Aihe: Munaa Sooloon!!
1 2
SirWilho
10.04.2003 20:55:11
Munaa sooloon samalla tavalla kuin munaa näyttelemiseen eli antaudu mukaan täpöllä... Ei tarvitse soittaa agressiivisesti tai nopeasti, aina ei edes tarvitse soittaa taukoilu on just jees joissakin biiseissä... Pistä silmät kiinni ja vääntele naamaa... :-)
StoRBa
11.04.2003 14:13:56

Jeh..Eli Tuli nyt pakolliseksi opetella soittamaan Metallican Nothing Else Matters. Muuten biisi menee virheettömästi mutta kun soolo alkaa tuntuu että koko biisi lysähtää kun potkua ei riitä?? Kaikki eri kitarasoundit oon kokeillu ja boostannu ties millä mutta kun ei siihen tuu yhtään sitä fiilistä?? Pitääkö mun nyt myydä Jackson ja ostaa lepa?? vai mitä mun nyt pitäs tehdä?? Ainakin mun korvaan se soolo kuulostaa suht munakkaalta.. Ja itse en saa siihen sitä FIILISTÄ..

Kannattaa käyttää wahia. Kaikki Metallica soolot kuullostaa hienoilta wahin kaa.
StoRBa
TheEvilOne
11.04.2003 14:15:03

Kannattaa käyttää wahia. Kaikki Metallica soolot kuullostaa hienoilta wahin kaa.

Soita vaan vaik joku Fade To Blackin alkusoolo jonku helvetinmoisen wah-remppauksen kanssa =)
Grapevine
11.04.2003 15:21:50

Soita vaan vaik joku Fade To Blackin alkusoolo jonku helvetinmoisen wah-remppauksen kanssa =)

Joo, se kuulostaa kyllä mageelta.
BaariMikko
11.04.2003 16:03:31

Yks juttu on, että halvempi Jaska ei yksinkertaisesti soi kauhean hyvin. Munkin DX2 on ihan ok kitara monelta osin, mutta se ei SOI. Siis oikein komeasti, you know. Sen huomaa aina kun on vetänyt BC Richillä tai varsinkin Stratolla. "Mihin se sustain ja tatsi hävisi".

Näinhän se on. Itse olen huomannut, että kitaroistani tuo SG Standard on oikea, jonka saa oikeasti laulamaan näpeillään, muut ovat vaisumpia.
I'll follow the sun...
Juunsku
13.04.2003 16:03:09

DX2 on ihan ok kitara monelta osin, mutta se ei SOI

Mun Jaska soi kyl ja hyvin, PS2 performanse serie, mutta Lespo Pauli se pitäs olla.
Paddle
13.04.2003 21:41:17
Yksin soitettaessa soolot ei ikinä kuulosta oikein miltään. Itse en saa ikinä opeteltuihin sooloihin fiilistä mukaan mutta kun pääsee omiltaan vetämään niin kyllähän niistä tulee jo jotain.

Varma keino saada sooloihin fiilistä on semmoinen mukava nousuhumala. Tosin ei ne pahalta laskuhumalassakaan kuulosta. Itselläni ainakin tulee monasti kylmiä väreitä (hyvässä mielessä) kun pääsee huppelissa soittamaan.
Tosimiehet pysyisivät hiljaa.
StoRBa
15.04.2003 14:35:35

Yksin soitettaessa soolot ei ikinä kuulosta oikein miltään. Itse en saa ikinä opeteltuihin sooloihin fiilistä mukaan mutta kun pääsee omiltaan vetämään niin kyllähän niistä tulee jo jotain.

Varma keino saada sooloihin fiilistä on semmoinen mukava nousuhumala. Tosin ei ne pahalta laskuhumalassakaan kuulosta. Itselläni ainakin tulee monasti kylmiä väreitä (hyvässä mielessä) kun pääsee huppelissa soittamaan.

Soittajilla on aina oma tyyli, eikä sitä pysty ikinä 100prossasesti matkimaan. Tämän takia soolot ei kuulosta samalla tavalla soitettuna (lähes) koskaan yhtä hyvältä.

