Aihe: Istuen vs Seisaaltaan
1 2
Krice
30.01.2019 16:36:00 (muokattu 30.01.2019 16:36:12)

Minusta sähkökitaraa on tarkoitus soittaa seisoen, se on suunniteltu siihen. Sitten taas klassinen kitara on suunniteltu enemmänkin istualtaan soittamiseen. Eli instrumentin mukaan kannattaa edetä.
BPee
30.01.2019 17:14:55
Krice: Minusta sähkökitaraa on tarkoitus soittaa seisoen, se on suunniteltu siihen. Sitten taas klassinen kitara on suunniteltu enemmänkin istualtaan soittamiseen. Eli instrumentin mukaan kannattaa edetä.

Näinhän se kyllä on. Se vaan tuntuu hassulta yksin kotona soitellessa pystyssä päin tojottaa.
hallu
30.01.2019 17:51:56
BPee: Näinhän se kyllä on. Se vaan tuntuu hassulta yksin kotona soitellessa pystyssä päin tojottaa.

Seisominen on muutenkin terveellistä ja työhuone ei ole niin ahdas kun ei tarvitse soittotuolia. Mulla on vahvistinja nuottitelinen vierekkäin ja soittelen himassa paljon seisaaltani ja samoin treenikämpällä. On mulla tietokoneen ääressä tuolikin jossa voi sitten istua, mutta seisten tekeminen on kropallekin terveellistä välillä.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
VesQ1986
31.01.2019 09:08:43
Kyllähän se juu seisaaltaan olisi hyvä, monasti vaan itsellä ainakin menee iso osa ajasta kaikenlaiseen säätöön, asetuksien neppailua koneelta ja paljon opettelua sekä riffien ja sävelten hakua ja jankkaamista niin itse varsinainen soittaminen jää pienempään osaan, alkaa hartioihin käymään jos pidempiä pätkiä
Kefiiri
31.01.2019 09:16:26
Kitaran painoko ottaa hartioihin vai jännitätkö niitä jotenkin?
En ole musiikin asiantuntija.
hallu
31.01.2019 11:20:50
VesQ1986: Kyllähän se juu seisaaltaan olisi hyvä, monasti vaan itsellä ainakin menee iso osa ajasta kaikenlaiseen säätöön, asetuksien neppailua koneelta ja paljon opettelua sekä riffien ja sävelten hakua ja jankkaamista niin itse varsinainen soittaminen jää pienempään osaan, alkaa hartioihin käymään jos pidempiä pätkiä

Tietenkin jos työskentelet tietokoneen kanssa samalla, niin on kätevintä istua tai laittaa tietokonetyöpisten niin korkealle pöydälle, että voi käyttää seisten sitä. Itse äänityshommissa käytän toisinaan apuna tablettia jonka laitan nuottitelineelle ja tietokonetta voi ohjata sillä. Taustanauhojen ajaminen on aika simppeliä ja sen vuoksi ei ole pakko istua. Toisaalta jos jotain nettitutoriaaleja kahlaa läpi niin tokihan se on luontevaa tehdä tietokoneen äärellä.

Kai se riippuu miten soittaa. Itse soitan ulos päänisisältöä niin voin soittaa vaikka silmät ummessa.
VesQ1986
31.01.2019 11:59:17
Kunhan tässä pääsee muuttamaan niin saa käyttöön ihan musajuttuihin pyhitetyn huoneen, tarkoitus on sinne saada läppäri yms muut seisomakorkeudelle, satulatuolia tms käyttöön, samaten iso näyttö/tv päänkorkeudelle niin vähän helpottaa harrastelua :)

Vasempaan hartiaan käy aika nopeasti, ehkä puoli tuntia niin alkaa jo tuntumaan/painamaan ja tunti/kaksi niin alkaa jo särkeä/mennä jumiin/pänsärkyä tms seuraavana päivänä jne

Aktiivisesti olen yrittänyt jännittämistä välttää, voi olla vähän sitäkin mutta toisaalta välillä saan selän/hartiat oikeen kunnolla jumiin ihan vaikka tyhjällä repulla kaupungilla/tapahtumassa kulkien tai joskus alkaa esim työhaalari/paita tms kiristämään ja tuntuu että hartioihin käy

