Aihe: Soittotauko
1 2 3
Hypetreme
07.06.2012 14:11:51
Spike: Oisko liian raskas vasen tai oikea käsi? Soitatko nauhojen päältä vai keskeltä nauhaväliä?
Liian raskas käsi? Meinaako tuo nyt kirjaimellisesti että käsi on liian raskas ja vaikuttaa johonkin? Soitan nauhojen päältä, (En ole ihan varma millä tavalla meinaat) miksi soittaisin välien keskeltä? Jos siis meinaat että sormet olisivat nauhan päällä? Kitaraa tullut soitettua 7-8 vuotta
Jackson Slat3-6 Soloist- ENGL Thunder 50 E322- Fender Frontman 15w- Yamaha HS50M
Johann Onn
07.06.2012 15:17:23
Hypetreme: Liian raskas käsi? Meinaako tuo nyt kirjaimellisesti että...

...koska floikka ei ole kiinteä talla + käsi lepää sen päällä, liian suurella voimalla = Täytyy muka edes sanoa, mitä floikalle tapahtuu ?. Helppo testata: Blokkaa floikka ja koita sen jälkeen. Jos vireisyys parani ton jälkeen, niin siinä oli vika. Tai liian kulahtaneissa jousissa.
Hypetreme
07.06.2012 15:22:57
Johann Onn: ...koska floikka ei ole kiinteä talla + käsi lepää sen päällä, liian suurella voimalla = Täytyy muka edes sanoa, mitä floikalle tapahtuu ?. Helppo testata: Blokkaa floikka ja koita sen jälkeen. Jos vireisyys parani ton jälkeen, niin siinä oli vika. Tai liian kulahtaneissa jousissa.

Niin, aivan. En ainakaan muistaakseni pidä kättäni pahemmin floikan päällä lepäämässä ja jouset tuskin ovat kulahtaneet vuoden vanhassa kitarassa.
Jackson Slat3-6 Soloist- ENGL Thunder 50 E322- Fender Frontman 15w- Yamaha HS50M
vvaltsu
07.06.2012 23:12:58
Hypetreme: Liian raskas käsi? Meinaako tuo nyt kirjaimellisesti että käsi on liian raskas ja vaikuttaa johonkin? Soitan nauhojen päältä, (En ole ihan varma millä tavalla meinaat) miksi soittaisin välien keskeltä? Jos siis meinaat että sormet olisivat nauhan päällä? Kitaraa tullut soitettua 7-8 vuotta

Ymmärsinkö väärin, vai soitatsä tosissaan niin, että laitat sormen nauhan päälle etkä nauhojen väliin?

Ja hyviä neuvoja on sadellut, kiitokset niistä. Oon nyt hanskaillu nuottien alkeet, niiden sujuvaa lukemista on vaan vaikea harjoitella, kun en osaa vielä laulaa eikä millään soittimellakaan voi niitä tapailla.
I remember singing To Be With You in a Karaoke Revolution game, on Playstation. And I won. - Eric Martin
Hypetreme
08.06.2012 07:37:21 (muokattu 08.06.2012 07:40:35)
vvaltsu: Ymmärsinkö väärin, vai soitatsä tosissaan niin, että laitat sormen nauhan päälle etkä nauhojen väliin?

Ja hyviä neuvoja on sadellut, kiitokset niistä. Oon nyt hanskaillu nuottien alkeet, niiden sujuvaa lukemista on vaan vaikea harjoitella, kun en osaa vielä laulaa eikä millään soittimellakaan voi niitä tapailla.

Nauhojen välistä tietenkin. |o| Jostain syystä mietin tuossa aikasemmin nauha= kieli
Spike
08.06.2012 22:24:43
Hypetreme: Liian raskas käsi? Meinaako tuo nyt kirjaimellisesti että käsi on liian raskas ja vaikuttaa johonkin? Soitan nauhojen päältä, (En ole ihan varma millä tavalla meinaat) miksi soittaisin välien keskeltä? Jos siis meinaat että sormet olisivat nauhan päällä? Kitaraa tullut soitettua 7-8 vuotta

Pikkaus liian syvältä, otelautakäsi painaa liian syvään kieltä, oikea käsi lepää tallan päällä. Floikan kanssa noi ongelmat korostuu. En nyt tarkoita, että näin tekisit, mutta noi on aika yleisiä ongelmia.

