Aihe: Oletko kehittynyt soittajana?
1 2 3
Ze Kink
16.02.2005 19:53:14
Eli en ole kehittynyt soittajana enkä ole tyytyväinen tällä hetkellä juuri mihinkään mitä kitarasta irti saa. Plääh. Tarttis tehrä jottain.

Itse aloitin kitaratunnit ja rupesin kuuntelemaan monenlaista musiikkia ja soittelemaan itsekin. Ja tättärää, huomasin kehittyväni nopeammin kuin koskaan ennen.
Tuomas.
16.02.2005 20:18:58
huimasti...tosin en ole paljoa vielä kerennyt rämpyttelemäänkään
overthewall
16.02.2005 21:02:48
Oravanpyörä voi olla myös se että on tarve kokoajan kehittyä.
JOO100
16.02.2005 21:27:11
Pitää vielä maksiminopeutta treenata rennoksi, ei oikein riitä vauhti rentona soittamiseen, tulee sellainen outo "haluttomuus" ranteeseen kun soittaa nopeaa, alkaa jotenkin heikottaan, mutta se ei ole voiman loppumista tai maitohappoja, vaan jotain erikoista joka on vaikea selittää ellei tiedä sitä tunnetta.

Mulla on kans samantyylinen ongelma. Tai ainakin ku soittaa pelkkästään downstrokee ni käsi tuntuu ihan "vammasen hitaalta" =) Sit rupeen taas vetämään jotain nopeeta paskaa, jossa ei oo mitään järkeä.
Antaapa metallin virrata.
EtG
16.02.2005 21:38:30
Päälle vuoden olen soitellut vain tablatuureista muiden kappaleita ja erittäin vähän keksint jotain omaa. Kyllä tässä nyt osataan enemmän, kuin silloin, kun ei ollut kitaraa.
Pakkanen karistaa nudistit.
Kukkis
16.02.2005 21:40:16 (muokattu 16.02.2005 21:56:15)
Olen itsekkin soittanut noin 6 vuotta ja teknisesti olen aika heikko vieläkin.

Paikallaan polkemiseen on kuitenkin auttanut eri tyylien soittaminen ja teorian opiskeleminen.

Edit: tyhmiä typoja
Aina voi voittaa.
Necromuru
16.02.2005 22:14:54

Kehitys on ollut tasaisen nousevaa. Tähän mennessä on kiitettävästi opittu, ja paljon viellä opittavaa. Suurin kiitos on tästä taitavalle musiikinopettajalleni.
Lalli oli suomen ensimmäisiä hevimiehiä.
bibly
17.02.2005 13:34:14
Omasta mielestäni olen ainakin jonkun verran kehittynyt alkuvaiheista. Alkuaikoina soitin silloin itselleni vaikeaa kappaletta, sointujen vaihtamiseen kului varmaan 5 min. (ei ihan) Sitten joskus myöhemmin palasin katselemaan nuottikansioitani, ja sieltähän se löytyi, kokeilin, ja siitä se lähti kuin taskusta. Ihmettelin itseäni vähän, mutta voin sanoa, että en osaa vieläkään yhtään mitään..
StJerky
17.02.2005 13:36:53
10 vuoden takaiseen verrattuna taantunut. Viimeisen 1,5 vuoden aikana käyrä kuitenkin taas loivasti nousujohteinen.
cell
18.02.2005 08:28:13
Kehittynyt vuoden aikana ihan hemmetisti.... Oon soittanu 5 vuotta. Kiitos, Pantera ja Mokoma
cell
18.02.2005 08:28:29
Ainii, ja Anthrax
disarm
18.02.2005 13:25:10 (muokattu 18.02.2005 13:29:37)
Latasin tossa hetki sitten Kristal Audio Engine äänitysohjelman ja nyt vasta tajuan miten kömpelöltä ja epätarkalta mun soitto oikeasti kuulostaa.

Motivaatio 0 tällä hetkellä. --> kaljalle!
emptiness is loneliness
loneliness is cleanliness
cleanliness is godliness
and god is empty
just like me
Volle
18.02.2005 13:30:58
Latasin tossa hetki sitten Kristal Audio Engine äänitysohjelman ja nyt vasta tajuan miten kömpelöltä ja epätarkalta mun soitto oikeasti kuulostaa.

Oli mullekin joskus kova pala kuunnella omaa soittoa ekaa kertaa nauhalta. "Toltako se muka kuulostaa!?" :)
Nam.
Pande
18.02.2005 13:34:07 (muokattu 18.02.2005 13:34:20)

Tutulta kuulostaa :)

Pääasia kuitenkin että huomaa sen kömpelyyden ja epätarkkuuden soitossaan niin on edes mahdollista kehittyä.
When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness."
disarm
18.02.2005 14:52:30 (muokattu 18.02.2005 14:55:03)
Tutulta kuulostaa :)

Pääasia kuitenkin että huomaa sen kömpelyyden ja epätarkkuuden soitossaan niin on edes mahdollista kehittyä.

Nojooh, jotain positiivista sentään.

