Aihe: Naiskitaristeja syrjitään
1 2 3 4
Brian May jr.
28.08.2003 17:16:36
Mulle taas sillä ei oo merkitystä, kuinka hyvin joku soittaa ja kuinka taitava on. Sen tyypinn pitää sopia bändiin. Ei soittotaidolla oo niinkään merkitystä. Semmoset bändit ON HUONOJA, jotka on kasattu soittotaitoihin katsomalla. Bändissä tyyppien välinen kemia pitää olla kohdallaan. Semmoset bändit mitä voi kutsua enemmän työpaikaks kun perheeks, on paskoja.

Mä oon samaa mieltä tossa asiassa, ja meiän bändilläpä on vielä pääosin soittotaitosia henkilöitä. Mut pikkupeikko, määritteleppä mikä on "En oo mikään guru" sun näkökannaltas. Voisinpa veikata et jotkut täällä pelästyy vielä. Niin, ja sanoppa siinä samalla montako vuotta olet soittanut.
Metal up yer ass or I'll do it for ya!
booster
28.08.2003 19:22:52
Sama ilmiö pätee kyllä ehkä toisinkinpäin - tuskin Hynystäkään TikTakkiin otettaisiin.
No, puoliksi vitsinä tämä.

Itse olen soittanut bändissä jossa rumpali oli naispuolinen ja ihan hyvin toimi. Minulla siis ei ole mitään tyttöjen bändiinottamista vastaan.

Montako kertaa olet yrittänyt johonkin bändiin päästä, ja oletko aivan varma, että juuri sukupuolesi oli kelpaamattomuuden syynä? Nimittäin kun katselee vaikka täällä m.netissä vaikuttavien naisimmeisten kommentti-chatteja, tuntuu että tyttö otettaisiin bändiin avosylin vastaan, jos siis taidot ym. on riittävät.
Shoot me again, I ain't dead yet!
pikkupeikko
28.08.2003 20:11:36

Mä oon samaa mieltä tossa asiassa, ja meiän bändilläpä on vielä pääosin soittotaitosia henkilöitä. Mut pikkupeikko, määritteleppä mikä on "En oo mikään guru" sun näkökannaltas. Voisinpa veikata et jotkut täällä pelästyy vielä. Niin, ja sanoppa siinä samalla montako vuotta olet soittanut.

No määritellään "guru": osaa laajasti sointuja ja soittaa hyvin sooloja, teoriapohjaa soitolla, oppii nopeasti uudet asiat, mukautuu bändin mukaan eli ymmärtää myös muiden soittoa, pystyy improvisoimaan nopeasti. hallitsee kitaran hyvin.

Itse olen soittanut vasta kolmisen vuotta kitaraa, mutta muuten soittamista olen harrastanut lähes koko ikäni. Jonkun näköisiä sooloja pystyn jo soittaamaan ja komppaaminen onnistuu.

Montako kertaa olet yrittänyt johonkin bändiin päästä, ja oletko aivan varma, että juuri sukupuolesi oli kelpaamattomuuden syynä? Nimittäin kun katselee vaikka täällä m.netissä vaikuttavien naisimmeisten kommentti-chatteja, tuntuu että tyttö otettaisiin bändiin avosylin vastaan, jos siis taidot ym. on riittävät.

Montakohan kertaa...Neljä tai viisi kertaa on sellainen ilmoitus osunut kohdalle joka kiinnosti. En tietenkään tiedä oliko se sukupuoli siinä syynä, mutta jos eivät ole mun soittoakaan kuulleet eivätkä edes tavannet mua niin mikä sitten?
Koskaan ei voi mennä niin paskasti, ettei siitä positiivisesti ajattelemalla voisi tehdä paskempaa.
Joees
28.08.2003 21:03:07
Mmm... Luulisimpa myös että monet miespuoliset pelkäävät niitä sukupuolten välisiä konflikteja, ja sitä että eivät voi niin vapaasti heittää "miesten juttuja". Tämähän ei tietenkään näin saisi olla, mutta harmittavan monessa tapauksessa olen asian nähnyt näin olevan.