Mitä lähempää nauhaa, ni sitä vähemmän tarvii voimaa.
Hypetreme
09.06.2012 18:34:45 (muokattu 09.06.2012 18:35:56)
Spike: Pikkaus liian syvältä, otelautakäsi painaa liian syvään kieltä, oikea käsi lepää tallan päällä. Floikan kanssa noi ongelmat korostuu. En nyt tarkoita, että näin tekisit, mutta noi on aika yleisiä ongelmia.

Mitä lähempää nauhaa, ni sitä vähemmän tarvii voimaa.

Tässä ääninäytettä kuvastamaan ongelmaa.
http://dl.dropbox.com/u/62288520/leadi.mp3

Sitä epävireyttä ei huomaa niin hyvin sointuja/voimasointuja soittaessa. Varsinkin soolohommia/leadeja soittaessa sen huomaa hyvinkin äkkiä. Kuunnelkaa tuon oheisen näytteen leadia, vähän köyhän ja hieman epävireisen kuulonen? Floikka varmaan se suurin ongelma tässä?

EDIT: Anteeksi pitkä off-topic
lonelyplayer
09.06.2012 23:45:25 (muokattu 10.06.2012 14:04:46)
....
vvaltsu
10.06.2012 17:39:27
Hypetreme: Tässä ääninäytettä kuvastamaan ongelmaa.
http://dl.dropbox.com/u/62288520/leadi.mp3

Sitä epävireyttä ei huomaa niin hyvin sointuja/voimasointuja soittaessa. Varsinkin soolohommia/leadeja soittaessa sen huomaa hyvinkin äkkiä. Kuunnelkaa tuon oheisen näytteen leadia, vähän köyhän ja hieman epävireisen kuulonen? Floikka varmaan se suurin ongelma tässä?

EDIT: Anteeksi pitkä off-topic

Ootko sä vienyt sitä kitaraa säädettäväksi ammattilaiselle? Aika epätodennäköistä, että ton hintaluokan kitaran intonaatiota ei saisi säädettyä kohdalleen.
I remember singing To Be With You in a Karaoke Revolution game, on Playstation. And I won. - Eric Martin
Hypetreme
10.06.2012 22:47:44
vvaltsu: Ootko sä vienyt sitä kitaraa säädettäväksi ammattilaiselle? Aika epätodennäköistä, että ton hintaluokan kitaran intonaatiota ei saisi säädettyä kohdalleen.

Tarkoitus on viedä. Kyllähän intonaation saa varmasti kohdalleen. Silloin kuin sain kitaran vuosi sitten niin se tuntui kyllä siltä että sitä ei pahemmin oltu säädelty, esim. volumepotikat olivat tosi löysällä.
FensonGibder
24.06.2012 15:39:40
riimu: Tulipa tuossa äsken mieleen, että kuinka muut ovat soittotaukoja pidelleet?

Pidän taukoa kun olen kuollut.

Nyt ei ehdi.
Riffi, nyt.
sepisti
25.06.2012 14:31:28
hallu: No en ehkä tietoisesti päättänyt olla soittamatta kitaraa, vaan enemmänkin se bänditouhujen lopettaminen oli tietyllä tavalla aika kirvelevä päätös ja kitara muistutti kipeällä tavalla siitä minkä olin jättänyt taakseni enkä siksi tullut sitä vain soittaneeksi muutamaan vuoteen. Meidän bändi oli aika tiivis yhteisö ja olin sen jutun kanssa aika tosissani ja siinä risteili aika monenmoisia tunteita kun sen jätin taakseni. Kesti vain hetken, että pääsin siitä yli ja tottahan toki kitara on sittemmin löytänyt paikkansa sylistäni päivittäin.

