Aihe: Kitara ja hihna
1 2 3
JM
25.01.2005 12:14:03
Kotosalla useiten tulee soiteltua sängyssä makaillen tai sitten istualtaan. Harvemmin kotona seisaaltaan soitan, mutta silti treenikämpällä tai esiintyessä seisaaltaan soittaminen ei tuota mitään ongelmia. On vieläpä kaikkein luontevinta bändin kanssa seisaaltaan soittaessa pitää kitara melko alhaalla, lantiotasolla lähes, vaikka istualtaan soittaessa kitara onkin paljon ylempänä.

Seisaaltaan soittaessa komppiin saa ihan eri tavalla potkua, kun komppikäsi saa olla lähes suorassa. Joskus, kun olen kokeillut pitää kitaraa ylempänä, niin olen huomannut komppikäden väsyvän paljon aiemmin. Sooloillessakaan alhaalla oleva kitara ei tuota ongelmia, soittoasentoa kun tulee automaattisesti tuolloin muokattua matalammaksi.
Ihan tosi, luin netistäkin.
heavy
25.01.2005 18:56:24
asiaa sivuten: itselläni on tuommoinen halpis hihna (http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … _ernie_ball_nylongurt_prodinfo.html) ja kitara meinaa tippua usein kun vähänkään fiilistelee. välillä ihan paikoillaankin soittaessa. missä vika? soittajassa vai hihnassa?

jos sitä hihnaa ei tarvi ottaa kovin usein irti niin suosittelen että teippaat siitä hihnasta ne viilto kohdat kiinni. mulla ainaki pysyy ihan hyvin kitara kiinni vaikka kuinka pyörittää.
"Naisia menee naisia tulee mut Rock 'n Roll forever" torilla myynnissä Epiphone Strato-malli
LaXu
26.01.2005 16:29:47
Joskus, kun olen kokeillut pitää kitaraa ylempänä, niin olen huomannut komppikäden väsyvän paljon aiemmin.

Kuten myös. Hihnan pituuden säädänkin yleensä siten, että plekukädellä on hyvä olla. Eri kitarat vaativat vähän erilaisia hihnan pituuksiakin, mutta yleensä ne kuitenkin johonkin tuohon navan ja vyönsoljen välille asettuvat. Hihna myös siten, että jos istuu alas ei soittoasento muutu juuri mihinkään. Leveärunkoiset kitarat (kuten puoliakustiset, kaksikaulaiset tms.) voi pitää vähän korkeammalla, koska plektrakäsi saa rungosta tukea.

Hyviä hihnoja vaan ei tunnu oikein löytyvän, varsinkin painavammille kitaroille leveä ja kunnolla pehmustettu hihna olisi mukava. Nyt on tuon tuhdin kaksikaulaisen Deanin hihnana Japanista hommattu pehmustettu hihna, mutta vieläkin parempaa kaipaisi. Tällaista tekee mieli testata: http://namm.harmony-central.com/WNA … /Content/Yamaha/PR/GASC-Straps.html
...And Justice For All
26.01.2005 18:05:58
Mietin vain sitä, että kun harjoittelen esim. yksin kotona, istun aina. Sitten kun pitäisi bändin kanssa esiintyä jossain tietysti seisoen niin onkin paljon vaikeampi soittaa ne samat biisit mitkä menee istuen ku vettä vaan. Pitääkö kaikki muut sitä hihnaa jotenki törkeen kireellä, niin että kitara hipoo leukaa vai ootteko vaan aina harjotellu seisten, himassakin? Jos sitä kitaraa pitää semmosilla siedettävän tyylikkäillä korkeuksilla on teknisesti paljon vaikeempi soittaa. Miten on mahdollista, että joku jimi hendrix tai slash pitää sitä kitaraa ihan polvissa ja silti lähtee ihan mitä vaan siitä kitarasta. Oonko mä vaan jotenki outo, vammanen tai rajoitteinen vai onkos tää joku ihan yleinen ongelma, josta selviää vaan vuosien harjottelulla?

