Aihe: Plektran ääni paistaa ikävästi läpi.
1 2 3
Fortune
23.09.2003 15:36:26
Osaako joku ekspertti sanoa että minkä paksuisia on Fenderin 'Heavy' -plektrat ovat. Siis nuo perinteisen muotoiset, läpikuultavan tummanruskeat. Vai pitäisikö ottaa vain työntömitta kauniiseen käteen..

1mm. Ainakin jos tuosta kuvasta ( http://www.fender.com/new_repository/spa/images/0987351100_sm.jpg ) jotain voi päätellä ja taskusta kaivelemani Fenkun Heavy ja Dunlopin 0.88mm tukevat väitettä sormikopeloltakin.
Ootko Mahe? Rock'n'roll!
booster
23.09.2003 16:08:10
1mm. Ainakin jos tuosta kuvasta ( http://www.fender.com/new_repository/spa/images/0987351100_sm.jpg ) jotain voi päätellä ja taskusta kaivelemani Fenkun Heavy ja Dunlopin 0.88mm tukevat väitettä sormikopeloltakin.

Kiitti, nyt voin rehvastella kertomalla täsmällisesti minkä paksuisia plektroja käytän, heh heh.
Olin ennen idiootti. En enää.
-"Pepe"
Jusstus
23.09.2003 18:08:54
Kiitti, nyt voin rehvastella kertomalla täsmällisesti minkä paksuisia plektroja käytän, heh heh.

Jepskeikkaa. Meikäläinen on myös pitkän linjan fender heavy-plektrojen käyttäjä. Muinoin, kun niitä oli sellasina neon-värisinä, niin tuon heavyn paksuus oli 0,96mm. Erohan on mitätön, mutta näinhän tuo oli.
"These go to eleven.."
Diablero
24.09.2003 21:45:24
Kuunnelkaa jostain vaikka Slashin livesooloja, joissa se vetää ilman bändiä. Kauhea pauke joka napsautuksella. Se kuuluu siihen hommaan.

.

Ja kuulostaa ihan v***n hyvältä
Ei kai se sulle kuulu mitä sä teet
bonehead
25.09.2003 08:44:01
kaikki on loppujen lopuksi kiinni siitä millaisella tatsilla soittaa, tietty soundilla,plektran paksuudella ja muodolla on oma vaikutuksensa. Ite soitan jazz III plektroilla ja tiedän muutaman huippukitaristin jotka soittavat myös niillä, eikä plektran ääni todellakaan paista ikävästi läpi. jazz III on pieni, terävä ja kohtuu paksu plektra.
Mazah
25.09.2003 19:49:55

Ongelman huomaa eniten soolosoitossa, jolloin plektran äänen kuulee styrkkarista todella pahasti aina kieltä näpäyttäessä. Olisko jotain kikkoja vai onko allekirjoittaneella vain perustavaa laatua oleva tekniikkavirhe..? Aseistuksena LP-Tokai Seymour Duncaneilla ja Marsun DSL-combo.

Älä purista sitä plekua kynnet valkosena. Kun antaa sen vähän päästä liikkuun siälä sormien välissä niin soitto on paljon pehmeempää. Kun tarvii soittaa niin että plekuääni kuuluu mahdollisimman vähän niin pidä sormet rentoina. Vaati sitten harjottelemista mutta tulee toimimaan.
Mutta minä olen Kissanainen?
leather rebel
26.09.2003 20:40:10
Kyllä se D'Andrean 1.5 millinen on paras pleku. Hienon värinenkin, läpikuultava pinkki.

Liittykö tää mitenkään aiheeseen? Ehkä, ehkä ei...
Whammy-man
27.09.2003 20:51:47
Okei näin heti alkuun mä sanoisin että toi sun Tokai Duncaneil on ehkä väärä skebanderi jos ei haluu et pleku äänet soundaa läpi. En oo varma mut, jotku sanoo et liimakaulanen ois herkempi soiton dynamiikka vaihteluille. Suosittelisin vaihtoo DiMarzion mikkeihin...esim. Humbucker From Hell - gainii löytyy mut sen verran kompressoiva et just noi plekuäänet tavallaan suodattuu.
Mulla on Epiphonen Pauli itellä, jossa emg:t, seki toimii!
Spiralmind
28.09.2003 23:46:56

Oon huomannu että plektran materiaali vaikuttaa. Ne sellaset 3mm läpinäkyvät Dunlopit joissa on syvennys on ainaki ihan paskoja, hirvee klipsklips, tavalliset jotka on pehmeempää materiaalia on paljon parempia.
Nyt hankin tommosen Dunlop gator grip 2mm plekun ja se on kyl paras pleku soittaa mitä mul on. Ja pysyy hyvin kädessä kun on sellasta karheaa ainetta.
JS
01.10.2003 10:14:40
Kyllä ne Dunlopin kolmen millin Stubbyt on niitä parhaita...
Pointti vaan on se, ettei sitä plekua syötetä sille kitaralle prkl tuumakaupalla vaan käytetään noin about kielen paksuuden verran riippuen siitä miten paljon halutaan plekun ääntä kuuluviin.

