Aihe: Miten saan plektrakäden tremolon nopeammaksi??
1 2
Micolo
05.01.2005 17:00:25
lähinnä tarkotin sitä nopeuteen liittyvää rentoutta että jos yrittää soittaa nopeesti niin tuppaa menemään ranteet lukkoon... ja jos treenaa paljon nopeutta nii yleensä ranteet saattaa mennä tukkoon ja toisessa keskustelussa joku sano että se ei huomannukkaan kuinka tukossa sen ranteet oli ennenkun se oli käyttäny powerballia...(Ja powerball kuulemma auttoi asiaan.)
Kauneus on kuuntelijan korvassa...
jyllervö
05.01.2005 21:27:43
rentous on tärkein, yritä löytää käden rentous vaikka piirtämällä pleku kädellä mahdollisimman tarkasti.........kyllä se rentous löytyy............ellei pelkästään halua sahata??????
Jzci
06.01.2005 16:02:53

lähinnä tarkotin sitä nopeuteen liittyvää rentoutta että jos yrittää soittaa nopeesti niin tuppaa menemään ranteet lukkoon...

Sen takia juuri pitää soittaa todella hitaasti (ja paljon!) niitä juttuja että saa sen tekniikan kuntoon. Huonolla tekniikalla liian nopeita juttuja soittaessa soitto on väkinäistä jolloin kunnon kontrolli häviää ja rannetta ja kättä alkaa jännittämään. Se sitten johtaa siihen että yrittää väkisin soittaa yli omien taitojen ranteet lukossa vailla kontrollia, joka johtaa taas sitten siihen että lopputulos on epäselvää sotkua.
Ziggy Bubba
06.01.2005 18:50:40

Mä vedän noita tremolojuttuja plektra just silleen vinossa, aika huomaamatta on tullut nopeutta lisää. Ihan vaan soittelemalla.

Oikein mukavaa "fiilistelyhelinää" irtoaa kun oikein sahaa muutamaa nuottia :D
www.mikseri.net/sigkk Fattest shit on the planet!
gator
07.01.2005 01:45:34
Siis se tarkoittaa periaatteessa nopeaa jyystämistä plektrakädellä, periaatteessa nopeaa alternata pickausta, käytännössä ote on ehkä vähän eri. Eli tremolossa se liike tulee enemmän ranteesta kuin sormista.

Oon itte pyrkiny aina siihen et noita sormia en hirveesti heiluttele soiton aikana. Plektraa käytettäessä ei mun mielestä kyllä sormien pitäis heilua. Ranteella tehdään hommelot.
Elektroakustinen Landola myytävänä. Osta pois!
toxic
07.01.2005 02:38:13
Oon itte pyrkiny aina siihen et noita sormia en hirveesti heiluttele soiton aikana. Plektraa käytettäessä ei mun mielestä kyllä sormien pitäis heilua. Ranteella tehdään hommelot.

Itekkin yritän vatkata enemmän ranteella.
rattledad
07.01.2005 15:46:44

Tyylinmukainen pukeutuminenkin auttanee:

http://www.mandolincafe.com/archives/postcards/postcard29.html
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
waukku
07.01.2005 19:34:07
Ostinaatio: Kerroha sitte sointu tremolosta. Perhana ku ei meinaa jaksaa minuuttia pitempään veivata ku on käsi jo hapoilla. Tekniikka kusee, ja rankasti...
How can it mean anything to me if I really don't feel anything at all?
Lord of the strings
07.01.2005 21:34:30
Eli tremolossa se liike tulee enemmän ranteesta kuin sormista.

No voe helevettiläinen. Mulla liike lähtee pikatessa AINA ranteesta.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| Pastilli?
leather rebel
09.01.2005 16:55:55

Samma här. Kompatessa elää vähän kyynärvarsikin, mutta suurimmaksi osaksi ranteella.
"I really don't care about Kirk (Hammett) — he stole my job, but at least I got to bang his girlfriend before he took my job — how do I taste, Kirk?" - Dave Mustaine
Ostinaatio
09.01.2005 17:07:28
Ostinaatio: Kerroha sitte sointu tremolosta. Perhana ku ei meinaa jaksaa minuuttia pitempään veivata ku on käsi jo hapoilla. Tekniikka kusee, ja rankasti...

