Aihe: Stemmat
1 2 3 4
Humu
11.02.2004 15:49:48
Allekirjoitan tuon. Minusta ennen kontrapunktia kenraalibasson tulisi olla täysin hallussa. Vaikkakaan 1600-lukulainen äänenkuljetus ei päde nykypäivässä, niin siitä voi oppia miten soinnut ja niiden käännökset toimivat. Se myös kehittää ajattelua yksittäisten äänien vertikaalilinjoista(siis äänenkuljetus) ja satsin horisontaalisesta muodosta, joka kontrapunktissa tulee hallita.

No ni...pojjaat! eiköhä me panna ne kenraalibassot takas koteloihin ja kontrapunkit taskuun ja hipsitään tonne Musiikin teoria ja säveltäminen -palstalle pätemään näillä teoria hienouksilla:D Pysyteltäs täällä iha perusasioissa...
Minushuman
11.02.2004 17:20:52
Mä en tiedä mitään teoriasta, mutta ihan kokeilemalla, kuuntelemalla "stemmarikasta" musiikka + monen vuoden kokemuksen perusteella osaan muodostaa haluamiani stemmoja. Omat kipaleeni eivät edes kunnolla toimi ilman kahta kitaraa. Tuppaa aina tulemaan jotain stemma juttuja jolloin ne yhdellä kitaralla soitettuna kuulosta paskalta.
"The joy of violent movement pulls you under..."
toxic
11.02.2004 18:31:06
Mä en tiedä mitään teoriasta, mutta ihan kokeilemalla, kuuntelemalla "stemmarikasta" musiikka + monen vuoden kokemuksen perusteella osaan muodostaa haluamiani stemmoja. Omat kipaleeni eivät edes kunnolla toimi ilman kahta kitaraa. Tuppaa aina tulemaan jotain stemma juttuja jolloin ne yhdellä kitaralla soitettuna kuulosta paskalta.

Ootsä mä?

:-)

Mulla o just sama juttu ja sillee...

vittu et osaan kirjottaa paljo paskaa, tai oikeastaan vähän
Minushuman
19.02.2004 11:11:00
Emmä tiijä. Kato peiliin, jos mä kurkkaan sieltä niin kai mä sit oon sä. :-)
"The joy of violent movement pulls you under..."
Ben_D
20.02.2004 09:01:22

Kylläpäs oli helvetisti apua tästä keskustelusta. Olis parempi kun ei lässyttäis mitään jos ei ole mitään järkevää sanottavaa.
Keppi
20.02.2004 11:02:24
Kylläpäs oli helvetisti apua tästä keskustelusta. Olis parempi kun ei lässyttäis mitään jos ei ole mitään järkevää sanottavaa.

Sä oot vähän väärällä palstalla. Mene tonne Musiikin teoria ja säveltäminen -palstalle kysymyksesi kanssa. Siellä pyörii yleensä sen lajin tietäjät. Joku saattaa innostua ja tehdä vielä FAQ:kin aiheesta?!;)
...no ei vaineskaan;)
blastoff
20.02.2004 12:33:23
Sä oot vähän väärällä palstalla. Mene tonne Musiikin teoria ja säveltäminen -palstalle kysymyksesi kanssa. Siellä pyörii yleensä sen lajin tietäjät. Joku saattaa innostua ja tehdä vielä FAQ:kin aiheesta?!;)

Niin, tai sitten ne innostuu vaan homostelemaan noista kontrapunkteista ja kenraalibassoista vieläkin enemmän :) Itse suosittelisin katsomaan tätä kitara-palstaa vähän taaksepäin. Noista stemmoista on nimittäin ollut täällä aiemminkin juttua.
hörhö
20.02.2004 12:45:43

Niin, tai sitten ne innostuu vaan homostelemaan noista kontrapunkteista ja kenraalibassoista vieläkin enemmän :)

No jos alkuperäinen kysymys oli, että kertokaa kaikki mahdollinen stemmoista, niin eikö olisikin fiksua ohjata hänet sen tiedon lähteille, joka on hallittu jo 500 vuotta ja meidän musiikkikäsityksemme pohjautuu hyvin pitkälti siihen. Näistä löytyy kaikki olennainen, mitä stemmoista tarvitsee kenenkään ikipäivänä tietää.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
blastoff
20.02.2004 15:03:20
No jos alkuperäinen kysymys oli, että kertokaa kaikki mahdollinen stemmoista, niin eikö olisikin fiksua ohjata hänet sen tiedon lähteille, joka on hallittu jo 500 vuotta ja meidän musiikkikäsityksemme pohjautuu hyvin pitkälti siihen. Näistä löytyy kaikki olennainen, mitä stemmoista tarvitsee kenenkään ikipäivänä tietää.

Onhan se tietysti noinkin, mutta ottaen huomioon tämän palstan yleisen tason ja varsinkin kysymyksen esittäjän reaktion näihin vastauksiin, niin uskaltaisin veikata, (korjaa Ben D, jos olen väärässä) että tässä haettiin nyt vähän käytännöllisempää lähestymistapaa stemmojen soittamiseen.