Kitarassa on leveä ~10cm Minotaurin topattu ja jämäkkä hihna, tavan nylon hihnalla ei pärjää yhtään, painaa ja puristaa jos yhtään painavampi keppi
hallu
31.01.2019 12:08:53
VesQ1986: Kunhan tässä pääsee muuttamaan niin saa käyttöön ihan musajuttuihin pyhitetyn huoneen, tarkoitus on sinne saada läppäri yms muut seisomakorkeudelle, satulatuolia tms käyttöön, samaten iso näyttö/tv päänkorkeudelle niin vähän helpottaa harrastelua :)

Vasempaan hartiaan käy aika nopeasti, ehkä puoli tuntia niin alkaa jo tuntumaan/painamaan ja tunti/kaksi niin alkaa jo särkeä/mennä jumiin/pänsärkyä tms seuraavana päivänä jne

Aktiivisesti olen yrittänyt jännittämistä välttää, voi olla vähän sitäkin mutta toisaalta välillä saan selän/hartiat oikeen kunnolla jumiin ihan vaikka tyhjällä repulla kaupungilla/tapahtumassa kulkien tai joskus alkaa esim työhaalari/paita tms kiristämään ja tuntuu että hartioihin käy

Kitarassa on leveä ~10cm Minotaurin topattu ja jämäkkä hihna, tavan nylon hihnalla ei pärjää yhtään, painaa ja puristaa jos yhtään painavampi keppi

No tuo vaikuttaa siltä, että sun tarvii varmaan kattella kevyempää kitaraa. Niitähän alkaa saamaan jo alle kolmekiloisiakin ja kolmessa kilossa on jo valinnanvaraa.
VesQ1986
31.01.2019 18:15:53
No juu, kausittain vaihtelee kuinka jumii mutta kuitenkin

Mielenkiinnosta mittailin henkilövaaan kanssa noita niin 3,5kg oli Jackson JS-22 ?, Ltd M-200 4kg ja Ec-1000 3,5kg

Kyllähän tuon puoli kiloakin huomaa selvästi vaikka kuulostaakin pieneltä erolta
Eemelamsi
01.02.2019 13:39:00
VesQ1986:

Auttasko tommonen tai joku vastaava? https://www.richterstraps.com/screen/product/1612
atct
01.02.2019 13:53:09 (muokattu 01.02.2019 13:53:43)
Matoleka
03.03.2019 22:24:06
Mä soittelen kotona ainostaan istuen.

Syy on siinä että seisaaltaan kitaraa soittaessa täytyy olla vähintään farkut ja kengät jalassa.
Ja mä en osaa käyttää kenkiä sisällä.

Sukkasillaa kollegehousut jalassa näyttää yyber-jurpolta!
-säätö ei lopu koskaan
Kampela77
04.03.2019 22:41:21
Krice: Minusta sähkökitaraa on tarkoitus soittaa seisoen, se on suunniteltu siihen. Sitten taas klassinen kitara on suunniteltu enemmänkin istualtaan soittamiseen. Eli instrumentin mukaan kannattaa edetä.

Enpä olisi noin tiukka noissa. Sähkökitaraa ja akustista molempia voi soittaa hyvin seisaaltaan tai istuen. Jeff Healey joka oli sokea piti sähkistä lappeellaan reisien päällä istuessaan, joka toki on ääri esimerkki. Kitaraopetusvideoilla ei yleensä näytä videon henkilöllä olevan mitään vaikeuksia näyttää temppujaan istualtaan. Klassista kyllä harvemmin näkee soitettavan seisaaltaan, mutta väittäisin tämän johtuvan enemmänkin siitä, että kitaralle ergonomisin asento löytyy parhaiten istualtaan. Oma simppeli ohje on, että kannattaa treenata ainakin osa ajasta siinä asennossa jossa sitä aikoo soittaa.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
BPee
12.03.2019 21:17:33
Onko muilla huomioita, että timing heittelee paljon helpommin seisaaltaan kuin istuen?
Vai onko tuo minun soittoergonomia vain jotenkin ihan perseestä?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)