Aihe: Tabulatuurit vs. nuotit
1 2 3 4
Topah
11.12.2003 23:50:17

Taito osata nuotit on ehkä verrattavissa vieraan kielen lukemiseen. Tabulatuurit ovat taas kuin murretta, eli vain kitaristeille luonnollisemmassa ja helpommin luettavassa muodossa. Nuotinlukutaitoa tarvitaan esim. klassisen kitaransoiton harjoittelussa, koska suurin osa on kirjoitettu vain nuoteiksi. Molemmat kirjoitustavat soveltuvat soitonopiskeluun, mutta jos ammattilaiseksi aikoo, niin ilman nuotinlukutaitoa ei pitkälle pötkitä. Itse sekä klassisen, että sähkökitaran soittajana voin sanoa, että sillä ei ole yhtään mitään merkitystä onko musiikki harjoiteltu tabulatuureista, vai nuoteista. Jotkut klassisen kitaran soittajista halveksuvat tabulatuureja, koska haluavat tuoda esiin omaa hyvyyttään nuotinlukijoina. Loppupeleissä sillä on vaan merkitystä, mitä saat aikaan instrumetillasi, eikä lukutavoilla. Luota korviisi.
poppamies
12.12.2003 07:54:09

Molemmat kirjoitustavat soveltuvat soitonopiskeluun, mutta jos ammattilaiseksi aikoo, niin ilman nuotinlukutaitoa ei pitkälle pötkitä.

No tuo on aivan totta. Jos aikoo ammattilaiseksi tavalla tai toisella niin onhan se aivan selvää että nuotithan siinä ensimmäiseksi pitää oppia.
Sitten on eri asia että olen kerran nähnyt rautalankabändin soittavan missä kitaristi on klassisen kitaran mestari ja kun soittivat "Emmaa" niin se tapahtui nuoteista. Se oli aika hassua se.
"G-strings are for strippers"
Sahanpurija
12.12.2003 16:09:36
Tabit on kyllä ihan hyvä korvike esim. netissä, missä ilmeisesti ei saa nuotteja levittää(?) En ainakaan ole nähnyt pahemmin nuotinnoksia netissä ja sieltä on kumminkin helpompi hakea kun lähteä etsimään sitä nuottikirjaa kirjastosta. Eikä kirjastossakaan tahdo kaikkea olla. Sitten pitäisi ostaa se kirja, mitä en todellakaan tekisi jos on mahdollista opetella korvakuulolta ja tabulatuureista.

Kyllä nuotit minun mielestäni ovat parempia käytössä, mutta tabulatuurit pysyvät rinnalla, koska niitä on helppo hankkia.
Keep your Eyes Wide Open, Moonchild. We're going to Level Five to see One More Red Nightmare. But first you must eat your Cat Food.
Sintti
14.12.2003 11:31:18
Jaa-a. Ehkä tuosta tottunut tabien lukija osaa soittaa oikeat nuotit oikeaan aikaan, vaan entäpä nuottien pituudet? Toisaalta useimmiten tabeja taidetaan käyttää yhdessä levyltä kuuntelun kanssa, jolloin rytmit opetellaan korvakuulolta ja oikeat sävelet "luntataan " tabeista.

siis kyllähän tabuihin voi merkitä nuottien pituudetkin. Esim:

KISSING THE SHADOWS
                        As recorded by Children of Bodom
                     (From the 2000 Album FOLLOW THE REAPER)

Words and Music by Aleksi Laiho 
Arranged by Tommi Ruopuro
Transcribed by Tommi Ruopuro

Gtr I (D G C F A D) - 'Untitled'
Gtr II (D G C F A D) - 'Untitled'

Q=142
   4/4
    Gtr I
         PM----------------|            PM--------|     ~~~
    S  S S S S S S S S S S S  Q    S  S S S S S S S Q   Q
||-------------------------------|--------------------------|
||o------------------------------|--------------------------|
||---------------------------10--|--------------------------|
||--5--7---------------------10--|-5--7-------------7--7--|
||o------0-0-0-0-0-0-0-0-0-0--8--|------0-0-0-0-0-0-5-------|
|
|   Gtr II
|        PM----------------|            PM--------|     ~~~
|   S  S S S S S S S S S S S  Q    S  S S S S S S S Q   Q
||-------------------------------|---------------------5--|
||--9-10----------------------6--|-9-10-------------7-------|
||o------0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-----|------0-0-0-0-0-0-5-------|

pikku pätkä kissing the shadowsista. tuossa ainakin on nuottien pituudet merkitty tuohon tabujen yläpuolelle. ja näyttää ihan luettavalta vielä. :)
Humppaa taikka kuole...^_^
Dream
14.12.2003 12:59:38 (muokattu 14.12.2003 13:00:06)

KISSING THE SHADOWS
As recorded by Children of Bodom
(From the 2000 Album FOLLOW THE REAPER)

Words and Music by Aleksi Laiho
Arranged by Tommi Ruopuro
Transcribed by Tommi Ruopuro

Gtr I (D G C F A D) - 'Untitled'
Gtr II (D G C F A D) - 'Untitled'

Q=142
4/4
Gtr I
PM----------------| PM--------| ~~~
S S S S S S S S S S S S Q S S S S S S S S Q Q
||---------------------------10--|--------------------------|
||--5--7---------------------10--|-5--7-------------7----|
||o------0-0-0-0-0-0-0-0-0-0--8--|------0-0-0-0-0-0-5-------|
|
| Gtr II
| PM----------------| PM--------| ~~~
| S S S S S S S S S S S S Q S S S S S S S S Q Q
||-------------------------------|-----------------------|
||--9-10----------------------6--|-9-10-------------7-------|
||o------0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-----|------0-0-0-0-0-0-5-------|
</tab>

pikku pätkä kissing the shadowsista. tuossa ainakin on nuottien pituudet merkitty tuohon tabujen yläpuolelle. ja näyttää ihan luettavalta vielä. :)

Johtunee siitä, että tuo tabulatuuri on tehty jollain powertab
tai guitar-pro ohjelmalla. Powertab ainakin merkkaa nuottien pituudet.
Sahanpurija
14.12.2003 13:24:14

No niillähän ne paras on tehdä. Kyllä sen saman tekee vaikka Wordilla jos on hiukan enemmän kanttia.
Keep your Eyes Wide Open, Moonchild. We're going to Level Five to see One More Red Nightmare. But first you must eat your Cat Food.
Sintti
14.12.2003 14:07:56

puhe ei ollu siitä, millä tabulatuureja tehdään, vaan siitä että niihinkin voi merkitä aika-arvot... ja oliko muuten pakko lainata koko tuo mun teksti? omien aivojen käyttö sallittu...
Humppaa taikka kuole...^_^
blastoff
14.12.2003 14:28:02
--pikku pätkä kissing the shadowsista. tuossa ainakin on nuottien pituudet merkitty tuohon tabujen yläpuolelle. ja näyttää ihan luettavalta vielä. :)

Saattaa tuolla merkintätavalla tulla vähän ongelmia, jos joutuu kirjoittamaan vähääkään monimutkaisempia rytmejä. Tosin voihan tabulatuureihin kirjoittaa rytmit "perinteiseen tyyliin" ihan samalla tavalla kuin nuotteihinkin.
Your mother sucks cock in Hell!
KanZuu
14.12.2003 16:56:25
No minun openi sanoi, että tabut on kuin nuotien pikakirjoitus. Miusta tuo on aika hyvin sanottu.
Chemo
16.12.2003 14:00:08

Eikä tabulatuuri näytä "vain yhden tavan soittaa", vaan parhaimmassa tapauksessa nimenomaan sen yhden ja ainoan oikean tavan soitta jotai määrättyä juttua.

Perinteisellä nuottikirjoituksella voi helposti ilmaista myös sormitukset. On aika yleinen harhaluulo, ettei muka voisi, ja että tabulatuurit olisivat tässä suhteessa parempia - mutta se siis ei pidä paikkaansa. Pari esimerkkiä sormitusten merkintätavoista:

II tai BII (viivaston päällä) = barre-sointu kakkosnauhalta
Ympyröity numero (nuotin läheisyydessä) = kertoo miltä kieleltä sävel soitetaan.

Lisäksi vasemman käden sormitusmerkinnät ohjaavat käden asennon kautta vahvasti sitä, mistä kohtaa soitetaan.

