Aihe: korvakuulolta soittaminen
1 2 3 4 5 6
ZipPro
27.05.2004 22:33:42 (muokattu 27.05.2004 22:36:10)
Opettelen paljonkin tabulatuureista enkä pidä sitä mitenkään "itseni huijaamisena". Nautin vain biisien soitosta, en niinkään opettelusta. En vain jaksa junnata biisiä edestakaisin ja menettää hermoni. Kulutan mieluummin aikani eri soittotekniikoiden harjoitteluun
biisi lähtee kitarariffillä, basso ja rummut normaalisti...
Keppi
28.05.2004 07:31:21
En vain jaksa junnata biisiä edestakaisin ja menettää hermoni. Kulutan mieluummin aikani eri soittotekniikoiden harjoitteluun

Blokkaamalla oppii myös musiikillisesti hyödyllisen taidon, vaikka se ei olekaaan niin "konkreettista" oppimista, kun esim. jokun tekniikan treenaaminen...ja oppii myös hallitsemaan hermonsa;)

No mutt siinä olet oikeassa, ett soitosta nauttiminen kai se tärkein juttu on.
...no ei vaineskaan;)
pihinen
28.05.2004 08:50:03
Aika harvoin tulee korvakuulolta opeteltua, kun ei taito riitä... eikä hermot. Rautiaista oon opetellu korvakuulolta. Se on kuitenki suht helppoa, vaikka välillä ne dempatut matalalta menevät riffit tuottavat ongelmia, kun ei saa selvää. Muuten turvaudun aika lailla tabulatuureihin ja nykyään Guitar Prohon. Sen verran kuitenkin pitää kuunnella, että ei aivan mitä sattuu paskaa soita tabulatuurien mukaan, vaan korjaa, jos niissä jotain virheitä on. Ja mitä tulee soolojen opetteluun nuotti nuotilta niin, on myös meitä, jotka ei osaa sitä sooloa omasta päästä soveltaa.
Miten kuuro kuulisi sanoman? Miten sokea löytäisi sanojan? Miten mykkä vastaisi sanoilla? Miten pimeys väistyisi runolla?
Jani The Rock
28.05.2004 10:16:06

Korvakuulolta olen soittamisen opetellut ja sitä metodia käytän yhä edelleen. Tosin joskus käytän apuna sointumerkintöjä, kun bändin kanssa treenataan jotain biisiä. Tabulatuureista tajuan jotakin, nuoteista en käsitä hittoakaan ja mistään Guitar Prosta en halua mitään tietääkään.
Don`t mess with the countryboys
Keppi
28.05.2004 10:39:36 (muokattu 28.05.2004 10:42:24)
Ja mitä tulee soolojen opetteluun nuotti nuotilta niin, on myös meitä, jotka ei osaa sitä sooloa omasta päästä soveltaa.

Niinhän meitä on;)

No joo...itse antaisin tällaisen vinkin kitaristeille, jotka ei ole tohon sooloiluun päässeet "sisälle". Jos vaikka opettelette jonkun soolonpätkän tai juoksutuksen...korvakuulolla tai tabloista, niin jos tiedätte mahdollisesti, että mikä asteikon mukaan se menee tai edes biisin sävellajin, ni voitte kokeilla sitä samaa juttua myös johonkin toiseen kappaleeseen, mikä menee samaisesta sävellajista! Tietysti saattaa käydä niin, ett rytmitys ei käy yksyhteen, mutt kokeilemalla sekin passaa.

Esimerkki: Osaatte tuon Sweet Child 'O Mindin "legendaarinen" riffin(2 ensimmäistä tahtia), ni kokeilkaa sitä jonkun D-duurista(Ei nyt tuu mitään mieleen?!)menevän kipaleen "päälle". Huomaatte, ett se istuu(todennäköisesti?!)
aika mukavasti kappaleeseen.
Kun saatte rytmin kohdalleen. ni siitä on sitt hyvä lähtee muuttelemaan vähän alkuperäistä säveljärjestystä ja hakemaan lisäsäveliä ym.

