tomaattiorava 03.10.2017 17:58:04 | |
---|
Mä en oo vieläkään törmännyt yhteenkään tyyppiin joka selittäisi diatonisten moodien käytön selkeästi. Tässä vuosien mittaan on tullut vastaan miljoonia eri lähestymistapoja aiheeseen mutta kukaan ei oo pystyny selittämään miten saat ne toimimaan käytännössä. Esim. jos haluut ihan jamitilanteessa heittää vaikka vähän lyydistä soolon sekaan. Alkaa tuntumaan siltä että tässä on joku salaliitto ja jengi tahallaan selittää asiat päin persettä. |
GiovanniDiRondo 03.10.2017 20:03:35 | |
---|
tomaattiorava: Mä en oo vieläkään törmännyt yhteenkään tyyppiin joka selittäisi diatonisten moodien käytön selkeästi. Tässä vuosien mittaan on tullut vastaan miljoonia eri lähestymistapoja aiheeseen mutta kukaan ei oo pystyny selittämään miten saat ne toimimaan käytännössä. Esim. jos haluut ihan jamitilanteessa heittää vaikka vähän lyydistä soolon sekaan. Alkaa tuntumaan siltä että tässä on joku salaliitto ja jengi tahallaan selittää asiat päin persettä. En ihan tarkkaan ymmärrä, mitä haluat moodeista tietää. Yleinen periaatehan on että soinnutus kulkee samassa moodissa kuin melodiakin. Periaatteessa jos melodian kuljetuksessa se jätetään purkamatta perussäveleeseen, tai tehdään kuljetus joka kuulostaa purulta, mutta purkautuukin johonkin muuhun säveleeseen, niin kuulijan aivot ratkaisevat ehkä käytettävän moodin melodian hyväksi. Tietysti itse sävellajiakin voi vaihtaa, jos soinnutus sen tuntuu sallivan, mutta tietääkö sitten vaikka basisti, että tämä tapahtui. Miten tuollaista voi jossain keskustelupalstalla edes selvittää? Jonkun erillisen muutaman viikon kurssin ehkä voisi pitää. Voi olla että en käsittänyt lainkaan. Mitä musiikkityyliä tässä yleensä soitetaan? Sekin voisi auttaa käsittämään. Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee. |
tomaattiorava 03.10.2017 21:30:19 | |
---|
|
GiovanniDiRondo 03.10.2017 22:05:02 | |
---|
tomaattiorava: No mitä vaikka tässä oikeen on meneillään? https://www.youtube.com/watch?v=X-KNtd7kvaA Miten tuo lyydinen saundi tulee niin nätisti esiin tuossa ja mitä sointuja tuossa taustanauhassa on? E-lyydinen moodi. Tässä on perussävellaji H-duuri. Soinnut on F#-duuri ja E-duuri Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee. |
Juzpe 04.10.2017 09:38:32 | |
---|
tomaattiorava: Mä en oo vieläkään törmännyt yhteenkään tyyppiin joka selittäisi diatonisten moodien käytön selkeästi. Tässä vuosien mittaan on tullut vastaan miljoonia eri lähestymistapoja aiheeseen mutta kukaan ei oo pystyny selittämään miten saat ne toimimaan käytännössä. Esim. jos haluut ihan jamitilanteessa heittää vaikka vähän lyydistä soolon sekaan. Alkaa tuntumaan siltä että tässä on joku salaliitto ja jengi tahallaan selittää asiat päin persettä. https://muusikoiden.net/artikkelit/1975 Tosta mittää apua? |
tomaattiorava 04.10.2017 13:38:04 | |
---|