Sinänsä minulla ei ole mitään tabulatuureja vastaan, en vain pidä niitä kovin fiksuna merkintätapana - luen paljon mieluummin perinteistä nuottikirjoitusta kuin edes noita tabulatuureja joihin on lisätty aika-arvot. Joudun tosin lukemaan tabulatuureja joskus kevyen musan parissa, koska siellä ei yleensä ole noita mainitsemiani sormitusmerkintöjä - ilmeisesti ajatellaan, että ihmiset ovat tyytyväisiä kunhan on ne tabulatuurit. Klassisella puolellahan tilanne on toinen.

Nuottien osaamisen merkityksestä musiikin ymmärtämisen kannalta ovat muut jo kertoneetkin.
Ramalamadingdong.
Herra Rapu
16.12.2003 14:11:54

Molemmat täydentää toisiaan. Yhdessä siis rautaa.
Paino ei ole mikään ongelma.
† FAT = MOTION †
Congi
16.12.2003 14:23:16 (muokattu 16.12.2003 14:24:10)
Poppamies kirjoitti:

Ei nuotteihin voi kirjoittaa mistä se ääni on paras ottaa että soitto sujuisi. Tämä on mahdollista tabulatuureissa.

Ei muuten pidä paikkaansa. Nuotteihin voi kirjoittaa mistä se ääni on paras ottaa.
T.Congi
poppamies
16.12.2003 14:37:20

Ei muuten pidä paikkaansa. Nuotteihin voi kirjoittaa mistä se ääni on paras ottaa.
No kyllä voi mutta vaatii sitten lisämerkinnät sitä varten. Taulatuurissa se vaan on luontaisen kaltaisella tavalla heti siinä.
Congi
16.12.2003 15:01:34
No kyllä voi mutta vaatii sitten lisämerkinnät sitä varten. Taulatuurissa se vaan on luontaisen kaltaisella tavalla heti siinä.

Oikeassa olet. Niin, en kyllä näkisi syytä rajoittaa lisämerkintöjen käyttöä. Ne nuotit mitä olen katellut sisältävät lähes aina poikkeuksetta lisämerkintöjä. Loppupeleissä kyseessä ovat vain välineitä, ja mielestäni näitä välineitä _kuuluu_ käyttää tehokkaasti.
T.Congi
Chemo
16.12.2003 18:12:39

Minähän yritin noita myös kuvailla. Mun mielestäni nuo sormitusmerkinnät ovat yleensä ihan järkevästi sijoitettu nuottien lähesyyteen. Luen niitä oikein mielelläni. Nuo aika-arvoilla varustetut tabulatuurit vaikuttavat paljon vaivalloisemmilta luettavilta kuin hyvin kirjoitetut nuotit.

Mutta kukin taaplaa tyylillään, tietty.
Ramalamadingdong.
poppamies
16.12.2003 18:43:15

No vielä hämäyksesksi voisin sanoa että kotisivullani otsikon "Latin bass" alla löytyy eräs kompromissi. Nuotit ja tabut niin kuin joku jo ehdotti. Siinä muuten on se etu että tabua lukeva oppi salaa lukemaan myös nuotit ;)
Keppi
16.12.2003 21:21:03
No tuo on aivan totta. Jos aikoo ammattilaiseksi tavalla tai toisella niin onhan se aivan selvää että nuotithan siinä ensimmäiseksi pitää oppia.

Esim. James Hetfield on ammattimuusikko, eikä käsittääkseni osaa nuotteja(?)...tai jos osaakin, ni tuskin se on vaikuttanut millään tavalla hänen uraansa. Niin ja Hetfield ei todellakaan ole ainut esimerkki.
...no ei vaineskaan;)
noteride
16.12.2003 23:01:58
Ei kannata tuhlata aikaa nuotteihin, kun senkin ajan voi keskittää soittamiseen.
Chemo
16.12.2003 23:11:20 (muokattu 16.12.2003 23:14:01)

Esim. James Hetfield on ammattimuusikko, eikä käsittääkseni osaa nuotteja(?)...tai jos osaakin, ni tuskin se on vaikuttanut millään tavalla hänen uraansa. Niin ja Hetfield ei todellakaan ole ainut esimerkki.

Vaikka tabulatuurien olemassaolo ei minua häiritse, niin tämmöiset kommentit, etteikö nuottien osaamisella olisi mitään väliä, häiritsevät kyllä. Näitähän tulee aina silloin tällöin, paljon enemmän kuin tabulatuurikritiikkiä.