Eniten tossa oman soiton kuuntelemisessa pisti korvaan äänenvoimakkuuden hallitsemattomuus. Esim. pikatessa jotkut äänet soi lujempaa kun muut, vaikka soiton pitäisi olla tasaista. Äänityskäyrästä näkee hyvin noi ylimääräiset piikkit. Lisäksi tökkii pahasti hälyäänet ja tempossa pysyminen.

Metronomitreenailua pitää lisätä ja paljon. Ainakin tästä on vain yksi suunta..
emptiness is loneliness
loneliness is cleanliness
cleanliness is godliness
and god is empty
just like me
Tony Narrows
18.02.2005 18:48:29
Onko sinulle käynyt, niin että olet kyllästynyt omaan soittoosi? Aina samat lickit uudestaan ja uudestaan? Jos soitat esim. heviä, niin oletko huomannut kuinka toistat samoja skaaloja ylös/alas, eteen/taakse? Tuntuu siltä kuin olisit jossain oravanpyörässä, josta ei voi päästä pois..

Itseasiassa varmaan ihan joka päivä tuntuu juuri tältä.Tietenki jos reenaat pitkään tiettyjä asioita tai tietyn soittajan lickejä niin pakostakinhan alat kuulostamaan juuri häneltä ja tavallaan "unohdat" muut oppimasi asiat,koska keskityt nyt näihin juttuihin.Itseä on alkanut vaivaamaan,että osaan vain tietyn tyylisiä juttuja,jotka ovat aika pitkälti kiinni tietyissä biiseissä. Li8ckejä joita on vaikea soveltaa musiikkiin yleensä. Esim. joku sweep-kierto on aika vaikea soveltaa johonki biisiin. Samoin joku Petruccin kromaattinen_tilu_sipuli_veto.. ei sitä voi oikeasti käyttää missään muualla ku siinä missä se on jo.
Siks olen alkanut reenaamaan enemmän jotain "yleispäteviä" lickejä,joita voi käyttää siellä suun täällä,jotka voi hyvällä maulla sovittaa/soveltaa johonkin muuhunkin biisiin kuin mistä se on otettu.
Eri musatyyylien reenaaminen on myös auttanut tässä asiassa ja "omien" lickien keksiminen tai jonku toisen lickin varioiminen.
..ja mitä kehittymiseen tulee niin tietenkin sellaista tapahtuu,mut sen huomaa vasta kun alkaa reenaan jotain uutta. Silloin huomaa,että ne vanhat jutut ovat ainakin jollain tavalla jääneet mieleen.

Kaikkein inhottavin asia omassa soitossa on ehkä se,että kun tuota tekniikkaa on tullut reenattua aika paljon niin kaikki improvisaatio kuulostaa sit paskalta ja just siltä itseltään.. TEKNIIKALTA vailla ajatusta :D
Alias Tonza
Tempura
18.02.2005 19:35:32
Nyt on taas tullut jämähdysvaihe. Vähän vituttaa sekin, että tekniikkani piikkikohta oli useita vuosia sitten, minkä jälkeen soitto jäi liian pitkäksi aikaa todella vähälle.

Tuttuja kaavoja alkaa jo tunnistamaan ja suorastaan välttelemään niitä liikaakin, mistä sitten turhautuu äkkiä.

Ehkä aikaisemmin soittelin enemmän muiden biisejä ja riffejä, minkä johdosta piti sitten opetella äksiisillä tekniikkaakin, joskaan se ei koskaan hyvää tasoa ollut.

Nyt sitten olen enemmän keskittynyt omaan tavaraani, joka on enemmänkin perustavanlaatuista singer/songwriter-kamaa, eli enemmänkin lauluja, ei niinkään biisejä, jos tajuatte - ja tajuattehan te. Eli siitäkin syystä tekniikka on jäänyt vähemmälle.

Toisaalta asiaan vaikuttanee sekin, että kokoajan enemmän kiinnittää huomioita soundeihin ja omien kamojen heikohkoon laatuun. Ennen se ei niin haitannut, revittelin sillä mitä oli ja kuulosti ihan hyvältäkin. Tyytymättömyyttä on tullut liikaa, ehkä pitäisi palata vaatimattomalle linjalle taas niin soitto voisi alkaa rentoutua hieman ja samalla tekniikkakin hioituisi vähän itsestään.

Akustista tosin soitan jo paremmin kuin ennen.

Kyllä se tästä vielä, näitä vaiheita vaan pitää ehkä tulla.
Mrezzye
19.02.2005 09:36:06

Kyllä se treeniä vaatii, jos haluaa kehittyä teknisesti paremmaksi soittajaksi. Mulla kehitys on mennyt sen suhteen takapakkia viime vuodet soittamisen vähyyden ja tekniikkatreenin totaalisesti puuttuessa. Bändissä soittaminen sen sijaan on parantanut yleistä tajua siitä, mikä kuulostaa hyvälle, eikä sen välttämättä tarvitse olla hirveän teknistä. Eli lyhyesti: kyllä ja en.
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
Metallica mies
19.02.2005 14:00:59
Tekniikka on kehittynyt tässä viime aikoina huomattavasti, siis meinaan eniten Alternate pickingiä.
"if you got the money honey we got your disease"
Skebaristi
19.02.2005 20:41:18

Kai sitä jotain on oppinut.
Aivan
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)