Aihe: Pinch Harmonic, Apua!
1 2 3
Keppis
19.06.2004 13:46:51
On kyllä hassu toi pinch ku tiedän miten se tehdään, ja joskus se onnistuu aina ja joskus ei millää. Ja kiitos kuuluu muusikoiden netille josta opin tämänkin asian niinkuin monen muunkin asian.

Sitä pitää aika perkeleen kauan veivata ennenkö se alka onnistuu usein. mulla onnistuu ehkä 70% varmuudella.
Tilutus on sairasta.
Robert
19.06.2004 14:16:33
Tietäiskö joku mistä saattaisi löytyä videopätkä jossa on pinch harmony jossain kohtaa... prkl ku se ei kertakaikkiaan mene jakeluun miten se tehdään. Eikai se sentään sama ole kun huiluääni.

Hoho... Mä voin näyttää miten se tehdään. Jos joskus taas soitetaan siis.
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
toxic
19.06.2004 17:06:36
On kyllä hassu toi pinch ku tiedän miten se tehdään, ja joskus se onnistuu aina ja joskus ei millää. Ja kiitos kuuluu muusikoiden netille josta opin tämänkin asian niinkuin monen muunkin asian.

Se onnistuu kunhan tekee sen oikeasta kohdasta, ja se siinä pitää juuri opetella.
Keppis
20.06.2004 11:24:44
Se onnistuu kunhan tekee sen oikeasta kohdasta, ja se siinä pitää juuri opetella.

Kyllähän sitä voi monestakin kohtaa tehä. Se on vaan jostain kohtaa helpompi. Mun on helpoin tehä se siittä keskimikin kaulan puoleisen reunan kohalta.
Tilutus on sairasta.
Krendel
20.06.2004 14:51:09
Tallamikin takaa sitä ei ainakaan mennä koittaan. :)
Mut joo, siis paljon säröä vaan. Jos sul on nailonkielinen akustinen ni elä vaivaudu, saat ittes vaan hermoraunioks.
Kannattaa muuten opetella sit G-kielellä jostain 9. nauhan kohtiilta. Itte ku opettelin ekaa kertaa ni meni E-kieli melkein silmään. Pikkasin pikkasen kovaa ja sit oltiin pari päivää viiden kielen kanssa parhaita kamuja.
wellu
20.06.2004 14:53:11

eli ne Satrianin g3:sessa viljelemät (missä hän vie vasemman käden kammelle) olivat juurikin Pinch Harmoniceja,right??
Lyrics.Wasted time between solos.
toxic
20.06.2004 15:50:46 (muokattu 20.06.2004 15:50:59)
Kyllähän sitä voi monestakin kohtaa tehä. Se on vaan jostain kohtaa helpompi. Mun on helpoin tehä se siittä keskimikin kaulan puoleisen reunan kohalta.

Jos soitat bitch harmonicin 12. nauhalta niin plektra isketään joko 24. nauhan kohdalle tai 24. nauhan ja tallan väliin.

Ei se aina onnnistu siitä keskimikin kaulan puoleisen reunan kohalta ellet bitchaile aina samasta nauhavälistä.
l@ho
20.06.2004 21:07:36
Hoho... Mä voin näyttää miten se tehdään. Jos joskus taas soitetaan siis.

Phöh... sä mitään osaa kuiteskaan. :P
- Olin muuten tuskassa..AIJAA!! SIELLÄ OLI SELLANEN RUMP.. - Sori ruoka jäähtyy..
saukkinen
20.06.2004 23:30:15
Helpointa tehdä omasta mielestäni peukalolla plektran lyönnin yhteydessä.. tosin kyllä jokaisella on oma tyyli miten tehdä pinch, mutta tuo on varmasti yleisin.. :)
Apassi-isä onkin kova jätkä.
Jimi
21.06.2004 11:59:06

Jos soitat bitch harmonicin 12. nauhalta niin plektra isketään joko 24. nauhan kohdalle tai 24. nauhan ja tallan väliin.

