Aihe: Puhtaus ja täydellisyys..
1 2 3
sarkjan
06.07.2004 13:27:28
En usko , etttä kirjoittaja tarkoitti tätä vaan sitä , että liian perfektionistinen soitanta vie yleensä siitä soitosta sen fiiliksen.

Jep, eli siinä keskitytään ainoastaan virheiden välttämiseen.

Noin niinkuin kärjistettynä.

Se on se 'oikeanlainen' musikaalisuus/teknisyys -balanssi erittäin vaikea saavutettava.
Minne kaikki plekut kadonneet - Where have all the plectrums gone
McNulty
06.07.2004 14:12:59
Aivan ku ois laitteista kiinni että kuoleeko groove.

tuossa jo vastaus tulikin muilta... eli tarkoitin tuolla "hifistelyllä" lähinnä sitä soittotekniikan perfektionismiin tähtäävää meininkiä ja sitä että saundin pitää olla loppuun asti ylituotettua.

Laitteet saavat olla millaisia hyvänsä, ja loppuen lopuksi tämähän on makuasia. Toiset tykkäävät sellaisesta kliinisestä saundista. Sehän musiikissa hienointa onkin että jokaiselle löytyy jotakin. Harva ihminen sanoo että inhoaa KAIKKEA musiikkia.
T-Bone
Tony Narrows
07.07.2004 14:26:19
ja sitä että saundin pitää olla loppuun asti ylituotettua

Yritin vain sanoa että on ihan sama millä saundilla soitat.. oli se sitten räkänen näkkileipä tai 2000 hi-gain... 30 unitin räkillä. Groove tulee ihan soittajasta itsestään,ei saundista.
Toni A Salmi
Tony Narrows
07.07.2004 14:27:31
Jep, eli siinä keskitytään ainoastaan virheiden välttämiseen.

En ole koskaan tavannut/nähnyt kitaristia joka tekisi näin.
Petrucci ei kyl paljoa liikuskele lavalla,mut on hänelläkin omanlaisensa "lavashow" :D Ne kolme valittua ilmettä :D:D
Toni A Salmi
sarkjan
07.07.2004 14:40:37 (muokattu 07.07.2004 14:41:31)
En ole koskaan tavannut/nähnyt kitaristia joka tekisi näin.
Petrucci ei kyl paljoa liikuskele lavalla,mut on hänelläkin omanlaisensa "lavashow" :D Ne kolme valittua ilmettä :D:D

Jätit sitten lainaamatta tärkeimmän eli noin niinkuin kärjistettynä, heh.
Minne kaikki plekut kadonneet - Where have all the plectrums gone
Tony Narrows
07.07.2004 21:29:51
Jätit sitten lainaamatta tärkeimmän eli noin niinkuin kärjistettynä

Turha se on alkaa kärjistään ku sellasia ei pahemmin ole jotka vain keskittyis oikein soittamiseen ja unohtais kokonaan grooven ja meiningin yleensäkin.
Toni A Salmi
leather rebel
08.07.2004 08:59:16
...sellasia ei pahemmin ole jotka vain keskittyis oikein soittamiseen ja unohtais kokonaan grooven ja meiningin yleensäkin.

*Köh*MichaelAngeloBatio*Köh*
"If rocks's dead, then bury me with it." -Blackie Lawless
Pande
08.07.2004 11:18:21

*Köh*MichaelAngeloBatio*Köh*

Jaa 'morkataan kuuluisia kitaristeja'-iltamat alko taas.

Ei lopputulos ole sen parempi jos keskittyy pelkästään fiilikseen ja unohtaa tekniikan -- siinä se fiilis ei välttämättä kovin pitkälle välity :P

Se kuuluisa "fiilis" on lisäksi enimmäkseen kuulijan päässä, toinen saa esim. Michael Angelo Bation soitosta jotain hyviä fiiliksiä, joku taas huonoja ja joku ei mitään.

Miksi muka ei voisi soittaa täysin kliinisen puhtaasti ja SILTI soittaa tunteella? Välittyykö se "tunne" niistä tahattomista härö-äänistä vai?
If you can't dazzle them with your brilliance, baffle them with your bullshit.
McNulty
08.07.2004 11:26:14
Miksi muka ei voisi soittaa täysin kliinisen puhtaasti ja SILTI soittaa tunteella? Välittyykö se "tunne" niistä tahattomista härö-äänistä vai?

ei mutta monesti itselleni tuosta perfektionismi-soitosta tulee sellainen teennäinen, hakemalla haettu ja tekemällä tehty fiilis.

