielestäni jotenkin geneerisin, ja Bernie Tormé jäi muuten vain tutkan alle, vaikka soitti mm. Ian Gillanin kanssa. Brad Gillis on myös usein unohdettu, vaikka lähetteli Speak Of The Devilillä melkoisen tiukalla asenteella ja soundilla. Ei haitannut yhtään, vaikka asteli Iommin pyhittämälle tontille, koska luenta toimi mielestäni oivallisesti. Muiden Ozzy-kitaristien Sabbath-tulkinnat eivät jostain syystä ole napanneet koskaan? Ei Gillis ollut hassumpi Night Rangersissäkään, Jeff Watsonin kanssa toimiva (ja riittävän erilainen) duo, jos kohta Rangersin tuotanto muutoin oli...jotain muuta.

Kuuluisasta kolmikosta Randy Rhoads oli se, jonka soittoa tuli ihasteltua hartaasti ja kaikenlaista levy- ja videotavaraakin piti keräillä. Bootleg livevideoita löytyy muutama varhaisista QR ajoista aina Ozzykeikkoihin asti ja jopa harvinaisia valokuvia on kokoelman täytteenä. Eli fanitusta ihan tarpeeksi, ja näkökulmani Randyyn ei liene neutraali. Ehkäpä tuostakin johtuen, myöhemmin iski sitten jonkinlainen kyllästymisilmiö ja jopa vältteleminen.

Soittotaidoiltaan en pidä kummempana kuin muitakaan, sävellyskynän terävyydessä ottaa ehkä kuitenkin pisteet kotiin. Quiet Riotin aikoihin oli homma vielä hakusessa ja esim. Zakk vaikutti valmiimmalta soittajalta samassa vaiheessa.

Zakk Wylde on sitten keskittynyt hieman toisaalle, ja on monipuolisempi kuin toisinaan näytetään tunnustettavan. Eli hevirokin lisäksi löytyy etelärokkia, kantrirokkia sekä akustista rokkia...Suomee ja Savvoo, hilijoo ja kovvoo, neljä kieltä hallussa.

Kenties enemmän kuin itse soitantoa, Wyldessä arvostan asennetta soittamiseen. Mies omistautuu instrumentilleen ja näyttää omaavan korkean työmoraalin, joista naputan automaattisesti plussaa. Toisaalta taas, Wylden asenne ja kommentoinnit muutoin ovat minusta liikaa juuri tuota punaniskatyyliä. Vahvoja mielipiteitä ja uskoa sanomisiinsa saa olla, mutta politiikka ja musiikki eivät miksaa välttämättä hyvin, ja esim. Zakk on sellainen kaveri, jonka en haluaisi kuulla politikoivan. Eipä haitannut esimerkiksi livenä kun mies karjui yleisölle toistuvasti "fuckers" ja takoi oluttölkkejä rusinaksi päähänsä. Niin neandertaalista kuin tuo onkin, se sopi musiikkiin kuin tölkki suuhun ja innosti. Vaan kun herra alkoi mesoamaan rättipäistä, jotka rusikoidaan maan rakoon, laski itselläni fiilis samantien. "Stormy Norman Rules" sanoi miehen Rebel-kitarakin aikoinaan, nuoruuden innon ja isänmaallisuuden ymmärrän, mutta jotain rajaa.

Jake E. Lee sitten, oma suosikkini näistä. Ja se mitä en osaa paremmin perustella. Lavakarismaa kyllä. Soittotaitoa kyllä, totta kai. Hiljaisempi kaveri, kuten Randykin, mutta lavalla todella räiskyvä ja energinen. Kaipa nuo kasarielkeet ovat jo lähes historiaa, mutta Jake oli kyllä mielestäni sisäistänyt touhun hienosti. Liekö Jeet Kune Do harrasteet edesauttaneet, mutta hypyt, potkut, piruetit, kuperkeikat yms. sujuivat tyylillä, johon verrattuna Yngwiekin oli kerrassaan vaisu. Ulkomusiikillisia arvoja, mutta jälleen, sopivat touhuun täydellisesti.

Soitannollisesti teki hyviä kappaleita ja hänen coverinsakin olivat mielestäni kertaluokkaa parempia kuin esim. Wylden vastaavat. Siinä missä Zakk pyrkii seuraamaan suht uskollisesti originaaleja, lisättynä niillä huiluillaan tietenkin, Jake versio kerrassaan oivallisesti omilla muunnoksillaan. Vaikka pidin Randystä niin kovin, aina kun kuulen Jake E. Leen liveversion Mr. Crowleystä tai Crazy Trainistä, en voi pidättää tyytyväistä hymyä.

Jaken oma sooloura on tainnut olla jonkinmoista vuoristorataa, hiljaisemmalta puolelta kuitenkin. Cover-levytyksiin ja muiden levyillä esiintymiseen on osallistunut kiitettävästi, mutta omia tuotoksia ei näytä enää irtoavan helposti.

Omat suosikkiäänitteet tältä alueelta:
Live Mr. Crowley EP ´80, tämän jälkeen Tribute oli melkoinen pettymys.
Ultimate Sin, Kemper Arena ´86.

No niin, any takers?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)