Aihe: Mikä sointu?
1 2
Jucciz
24.05.2004 07:25:27
minä oon ainaki aatellu niin, että -5 tarkottaa samaa ku se no 5 ja 5- on alennettu kvintti

-5 on sama kuin b5. Jos halutaan ilmaista, ettei soinnussa ole kvinttiä, se merkitään pop/jazz-piireissä "Omit 5". Joissain yhteyksissä näkee myös "No 5"-merkintää, mutta itse aikanaan mietin, mitä tuo "Numero viis" meinaa. Omit on englantia ja tarkoittaa poisjättämistä. 5- tarkoittaa korkeintaan kouluarvosanaa.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Peter Gunn
24.05.2004 12:39:06 (muokattu 24.05.2004 12:40:34)

-5 on sama kuin b5. Jos halutaan ilmaista, ettei soinnussa ole kvinttiä, se merkitään pop/jazz-piireissä "Omit 5". Joissain yhteyksissä näkee myös "No 5"-merkintää, mutta itse aikanaan mietin, mitä tuo "Numero viis" meinaa. Omit on englantia ja tarkoittaa poisjättämistä. 5- tarkoittaa korkeintaan kouluarvosanaa.

Opinpa taas jotakin. Usein kyllä näkee noita vääriä merkintöjä.
Merkitäänkö vähennetty kvintti aina -5 vai kelpaako b5?
Herra Rapu
24.05.2004 12:44:21

Opinpa taas jotakin. Usein kyllä näkee noita vääriä merkintöjä.
Merkitäänkö vähennetty kvintti aina -5 vai kelpaako b5?

Molemmat käy. Ite tykkään käyttää b- ja #-merkkejä. Miinuksen kun voi joku urpo sekoittaa molliin.

Luulin joskus alkuaikoina että tuo (no 5) tarkoittaa jotain soinnun viidettä muotoa eikä sitä että soinnusta ei löydy kvinttiä. :)
Paino ei ole mikään ongelma.
† FAT = MOTION †
Lennu
24.05.2004 12:59:24

Miinuksen kun voi joku urpo sekoittaa molliin.

Jaa no kiitti vaan :)
(.)(.) :: ( | )
skinkarde
24.05.2004 13:20:40
kyllä minä ne oikeat merkintätavat tajuan mutta jos pitäisi jotain omaa juttua varten tehä sointumerkit ni laittaisin just tyyliin 5- ja -5, koska omasta mielestä aika loogista (alennettu viides ja miinus viis).
"Siitä puhe mistä puhutaan"
Numbie
24.05.2004 16:02:58

Threadin aloittajan allekirjoitus pätee keskusteluun loistavasti.
Mako
24.05.2004 16:30:02 (muokattu 24.05.2004 16:30:59)

5- tarkoittaa korkeintaan kouluarvosanaa.

Ai. No sieltä se sitten olikin tuttu :O

Onneksi sentään heti kärkeen sanoin, etten osaa merkitä. Oppiipahan tässä koko ajan uutta. Tärkeintähän lienee, että kanssasoittajilleen tekee selväksi mitä oikein haluaa merkinnöillään sanoa.

Älkääkä nyt hikoilko siellä, että turha keskustelu, minulle tästä ainakin on ollut hyötyä. Kyssäri aiheesta vielä: Tota vitosen puuttumista vissiin ei välillä merkata ollenkaan, koska laajemmissa soinnuissa sen puuttuminen ei kai ole niin kummonen juttu (siis tärkeä sävel, eli ensimmäinen mikä jätetään soittamatta kun sormet loppuu kesken)?
I must Create a System, or be enslav'd by another Mans. I will not Reason and Compare, my business is to Create -W.Blake
Herra Rapu
24.05.2004 16:33:49

Älkääkä nyt hikoilko siellä, että turha keskustelu, minulle tästä ainakin on ollut hyötyä. Kyssäri aiheesta vielä: Tota vitosen puuttumista vissiin ei välillä merkata ollenkaan, koska laajemmissa soinnuissa ei kai ole niin kummonen juttu (siis tärkeä sävel)?

Aivan oikein. Juuriäänenkin voi heivaa pois jos siltä tuntuu ja jos on muitakin instrumentteja mukana kun pelkkä kitara. Terssi ja seksti/septimi tuntuvat olevan ne tärkeimmät sointusävelet + mahdolliset värisävelet. :)
Paino ei ole mikään ongelma.
† FAT = MOTION †
lxi
24.05.2004 21:56:01
Threadin aloittajan allekirjoitus pätee keskusteluun loistavasti.

Robert Fripp on tainnut joskus lukea tätäkin foorumia.

Merkintätavoissa, kuten monessa muussakin asiassa, olen itse hra Krawun kanssa samoilla linjoilla. (Olisinpa vielä samoissa linjoissa!)

Ja muistakaa, että sointuotteet eivät ole absoluuttisia: samalla sävelryhmällä voi olla ja usein onkin monta nimeä riippuen miten ja missä yhteydessä ne tulkitaan. Esimerkiksi sävelet C, Eb, G ja A ovat yhtälailla Cm6:n kuin Am7(b5):nkin äänet.
barnabas
24.05.2004 21:59:57
On tuo mikä sointu tahansa, se kuulostaa ihan törkee rumalta. Kuka ihme tommosia käyttää?
Eihän tota saa minhinkään väliin sopimaan.
Hyvin menee.
skinkarde
25.05.2004 01:08:38 (muokattu 25.05.2004 01:09:28)
On tuo mikä sointu tahansa, se kuulostaa ihan törkee rumalta. Kuka ihme tommosia käyttää?

no hohhoijaa. sama kun sanois näin: "toi margariinihan on ihan vitun pahaa, kuka ihme sitä voi leivän päälle laittaa?!!¿"
"Siitä puhe mistä puhutaan"
Lennu
25.05.2004 08:19:47

http://www.kolumbus.fi/seppo.kesulahti/stuff/etosaa6.jpg
(.)(.) :: ( | )
Heart Of Steel
26.05.2004 00:30:58

selvästä faktasta?

Sehän voi olla melkein mikä vaan sointu, riippuen erinäisistä tuntemattomista muuttujista. Itse veikkaisin Bbdim:iä tai F#7:aa.
"Nobody tells a Man how to play."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)