Ei sitä ehkä niin kummallista syytä tarvitse minkään asian tekemiseksi, mutta pitäähän sitä jokin motivaatio olla. Kyllä soittaminen on niin osa minua itseäni, että tuntuisihan se kuin raaja leikattaisiin irti jos sen kokonaan lopettaisi.... tai en oikeastaan voi edes kuvitella lopettavani sitä kokonaan. Mainitsemani taukokin oli vain tovi kun en tullut soittaneeksi, mutta en minä varsinaisesti ajatellut pitäväni taukoa tai lopettavani, en vain tullut soittaneeksi muutamaan vuoteen.

Kuulostaa siltä, että kotona ei ole ymmärretty mikä sulle on tärkeää. Jouduitko valitsemaan perheen ja bändin väliltä?
Johann Onn
25.06.2012 16:06:00 (muokattu 25.06.2012 16:10:59)
"Epävireinen" Jackson: Säädettäväksi ammattilaiselle ? vs. Torille vaan myyntiin !.

Jos oikein katsoin, niin jälkimmäinen näköjään. Eri asia, onko soitin tämän ketjun perusteella kovin haluttu vaiko ei. Hankala sanoa, kummassa oli vika, soittimessa vaiko soittajassa. Itse en haluais maksa about tonnia ja huomata, että kitarassa on todellakin jotain, ihan totaalisesti päin v:tä.

Tyyliin: Kaula vähän kiero / Monet käyneet liikkeessä 1/2 vuoden ajan ennen ton ostoa, leikkimässä sen floikalla --> Ankkuri-tapit tai floikan "veitset" on olleet jo ostettaessa, ihan kulahtaneet. / Jne. Onhan noissa takuu ja jos vika on kitarassa, niin itse olisi vienyt liikkeeseen takaisin. Olisit tullut A) kuntoon tai B) annettu toimiva soitin tilalle C) tms.
hallu
25.06.2012 16:09:06
sepisti: Kuulostaa siltä, että kotona ei ole ymmärretty mikä sulle on tärkeää. Jouduitko valitsemaan perheen ja bändin väliltä?

No jouduin kyllä valitsemaan bändin ja perheen väliltä, mutta en halua syyttää perhettäni ymmärtämättömyydestä (vaikka sitäkin oli), vaan sitä ymmärtämättömyyttä oli myös bändin taholla ja lopultakin kyse oli omasta kyvyttömyydestäni jakaa sieluani. Sanotaanko, että jos olisin tuolloin ollut niin pitkällä, että olisin elättänyt itseni ja perheeni soittamalla niin tilanne olisi ollut toisenlainen.

Se meidän bändi oli hyvin tiivis luova yhteisö ja olen edelleenkin ystävä heidän kanssaan. Se bändi hajosi siihen tilanteeseen ja muutama vanha soittokaveri on luonut itselleen uran musiikin parissa. Itse kaipaan sitä edelleen, mutta toisaalta nyt kun olen käynyt soittamassa erilaisissa sessioissa, niin olen joutunut kohtaamaan itsessäni uusia puolia soittajana. Kävin vuosi sitten yhdessä studiosessiossa jossa "jouduin"/sain soittaa ihan tuntemattomien kavereiden kanssa ja vaikka se jännitti, niin oli myös todella mielenkiintoista ja elähdyttävää. Olen myös käynyt yksin soittamassa yksityistilaisuuksissa ihan tuntemattomalla yleisölle ja on ollut kiinnostavaa haastaa itseään sellaiseen. En aikaisemmin kuvitellut uskaltavani mennä minnekään ilman "bändin" tukea. Pelkästään kuusikielinen kitara ja oma laulu ilman vahvistusta on aika ohut rajapinta paljastaa sisimpänsä tuntemattomille, pelottavaa sanoisin.