Mitä jos pitäis tehä pinch 22 nauhavälist ni mistä sitten se soitetaan plektralla. Taitaa kitara loppua kesken jos soittaa niitä tolla perjaatteella.
Siis mikä? Missä? Millon? Häh? En ymmärrä?
Heavymies
21.06.2004 12:07:29 (muokattu 21.06.2004 12:07:50)
No mun mielestä floikalla siitä saa väännettyä kaikkia hienoja juttuja mitä ei tavallisella kiinteätallaisella saa.
Joskus painan kampea vähän ja sitte teen sen pinchin ja sitte päästän kammesta ni tulee ihan hieno ääni. Paksu pleku on valttia tässä hommassa mun mielestä. Joskus ku oon jollain ohkasella plekulla kokeillu ni ei tuu mitää ja heti ku otin paksumman ni rupes onnistumaan.
Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa.
Jucciz
21.06.2004 12:19:50
No mun mielestä floikalla siitä saa väännettyä kaikkia hienoja juttuja mitä ei tavallisella kiinteätallaisella saa.
Joskus painan kampea vähän ja sitte teen sen pinchin ja sitte päästän kammesta ni tulee ihan hieno ääni. Paksu pleku on valttia tässä hommassa mun mielestä. Joskus ku oon jollain ohkasella plekulla kokeillu ni ei tuu mitää ja heti ku otin paksumman ni rupes onnistumaan.

Tässä selvästi soittaja, joka on keskittynyt musiikissa olennaiseen.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
lxi
21.06.2004 13:57:54 (muokattu 21.06.2004 13:58:50)
Mitä jos pitäis tehä pinch 22 nauhavälist ni mistä sitten se soitetaan plektralla. Taitaa kitara loppua kesken jos soittaa niitä tolla perjaatteella.

Huiluäänen saa aina tasan oktaavin verran korkeammalta kuin tavallisen äänen, kun oikea käsi osuu tasan puoleenväliin kielen soivaa pituutta (eli 12 nauhaa korkeammalta kuin vasen käsi). Jakamalla soivan pituuden suhteessa 2:1 syntyvä ääni on oktaavin + kvintin korkeampi kuin nauhaääni, suhteella 3:1 kaksi oktaavia korkeampi.

Sopii harjoitella. Esimerkkisävel olkoon keski-C, G-kielen viidennen nauhan sävel. Kun nyt soittaa oikealla pinch harmonicin 17. nauhan päältä, soiva ääni on oktaavin korkeampi C. Soittamalla 24. nauhan kohdalta (tai siitä missä nauha olisi) ääni onkin G, ja siitä vielä viisi nauhaa ylöspäin, kuvitteellisen 29. nauhan päältä irtoaa kaksi oktaavia keski-C:tä korkeampi C.

Muitakin jakoja ja ääniä löytyy, mutta puhtaat oktaavit ja kvintit ovat helpoimpia saada soimaan.
toxic
21.06.2004 15:32:53

No puolesta välistä edelleen. Mutta ne ei soi kovin hyvin noin korkealta. Tai se on vaikeampaa.
Heavymies
21.06.2004 19:09:46
Tässä selvästi soittaja, joka on keskittynyt musiikissa olennaiseen.

Öö mitä toi tarkotti? Hyvää vai pahaa?
Lord of the strings
21.06.2004 19:35:57
Stratossa keskimikin kohalta. Kyllä ulvoo.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14|
aksul
21.06.2004 21:03:59
Öö mitä toi tarkotti? Hyvää vai pahaa?

Tais mennä negatiivisen puolelle.
Heavymies
21.06.2004 22:27:04 (muokattu 21.06.2004 22:27:25)
Tais mennä negatiivisen puolelle.

No perskules. Mitäs väärää mä tossa sitte sanoin?
sarkjan
21.06.2004 22:52:09
No perskules. Mitäs väärää mä tossa sitte sanoin?

Et mitään. Soitto-palstan tasoa siinä yritettiin taas kohentaa..
Minne ovat kaikki plekut kadonneet?
Heavymies
21.06.2004 22:55:36 (muokattu 21.06.2004 22:56:53)
Et mitään. Soitto-palstan tasoa siinä yritettiin taas kohentaa..

Vai sillä lailla. Vähän huonoa kohentaa jos kirjoituksessa ei ole mitään vikana...
Vaikka tietysti mun olis pitäny olla ammattilainen että saisin vastata...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)