Aihe: Säröllä vai ilman?
1 2
carlos
26.12.2004 21:55:00
Sellanen pieni särö päällä kokoajan. Itellä ei oo tällähetkellä mitää pedaaleita. Osaksi siksi, että en ole ehtinyt/jaksanut niihin paljoa perehtyä ja osaksi siksi, että en tunne pakottavaa tarvetta moisia käyttää; Ashdownin gain riittää mulle mainiosti :)

SD-1 on kyllä sellanen värkki, mitä haluan testata. Sitä on niinpaljon kehuttu.
Standin' with the fury that they had in '66
efunkelist
27.12.2004 11:51:44

Sen oon minäkin huomannut että mitä enemmän on oppinu soittamaan niin sitä vähemmän on tarvinnut gainia käyttää. Ja kun on oppinut soittamaan niin on entistä enemmän ruvennut kaipaamaan suurta dynamiikkaa, juuri noin että kevyesti soittamalla soundi on lähes puhdas ja kovasti runttaamalla rutussa. Samalla kun on korva sofistikoitunut niin on ruvennut arvostamaan kunnon säröjä. Tällä hetkellä graalin maljana kiikarissa on kochin pedaltone jonka ostan heti kun vain saan rahaa kasaan sen verran...

SD-1 on ollut käytössä jo pitkään mutta viime aikoina en o siitä juuri välittäny... Luulen että kun saan kochin niin SD-1 jää tarpeettomaksi, vaan eipä tota arvaa myydäkään kun sen arvo on sen pari kymppiä vain ja saattaahan sitä joskus tulevaisuudessa johonkin tarvitakin.

Särötarpeistani vielä, soitan myös heviä. Ja soundiin saa raakuutta ja voimaa muullakin kuin gainilla. Enimmäkseen tykkään kyllä kevytrososta ja rokkiräimeestä jamitellessani.
Mrezzye
27.12.2004 12:06:28

Mulla ei ole nupissa kuin yksi kanava ja se on aina selkeästi särön puolella. Kuitenkin, kitaran volumea vähentämällä särökin häviää, se on näiden putkivehkeiden selkeä etu. Volumepotikkaa pyörittelemällä sitä särön määrää voi hallita aikalailla portaattomasti ja siten niitä nyansseja kyllä irtoaa enemmän kuin särö on/off tekniikalla. Lisäksi minulta löytyy pedaaleista BOSS SD-1, jolla boostaan tarvittaessa säröä vielä lisää, jos tarvitsee tosissaan juntata tai saada kitara "laulamaan".

Särö (edes ihan pikkuinen) on kuitenkin pääasiassa se mun juttu. Tai sitten akustinen kitara. Täysin puhtaasta sähkissoundista tulee aina sellainen Eppu Normaali -olo.
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
Karipiirto
27.12.2004 13:16:44

Säröä käytän jos sille päälle satun mutta kliinilläkin soittelen.
Tapposäröjä en käytä juuri koskaan, sillä olen luonteeltani
sellainen kevyemmän rockin kannattaja ja pidän sellaisista ärhäköistä ja terävistä saundeista. Siis ei mitään "runttaus"säröjä minulle.

PS. Hankin muuten ME-50:n ja olen totella tyytyväinen.
Hitto ku muistais mitä tuli sanottua... ainiin, Pastilli?
Ze Kink
27.12.2004 13:48:00
Kun treenaan tekniikkaa yms. niin vetelen akustisesti tai puhtaalla, ja sitten kun jotain biisejä vetelen niin säröllä. Särö kun peittää virheet ja se ei välttämättä ole mikään kovin hyvä juttu jos haluaa tekniikkaa opetella. Joskus kun sähkökitaran sain niin oli melkein aina särö päällä, mutta se jäi pois melko nopeasti. Puhtailla on muutenkin paljon kivempi soittaa. Kenties silläkin on vaikutusta että soitan klassista pääsoittimena.
Meisseli
27.12.2004 16:11:11

Justiin soittelen bluesia ja säröstä loppu patterit(huonosti muuten kestävät..) Nyt on pienehkö slapback,strato ja voxi, Setzeriä irrottelen.

Kyllä Lähtee!!!!
Moses on kova bändi, mutta Strange fruit kovempi! osta levy josta mediat kohahtelevat! www.strangefruitband.net
ejhfi
27.12.2004 20:38:04

Tavallaan puhdas ja säröinen kitara ovat ihan omia instrumenttejansa.