Tärkein juttu tossa kuitenkin on, että kun on vaivautunut opettelemaan jokun soolon nuotilleen, niin miksipä ei käyttäisi tuota "tietoa" hyväkseen myös muissa kappaleissa?!;)
...no ei vaineskaan;)
Pande
28.05.2004 10:44:51

Tärkein juttu tossa kuitenkin on, että kun on vaivautunut opettelemaan jokun soolon nuotilleen, niin miksipä ei käyttäisi tuota "tietoa" hyväkseen myös muissa kappaleissa?!;)

Tämä on tosi hyvä vihje. Itselläkin on muistissa lukemattomia fraaseja/riffejä sooloista joita en koskaan käytä tällätavalla hyödyksi koskapa en ole mielessäni analysoinut niitä tarpeeksi. Yritänkin nykyään tehdä juuri näin aina kun opettelen jotain uutta -- selvitän sentään edes sävellajin :)
If you can't dazzle them with your brilliance, baffle them with your bullshit.
pihinen
28.05.2004 12:00:36
Joo kyllähän sitä oppii, kun opettelee. Mulla on ollu tuon soittamisen kans aika hiljasta, eikä ole hirveästi jaksanu opetellakaan mitään uutta, kun on vain omaksi ilokseen soitellut. Enkä ole sooloja bändin kans edes soitellut, koska on ollut se soolokitaristi, joka on hoitanut sen puolen. Nyt on taas jonkin näkönen bändi kasassa, soolojakin on joutunut soittamaan, joten oon vähän jo miettiny miten niitä soittaa, eikä pelkästään tuijottaa tabeja. Mun pitää kuitenkin "tehdä" valmis soolo ja treenata se hyvin ennen kuin bändin kanssa sen osaa soittaa.
Miten kuuro kuulisi sanoman? Miten sokea löytäisi sanojan? Miten mykkä vastaisi sanoilla? Miten pimeys väistyisi runolla?
Keppi
28.05.2004 12:28:50
Mun pitää kuitenkin "tehdä" valmis soolo ja treenata se hyvin ennen kuin bändin kanssa sen osaa soittaa.

No sillätavalla kai kaikki on aloittaneet?!
...no ei vaineskaan;)
Timesby
28.05.2004 15:43:14

Vähän nyt on fiiliksissä. Opin korvakuulolta Steve Vain Die to Liven pari ekaa sekuntia :D, mutta se onkin sen biisin pääteema. Tähän menessä oon blokannut vain Foo Fightersin Learn to Flyn alku soinnut ja Kansasin Carry on My Wayward Sonin yhestä kohtaa tosi lyhyen pätkän.
~Ensi kerralla Ikaros lentää yöllä.~ Jari Tervo
Juice
28.05.2004 18:29:33 (muokattu 15.12.2004 16:53:58)
....
Ei ole mistä repiä tuohta, kun on puilla paljailla.
Adelheid
28.05.2004 18:39:59
Pelkällä korvakuulolla onnistuu todella simppelit kappaleet mutta en näe mieltä opetella soittamaan vain korvakuulolta.

Parhaiten olen oppinut kuuntelemalla samaan aikaan kun soitan nuoteista.
Chemo
28.05.2004 20:11:46

Kuulo on musiikkia harrastavan tärkein aisti.. Mut kuinka moni teistä harjoittelee kipaleita korvakuulolta?? ilman nuotteja tai tabulatuureja..

Kyllähän tuota taitoa tarvitsee. Kaikkeen ei aina löydy nuotteja.

On myös hyvä kyetä kasaamaan komppia varten sellainen sointulappu, jossa on soinnut tahdeittain; niin että mahdolliset soinnuttomatkin tahdit ja kohdat on esitetty. Helpottaa biisin treenaamista bändin kanssa, kun ihan täsmälleen tietää kappaleen kulun tahdilleen. Ei tartte arvailla kuinka pitkä mikäkin rumpubreikki oli...

Toki soitan nuoteista myös.
Ramalamadingdong.
Michi
28.05.2004 20:43:36
Pääasiassa korvakuulolta. Joskus jotain mitä ei vaan yksinkertaisesti jaksa jankata, niin tabuloista katon vähä suuntia. Korvakuulolta loput.

Opetteleeko kukaan (muu) mitään ulkomuistista korvakuulolta?
-Up The Irons!-
Jucciz
28.05.2004 20:58:10
No sillätavalla kai kaikki on aloittaneet?!

En minä ainakaan. Ulkoa opetellut ja kerta toisensa jälkeen soitettavat soolot ovat mitä puuduttavinta kuunneltavaa. Ainakin itse olen alun pitäenkin lähtenyt siitä, yritän keksiä ja soittaa soolon "paikan päällä". Joskus onnistuu, toisinaan ei, mutta pääasia on mielestäni yrittää, sillä ainaoastaan siten siinä hommassa voi joskus olla hyvä. Mitä aikaisemmin hankkilutuu eroon valmiiden soolojen soittamisesta, sen parempi. Tähän tulokseen olen tullut.