Vertailun vuoksi omia kokemuksiani:
Mielestäni Gary Moore on yksi niistä hienoista artisteista jotka soittavat tajuttomalla fiiliksellä. Kaverihan melkein repeää kahtia lavalla kun antaa Lespalleen kyytiä... Samoin teki SRV. Mutta heti kun mennään Steve Vain tai John Petruccin keikalle niin loistavasta kitaroinnista huolimatta, se fiilis jäi jotenkin puolitiehen verrattuna Mooreen tai SRV:hen. Nautin kyllä suuresti Dream Theaterinkin biiseistä, mutta lähinnä pelkästään teknisellä tasolla, ei niinkään tunne-puolella.
T-Bone
Ossi
08.07.2004 11:38:35

Miksi muka ei voisi soittaa täysin kliinisen puhtaasti ja SILTI soittaa tunteella?

Aivan. Esimerkkinä puhtaasta, muttei minusta kuitenkaan kliinisestä, ilmaisusta kävisi vaikkapa Larry Carltonin "Emotions Wound Us So" takavuosien Last Nite-livetaltioinnilta. Oikeat äänet, oikeassa paikassa ja oikeassa timessä eivät todellakaan välttämättä tapa fiilistä mikäli soittotekniikka yms. työkalut on hanskassa.
"..ttu tästä mitää tuu. Saako muuten kaupunkialueella pitää siipikarjaa?"
hessurf
08.07.2004 11:54:57
Kaiku nyt varmaan vähän ikäänkuin paikka sitä jos ei soi ne kielet joiden pitäisi. Itse käytän kaikua aika paljon ja on se aika hyödyllinenkin.
leather rebel
08.07.2004 12:47:22

Makuasiahan tämä on.

Batio osaa oman juttunsa varsin mainiosti, minuun se ei vaan satu iskemään. Nimenomaan se kliinisyys häiritsee soittotyylissä. Sävellykset ei myöskään kolahda alkuunkaan.

En pidä Batiota huonona kitaristina, en vain henk. koht. pidä hänen soittotyylistään saatikka sitten musiikistaan.
leather rebel
08.07.2004 12:49:21
Kaiku nyt varmaan vähän ikäänkuin paikka sitä jos ei soi ne kielet joiden pitäisi. Itse käytän kaikua aika paljon ja on se aika hyödyllinenkin.

Joo. Laatikoilla vaan paikkaamaan, kun ei taito riitä.
McNulty
08.07.2004 12:55:41

hehe... no ehkä tästä ei ole aina kysymys.
Efektit on erittäin suotavia ja ne on tehty käytettäviksi.
Mielestäni se on kurjaa jos aloittelijat peittelee virheitään jollain ultrasuperhyper-säröllä. Efektejäkin pitää osata käyttää samoin kuin pitää osata soittaa.
T-Bone
Locrian
08.07.2004 12:56:09 (muokattu 08.07.2004 12:57:14)

Tai sitten editorilla jälkeenpäin.Tätä tehdään levyllä kuin levyllä ja välillä jopa niin ,että artisti itse ei tiedä asiasta tuon taivaallista.Ja kyllä se nyt vaan on niin että järjestään materiaali muokataan enemmän tai vähemmän "kliiniseksi" nykypäivän levyillä.Ihan turha itkeä 60-luvun "tunnetta" takaisin levyille kun kuluttajakunta on totutettu vuosien varrella kuulemaan vimosen päälle hiottua materiaalia.Jos mä miksaan löysästi soitettua matskua niin on aivan varma että teen kaikkeni jotta se kuulostaisi vähemmän löysältä.

Miksikö?Sen takia että raukka, joka pätkän soitti, ei varmasti tehnyt virheitä tarkoituksellisesti ja rupeasi itkemään jos ne lopulliselle versioille jäisivät.Pahinta on se että samainen artisti ei kuule omia virheitään vaan luulee että kaikki meni ok.Kiillotetaan.Ja jatkossa sama meininki jatkuu.Ja jatkuu.Ja jatkuu.
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
McNulty
08.07.2004 13:00:46 (muokattu 08.07.2004 13:01:44)
Ihan turha itkeä 60-luvun "tunnetta" takaisin levyille kun kuluttajakunta on totutettu vuosien varrella kuulemaan vimosen päälle hiottua materiaalia.

