Mulla on nuo kaikki kolme Topin ja Agentsien nuottikirjaa ja kuten Zed tuolla aiemmin osuvasti mainitsikin, niillä ei ole kyllä mitään tekemistä noiden Agentsien versioiden kanssa. Kirjoihin on koottu vain jotain biisien alkuperäisnuotteja mitä on käteen sattunut osumaan. Sävellajitkin ovat mitä sattuu. Nuo ovat sellaisia hätäpäissään rahastusmielessä tehtyjä kirjoja, jotka piti nopeasti saada markkinoille silloin, kun Topi ja Agents olivat suosionsa huipulla. Itse olen paljon opetellut noita Agentsien ja myös muiden bändien rautalankasovituksia niin, että joko noista Topin ja Agentsien nuottikirjasta tai sitten jostain Toivelaulukirjasta olen opetellut biisin melodian, jonka olen muuttanut oikeaan sävellajiin. Soolot on ollut helppo opetella myös noiden nuottien avulla, koska niissä käytettävät skaalat ja sävelet perustuvat alla oleviin sointuihin, jotka löytyvät noista nuottikirjoista. Toki täytyy muistaa, että Esa on joissakin noissa sovituksissaan yksinkertaistanut noiden alkuperäisversioiden sointukulkua, mutta kyllä niistä apua on ollut. Tuolla tavoin kun opettelet biisejä, niin kohta huomaat, että et tarvitse mitään nuotteja avuksi, vaan kaikki tulee suoraan korvakuulolta. Tabulatuurikirjathan ovat vain uusavuttomia varten! |