Ja niin, onhan naisilla ja miehillä omat tavat tehdä eri asioita, sinänsä huono homma sillä henkilökemiat ei välttämättä toimi silloin. Ja se on bändin kannalta huono homma.

Eräs voipi vielä olla. Olen tavannut tapauksiin joissa naispuoliset soittajat haluavat aivan tarkoituksella näyttää miehillä, jolloin se menee eräänlaiseksi kilpailuksi ja se on huono juttu se. Mutta tämä, kuten niin moni muukin asia riippuu myös miehistä.

Ja eipä voi sanoa että naiskitaristit huonoja tai taidottomia ovat. Esimerkiksi David Usherin komppikitaristi on nainen ja aika hemmetin kova. Laulaa myös törkeän hyvin.

Itsekin haluaisin bändiin jossa olisi naiskitaristi ja ehkä jopa naisvokalisti. Jos vokalisti on niin mulla on aika kovat kriteerit hänelle. Mutta miksipä ei nainen niitä kriteerejä voi täyttää? Olen tavannut semmoisiakin, mielettömiä ovat.
Groooove is in heart!
Herra Rapu
29.08.2003 03:33:32

Antaa mennä vaan.
Paino ei ole mikään ongelma.
† FAT = MOTION †
PoLFus
29.08.2003 09:16:23

Antaa mennä vaan.

näin
~ why everybody always pickin' on me? ~
barbabeau
29.08.2003 18:33:52 (muokattu 24.10.2004 19:13:54)
Itse en naiskitaristin ole juurikaan törmännyt miespuolisten ennakkoluuloihin. Suhtautuminen on ollut positiivista, jopa innostunutta.
leather rebel
29.08.2003 18:58:48
Twisted Sisterin Eddie Ojeda oli ihan hyvä kepittäjä noin niinku tytöksi :)
Gypsy
29.08.2003 19:23:14
Olikos se nyt meredith brooks se leuhka naiskitaristi? Tais olla. No sitä en ottais bändiini vaikka olis mies. Siis ne sen haastattelut on uskomattomia. "joo meidän bändissä on mieskitaristi, mutta MÄ kuitenkin teen keikoilla yleisölle selväks sen, että MÄ olen ykköskitaristi". "Kyllä mä sen annan välillä sooloja soitella, mutta MÄ teen keikan lopulla aina selväks kumpi on parempi". No, en mä nyt muista mitä kaikkee se aina heittää, mutta se ämmä on leuhka kun mikä
Degas
29.08.2003 21:47:16
Moi
Saat tulla mun bändiin jos olet hyvännäkönen.
PoLFus
29.08.2003 22:03:51

Moi
Saat tulla mun bändiin jos olet hyvännäkönen.

heh :) ei kauankaan, kun missit laulun sijaan alkavatkin soittaa kitaraa :)
~ why everybody always pickin' on me? ~
Arseska
30.08.2003 05:46:18

En provosoi, eika minulla ole mitaan naismuusikoita vastaan, mutta...
Mielestani kitara ei jotenkin sovi naiselle. Se nayttaa aina jotenkin liian isolta ja vaikealta. Miellan kitaran aarimmaiseksi aija-soittimeksi.
Esimerkiksi vaikka Bruce Springsteen. Voiko tama kuva enaa olla aijempi? http://www.caratuleo.com/b/bruce_springsteen_-_live_1975_85-front.jpg

Toisaalta Brucen vaimo soittaa skebaa ja on ihan VITUN cool.
Anssi Kelasta diggaaminen osoittaa sellasta terveellistä avointa suhtautumista musiikkiin vapaana taiteena. -Suomen Tietosanakirja
KooAa
30.08.2003 14:24:29
En provosoi, eika minulla ole mitaan naismuusikoita vastaan, mutta...
Mielestani kitara ei jotenkin sovi naiselle. Se nayttaa aina jotenkin liian isolta ja vaikealta. Miellan kitaran aarimmaiseksi aija-soittimeksi.
Esimerkiksi vaikka Bruce Springsteen. Voiko tama kuva enaa olla aijempi? http://www.caratuleo.com/b/bruce_springsteen_-_live_1975_85-front.jpg

Toisaalta Brucen vaimo soittaa skebaa ja on ihan VITUN cool.