Mä ainaki treenaan molempia. Ihan tarkotuksella soitan vaikka puol tuntii seisten, toiset puoli istuen. Istualtaan kun soitan, revin hihnan helvettiin.
...And Justice For All
efunkelist
26.01.2005 18:28:19

Lontoon kielisissä kitaralehdissä olen nähnyt jotain pikkumainoksia kitarahihnoista jotka menee jotenkin molempien olkapäiden yli ja näin kitaran paino jakautuisi tasaisemmin selälle. Vaikuttaa ergonomiselta. Saako näitä Suomesta ja onko kellään kokemusta tuollaisista?
Kalamies#9 >-)))>
Pastilli? Tästä tietoa rauhasta.
Lönnrot
26.01.2005 18:51:14

Jukka Ormahan selitti omalaatuisesta hihnan asettelusta joskus Soundin/Rytmin? muusikko-osuudessa, etteivät puvunkaulukset rypisty enää sekä keekoilukin onnistuu paremmin.
Hello Kettle, my name is Pot.
toxic
26.01.2005 19:08:09
Jukka Ormahan selitti omalaatuisesta hihnan asettelusta joskus Soundin/Rytmin? muusikko-osuudessa, etteivät puvunkaulukset rypisty enää sekä keekoilukin onnistuu paremmin.

Muistatko milloin?

Tuo on huono juttu seisaaltaan soittaessa :`(
LaXu
26.01.2005 19:19:04
Lontoon kielisissä kitaralehdissä olen nähnyt jotain pikkumainoksia kitarahihnoista jotka menee jotenkin molempien olkapäiden yli ja näin kitaran paino jakautuisi tasaisemmin selälle. Vaikuttaa ergonomiselta. Saako näitä Suomesta ja onko kellään kokemusta tuollaisista?

Tuokin kiinnostaisi minua, nimenomaan tuota kaksikaulaista ajatellen. En ole ainakaan missään nähnyt myynnissä.
...And Justice For All
26.01.2005 19:32:56

Jukka Orma on paras
...And Justice For All
Lönnrot
26.01.2005 20:42:37 (muokattu 26.01.2005 20:51:37)

Äh, hitto en löydä..se oli ''luultavasti'' Esa Kuloniemen E-Liike osiossa, jossa lause alkoi Beatlesien rypistyneistä puvunkauluksista, ja lehti ilmestyi suunnilleen Hotelli Soinnun vasta vähän aikaa pyörittyä..tai sitten Riffi-lehdestä samaan aikaan.
Miljoona kertaa kuitenkin nähnyt...

Edit.

Vit*t,
olisikohan se sittenkin tämä

Riffi 2/2003
Peltosen Romunurkka
• Jukka Orma ja omituiset kamat.
Tarkistakaas se, keltä löytyy!
Hello Kettle, my name is Pot.
gösplstorm
05.02.2005 22:22:02
Riffi 2/2003
Peltosen Romunurkka
• Jukka Orma ja omituiset kamat.

Et viittis kirjottaa ees jotain tiivistelmää siitä jutusta?
Just toi että puku rypistyy/menee ärsyttävästi on just se suurin syy miksi en käytä pukuja keikoilla vaikka mieli tekis.
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä, niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa.
Krice
09.02.2005 00:33:24

Kuten myös. Hihnan pituuden säädänkin yleensä siten, että plekukädellä on hyvä olla. Eri kitarat vaativat vähän erilaisia hihnan pituuksiakin, mutta yleensä ne kuitenkin johonkin tuohon navan ja vyönsoljen välille asettuvat.

Huomasin tuossa, että tuohan on hyvä idea. Säädin kitaraa niin alas, että komppaus alkoi luontumaan. Jotenkin olin ihmetellyt kauan, että mikä on kun ei taidot riitä. Kitara oli liian ylhäällä ja plektrakäden ranne väsyi heti. Nyt kitara roikkuu munissa ja siitä irtoaa munakas soundi!
Finnish Rhyacophila
09.02.2005 22:09:37
Mulla meinaa tulla toi vasen käsi kipeeks jos soittelen liian alhaalla. Siks pidän suht ylhäällä.
Ritchie on läski ja ruma. Ja hidas.
Pande
10.02.2005 07:44:42

Joo, mutta tässä joutuu toisaalta valitsemaan joko:
A) Alhaalla: komppauskäsi kiittää, vasurilla homma sujuu huonommin ja "ulottuvaisuus" pienenee,
B) Ylhäällä: vasuri kiittää, mutta komppauskäsi kyynelehtii.. Tai sitten:
C) Sopivasti puolivälissä: molemmat kädet whinettävät mutta toimivat kohtalaisesti.