Minä ainakin taistelen tuon vintage-saundin puolesta, koska olen siihen tottunut =)

Jos mä miksaan löysästi soitettua matskua niin on aivan varma että teen kaikkeni jotta se kuulostaisi vähemmän löysältä.

Löysästi soitettu? hmm, eli siis miten... hitaasti vai? =)
Mitäs jos joku happoryhmä haluaa itselleen sellaisen laidback-fiiliksen? Eikö silloin löysä saundi ja soittelu ole paikallaan? =)

Miksikö?Sen takia että raukka, joka pätkän soitti, ei varmasti tehnyt virheitä tarkoituksellisesti ja rupeasi itkemään jos ne lopulliselle versioille jäisivät.Pahinta on se että samainen artisti ei kuule omia virheitään vaan luulee että kaikki meni ok.Kiillotetaan.Ja jatkossa sama meininki jatkuu.Ja jatkuu.Ja jatkuu.

No, soittajia on niin moneen lähtöön... mielestäni soittajien/bändien pitäisi itse myös ottaa osaa miksailuun ja masterointiin, koska heidänhän musiikkia se on. Minä ainakin soitan itselleni etunenässä, enkä minä halua saundiani muuttaa sen takia mitä jokin hifi-mittari sanoo =)
T-Bone
Locrian
08.07.2004 14:02:28
Minä ainakin taistelen tuon vintage-saundin puolesta, koska olen siihen tottunut =)

Keep on fighting.Mä tuun mukaan sitten kun oon varma voittajasta.

Löysästi soitettu? hmm, eli siis miten... hitaasti vai? =)
Mitäs jos joku happoryhmä haluaa itselleen sellaisen laidback-fiiliksen? Eikö silloin löysä saundi ja soittelu ole paikallaan? =)

Ei.Painat mutea ja kuulet kaikkea muuta kuin mitä biisissä on tarkoitettu.Soiton dynamiikka on itsessään päin helvettiä.Soinnusta jää soimaan ylimääräisiä häntiä tai soinnun aikana soi avoin kieli/ääni joka ei kuulu sointuun.Keksi lisää.Löysä tarkoittaa löysäilyä.Niin studiossa kuin keikallakin kuin treeneissäkin.Focus ja mielenkiinto ei ole musiikissa/korvissa eikä soittaja palvele biisin etua.

No, soittajia on niin moneen lähtöön... mielestäni soittajien/bändien pitäisi itse myös ottaa osaa miksailuun ja masterointiin, koska heidänhän musiikkia se on. Minä ainakin soitan itselleni etunenässä, enkä minä halua saundiani muuttaa sen takia mitä jokin hifi-mittari sanoo =)

Et tietenkään.Ei kukaan halua.V***ttaa vaan sellaiset soittajat jotka "tietävät" minkälaista saundia haluavat mutta eivät osaa/halua tehdä asian eteen mitään.Fix it in the mix on muodostunut jonkinnäköiseksi taikasanaksi.Oon samaa mieltä siis tuosta,että bändin/artistin pitää itse osallistua koko tuotantoprosessiin.
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
leather rebel
08.07.2004 15:00:53
Tai sitten editorilla jälkeenpäin.Tätä tehdään levyllä kuin levyllä ja välillä jopa niin ,että artisti itse ei tiedä asiasta tuon taivaallista.Ja kyllä se nyt vaan on niin että järjestään materiaali muokataan enemmän tai vähemmän "kliiniseksi" nykypäivän levyillä.Ihan turha itkeä 60-luvun "tunnetta" takaisin levyille kun kuluttajakunta on totutettu vuosien varrella kuulemaan vimosen päälle hiottua materiaalia.

Niin se ikävä kyllä tänä päivänä on.
leather rebel
08.07.2004 15:02:39
Efektejäkin pitää osata käyttää samoin kuin pitää osata soittaa.

Soittaa pitää osata. Efektit ovat pelkkää kuorrutusta. Käyttäköön ken tahtoo. Välttämättömiä ne eivät missään nimessä ole.
McNulty
08.07.2004 15:05:10
Soittaa pitää osata. Efektit ovat pelkkää kuorrutusta. Käyttäköön ken tahtoo. Välttämättömiä ne eivät missään nimessä ole.

aika kurjaa olisi soitella esim. heviä ilman säröä... tai ylipäätänsä mitään ilman pienintäkään reverbiä. Tietysti jos ajatellaan että särö ja reverb ovat itsestäänselvyyksiä eikä lasketa niitä efekteiksi niin sitten =)
T-Bone
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)