Aihe: Prima vista "gallub"
1 2
sähkö
08.01.2005 23:43:31

IHME MEININKIÄ! Minä mielestäni esitin asiallisen kysymyksen ja mitä saa vastaukseksi... 95% pelkää sontaa jonka olisi voinut ihan hyvin jokainen jättää vastaamatta! Jokainen m.nettiläinen voisi mennä itseensä ja ottaa sellaisen periaatteen, että EI kirjoita keskusteluihin jos tekstiä ei tule 2 riviä enempää! Ja miettii vielä kaksi kertaa palveleeko hänen vastaus alkuperäistä kysymystä!

Halusin tietää mitä biisejä jengillä on ollut, sen takia että tietäisin suunnilleen kuinka vaikeita nuo esim 3/3 prima vista biisit on ollut! On tietenkin aivan selvää että tuohon prima vistaan ei pysty mitenkään varautumaan muuten kuin että treenaa sitä ja on kokeessa tarpeeksi hyvä. Mutta mikä on "tarpeeksi hyvä"? Riittääkö että osaa vetää Pienen ankan poikasen C-duurista jos se eteen tuodaan, vai pitääkö osata vetää joku Scofieldin soolo suoraan lapuista? OK tämä nyt oli hiukan kärjistetty mutta jokainen varmasti ymmärtää pointin!

Olisihan minun pitänyt tietää että nuotit ja niistä soittaminen on niin arka aihe että siitä ei sovi täällä puhua! Olen pahoillani että avasin keskustelun!

No mutta, luetaan tulevaisuudessakin m.nettiä innolla ja osallistua keskusteluihin, mutta mietitään kuitenkin aina ennen kuin vastataan että tarviiko sitä viestiä oikeasti lähettää!
blastoff
09.01.2005 00:16:24
Halusin tietää mitä biisejä jengillä on ollut, sen takia että tietäisin suunnilleen kuinka vaikeita nuo esim 3/3 prima vista biisit on ollut! On tietenkin aivan selvää että tuohon prima vistaan ei pysty mitenkään varautumaan muuten kuin että treenaa sitä ja on kokeessa tarpeeksi hyvä. Mutta mikä on "tarpeeksi hyvä"?

No niin, nyt minä ymmärsin mistä on kyse.

3/3-tutkinnon prima vista tulee todennäköisesti olemaan sellaista aika perus jazz-standardi tasoa. Erona aikaisempiin tutkintoihin on se, että kappaleessa tulee melko varmasti olemaan jonkinlainen modulaatio toiseen sävellajiin. Myös jotain rytmisiä koukkuja saattaa tulla (synkooppeja tms.) Komppauksessa tulee sitten enimmäkseen olemaan pelkkiä nelisointuja. Joitain laajempiakin saattaa olla, mutta ei mitään hirveän vaikeita (lähinnä jotain maj9/m9/alt. jne.).
"I suppose I've created an atmosphere where I'm a friend first and a boss second... probably an entertainer third." - David Brent
Apricot
09.01.2005 20:58:42
Olisit suoraan kysynyt, että minkälaiset vaatimukset on 3/3 prima vistassa. No, siinä on kaikki sävellajit, eli biisi voi mennä vaikka Db:stä. Voi olla isoja intervallihyppyjä, ei kuitenkaan yli oktaavia. Pääsääntöinen rytminen jako on 8-osanuotti. Voi olla vähän kuudestoistaosan tynkääkin. Ja sitten, niissä tehtävissä on aina joku epälooginen koukku, eli esim. 1 tahti taukoa, ja sitten lähtö seuraavan tahdin ykkösen puolikkaalta, ja suurella todennäköisyydellä sekä puolinuotti-, neljäsosa- että kahdeksasosatriolit. Voi olla kertausmerkit maaleineen ja segno-merkki. Pituus palttiarallaa 16 tahtia.

Vaikeusaste ei lähentele Scofieldin transkriptioita, eikä Omnibookia. Toivelaulukirjaa suosittelen edelleen.
No problemo!
sähkö
09.01.2005 22:42:49

Olisit suoraan kysynyt, että minkälaiset vaatimukset on 3/3 prima vistassa.

Tuo tuskin olisi poistanut noita turhia kommentteja. Minua kuitenkin kiinnostaa myös mitä biisejä jengilla on ollut. Ei sen takia että katsoisin jotenkin erityisesti hyötyväni omassa tutkinnossani tuosta, vaan ihan vain mielenkiinosta ja uteliaisuudesta.

No, ensi kerralla kun kysyn jotain yritän muistaa esittää kysymykseni siten että mahdollisia epäselvyyksiä ei pääse tulemaan ja yritän muistaa vielä perustella miksi haluan tietää juuri ko. asian!

Kiitos kuitenkin blastoffile ja Apricotille vastauksista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)