Tyypillisesti näitä tulee semmoisilta nuorilta soittajilta, jotka etsivät tekosyitä olla opettelematta jotain. Suo nyt anteeksi, mutta en näe mitään järkeä dissata taitoa josta on ollut hyötyä jokaikiselle tuntemalleni kyseisen taidon opetelleelle soittajalle.

Toki monet omatkin tuttuni ovat soittaneet jopa vuosikymmeniä osaamatta nuotteja - mutta ei ikinä voida sanoa miten hyvin he olisivat voineet toteuttaa itseään, jos he olisivat tuon taidon aikoinaan opetelleet. Tietojen ja taitojen kartuttaminen kun nyt vaan sattuu kannattamaan, se tarjoaa välineitä joita hyödyntää.

Edit: Jokainen tietysti päättäkööt itse, mitä haluaa opetella ja mitä ei. On monia asioita, joita en katso juuri tarvitsevani, enkä siksi käytä aikaa niiden opiskeluun; mutta en tosiaankaan väheksy noita tietoja ja taitoja, enkä yritä mitätöidä niiden merkitystä.
Ramalamadingdong.
Keppi
17.12.2003 09:43:58
Vaikka tabulatuurien olemassaolo ei minua häiritse, niin tämmöiset kommentit, etteikö nuottien osaamisella olisi mitään väliä, häiritsevät kyllä. Näitähän tulee aina silloin tällöin, paljon enemmän kuin tabulatuurikritiikkiä.

Sä ymmärsit nyt väärin kommenttini. Halusin vaan korjata sen väitteen, että ei voisi olla ammattilainen ilman nuotilukutaitoa, sillä sehän ei pidä paikkaansa.

Tyypillisesti näitä tulee semmoisilta nuorilta soittajilta, jotka etsivät tekosyitä olla opettelematta jotain. Suo nyt anteeksi, mutta en näe mitään järkeä dissata taitoa josta on ollut hyötyä jokaikiselle tuntemalleni kyseisen taidon opetelleelle soittajalle.

Kirjoitinkin tästä samasta johonkin aikaisempaan väittelyyn, ett mä myönnän laiskuuteni...koska en ole opetellut nuotteja. Se on ihan minun omaa tyhmyyttäni, enkä halua sillä asialla mitenkään kerskailla. Totuus on kuiteskin, että se taidon puute ei ole minulle ollut riittävän suuri este, että olisin vaivautunut opettelemaan...ja kuten sanoin, minä olen laiska ihminen! Jos oisin ruvennut soittamaan vaikkapa klassista kitaraa, ni ehkä tilanne ois silloin ajanut minut opettelemaan ne?! Näin ei kuitenkaan käynyt.

Toki monet omatkin tuttuni ovat soittaneet jopa vuosikymmeniä osaamatta nuotteja - mutta ei ikinä voida sanoa miten hyvin he olisivat voineet toteuttaa itseään, jos he olisivat tuon taidon aikoinaan opetelleet. Tietojen ja taitojen kartuttaminen kun nyt vaan sattuu kannattamaan, se tarjoaa välineitä joita hyödyntää.

Totta, mutta voidaan samalla tavalla kysyä, että ehkä heille on kehittynyt tämän taidon "puutteen" vuoksi sellaisia taitoja, joita ei välttämättä olisi kehittynyt, jos olisivat koko elämänsä osanneet soittaa nuoteista...eli turhaa spekulomista;)

Edit: Jokainen tietysti päättäkööt itse, mitä haluaa opetella ja mitä ei. On monia asioita, joita en katso juuri tarvitsevani, enkä siksi käytä aikaa niiden opiskeluun; mutta en tosiaankaan väheksy noita tietoja ja taitoja, enkä yritä mitätöidä niiden merkitystä.

En minäkään väheksy nuottien lukutaitoa missään tapauksessa! Sehän on todella hieno ja kunnioitettava taito, josta ei aivan varmasti ole mitään muuta kun hyötyä. En yritä mitätöidä niiden hyötyä, mutta ei sitä pitäis liikaakaan korostaa, koska mun mielestä musiikin syvin olemus on kyllä ihan jossain muualla.
...no ei vaineskaan;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)