Aihe: Tiluttaminen
1 2 3 4 57 8 9 10 11
kimurantti1
27.03.2003 22:36:27 (muokattu 27.03.2003 22:36:41)
Hehe, saat tiluttamisen kuulostamaan sairaudelta =)

Päinvastoin! Se on hieno taito kun sen osaa kunnolla, mutta vielä hienompaa on osata käyttää sitä harkitusti ja niin, että se myös kuulostaa hyvältä.
Ziggy Bubba
13.04.2003 19:14:26

Musta aloittelijan on parempi ehkä soitella muutalla nuotilla/soinnulla. Se on turha sahata 25 nuottia kun ne kolmekaan ei ole vielä hallussa... Noita tilulilu-miehiä löytyy (ainakin Suomessa) kitaristeista about kymmenen tusinasta, mutta omaperäiset jutut paljon harvemmassa.
ICE
13.04.2003 20:27:51
Tiluttaminen on joskus ihan kivaa, pitemmän päälle se alkaa tosin puuduttamaan. Hyvä "tiluttaja" osaa soittaa rokkia, poppia, heviä ja tietenkin jazzia sekä bluesia. Monipuolisuus ennenkaikkea!

ohessa mun kitarointia osotteessa:
http://www.guitar.com/artists/mindfactory/
Arkka
16.04.2003 01:52:46

Musta aloittelijan on parempi ehkä soitella muutalla nuotilla/soinnulla. Se on turha sahata 25 nuottia kun ne kolmekaan ei ole vielä hallussa...

Tosta oon vähän eri mieltä. Tiluttaminen on palkitsevaa reenausta, jonka avulla tekniikka kehittyy nopeasti.

Hitaastisoitto on usein vaikeaa, joten se saattaa latistaa alottelijan soittomotivaatiota.

Soittakoon kukin miten tahtoo. Alkaa nyppiin tommonen antitilupolitiikka. Jos musa on hyvää, niin se on hyvää oli se sitten soitettu nopeasti tai hitaasti.

Mitäköhän Scatmanin Johnkin sanoisi kun joku menis sille tilittään, että se laulaa liian nopeesti.
Puukkoo kurkkuun!
kid ego
16.04.2003 11:26:49
... Mitäköhän Scatmanin Johnkin sanoisi kun joku menis sille tilittään, että se laulaa liian nopeesti.

ei sanoisi mitään. on kuollut.
get the funk out!
Keppi
16.04.2003 12:05:05
Tosta oon vähän eri mieltä. Tiluttaminen on palkitsevaa reenausta, jonka avulla tekniikka kehittyy nopeasti.

Hitaastisoitto on usein vaikeaa, joten se saattaa latistaa alottelijan soittomotivaatiota.

Soittakoon kukin miten tahtoo. Alkaa nyppiin tommonen antitilupolitiikka. Jos musa on hyvää, niin se on hyvää oli se sitten soitettu nopeasti tai hitaasti.

Mitäköhän Scatmanin Johnkin sanoisi kun joku menis sille tilittään, että se laulaa liian nopeesti.

Oon samaa mieltä, ett on musiikkia/kappaleita, missä idea on juuri siinä, ett soitetaan nopeesti ja niissä kuuluu soittaa nopeesti.

Kun näitä juttuja vaan täällä lukee, niin hirveesti ihmisillä on tällaisia ajatuksia, ett tää tiluttaminen(on se niin hauska sana), ois kitaristin tärkein ominaisuus...ja joku mittapuu. Ei mikään tiluttamisen harjoittelu tee teistä yhtään sen parempaa funk-, blues- tai vaikka jazz kitaristia. Joku aikaisemmin heitti, ett tekniikastahan kitaran soitossa on kysymys. Mun mielestä se on aika kapeakatseinen kommentti ja epäilen, ettei olla sillon ihan vielä ymmärretty soittamisen ideologiaa...jos nyt voi sanoo, ett kukaan on sitä täysin ymmärtännyt.
Juuup!
Arkka
16.04.2003 20:52:47

Onko Scatman kuollu?! Moro.

Niin joo Keppi juuri näin. Mua vaan ärsyttää se kun nykyään kaikki nopeestisoitettu tuomitaan heti järjettömäks tilutteluks.

Ja itse hullussa tiluttelemisessakaan ei aina ole välttämättä mitään vikaa jos on tarkoituksena ilmaista järjettömyyttä tms.
Puukkoo kurkkuun!
Keppi
16.04.2003 22:04:57
Niin joo Keppi juuri näin. Mua vaan ärsyttää se kun nykyään kaikki nopeestisoitettu tuomitaan heti järjettömäks tilutteluks.

Ja itse hullussa tiluttelemisessakaan ei aina ole välttämättä mitään vikaa jos on tarkoituksena ilmaista järjettömyyttä tms.