No siis tarkottaa yksinkertaisesti sitä, että veivaa nopeasti sointua ennemmin kuin yhtä nuottia. Vähemmän kohdistettua tremoloa siis. Tätä voipi harrastella vaikka kahen nuotin intervalleille tai kolmen nuotin kolmisointukäännöksille, mutta toki mille tahansa soinnuille. Liike on luonnollisesti vähän laajempi, mutta kohdistettu kuitenkin vain soivien nuottien alueelle (toisin kuin normaalikomppauksessa joissa kaari on laajempi).

Siinä on vähän sellaista balalaikkatyyppistä menoa. Django käyttää esimerkiksi jonkinverran tuota tehokeinona.

Jos käsi menee hapoille, on todennäköisesti kätesi liian jännittynyt soittaessa. Yritä rentouttaa.

Toki se minullakin on aina se tehonlähde siinä, lähinnä siihen viittasin, että rennommalla tempolla pikatessa minulla yleensä sormet joustavat pikkauksen mukana, kun taas tremolossa ne ovat enemmänkin "lukkiutuneet" samaan asentoon.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
Swing
10.01.2005 22:36:39
Nyt kaikki nauraa mulle: kun yrittää pitää kättä rentona, niin ongelmana on että helposti putoaa plektra ...
JS
12.01.2005 15:57:41
Nyt kaikki nauraa mulle: kun yrittää pitää kättä rentona, niin ongelmana on että helposti putoaa plektra ...

Ei tossa ole mitään kummallista. Tapahtuu tietysti helpommin jos käsi todella rentona pikkaa pleku syvällä kielten välissä. Harjotuksen myötä toikin ongelma poistuu...
And I've got a tip for you, get the point?
Collapsed
12.01.2005 20:16:52
Totuus nopeuden treenaamisesta: www.guitarspeed.com

... ;)
RedRain
13.01.2005 08:59:16
Katteleppa jotai biisejä esim. Running Wildilta.

Deicide toimii paremmin.

np: Deicide - Serpents of The Light
insight
13.01.2005 12:32:10
Siis mä en ihan heti ymmärtänyt edes mitä tolla tremololla tarkoitettiin :) Mä itse käytän 2mm plekua, jolloin se ei voi taipua kieltä pikattaessa, mikä mahdollistaa puolestaan pienemmän liikkeen, kuin ohuemmalla plekulla, joka pääsee taipumaan. Rentona toi tremolo/pikkaus kannattaa tehdä, mutta kovin kovaahan sitä ei voi saada kuulumaan pienellä liikkeellä. Silloin ei ole oikein muuta vaihtoehtoa, kuin jännittää kättä ja sillon se yleensä lähtey kyynävarresta asti ellei peräti olkavarresta toi liike. Itse pikkaan tosi rennosti enkä pidä plekusta kiinni kuin sen verran, että se peukalon ja etusormen välillä pysyy. Pidän plekun melkein aina optimaalisesti kielen suuntaisesti, eikä sen opetteleminen oikeestaan ole vaikeeta ja se mahdollistaa rennon pikkaamisen. Joskus aikanaan, kun oivalsin ton jutun, tuli sellanen olo, että pikkaaminen on ylihelppoa, mutta nyt siihen on tottunut, eikä asiaa noteeraa millään tavalla. Tästä huolimatta, jos haluaa toisenlaista soundia, joutuu kättä heiluttamaan paljon enemmän. Siis jos haluaa rockimpaa soundia. Laulussa on oikeestaan pikkasen sama juttu, eli jos tekniikka on liian hyvä, se rosoisuus katoaa, jota toiset nimittävät rockiksi. Joskus tuntuu että puhdasäänisissä hi-end kaiuttimissa on sama efekti. Eli liian puhdas soundi ainakin mulla välillä käy melkein korvaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)