Ben D:lle (ja muillekin) ihan vinkkinä tulevaisuudeksi: Kannattaa kysyä tarkkoja kysymyksiä, jos haluaa saada tarkkoja vastauksia. Esim. Jos vaikka kiinnostaa tietää, millaisia kitarastemmoja Iron Maidenin tai vaikka Allman Brothers Bandin kappaleissa on, niin kannattaa sitten suoraan kysyä juuri niistä. Näin välttyy saamasta sivukaupalla tällaisia yleismaailmallisia vastauksia, joista ei välttämättä ole ihan helvetisti apua.
lxi
20.02.2004 15:56:12
Onhan se tietysti noinkin, mutta ottaen huomioon tämän palstan yleisen tason ja varsinkin kysymyksen esittäjän reaktion näihin vastauksiin, niin uskaltaisin veikata, (korjaa Ben D, jos olen väärässä) että tässä haettiin nyt vähän käytännöllisempää lähestymistapaa stemmojen soittamiseen.

Niin, silloinhan kyse on siitä, että kysyjäkään ei oikein tiedä mitä haluaa kysyä. Ja totta, tarkkaan rajatuilla kysymyksillä saa tarkkaan rajattuja vastauksia.
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
Keppi
20.02.2004 17:20:41 (muokattu 20.02.2004 17:23:18)

Eikö olisi silti syytä lähteä sieltä "tyvestä"?!;)

Mitä tästä opimme?! Älä ikinä kysy..."Kaiken mahdollisen"...ellet tosissaan tiedä, mitä tuleman pitää;)
...no ei vaineskaan;)
Topah
20.02.2004 19:11:15

Eli ei siis ole olemassa kuin tyhmiä kysymyksiä?
Joka päivä voi oppia uutta, mutta poisopiskelu on tärkeämpää. "Tapa vanhempasi"
hörhö
21.02.2004 12:27:35

Keppi:Eikö olisi silti syytä lähteä sieltä "tyvestä"?!;)

No sinne minä ainakin yritin opastaa. Nimenomaan sinne, mistä kaikki lähtee ja mihin kaikki palaa stemmoissa.

Topah:Eli ei siis ole olemassa kuin tyhmiä kysymyksiä?

Juuri näin.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Humu
21.02.2004 14:13:29
No sinne minä ainakin yritin opastaa. Nimenomaan sinne, mistä kaikki lähtee ja mihin kaikki palaa stemmoissa.

No voi helv...Pitääkö stemmojen opettelu aloittaa siitä, ett lukee jonkun puhelinluettelon paksuisen kirjan jostain kontrapunktista, joka on suhteellisen utopistista jupinaa ihmiselle, joka ei ole niin syvällä musiikin teoria syövereissä?! Ootsä ihan tosissas tätä mieltä?!?

Ei kaikki tee tätä hommaa työkseen...tai opiskele sitä jossain opistossa.

Tuo on aivan turhaa pätemistä...eikä millään tavalla rakentavaa! Sama, kun opettas videotekniikkaa mummolle, joka haluais oppia ainoastaan käyttämään videoita!
lxi
21.02.2004 14:23:27
Tuo on aivan turhaa pätemistä...eikä millään tavalla rakentavaa! Sama, kun opettas videotekniikkaa mummolle, joka haluais oppia ainoastaan käyttämään videoita!

Tunnut tietävän asioista niin paljon, että mitä jos kirjoitat itse kaikenkattavan selityksen stemmoista kolmeen virkkeeseen?
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it." -- Voltaire
Humu
21.02.2004 14:25:36
Tunnut tietävän asioista niin paljon, että mitä jos kirjoitat itse kaikenkattavan selityksen stemmoista kolmeen virkkeeseen?

Missäs kohdassa mä oon niin väittäny?!?!
lxi
21.02.2004 14:30:25
Missäs kohdassa mä oon niin väittäny?!?!

Ainakin äsken olit erittäin varma sanoessasi, että tämä on "turhaa pätemistä eikä millään tavalla rakentavaa". Jonkinlaista kokemusta siis luulisi taustalla olevan.
Humu
21.02.2004 14:34:36
Ainakin äsken olit erittäin varma sanoessasi, että tämä on "turhaa pätemistä eikä millään tavalla rakentavaa". Jonkinlaista kokemusta siis luulisi taustalla olevan.

No mitä muutakaan se on?! Onko se rakentavaa? On varmasti, jos löytyy samanhenkinen muusikko, joka on kiinnostunu noista ja opiskellut alaa...

Ehkä täältä on amatöörinä syytä suksia vitt..n?!
anguished
21.02.2004 14:41:07
Kannattaa aina kuunnella miten stemmat on muitten biiseissä tehty. Yleensähän ne on niitä että ääneen lisätään joko ylä- tai alapuolelle terssi (todella yleinen), kvintti tai oktaavi (esmes mies- ja naislaulaja). Toki muitakin intervalleja esiintyy...
ba-Rokki
lxi
21.02.2004 14:43:05
No mitä muutakaan se on?! Onko se rakentavaa? On varmasti, jos löytyy samanhenkinen muusikko, joka on kiinnostunu noista ja opiskellut alaa...

Täh?

Alkuperäinen kysyjä halusi tietää "kaiken mahdollisen stemmoista". Ja kontrapunkti on JUURI tarkalleen sitä -- oppi siitä, miten päällekkäisiä ääniä ja melodialinjoja sovitetaan. Ei se ole mitään salatiedettä tai "utopistista jupinaa" vaan nimenomaan ihan perusasioita.

Ehkä täältä on amatöörinä syytä suksia vitt..n?!

Ei nyt sentään. Mutta ei ole mitään syytä hermostua jos joku yrittää vastata kysymykseen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)