Samaa mieltä. Kyllähän myös nopeasti ja agressiivisesti soittamisella voidaan ilmaista tunnetiloja. Nykyään vaan tuntuu, ett on hirveesti tota agressiivista ilmaisutapaa liikenteessä. Ei kai maailma sentään niin paha paikka ole...
Juuup!
Cletus Awreetus
16.04.2003 22:11:03 (muokattu 17.04.2003 20:44:34)
En jaksanut lukea noita aiempia kommentteja, joten en tiedä liittyykö tämä hyvin aiheeseen:

Moni sanoo, ettei siedä paljoa tilutusta (esim. levyllinen Yngwie Malmsteenia), joten haluasin tietää kuinka suuri on sitten "fiilistelyn" sietokynnyksenne! Eli kuinka paljon jaksatte kuunnella sellaisia parin nuotin sooloja? Kauemmin kuin taidokkaita tilusooloja tyyliin esim. Vinnie Moore?
Kirahvi sanoo öri öri öri
Keppi
16.04.2003 22:15:54
En jaksanut lukea noita aiempia kommentteja, joten en tiedä liittyykö tämä hyvin aiheeseen:

Moni sanoo, ettei siedä paljoa tilutusta (esim. levyllinen Yngwie Malmsteenia), joten haluasin tietää kuinka suuri on sitten "fiilistelyn" sietokynnyksenne! Eli kuinka paljon jaksatte kuunnella sellaisia parin nuotin sooloja? Kaemmin kuin taidokkaita tilusooloja tyyliin esim. Vinnie Moore?

Kyllähän Vinnie Moore tai vaikka Steve Vaikin fiilistelee. Ei pidä tehdä niin selkeetä jakoa näihin "tyylilajeihin".
Kyllä minä jaksan kuunnella BB.Kingiä vaikka useamankin levyllistä, jos hänet nyt tuohon fiilistelijöiden joukkoon lasketaan.
Juuup!
KE-3
16.04.2003 22:30:24
Jaa no tilukin voi olla liikaa tästä esimerkkinä herra nimeltä Francesco Fareri, menee kappaleet vähän puuroks tosin soittaa kyllä helkutin nopeesti mut noo, tais tulla taas ynkkä vs. vai
Jormaz
17.04.2003 02:19:09
* mä en jaksa näitä enää.. ei pitäis vastata - mutta... Jokainen treenaa niin kuin treenaa ja tekee sellaisia biisejä kuin itse parhaaksi näkee, kyllä kansa äänestää kukkarollaan tai jollain muulla tavalla.

Heitän pallon blues-puritaaneille: Miksi ette kritisoi klassisen musiikin soittajia, hehän treenaavat ihan hulluna tullakseen teknisesti paremmiksi soittajiksi? Näettekö tässä mitään ristiriitaa blues-lasienne läpi? Miksi, siis ihan oikeasti, miksi * rock-muusikko ei saisi käyttää aikaansa tekniikan hiomiseen? Onko se sinulta pois, oi blues-puritaani, onko?

Tekniikka tappaa tunteen, ainakin jos on tarpeeksi kateellinen naapurin arskalle joka käyttää vuorokaudessa 4 tuntia tilutukseen toisin kuin suurien tunteiden blues-puritaani joka soittaa tunteella. Tiluttaja ei tunne mitään, tekniikka on tappanut tunteen. Tiluttajasta on tullut aivoton tilutuskone.

Teksti tiivistettynä: Miksi? No jaa, kun joku viitsii kerran viikossa aloittaa uuden kädenväännön niin paskaako sille voi, ehkä voisi jättää vastaamatta..
Back to the 80's
Keppi
17.04.2003 10:39:57 (muokattu 17.04.2003 10:42:06)
Mä oon taas ihmetellyt, miksi musiikissa taiteenlajina näyttäis olevan näinkin paljon "eripuraa", verrattaessa vaikka esim. kuvataiteeseen?

Kuvataisteeseen perehtymätön ihminen, kuten minä saattaa ihmetellä miksi jostain maalauksesta, joka näyttää ihan 3 vuotiaan vesivärityöltä, on joku/jotkut ihmiset valmiita maksamaan miljoonia. Sitt joku taas on saattanut maalata taulun, joka on valkokuvan tarkka kopio jostain yksityiskohtia täynnä olevasta kohteesta. Silti ihmiset ei saata arvostaa tuota työtä lainkaa ja hinta saattaa olla murto-osan tuosta ensimmäisestä...vaikkakin maallikon silmään tuo jälkimmäinen teos vaikuttaa maalausteknisesti miljoona kertaa hankalammalta.

