Chemo 15.11.2004 19:38:10 | |
---|
Sen sijaan soinnut on paljon vaikeampi toteuttaa, joten komppiosiossa katkeaminen on minusta pahempi tilanne, varsinkin, jos on vain yksi kitaristi. Mun mielestäni taas tämä ei ole kovin vaikeata. Samalle soinnulle löytyy kuitenkin varsin paljon eri vaihtoehtoja eri kohdista kaulaa. Sen sijaan jonkun yleisölle tutun, hieman haastavamman rautalankakipaleen, liidaaminen voisi tuottaa pulmia. Poppoohan tietäisi tasan tarkkaan mitä sieltä pitäisi tulla eikä improvisointi tulisi kyseeseen. Pitäisikin testata miten autenttisesti vaikka Foot Tapper lähtisi ilman jotain kieltä. ...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain! |
Kimmo72 15.11.2004 19:47:50 | |
---|
Mun mielestäni taas tämä ei ole kovin vaikeata. Samalle soinnulle löytyy kuitenkin varsin paljon eri vaihtoehtoja eri kohdista kaulaa. Löytyy tietenkin mutta kun kitara on epävireessä ihan totaalisesti suhteessa muihin kieliin (??), niin siinä on aika vaikea ottaa Dmollii mistään kohtaa kaulan skaalalta. Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan |
Chester 15.11.2004 20:06:04 (muokattu 15.11.2004 20:07:00) | |
---|
Hiukan off topiccia mut miten erotan onko mulla kiinteä vai kelluva talla?? Kaiken takana on lukittu ovi. |
Chemo 15.11.2004 20:23:20 | |
---|
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain! |
hjukke 15.11.2004 23:04:54 | |
---|
Eihän henkallakaan mikään kiinteä talla ollu. Kärsii se vire strato-tyylisessä kelluvassakin. Jos nyt kumminkin kelluva on tämä axl-rose tyyppinen, ainakaan MUN straton tallaa ei saa kammettua ylöspäin. Anteeksi pilkunviilaus. Saateri, tuossa elokuun lopulla keikalla meni kieli, ja olin vielä toisen kitaran pistänyt menemään takaisin kotiin (pirun pieni lava ja epämääräiset olosuhteet, ettei vehje kuole jo puolivuotiaana) ja totta helvetissä meni kieli. Toisen bändin kitaristi oli vasuri, joten eipä ollut hänestäkään avuksi. Soitin sitten laulajan kitaralla, karsittiin ja yksinkertaistettiin settiä tästä syystä. Jurpitti. Maailman parhaat (3) Rock-levyt on tehty vuosina 1987 ja 1991 ;) |
Torniojaws 15.11.2004 23:11:17 | |
---|
Hiukan off topiccia mut miten erotan onko mulla kiinteä vai kelluva talla?? Kuten nimestä huomaa, kiinteä talla on kiinteä (ei kampea, eikä pysty liikuttamaan mihinkään suuntaan). Kelluvassa on taas alla kuoppa ja kampea veivaamalla voi virettä sekä laskea että nostaa. "No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies"
- Charles Baudelaire |
Joees 15.11.2004 23:36:47 | |
---|
Jos nyt kumminkin kelluva on tämä axl-rose tyyppinen, ainakaan MUN straton tallaa ei saa kammettua ylöspäin. Anteeksi pilkunviilaus. Eikös Stratonkin tallan saa niin, että sillä voi vähän nostaa ylöspäin? Groooove is in heart! |
Kimmo72 16.11.2004 02:59:16 | |
---|
Kuten nimestä huomaa, kiinteä talla on kiinteä (ei kampea, eikä pysty liikuttamaan mihinkään suuntaan). Kelluvassa on taas alla kuoppa ja kampea veivaamalla voi virettä sekä laskea että nostaa. Niin kuten tässä kysytäänkin, paitsi ilman kuoppaa :) Eikös Stratonkin tallan saa niin, että sillä voi vähän nostaa ylöspäin? Myös straton tallan saa, ja se monesti onkin "kelluva" Tosin ei niinkuin vois ymmärtää mutta kuitenkin :p Sillä voi siis nostaa ja laskea sävelkorkeutta. Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan |
Neljä Ruuvia 16.11.2004 08:42:05 | |
---|
Eihän henkallakaan mikään kiinteä talla ollu. Kärsii se vire strato-tyylisessä kelluvassakin. Musta kuulostais ihan siltä niinku Henkalla ois ollu Buzz Feitenin tuningit. Ainakin Isle of Wightilla,muistaakseni :-) |