Having said that, ei mielestäni ole mitään pahaa siinä, että opettelee nuotti nuotilta mielestään taitavien soittajien sooloja. Niistä voi oppia paljon, mutta kannattaa mieluummin poimia hyviä ideoita sieltä ja täältä ja nivoa ne osaksi omaa soittotyyliä kuin ryhtyä vain huonoksi (lisää tähän suosikkikitaristisi nimi) -kopioksi. Surullisia esimerkkejä tästä on valitettavan paljon.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
sarkjan
28.05.2004 22:08:33
Otin muuten tätä vähän matkaa ylös huvikseni(pelkkinä sävelinä, ilman teknisiä merkintöjä) mutta taidetaan tulkita pätemiseksi jos niitä alkaa täällä levittämään.

Se on vaan eräs pätemisen muoto muun tänne kirjoittelun lomassa, heh
c|-õ-õ|
Juice
28.05.2004 22:12:55 (muokattu 28.05.2004 22:14:05)
Se on vaan eräs pätemisen muoto muun tänne kirjoittelun lomassa, heh

Niin :) Pitikin muuten laittaa siihen perään kysymysmerkki sulkeissa, mutta jäi tekemättä.
Ei ole mistä repiä tuohta, kun on puilla paljailla.
Spiralmind
29.05.2004 03:16:13

Se on outoa kun tuo mulla vaihtelee... välissä tuntuu että ei oo niin itsestäänselvää, mutta tuossakin vasta soittelin nuotilleen perässä jotain Jimi Hendrixin sooloa samalla kun kuuntelin ja oisin saanut helposti opeteltua koko soolon (siinä määrin kun soittotekniikkaa riittää) jos ois huvittanut. Jotenkin tuntuu olevan melko suorassa yhteydessä siihen kuinka fiiliksellä eläytyy musiikkiin.
"Miks kaikki suuri tahtoo meillä kuolla ja surkastua alhaiseen, miks meillä on niin monta mielipuolta ja vähän taitajia kanteleen?" - Eino Leino
guitarmonkey
29.05.2004 15:12:44
En minä ainakaan. Ulkoa opetellut ja kerta toisensa jälkeen soitettavat soolot ovat mitä puuduttavinta kuunneltavaa.

Samaa mieltä. Lisäksi ulkoaopeteltuihin sooloihin on vaikea puhaltaa samanlaista henkeä ja niitä on muutenkin vaikea saada toimimaan yhtä hyvin kuin alkuperäisesityksissä. Hyvä esimerkki tästä on Eddie Van Halenin soolot. Eddie on haastatteluissa jopa todennut ettei hänkään osaa soittaa levysoolojaan nuotti nuotilleen.

Toisaalta esimerkiksi covereiden kohdalla yleisö odottaa että soolossa soitettaisiin osia originaalisoolosta. Tämä on tietysti järkevää, mutta sooloon olisi hyvä saada mahdutettua niitä omiakin juttuja. Eli jonkinasteinen alkuperäissoolon mukailu on usein hyvä ratkaisu.

Having said that, ei mielestäni ole mitään pahaa siinä, että opettelee nuotti nuotilta mielestään taitavien soittajien sooloja. Niistä voi oppia paljon, mutta kannattaa mieluummin poimia hyviä ideoita sieltä ja täältä ja nivoa ne osaksi omaa soittotyyliä kuin ryhtyä vain huonoksi (lisää tähän suosikkikitaristisi nimi) -kopioksi. Surullisia esimerkkejä tästä on valitettavan paljon.

Hyvä tavoite on myös pyrkiä oppimaan syvempää logiikkaa niiden licksien takana. Minkä soinnun päälle voi soittaa, mihin rytmiseen kohtaan, "sisäinen funktio" yms. yms.
Jos saisin mahdollisuuden soittaa kenen tahansa muusikon kanssa -elävän tai kuolleen, valitsisin ehkä mieluiten sen elävän.
lxi
29.05.2004 16:46:28
Kuulo on musiikkia harrastavan tärkein aisti.. Mut kuinka moni teistä harjoittelee kipaleita korvakuulolta?? ilman nuotteja tai tabulatuureja..

Jatkuvasti. Kuten Juicekin sanoi, olen kasvanut siihen ihan tiedostamatta. Joskus tulee netistä katseltua myös valmiiksi tehtyjä transkriptioita, mutta useimmiten tympääntyy hyvin pian niiden sisältämiin virheisiin.
HS
29.05.2004 18:48:56
Terve

Melodioita ja sooloja olen opetellut pääasiassa korvakuulolta, mutta sointupuolen jutut tarkastan yleensa nuoteista. Joskus olen myös joitain vähän hankalampia melodia-juttuja tarkistanut nuoteista. Nettitabloissa tuntuu usein olevan pirusti virheita. Ei hyvä!
Nuotteja kyllä luen, mutta ongelmanani on se, että en osaa yhdistää nuotteja ja kitaran kaulaa kovin ylhäältä. Nuoteista soittaessa pitää pysyä koko ajan 5:nnen välin alapuolella prkl! :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)