Tässähän kuitenkin puhuttiin, että piano olisi viritetty "kompromissivireeseen" eli oletettavasti tasavireiseksi ja oktaavit ovat siis tällöin puhtaita. Eikö yleensä muissakin viritysjärjestelmissä pyritä oktaavit pitämään puhtaina? Pieno viritetään tosiaankin tasavireeseen ja oktaaveilla on varmin aloittaa. Sitten viritetään kvinttien tai kvarttien mukaan loput kielet. Pienon vire ei monestikaan ole 440, vaan saattaa olla 435 tai 442 tai jotain muuta. Ja monesti pienot ei ole ihan kunnollisessa vireessä. Ja pienisti taas ei ole kunnollisessa tempossa. kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 |
Pieno viritetään tosiaankin tasavireeseen ja oktaaveilla on varmin aloittaa. Sitten viritetään kvinttien tai kvarttien mukaan loput kielet. Pienon vire ei monestikaan ole 440, vaan saattaa olla 435 tai 442 tai jotain muuta. Ja monesti pienot ei ole ihan kunnollisessa vireessä. Ja pienisti taas ei ole kunnollisessa tempossa. Öh. Pieno... Niin. Mä en ainakaan ole vielä pienen elämäni aikani törmännyt pianoon, joka olisi tarkoituksella viritetty alle 440 Hz:n. Lähes aina pianot viritetään 442 Hz:n kieppeille. Pianon virittämisestä vielä sen verran, että ammattilaisilla on niin paljon apuvälineitä nykyään, että eiköhän se virittäminen onnistu aika hyvin. Ora et labora. |
...piano viritetään "kompromissivireeseen" (kuten kitarakin, absoluuttiseen vireeseenhän noita ei saa fysikaalisista syistä) ja kun niitä viritettäviä kieliä on pianossa kuitenkin 88 kitaran kuutta vastaan, on varma, että jos virität kitarasi pianon keski-c:n mukaisesti, niin kun pianisti lähtee seikkailemaan pari oktaavia etäälle siitä, niin eipä kuulostakaan kovin vireiseltä tuo kitara/piano-kombinaatio. Mm. Eric Johnson kertoo jollain opetusvideollaan, että hän virittää kitaran aina aloittaen g -kielestä, koska se on keskellä, ja sitten laittaa ohuemmat ja paksummat kielet hivenen epävireeseen. En nyt muista että kummatko oli ala- ja kummat ylävireessä, mutta näin homma kuulemma toimii paremmin pianon kanssa. Mutta ainakin studiossa viritän kitaran suoraan sen sävellajin ehdoilla, missä biisi menee. Siis mikäli bändissä on kiipparit ja biisi pysyy tiukasti sävellajissa. No problemo! |