Torniojaws 16.11.2004 13:16:28 | |
---|
Musta kuulostais ihan siltä niinku Henkalla ois ollu Buzz Feitenin tuningit. Ainakin Isle of Wightilla,muistaakseni :-) Ei kai Feitenin systeemiä ollut edes olemassa vielä silloin. Eikö se tässä 90-luvun puolivälin jälkeen vasta tullut (?) "No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies"
- Charles Baudelaire |
Kassu 16.11.2004 15:45:37 | |
---|
Eikös Stratonkin tallan saa niin, että sillä voi vähän nostaa ylöspäin? Saa. Vähemmän jousia tai jousia löysemmälle. |
Jungleman 17.11.2004 12:53:07 | |
---|
Tämähän riippuu ihan kitarasta. Mulla on eniten käytössä tällä hetkellä Fender Jaguar Jaguarin / Jazzmasterin vibrasysteemi oikein säädettynä pitää vireen kielen katketessa paremmin kuin mikään muu vemputin. Kyllä näin on. |
Salieri 17.11.2004 15:38:31 | |
---|
Floikkakitarasta jos katkeaa kieli kesken keikan niin eipä siinä ole muuta kunnolla tehtävissä kuin vaihtaa kitaraa tai uusi kieli. Katkaisee keikankin tosi mukavasti. ;> Kuten joku jo mainitsi, ei ole järkeä lähteä liian vanhoilla letkuilla keikalle. Parhaiten välttyy onnettomuuksilta vaihtamalla koko setin ennen keikkaa, ja kun venyttelee ne huolella niin pysyvät vielä vireessä. Näin ei pitäisi kielten ainakaan soittamalla napsahdella kesken keikan. Paskimmillaankin hevi on parasta. |
Brian May jr. 17.11.2004 16:11:36 | |
---|
Eikös Stratonkin tallan saa niin, että sillä voi vähän nostaa ylöspäin? Vähän? Omalla pystyy nostamaan vähän reippaamminkin. Tai ainakin pystyi, se nimittäin oli poikkeuksellinen korkealla ennen kuin maikka korjasi asian. Tyylitaju nopeuden edelle! Ja se on tosi! |
Necromuru 17.11.2004 21:46:05 | |
---|
Eikös Stratonkin tallan saa niin, että sillä voi vähän nostaa ylöspäin? Joo mutta se on eriasia kuinka se pitää vireen. Näin on ainakin setäni squierissa jossa talla on noussut ylöspäin jousien vähyyden vuoksi. |
Neljä Ruuvia 18.11.2004 18:43:49 | |
---|
Mulla upotetussa Floikassa on silläi säädöt että jos kieli katkee ni jouset vetää sen kiinni siihen taka/ylä-asentoon ja silloin jotku kielet on noin puoli-sävelaskelta ylempänä ja niillä pystyy vetään soolon loppuun jotenkin. Komppaaminenkin vähän feikaten hetken aikaa menee. Karmeen kuulosta mutta ain on jotenki selvitty biisin loppuun.Jos ei ole varakitaraa mukana niin nopeinta on vaan viritystapista vaan löysä lisää vanhaa kieltä, lukot kiinni ja menoks. Ei siis vaihtaa uutta. |
KMT 19.11.2004 01:20:34 | |
---|
Jaguarin / Jazzmasterin vibrasysteemi oikein säädettynä pitää vireen kielen katketessa paremmin kuin mikään muu vemputin. Kyllä näin on. Harmi kun niin hyvää systeemiä harvemmin näkee. Ootteko te yleishaitallinen yhteisö? -Tellu |
goose 19.11.2004 02:24:47 | |
---|
Kun kieli katkeaa se on perinteisesti aina rumpusoolon paikka, mutta varmin tapa on yksinkertaisesti vaihtaa uusi kielisetti kitaraan ennen keikkaa. me olemme kuin veljet? |
käkilehto 31.12.2004 11:56:27 | |
---|
Soittaa yhen kappaleen välissä huonommalla kitaralla jonka aikna backstagella joku vaihtaa sen kielen, improvisaatio on monesti hyvä soolossa vaikka ei oiskaan kieli poikki, siinä nähään osaako olla luova soittaja. |
Keppis 31.12.2004 18:10:18 | |
---|
Mulla on aina 2 kitaraa keikalla, mutta en oo koskaan toista tarvinnu. Kuinka usein täälä porukalla kielet katkeilee? En muista koska viimeks mulla olis kieli katkennu soittaessa. Varmaan joskus kesällä... On toi tatsi pehmentyny.. Huonomuistisilla on vähemmän stressiä. |