Ja sitte vielä semmone että jos ei se pleku napsuis ollenkaan, ni olis se soitto kyllä niin kauheeta puuroa että kotsat pois!
Snap!!! Naps!!! PRKL!!!
Fortune
01.10.2003 10:15:58
Kyllä ne Dunlopin kolmen millin Stubbyt on niitä parhaita...
Pointti vaan on se, ettei sitä plekua syötetä sille kitaralle prkl tuumakaupalla vaan käytetään noin about kielen paksuuden verran riippuen siitä miten paljon halutaan plekun ääntä kuuluviin.

Kyllähän ne Stubbyt sellaiseen nyhertämiseen käyvät, mutta suurpiirteiseen rokin soittoon ne ovat aika kelvottomia. Sormet paskana alta aikayksikön eikä mitään tuntumaa.
JS
01.10.2003 10:29:54
Tuo on kyllä ihan totta. Vaikka kyllä Stubbyilläki PYSTYY rokkia soittamaan. Kompatessa on kyllä kerran ihan oikeesti veri lentäny... Ei onneks ollu oma kitara :-)
Snap!!! Naps!!! PRKL!!!
Teemu78
14.10.2003 18:07:13
Kyllähän täällä porukka sinänsä asiaa puhuu että plektra vaikuttaa, mutta....

Ite soitin pitkään väärällä oikean käden tekniikalla (käytin paljon sormia ranteen sijaan) ja opin sillä kohtalaisesti soittaan mutta kun sitten aloin muuttaa tekniikkaa niin mulle tuli sellainen ongelma että plektra kääntyi liikaa ja se aiheutti ikäviä lisä-ääniä soittoon. Totuttelemalla oon saanu ainakin vähennettyä tätä haittaa.Tosin käytän tätä vanhaa tekniikkaani vieläkin jonkin verran koska olen sillä parempi kun tällä toisella tekniikalla....
plikk
21.10.2004 19:47:28
jos pleku osuu mikkiin nii kuuluu ääniä,nii jä osta paksumpi pleku
toxic
21.10.2004 22:18:18 (muokattu 21.10.2004 22:27:22)
HOho! Mulla on just päinvastanen ongelma. Plekusta ei kuulu juuri mitään ääntä (Tänk juu MT2)

Edit: Ja fenderin 1mm plekut on parhaita!
- Oka -
22.10.2004 17:12:26
Mulla ainakin toimii parhaiten dunlopin 2,0 mm BIG stubby(huom. bigit eli ei ne 10 sentin kolikon kokoset), sen syvennyksen ansiosta pysyy parhaiten sormissa ja tatsikin on paras kokeilemistani. Tosin pyöristän kyllä aina sitä päätä ettei se oo ihan niin terävä. Ohuemmista 1,14 mm gator gripit on hyvän tuntusia(pyöristettyinä tietenkin :))
marke-
22.10.2004 17:47:25
En tiedä onko tämä kaikille itsestäänselvää, mutta kannattaa ainakin kiinnittää huomiota siihen mistä kohtaa pikkaa suhteessa mikkeihin. Vaikuttaa tietysti soundiin muutenkin, mutta siitä voi tulla sivuääniä jos pikkaa ihan päällä olevan mikin kohdalta.

Helkutin hyvä pointti. Pikkauskohdan säätelyllä voi vaikuttaa plektraääneen todella paljon.

(Ihan offtopikkina plektran ääni saa minun mielestä paistaa läpi aivan kunnolla.Kuullostaa kitaralta eikä muovilaatikolta.)
No chiefs, all indians.
toxic
22.10.2004 17:49:15
Helkutin hyvä pointti. Pikkauskohdan säätelyllä voi vaikuttaa plektraääneen todella paljon.

(Ihan offtopikkina plektran ääni saa minun mielestä paistaa läpi aivan kunnolla.Kuullostaa kitaralta eikä muovilaatikolta.)

Ei se vaikuta pelkästään plektran ääneen, mulla ainakin muuttu koko soundi paaljo tummemmaksi ku soittaa kaulamikin kohdalta kun tallamikki on päällä, ja vielä kun siirtää kaulaan päin niin se alkaa kuulostaa kaulamikille :)
Meisseli
22.10.2004 18:33:21

Plekulla ei oo niin paljon väliä. Enemmänkin miettisin yleissaundia. Mitä vahvaria käytät? Nimittäin esim Line6 päästää plekuääniä ärsyttävästi läpi. Ja jotkut särösaundit aiheuttavat sen.
Osta meidän levy! Maagista progebluesfunkkia. Vuoden kotimainen yllättäjä(noise.fi) klipit ja tilausohjeet osoitteessa www.strangefruitband.net
Da Make
22.10.2004 20:03:27
Sellainen Dunlopin "Kolmi-kärkinen bassopleku" olisi kova sana jos löytäisi 1.14mm paksuisena. Tällä hetkellä käytän Dunlopin Gatorgrip 1.14mm (sininen). Aiemmin oli jopa yli 2mm paksuisia, mutta palasin tähän 1.14 yllättävää kyllä paremman tatsin takia. Myöskään saundi ei ole niin kylmä kuin paksulla vastaavalla.
Meikä gryotaa aika kumpäl. Katso omat plussasi täältä! [Can you feel what you've done to me?]
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)