Aihe: Hendrix ja pommikoneet??
1 2
zepeteus
01.10.2004 19:43:54
ai siitä on studioversiokin?

Se Star Spangled Banner studioversio mikä minulla oli, löytyy albumilta (siis vinyyliltä) Rainbow Bridge, vuodelta 1971.

Jimiltähän ei ilmestynyt elinaikanaan kuin kolme studioalbumia (ellei Smash Hits kokoelmaa lasketa); Are You Experienced?, Axis Bold As Love ja Electric Ladyland. Kuulunevat jokaisen Henkkafanin peruskokoelmaan.

Ainoa live-levytys oli sitten tuo Band Of Gypsys, eli Fillmore Eastin uudenvuoden konsertti (niitä konsertteja oli itseasiassa 4-6, riippuen miten haluaa laskea).

Jos noita levyjä hakee nykyään, suosittelen hankkimaan Experience Hendrix-lafkan (Jimin perikunta) 1997 tai myöhemmin julkaisemat versiot. Näin esim. ensimmäisestä albumista ei tarvitse hankkia kahta versiota (US, Europe) erilaisten biisilistojen vuoksi. Remasteroinnit on tehty asiallisesti ja muutenkin toiminta on autenttisuutta ja kuuntelijoiden näkökulmaa korostava...ei niin kuin eräillä henkilöillä Jimin kuoleman jälkeen, pelkkää rahan takomista ja kyseenalaisia toimintatapoja.

Kun lisää edellämainittuihin levytyksiin First Rays Of The New Rising Sunin ja South Saturn Deltan, omistaa mielestäni jo essentiaalisen Jimi-kokoelman. Noiden kahden levyn sisältöhän julkaistiin aikoinaan useilla eri albumeilla, joiden laatu ja osin sisältö on kyseenalainen.

Mitäs sanoisitte esim. levyistä Crash Landing ja Midnight Lightning, joille tuottaja Alan Douglas palkkasi ulkopuolisia soittajia lisäämään raitoja ja korvaamaan alkuperäisiä nauhoituksia, myös Jimin kitarointeja?

Aikoinaan ei niitä vaihtoehtoja kuitenkaan ollut tosi faneille...jos kattavan kokoelman halusi, täytyi hyväksyä tohtoroidutkin tuotteet. Nykyään on onneksi jo toisin.

Liveäänitteissä kenttä on sitten vieläkin laajempi. Valitettavasti jopa virallisia julkaisuja on koottu harhaanjohtavasti, esim.
kasattu nimestään huolimatta useista eri konserteista ja editointisakset ovat käyneet ahkerasti työssään. Jälleen uskallan suositella Experience Hendrix lafkan levytyksiä ensialkuun..myöhemmin voi sitten laajentaa halujensa mukaan. Woodstock on tietenkin klassikko, mutta itse suosin Isle Of Wightin (Blue Wild Angel) sijasta Berkeleyn konserttia.

Hups...Tarkoitus ei ollut saarnata tai kiihkoilla. On vain ollut itsellä melkoinen kasa näitä levyjä, joten ajattelin "lajitella" hieman niitä varten, jotka ovat kiinnostuneita aiheesta.
Volle
01.10.2004 19:55:26
Liveäänitteissä kenttä on sitten vieläkin laajempi. Valitettavasti jopa virallisia julkaisuja on koottu harhaanjohtavasti, esim.
kasattu nimestään huolimatta useista eri konserteista ja editointisakset ovat käyneet ahkerasti työssään...

Noiden live-levyjen taso on tosiaan todella kirjavaa ja kaiken maailman epävirallisia levyjä löytyy vaikka kuinka. Olen esim. nähnyt eräästä mulla olevasta levystä (mulla nimellä Before the experience) varmaan ainakin 5 eri versiota. Samat biisit useimmiten samassa järjestyksessä, mutta kannet ovat eri ja äänityspaikka ja -aika myös. :)

Hups...Tarkoitus ei ollut saarnata tai kiihkoilla. On vain ollut itsellä melkoinen kasa näitä levyjä, joten ajattelin "lajitella" hieman niitä varten, jotka ovat kiinnostuneita aiheesta.

Ihan hyvin lajiteltu. Mäkin (vaikka olen kova Henkka-fanittaja ollutkin) opin taas jotakin uutta.
Nam.
Jormaz
01.10.2004 22:53:06
Eikös Henkka spiikannut joskus ennen kansallishymniä että "This one's dedicated to our brave soldiers in Vietnam" tai jotain? Eli vastusti sotaa mutta antoi kuitenkin kunniaa sotilaille?
So the second guitar maestro turned out to be Andrey Pastilli?
zepeteus
02.10.2004 11:54:15
Eli vastusti sotaa mutta antoi kuitenkin kunniaa sotilaille?