No joo, ovat ja eivät ole (vrt. baritonikitara vs. "tavallinen" kitara - foni ja alttofoni) :) Yleisesti ottaen kun sähkökitaralla soitan, niin soitan suurin piirtein samalla tavalla säröllä kuin cleanillakin. Akustinen 12-kielinen tai nylon-sellainen ovatkin jo sitten hiukan eri maata. Särö on hiukan sama kuin trumpetti, johon laitetaan sordino eteen. Sama soitin, sama ansatsi ja tatsi soittaa, mutta se mikä tulee ulos on erilaista. Instrumentti on se kitara ja sen oma sointi. Kaikki sen päälle kuten vahvistus ja lisävimpaimet ovat sävyä itse kitaralle, mitä tietysti on olennainen osa sähkökitaran soinnin kokonaisuutta ajatellen.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Ostinaatio
28.12.2004 00:53:39
Sama soitin, sama ansatsi ja tatsi soittaa.

Jeps. Voisi ehkä ajatella, että ero on lähemmäs jotain luokkaa flamenco kitara vs. klassinen kitara.

Siis tietty ei sormien vastus muutu, mutta tekniikoissa noin keskimäärin on eroja sikäli, että cleaneilla harvemmin vedetään jotain sahausta tai sankarivingutuksia.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
MaKo71
28.12.2004 05:32:36

Mitä enemmän opin soittamaan, sen enemmän säröä käytän - siis että sitä useampaan biisiin sitä mallaan. Samalla kuitenkin gain -säädöt kevenevät jatkuvasti... Särö on se syy, miksi kitaraa soitan ja siitä en luovu.
http://reaaliaika.net/
LaXu
28.12.2004 19:01:53
Sen oon minäkin huomannut että mitä enemmän on oppinu soittamaan niin sitä vähemmän on tarvinnut gainia käyttää. Ja kun on oppinut soittamaan niin on entistä enemmän ruvennut kaipaamaan suurta dynamiikkaa, juuri noin että kevyesti soittamalla soundi on lähes puhdas ja kovasti runttaamalla rutussa. Samalla kun on korva sofistikoitunut niin on ruvennut arvostamaan kunnon säröjä.

Saman olen minäkin huomannut. Minun mittapuuni mukaan vahvistin on huono tai säröä on liikaa, jos volapotikkaa pyörittelemällä ja kevyemmällä tatsilla soittamalla ei saa puhdasta tai lähes puhdasta soundia. Vuosien saatossa ja kokemuksen karttuessa on gain-potikka vääntynyt aina vain pienemmälle, vola- ja middlepotikat taasen toiseen suuntaan. :D

Välillä suorastaan ihmetyttää, kun markkinoille tulee vahvistimia, joista saa aina vain enemmän säröä irti. Enemmän olisi mielestäni käyttöä paremmille mastervolumeille.
MaKo71
28.12.2004 19:09:52

LaXu: "Välillä suorastaan ihmetyttää, kun markkinoille tulee vahvistimia, joista saa aina vain enemmän säröä irti."

Tätä minäkin kyllä ihmettelen - eikös "maksimisärö" ole suht puhdas kanttiaalto, joka syntyy esim. trankusta? Kaikki muu on pehmennettyä...
http://reaaliaika.net/
Bilharzia
30.12.2004 02:31:54
Suosin pehmeetä fuzzahtavaa distortion-säröö. Kuulostaa miellyttävältä issekseen mutta on kiva ja raskas kun soittelee muutamia raitoja päällekkäin cubasella.

Yhtä paljon tulee soitettua ilmankin. On se puhdas ääni kanssa hieno.
www.thefucksociety.com tai www.thefriendsociety.com
Jormaz
30.12.2004 05:18:16
23wee niinQ, liian vanha treenaamaan hammasta purren. Kun soittelen yksikseni, päällä on kompura, kaiku ja delay. Ja säröä tarpeeksi. Ja volaa toki että kiertää. Soittoa höystetään sensuelleilla syöksypommituksilla.
Andrey Bolshakov - Master of Shred
Mika K
30.12.2004 22:16:25 (muokattu 30.12.2004 23:48:00)
Säröllä tulee soiteltua nykyisin itse asiassa melko vähän. Tietysti pakolliset AC/DC:t soittelen murealla säröllä, mutta siihenpä se sitten jääkin. Olen huomannut nykyisin etsiväni vahvistimesta useammin hyvää puhdasta sointia kuin hyvää säröä.
Antti90
01.01.2005 00:33:07

Soittoläksyt ja omat reenit harjoittelen cleanilla.(tai ainankin yritän) Sitten muuten vaan jammaillessa ja mm bändin kappaleita harjoitellessa säröt päällä.
Reeneissä luukuttelen oikein tunnolla...
Saatiin muuten keikalla juomat ilmatteeks ja ei tarvinnu maksaa mitään! Pastilli?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)