Ziisus sentään. Alkais Bruce tekemään musiikkia niin voitais puhua soittajista.
Koo(Aa)lla ei ole väliä !
Brian May jr.
30.08.2003 14:33:12
Puuttuuko sulta muuten Ä tosta kojelaudasta, arseska? Ulkomailta ostettu kone, kenties?
vekku
30.08.2003 20:05:39
mun eukko soittaa kitaraa, tosin en itsekään ole vielä törmännyt naiskitaristiin joka olisi taitavampi kuin miehet yleensä. mut kivahan ton kans on aina rämpytellä :)
joo ei, tänään ei taas näemmä onnistu mikään..
Veikko
30.08.2003 20:20:14
Enemmän on huonoja mieskitaristeja kuin huonoja naiskitaristeja. Näin väitäisin. Muutenkin naiset joutuvat kohtuuttoman kovan koulun käymään kitaransoiton kanssa.
Bono Estente.
Arseska
30.08.2003 21:25:45

Puuttuuko sulta muuten Ä tosta kojelaudasta, arseska?

No puuttuu!
Voi varmaan johtua siita, etta oleskelen jenkeissa nykyaan.
Anssi Kelasta diggaaminen osoittaa sellasta terveellistä avointa suhtautumista musiikkiin vapaana taiteena. -Suomen Tietosanakirja
Brian May jr.
30.08.2003 21:47:58
Enemmän on huonoja mieskitaristeja kuin huonoja naiskitaristeja. Näin väitäisin. Muutenkin naiset joutuvat kohtuuttoman kovan koulun käymään kitaransoiton kanssa.

No perustelehan vähän? Tulee tässä mieleen Eric Clapton, Mark Knopfler, Gary Moore, Stevie Ray Vaughan, Jimi Hendrix, Brian May, Joe Satriani, Richie Blackmore, Steve Vai, Ynkkä ym. tiluttajat vaikken pidäkkään herrojen tyylilajista ja lukemattomia muita todella hyviä mieskitaristeja. No juu, kovin kuuluisia naiskitaristeja tuskin on hirveästi, mut perustele silti miksi huonoja mieskitaristeja voisi olla enemmän kuin huonoja mieskitaristeja? Mä en nää itse asiassa muuta syytä kuin että mieskitaristeja on mahdollisesti enemmän.
mongoloidi
31.08.2003 13:21:09
Särö virheitä poista prkl!
Ennemmin ottaisin hyvän naiskitaristin ku hyvän äijärokkarin. Kitaristiukot on aina kuspiäitä.

Kitaristina olen itse samaa mieltä.
Meilläkin olis bändi valmisteilla,mutta rumpali puuttuu.
Lappeenrannasta kun ei tahdo löytyä sopivaa rumpalia perseelläkään(tuli taas eksyttyä hiukan aiheesta).

Ottaisin kyllä itsekin mielelläni tytön bändiin jos vain olisi mahdollista,mutta eipä ole tullut tällaista tilaisuutta vastaan.

Ennemmin kuuntelen sitä,että tyttö soittaa hyvin,kuin että joku äijä soittaa päin persettä ja valittaa koko ajan,kun mikään ei onnistu.
Synttärit tulee joka vuosi,mutta Joulu on vaan kerran vuodessa.
leather rebel
31.08.2003 16:14:14
Mä ottaisin ainakin muijan bändiini. Eipähän ainakaan tarvis taistella bändäreiden huomiosta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)