Yrittäkää nyt ymmärtää, ett musiikkikin on TAITEENLAJI, missä paremmuutta ei ratkaista teknisellä osaamiselle/osaamattomuudella, vaan ihan jollain muilla asioilla. Taide on kummallinen asia!?=) Niin erillainen, kun esim. urheilu.
Juuup!
Enffi
17.04.2003 11:14:34
kuuntelin just tossa jonkun Chopinin etydin. en muista kuka soitti. pianolla siis. ihan saaaaaaaaaaaaaaaaaaatananmoista tiluliluahan sekin oli, mutta pirun kaunista. vittu. haukkukaa välillä muitakin kuin ynkkää.

ootteko muuten huomannu, mitä rumempi, sitä nopeemmin tiluttaa?!?! esim: tolkki, ynkkä, rudi pell, blackmore, laiho, fareri.. hyi jeesus sentään kun ovat rumia ihmisiä.. njaa.. eikä pidä unohtaa michael angeloa =)=)=)=) hahahaha
Enffi
17.04.2003 11:16:45

Moni sanoo, ettei siedä paljoa tilutusta (esim. levyllinen Yngwie Malmsteenia), joten haluasin tietää kuinka suuri on sitten "fiilistelyn" sietokynnyksenne! Eli kuinka paljon jaksatte kuunnella sellaisia parin nuotin sooloja? Kaemmin kuin taidokkaita tilusooloja tyyliin esim. Vinnie Moore?

kyllä se liiallinen fiilistelykin vituttaa. esim laulun kannalta ottaisin esille Michael Kisken biisin "Easy". tajuttoman hyvä laulajahan tuo on, mutta ei saatana.. tossa biisissä venytetään ja vanutetaan nuotteja aina vaan korkeammalta. kauhea biisi varmaan krapulassa..
Keppi
17.04.2003 13:37:28
Heitän pallon blues-puritaaneille: Miksi ette kritisoi klassisen musiikin soittajia, hehän treenaavat ihan hulluna tullakseen teknisesti paremmiksi soittajiksi? Näettekö tässä mitään ristiriitaa blues-lasienne läpi? Miksi, siis ihan oikeasti, miksi * rock-muusikko ei saisi käyttää aikaansa tekniikan hiomiseen? Onko se sinulta pois, oi blues-puritaani, onko?

Samantapaisen kysymyksen voisi heittää myös niinpäin, ett miks nää "tiluttajat" harvemmin kritisoi Hendrixiä tai vaikka Vaughania, vaikka näiden miesten soittaminen pitäis edustaa kaikkee sitä, mitä he vihaavat ja halveksivat, eli fiilistelyä ja melko simppeleitä pentatonisia -juttuja?
Eikö siis tässäkin asiassa mielipide muokkaudu sen mukaan, mihin on mieltynyt...eli makuasia taas kerran!
Juuup!
Snowblind
17.04.2003 15:37:41

Jaa no tilukin voi olla liikaa tästä esimerkkinä herra nimeltä Francesco Fareri, menee kappaleet vähän puuroks tosin soittaa kyllä helkutin nopeesti mut noo, tais tulla taas ynkkä vs. vai

Farerin tiluihin verrattuna Ynkkän tilut ovat hienoja ja maukkaita :) Eihän tuon Farerin musiikin tarkoitus taida ollakkaan muuta kun näyttää miten nopeasti hän osaa soittaa. Farerin tiluissa ei ole edes mitään ideaa, ukko vain tiluttaa eikä taida edes ajatella mitä tekee. http://www.francescofareri.com/guitarsolo2002.mp3 Siinä hyvä esimerkki ja http://www.francescofareri.com/introspective.mp3 siinä toinen. Varoitus! Ei kannata kuunnella liian kauan tai räjähtää pää!
"Runous on kyynelkaasua vahvempaa" -S.Hammer
pwallin
17.04.2003 17:41:53

mutta hyvänä esimerkkinä minua ärsyttää Ynkkä, kun äijällä on pari aivan perkeleen hyvää hidasta kappaletta, ja sitten kitarasoolo on aivan pelkkää tilutusta.

Ynkkä on tyylitietoinen kaveri joka sortuu kyllä tyylivirheisiin ajoittain. Silti joihinkin hitaisiin biiseihin kyllä Ynkänkin tapausessa sopii raivokaskin soolo. Jotkin luritukset kuitenkin ovat jopa tunnepitoisia kuten klassisen musiikin elementeistä vaikutteita ottaneelta voidaan odottaakkin. Ynkällä tietysti on se ikävä tapa että usein se toistaa noita samoja ikivanhoja kuvioitaan biisi kertatoisensa jälkeen ja siinä menee puolet tarkoituksesta hukkaan. Mutta silloin kun se heittää jotain uutta sooloonsa, niin aina samalla innolla jaksan miestä kuunnella kuin alkuaikoinakin.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
Snowblind
17.04.2003 17:52:11

Ynkällä tietysti on se ikävä tapa että usein se toistaa noita samoja ikivanhoja kuvioitaan biisi kertatoisensa jälkeen ja siinä menee puolet tarkoituksesta hukkaan. Mutta silloin kun se heittää jotain uutta sooloonsa, niin aina samalla innolla jaksan miestä kuunnella kuin alkuaikoinakin.

Kuuntelin vasta Ynkän Rising Force levyä, ja huomasin että Evil Eye:ssä on yhdessä kohtaa aivan sama pieni riffi kuin Blizgriegissä.
"Runous on kyynelkaasua vahvempaa" -S.Hammer
Jormaz
18.04.2003 18:16:40
Ynkkä oli eilen ruottin telkkarissa ja näytti aivan Michael Romeolta!
Back to the 80's
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)