Jouduinpa itsekin laskemaan alemmas kun nämä oikean räpylän rannevaivat pakottamat hellimään tota pikkauskättä enempi.
When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness."
LaXu
10.02.2005 15:13:53
Joo, mutta tässä joutuu toisaalta valitsemaan joko:
A) Alhaalla: komppauskäsi kiittää, vasurilla homma sujuu huonommin ja "ulottuvaisuus" pienenee,
B) Ylhäällä: vasuri kiittää, mutta komppauskäsi kyynelehtii.. Tai sitten:
C) Sopivasti puolivälissä: molemmat kädet whinettävät mutta toimivat kohtalaisesti.

Näinhän se vähän on. ES-335 tyyppiset kepukat ovat mielestäni melkeinpä kaikkein mukavimpia soittaa, niin istualtaan kuin hihnan kanssa. Istualtaan kaula on vähän korkeammalla ison rungon takia ja seisaaltaan siitä rungon reunasta saa hyvää tukea kyynärpäälle niin voi pitää kitaraa vähän korkeammalla ilman että plekukäsi väsyy.
RekoS
10.02.2005 19:24:36
tos seisaaltaan soittamises ei oo ku se vikana ettei saa rannetta tuetuksi mihinkään ja käsi väsyy puoles minuutis jos soittaa jotain nopiata(siis jos pitää alhaalla kitaraa)
WM
12.02.2005 13:41:41
Mulla ittelläni on AIVAN sama ongelma!
Et sä varmaankaa oo mikää vammanen ku en määkää oo tiedettävästi.. Pitäs alkaa totteleen noita neuvoi ittekki :)
Seek And Destroy
05.03.2005 15:35:36
Mietin vain sitä, että kun harjoittelen esim. yksin kotona, istun aina. Sitten kun pitäisi bändin kanssa esiintyä jossain tietysti seisoen niin onkin paljon vaikeampi soittaa ne samat biisit mitkä menee istuen ku vettä vaan. Pitääkö kaikki muut sitä hihnaa jotenki törkeen kireellä, niin että kitara hipoo leukaa vai ootteko vaan aina harjotellu seisten, himassakin? Jos sitä kitaraa pitää semmosilla siedettävän tyylikkäillä korkeuksilla on teknisesti paljon vaikeempi soittaa. Miten on mahdollista, että joku jimi hendrix tai slash pitää sitä kitaraa ihan polvissa ja silti lähtee ihan mitä vaan siitä kitarasta. Oonko mä vaan jotenki outo, vammanen tai rajoitteinen vai onkos tää joku ihan yleinen ongelma, josta selviää vaan vuosien harjottelulla?

Mul meni ton oppimiseen muutama viikko vaikka olinkin soittanut aina himassa istualteen, mutta sitten taas tulee eteen ,että mites soittaa kattomatta kitaraan
Strutsi
07.03.2005 09:18:01
Joudun suosittelemaan sulle DiMarzion hihnaa. Ks. www.dimarzio.com ja sieltä straps-osio. Paras malli lienee tämä missä on nämä klipsuttimet jotka saa näppärästi irti mutta jotka pitävät.

Ostin juuri itse tämän Dimarzio Cliplock -hihnan.
Tuntuu kerrassaan mukavalta ja turvallisesta.
Hihnatapit otetaan pois ja vaihdetaan dmz klipsutin tilalle ja sitten voi kätevästi klipsutella hihnan nopeasti ja kätevästi
paikalleen ja pois.
"I've gone where the hand of man has never set foot."
StJerky
09.03.2005 13:32:18
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)