Tällainen mielikuva minullakin on. No, Jimihän oli ex-sotilas itsekin, laskuvarjojoukoissa. Kitaramaailma voisi olla erilainen, ellei olisi loukannut selkäänsä ja siirtynyt kokonaan soittamisen puolelle. Billy Cox oli myös armeija-aikojen tuttuja.
anma86
02.10.2004 13:57:23
mun mielestä se sanoin noin ennen kuin soitti Star Spangled Bannerin

"We play it the way the air is in America today. The air is slightly
static isn't it ? You know what I mean ? " -Jimi
zepeteus
02.10.2004 15:53:41 (muokattu 02.10.2004 16:21:26)
Noinpa saattoi mennä Woodstockissa, en pääse tsekkaamaan nyt. Tässä Fillmore Eastista:

"We`d like to dedicate this one to a... to the dragging scene that is going on...all the soldiers that are fighting in Chicago and Milwaukee, and New York..Oh yes, and all the soldiers fighting in Vietnam...a little thing called Machine Gun."

edit:nimet oikein
sterbo
02.10.2004 17:59:20
tuli tuossa mieleen kun jimihän vastusti tuota vietnamin sotaan ja jos eläisi tänä päivänä niin varmaan vastustaisi bushin hallintoa niin satuin löytämään jimi kappaleita mihin oli laitettu bushin puheita ja muuta jenkki soopaa päälle niin se pisti kyllä vituttamaan!

Jimi ei todellakaan vastustanut Vietnamin sotaa, hän pysyi puolueettomana koko asiassa.
"Listeners of progressive rock have often got long and filthy hair, old, colorful and shabby clothes."
anma86
02.10.2004 18:38:39
kyllä jimi vastusti sotaa ei ehkä vaan halunnut puhuasiit mutta kyllä vihjaili välispiikeissä ja kitaran soitossaan lukekaa: http://www.strike-the-root.com/4/herman/herman24.html
rokkirami
03.10.2004 12:25:34
Woodstock on tietenkin klassikko, mutta itse suosin Isle Of Wightin (Blue Wild Angel) sijasta Berkeleyn konserttia.

Oon jo jossain muussa ketjussa hehkuttanut tuota Berkeleyn levyä, mutta sanotaan nyt vielä, että se on paras henkka-live, mitä olen kuullut. Isle of Wight -levyyn ei kannata sitten rahojaan tuhlata, ellei välttämättä halua kaikkia Jimin levyjä kerätä.
psykoosi
05.10.2004 12:21:55
Tällainen mielikuva minullakin on. No, Jimihän oli ex-sotilas itsekin, laskuvarjojoukoissa. Kitaramaailma voisi olla erilainen, ellei olisi loukannut selkäänsä ja siirtynyt kokonaan soittamisen puolelle.

Mun muistaakseni se sai vapautuksen armeijasta nilkkavamman takia. En ole kyllä varma, on niin kauan aikaa kun luin. Korjatkaa jos olen väärässä, ehkä toi oli jotain kuvitelmaa??
Minkä taakseen jättää sen peräsuolestaan löytää.
Feggy
05.10.2004 13:11:07

Tällainen mielikuva minullakin on. No, Jimihän oli ex-sotilas itsekin, laskuvarjojoukoissa. Kitaramaailma voisi olla erilainen, ellei olisi loukannut selkäänsä ja siirtynyt kokonaan soittamisen puolelle.

Mun muistaakseni se sai vapautuksen armeijasta nilkkavamman takia. En ole kyllä varma, on niin kauan aikaa kun luin. Korjatkaa jos olen väärässä, ehkä toi oli jotain kuvitelmaa??

Olet väärässä. Hendrix oli laskuvarjojoukoissa, jossa kohtasi mm. tulevan basistinsa Billy Coxin. En muista pääsikö veks sieltä sitten tuollaisen vamman vuoksi...
Less is more.
asaksala
07.10.2004 16:41:14
Noinpa saattoi mennä Woodstockissa, en pääse tsekkaamaan nyt. Tässä Fillmore Eastista:

"We`d like to dedicate this one to a... to the dragging scene that is going on...all the soldiers that are fighting in Chicago and Milwaukee, and New York..Oh yes, and all the soldiers fighting in Vietnam...a little thing called Machine Gun."

edit:nimet oikein

Tuosta käy puolueettomuus aika hyvin ilmi. Luonnehtisin tuota jonkinlaiseksi huonon meiningin sympatiseeraamiseksi.

eikös itse machine gun kerro sodasta sotilaan puolison näkökulmasta tai jotenkin sinnepäin?
"one of gods own prototypes. a high power mutant of some kind, never even considered for mass production. too weird to live, too rare to die"
zorro
07.10.2004 22:27:54
kyllä jimi vastusti sotaa ei ehkä vaan halunnut puhuasiit mutta kyllä vihjaili välispiikeissä ja kitaran soitossaan lukekaa: http://www.strike-the-root.com/4/herman/herman24.html

veikkaan että 80% siellä sodassa olleet katuu että kävi siellä. Kyllähän ne vietnam-elokuvissakin aina sotilaat miettii, että "miksiköhän v***ssa me edes ollaan täällä"
OSTETAAN: lace sensor Red MYYDÄÄN: WhammyII
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)