Tietenkin tämä humala-efekti on ihan hyvä kikka. Enpä tiedä jos se sitten kuulostaa muille kovin hyvältä.
StoRBa
Tony Narrows
12.05.2003 02:32:11
heheheh......ostais poika 4x12 kaapin ja hyvän vahvistimen ja opettelis soittaa niin tulis MUNAA lisää....
no ei.......kuhan vitsailin.
No kompuran käyttö ja delay tuovat mulukkua sooloihin.
Toni A Salmi
Jäsen X
15.05.2003 13:49:59
Munaa sooloon samalla tavalla kuin munaa näyttelemiseen eli antaudu mukaan täpöllä... Ei tarvitse soittaa agressiivisesti tai nopeasti, aina ei edes tarvitse soittaa taukoilu on just jees joissakin biiseissä... Pistä silmät kiinni ja vääntele naamaa... :-)

Ehdottomasti näin se menee! naamanvääntely ja akrobatiset liikkeet ekee soolosta 80%, kitaran ulkonäkö 15% ja itse soolo 5%!! Ketään ei kiinnosta sikahyvä sooloilija joka seisoo lavan kulmalla ja tuijottaa sormiansa. sen sijaan naamaansa vääntelevä apina... rok..
Cletus Awreetus
15.05.2003 14:37:10
heheheh......ostais poika 4x12 kaapin ja hyvän vahvistimen ja opettelis soittaa niin tulis MUNAA lisää....
no ei.......kuhan vitsailin.
No kompuran käyttö ja delay tuovat mulukkua sooloihin.

Eikös kompressori-ehvekti tuo aika lailla sustainia särösaundiin? Itse käytin sitä joskus, mutta huomasin että sen käyttäminen tiluissa on pelkkää itsensä ja muiden huijaamista...
Kirahvi sanoo öri öri öri
Keppi
15.05.2003 15:08:22
Eikös kompressori-ehvekti tuo aika lailla sustainia särösaundiin? Itse käytin sitä joskus, mutta huomasin että sen käyttäminen tiluissa on pelkkää itsensä ja muiden huijaamista...

Samaa mieltä. Kyllä kitara on mahdollista saada soimaan komeasti ilman mitään kompuroita tai äärisäröjä...mutt siihen tarvitaan taitoa.
Juuup!
Äksmän
15.05.2003 16:05:26

Kyllä kitara on mahdollista saada soimaan komeasti ilman mitään kompuroita tai äärisäröjä...mutt siihen tarvitaan taitoa.

Niin on, mutta kyllä moni taitava kitaristi käyttää kompressoria ja delaytä. Ja tosi kovan särön hallinta, kun soitetaan kovalla volumella, vaatii sekin taitoa.
Reno.
16.05.2003 16:27:51 (muokattu 16.05.2003 16:31:01)
Kamapuolella seuraavat kyllä boostaavat soundia erittäin munakkaaksi:
-delay
-wah
-kompura
-särösäädöt, joiden ansiosta särö murtuu kun pikkaa vähän kovempaa (distortion, IMHO)

Soittotyylissä sitten seuraavat:
-sopivat, ehkä hieman laahaavat tauot
-hiljaiset ja nopeat 3-4 sävelen pull-off-"luikautukset" ennen taukoa/sen jälkeen, jotka päättyvät kuin seinään
-kontrasti: soittovoimakkuus, plekun kulma ja pikkauskohta
-erilaiset pinch harmonicsit, etenkin tunteikkaat bendit
-särön murtumispisteen käyttö agressiivisimmassa kohdassa, mielellään kahden kielen yhtäaikainen agressiivien pikkaaminen ja ravisteleva vibraatto!

Uuh..

Ainiin.. lempisoot/leadit ovat kevyemmällä puolella Steve Vain Cryin Machinessa (etenkin lopussa 2 kitaran kikkailut) sekä Joe Satrianin New Blues-kappaleessa, raskaammalla puolella taas Extolin Storms of disillusionsin lopussa
I've been attacked by storms of disillusions
Cletus Awreetus
16.05.2003 20:36:03

Niin on, mutta kyllä moni taitava kitaristi käyttää kompressoria ja delaytä. Ja tosi kovan särön hallinta, kun soitetaan kovalla volumella, vaatii sekin taitoa.

Pikkasen huijaamisen maku siinä kuitenkin on. Olin katsomassa Manowarin keikkaa ja siellä Karl Logan tilutti hirveellä puurosaundilla ja tosi kovalla sustainilla. Olisihan hän ne tilut varmaan vetänyt yhtä hyvin miedolla, kirkkaalla säröllä mutta varmasti kompuran käyttö tuo helvetisti varmuutta soittoon. Ainakin itse tunnen olevani joku superkitaristi kun sitä kompressori päällä tilutan mutta kyllä siinä palaa maan päälle kun soittaa ihan kuivalla säröllä tai vaikkapa akustisella kitaralla.
Kirahvi sanoo öri öri öri
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)