Enimmäkseen soitan kotona nautin vain soittamisesta kaipaamatta yleisöä.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
sepisti
28.06.2012 13:19:26
Pääasia, ettei musiikki ole jäänyt. Itse nautin siitä, kun joskus harvoin pääsee sessioluonteisesti soittamaan "tuntemattomien" kanssa.
Osteri
30.06.2012 00:19:16
kuinka muut ovat soittotaukoja pidelleet?

Noh, tuossa 90-luvun alussa myin kaikki soittokamat ja kuvittelin löytäneeni itselleni muun harrastuksen. Onneksi toivuin ja soittohommat lähti hyvin käyntiin taas 10 vuoden tauon jälkeen. Niin että kuka haluaa keskustella tauoista ?

Hemmetti että sitä ihminen osaakin olla typerä.......:)
Kirjoitan...siis ehkä en just nyt soita....
vvaltsu
30.06.2012 10:57:07
Nyt kun sain eilissäaamuna kipsin pois ja soittelin vähän, niin tuntuu, ettei soittoa tarvihe opetella uudestaan ollenkaan. Se big deal on tämän käden kuntoutus, kun peukalon ja ranteen nivelet ovat kuin kiinni luutuneet. Voimaakaan ei onneksi soitossa tarvitse (eikä saakaan) käyttää, joten lihaskuntoutuskaan ei ole soiton kannalta hirveän tärkeä. Kuuden viikon kipsauksen jälkeen kädessä on vielä voimaa soittamiseen, joskin vitossointua leveämmät otteet ei onnistu ranteen takia. Tappingitkin lähti ihan mainiosti. ;)
Metalliac
30.06.2012 19:10:50
Tavallaan ihan mukava nähdä, että ihmisten soitto kaatuu ennemminkin fyysisiin vahinkoihin (taisiis... eihän se oo kiva, että haavereita sattuu, vaan että motivaatiota riittää :)

Mulla on viimeaikoina motivaatio soitteluun vähentynyt. En oo kohta kuukauteen tarttunut ihan kunnolla kitaraan opetellakseni jotain uutta/treenatakseni vaan satunnaista noodlailua silloin tällöin pari kertaa viikossa.
Tavallaan vähän huolettaa, koska juuri sain hyväksyntäkirjeen konsalta musiikin ammattiopintoihin. Toisaalta kokeisiin tuli treenattua sen verran intensiivisesti, että kai breikki on tavallaan hyväksikin, kun vielä kuukausi sitten tuli kuunneltua musiikkia pelkästään analysoiden. Syssymmällä sitten taas täyttä häkää eteenpäin.
vvaltsu
30.06.2012 23:37:49
Metalliac: Tavallaan ihan mukava nähdä, että ihmisten soitto kaatuu ennemminkin fyysisiin vahinkoihin (taisiis... eihän se oo kiva, että haavereita sattuu, vaan että motivaatiota riittää :)

Mulla on viimeaikoina motivaatio soitteluun vähentynyt. En oo kohta kuukauteen tarttunut ihan kunnolla kitaraan opetellakseni jotain uutta/treenatakseni vaan satunnaista noodlailua silloin tällöin pari kertaa viikossa.
Tavallaan vähän huolettaa, koska juuri sain hyväksyntäkirjeen konsalta musiikin ammattiopintoihin. Toisaalta kokeisiin tuli treenattua sen verran intensiivisesti, että kai breikki on tavallaan hyväksikin, kun vielä kuukausi sitten tuli kuunneltua musiikkia pelkästään analysoiden. Syssymmällä sitten taas täyttä häkää eteenpäin.

Sehän se vasta vituttaakin, kun motivaatiota ois soittaa ja treenata tuntitolkulla ja päivittäin, mut ei pysty. :D
YarZoo
01.07.2012 02:04:33
Tsemppiä toipilaalle!

Tuttua juttua nimimerkillä:

.. kamoja torille
S.N.A.F.U
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)