Aihe: Kuuntelemalla soittaminen?
1 2
kliin
20.08.2004 14:11:04
Meidän orkesterin jannuilla on siitä hyvä homma, että jos jonkin biisin on kuullut joskus radiosta, niin se vaan niinku menee. Ei tartte kuunnella ku sen vaan jotenki tulee. Olen huomannu miten osaa soittaa jonkun biisin jota on kuullu lapsena eikä ole ennen soittanu.
azo
04.08.2005 09:43:27 (muokattu 04.08.2005 09:44:24)
mites sitten tämä kun minulla on semmonen ongelma että ku en saa selvää nuista sointujen eri sävelistä eli en kykene millään löytämään oikeita sointuja ellei ne ole perus kvinttisointuja.. melodiat löydän yleensä kohtuu helposti jos ei ole hirveetä tilua...
Apuja saa laittaa :)
Kitarani on elämäni!
Volcom
04.08.2005 10:26:34
mites sitten tämä kun minulla on semmonen ongelma että ku en saa selvää nuista sointujen eri sävelistä eli en kykene millään löytämään oikeita sointuja ellei ne ole perus kvinttisointuja.. melodiat löydän yleensä kohtuu helposti jos ei ole hirveetä tilua...
Apuja saa laittaa :)

no kuuntelee ensin ne soinnut kvinttinä ja sitten kuuntelee/kokeilee sopiiko siihen molli vai duuri. sillä pääsee jo pitkälle... ;)
soitetaanko paranoid?
milkman
04.08.2005 11:06:20

örr
Neppimise
10.08.2005 16:18:11
Itsellänikin olen huomannut kappaleiden vaan tulevan mieleen kun ottaa kitaran käteen vaikka niitä ei olisi koskaan soittanutkaan. Tämä taito helpottaa huomattavasti esimerkiksi Nilen kaltaisten death-metal-yhtyeiden kappaleiden soittamista, koska dööds-bändeillä liikkuu nuo viritykset monesti tuolla A:ssa Ja B:ssä. Bändin kanssa on myös todella hauska vetää jotain Lordin Would you love a monstermania tai Muumin actiontunnaria (mitä nyt vedämme) ihan extempore meininkiin.

Itse en ole tabulatuureja pahemmin vilkuillut koko "kitaraurani" aikana niiden sisältämien virheiden takia. Sillon kun en vielä kuullut kappaleita suoraan levyltä, kuulin kyllä, että tabulatuureissa oli virhe. Niinpä tabulatuureista tulee vain haettua suuntaa sillon kun ei jaksa katsoa alusta asti miten kappale menee.

Hyvä korvakuulolta oppiminen helpottaa myös bändin kanssa toimintaa ja soolon soittamista. Sooloilussa on myös hyvin paljon kyse siitä, että löytää ne sävelet ensiyrittämällä mitkä sopii soinnun päälle.
Mörrr
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)