GiovanniDiRondo: E-lyydinen moodi. Tässä on perussävellaji H-duuri. Kyllä tuo teoria-puoli moodeista on opeteltu aikoja sitten, ongelma on siinä käytännön soveltamisessa. Oon tässä ruvennu keskittymään improvisointiin enempi arpeggioita käyttäen, josko siten saisi paremmin tuotua melodiaa esiin. Mä oikee muutakaan keksi... |
Kampela77 04.10.2017 21:56:15 | |
---|
Onko duuriasteikon 1, 3, 4, 5 ja 7 sävelestä koostuvalla pentatonisella asteikolla joku nimi? Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
öl m 05.10.2017 12:08:42 | |
---|
Kampela77: Onko duuriasteikon 1, 3, 4, 5 ja 7 sävelestä koostuvalla pentatonisella asteikolla joku nimi? Mm. seuraavat: Ionian Pentatonic, Ryukyu (Japan), Pelog Degung Modern (Bali), Melog Selisir, Raga Jaganmohini ascending, Raga Kedaram ascending, Raga Gambhiranata Lähde: The Scale Omnibus 1.01 http://www.saxopedia.com/wp-content … /2014/04/The-Scale-Omnibus-1.01.pdf "Voidaan varmaankin olla yhtä mieltä siitä, että te tarvitsette tällaisen laitteen." |
Kefiiri 05.10.2017 12:56:19 | |
---|
Ja voihan sille keksiä suomenkielisenkin nimenkin. Vaikka Pertsa. En ole musiikin asiantuntija. |
Gary Enfield 05.10.2017 13:00:17 | |
---|
Kefiiri: Ja voihan sille keksiä suomenkielisenkin nimenkin. Vaikka Pertsa. Ehdotan että Kampelan parempi. |
Jucciz 05.10.2017 13:56:50 | |
---|
tomaattiorava: Mä en oo vieläkään törmännyt yhteenkään tyyppiin joka selittäisi diatonisten moodien käytön selkeästi. Tässä vuosien mittaan on tullut vastaan miljoonia eri lähestymistapoja aiheeseen mutta kukaan ei oo pystyny selittämään miten saat ne toimimaan käytännössä. Esim. jos haluut ihan jamitilanteessa heittää vaikka vähän lyydistä soolon sekaan. Alkaa tuntumaan siltä että tässä on joku salaliitto ja jengi tahallaan selittää asiat päin persettä. Tsekkaapa tuo pinnalla oleva Moodit-ketju. Oon yrittänyt jälleen kerran parhaani mukaan avata asiaa. Jos haluut soittaa lyydistä, ota duuriasteikko ja korota neljäs sävel, pam pam. |
_jemis_ 06.10.2017 11:02:35 | |
---|
Huolimatta alun käsittämättömästä hämmennyksestä, täytyy sanoa, että nyt lickit, riffit, soolot, yleensäkin soinnut kitaralla (käännökset mukaan lukien) käyvät järkeen. Tuli taas todistettua, että opiskelu kannattaa. |
Juzpe 06.10.2017 14:20:00 | |
---|
_jemis_: Huolimatta alun käsittämättömästä hämmennyksestä, täytyy sanoa, että nyt lickit, riffit, soolot, yleensäkin soinnut kitaralla (käännökset mukaan lukien) käyvät järkeen. Tuli taas todistettua, että opiskelu kannattaa. Jumalaade. Jäbä on oppinu neljässä päivässä enempi ku mä kahessakytä vuodessa. |
Kampela77 06.10.2017 21:16:19 | |
---|
Gary Enfield: Ehdotan että Kampelan parempi. Pistin jo tilaukseen Digitech Trio+ Band Creator. Tosin DLX:stä enkä Thomannilta. https://www.thomann.de/fi/digitech_ id=04d451648e60b251ebe370b4d9360f6e Tuolla on helppo testailla esimerkiksi miltä Kampelan duuriperntatoninen kuulostaa. Ei tarvitse soitella koneelle taustoja. Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?"
Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?" |
peltsi451 06.10.2017 21:52:02 (muokattu 06.10.2017 22:06:49) | |
---|
Juzpe: Jumalaade. Jäbä on oppinu neljässä päivässä enempi ku mä kahessakytä vuodessa. Oppimiskäyrät nyt vaan on toisilla eriilaisia... :-) Vakavasti puhuen, kannattaako näihin pentatonisiin ja 7-sävelisiin asteikkoihin ihan liikaa painottaa. Ihan hyvä toki käydä läpi ja harjoittelumielessä hyviä sormiharjoituksia. Olen surkea makuuhuone-rämpyttelijä mutta yhtään sooloa en osaisi soittaa jos en osaisi hyräillä sitä. Jos alan miettiä jotain box-ajattelua...pieleen menee, tai sitten se vaan kuullostaa edestakaisin sahaamiselta. Jotenkin tuntuu niin akateemiselta ajattelu että mitä soitan johonkin sointuun tiettyä asteikkoa. Miettikö Delta-suiston musta blues-kitaristi aikoinaan että millä asteikollahan nyt vetäisi ? Hävettikö Jimiä että taasen mä kelaan sitä molli-pentatonista. En vähättele teorian merkitystä mutta kitaran otelauta on aika mielenkiintoinen... |
GiovanniDiRondo 06.10.2017 22:21:10 | |
---|
peltsi451: Oppimiskäyrät nyt vaan on toisilla eriilaisia... :-) Vakavasti puhuen, kannattaako näihin pentatonisiin ja 7-sävelisiin asteikkoihin ihan liikaa painottaa. Ihan hyvä toki käydä läpi ja harjoittelumielessä hyviä sormiharjoituksia. Olen surkea makuuhuone-rämpyttelijä mutta yhtään sooloa en osaisi soittaa jos en osaisi hyräillä sitä. Jos alan miettiä jotain box-ajattelua...pieleen menee, tai sitten se vaan kuullostaa edestakaisin sahaamiselta. Jotenkin tuntuu niin akateemiselta ajattelu että mitä soitan johonkin sointuun tiettyä asteikkoa. Miettikö Delta-suiston musta blues-kitaristi aikoinaan että millä asteikollahan nyt vetäisi ? Hävettikö Jimiä että taasen mä kelaan sitä molli-pentatonista. En vähättele teorian merkitystä mutta kitaran otelauta on aika mielenkiintoinen... Ei tuossa mitään oikotietä ole. Nuo asemat (tai jos ne nyt sitten on "shapeja" ) opetellaan ulkoa ja sillä siisti. Mutta se on vaan perustietoa, musiikki syntyy sitten ihan jostakin muusta. Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee. |
Lunnu 07.10.2017 22:51:24 | |
---|
Paree vaa ku ottaa kromaattisesta asteikosta ne sävelet jotka kuulostaa hyvältä siinä kontekstissa. Helppoa ja hauskaa. Nostalgy is not what it used to be |
tomaattiorava 08.10.2017 16:29:41 | |
---|
qal: Paree vaa ku ottaa kromaattisesta asteikosta ne sävelet jotka kuulostaa hyvältä siinä kontekstissa. Helppoa ja hauskaa. Kimalaisen lento on aika kova alternate-treeni. Saa kyllä vasenkin käpälä töitä tehdä. |
_jemis_ 08.10.2017 20:01:59 | |
---|
Juzpe: Jumalaade. Jäbä on oppinu neljässä päivässä enempi ku mä kahessakytä vuodessa. "Oppiminen" on ehkä hieman väärä sana :D Voisi puhua enemmänkin tajunnan laajentumisesta. Onhan tota kitarata tullut rämpyteltyä 15 vuotta, mutta täytyy sanoa etten ole koskaan ollut erityisen hyvä siinä. Kapealla pohjalla mennään edelleen, mutta nyt on sentään jonkinlainen perusta uuden oppimiselle - muutenkin kuin pänttäämisen kautta. Vielä kun saisi näppeihin lisää vauhtia. Jos ei vauhdilla niin sitten tunteella :) |
baron 08.10.2017 20:57:19 | |
---|
_jemis_: "Vielä kun saisi näppeihin lisää vauhtia. Jos ei vauhdilla niin sitten tunteella :) Speed = Emotion! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |