![]() 19.03.2014 21:12:23 | |
---|---|
Robert FIN: Tuli mieleen, että laittaako ne liikkeessä kitaroihin 10-setin valmiiksi vai mikähän mahtaa olla. Ostin tuossa 1kk ekan sähkokitaran (soittanut akustisella yli 1v.), joten mietin, että minkälaiset kielet sitten laittaisi, kun tarvitsee. Kun katsoo jotain kitaravideota niin näyttää, ettei niiden tarvitse painaa kieliä yhtään. Olisikohan mukava aloittaa soittamaan ohuemmilla kielillä esim. 9-setti? Ja mikä merkki on hyvä? Mun mielestä Ernie Ball kielet kuulostaa hienolle, koska kaikki omat suosikkikitaristit soittavat niillä, ja ne värikkäät kotkankuva-pakkaukset on vaan niin hienot :)! Mitä mieltä tästä? F-Musiikissa olisi Rotosound kieliä 3 kahden hinnalla. Jos ostaisikin 9-, 10- ja 11 kielisetit? Ehdotan, että tästä lähtien kirjattaisiin viestiin myös kielten valmistaja :)! No varmaan ysi tai kymppisetti lienee tyypillinen, mutta eiköhän valmistajan sivuilta saa tarkempaa tietoa ja voithan kysäistä kaupan kassalta mitä ensiasennus kieliä niiden kitaroissa käytetään. Sanoisin, että 009 - 042 tai vaihtoehtoisesti 010 - 046 seteillä et mene metsään. Mun mielestä Rotosoundit on ihan hyvät kielet, mutta ei ihan yhtä kestäviä kuin pinnoitetut. jos kieliä vaihtaa muutenkin usein, niin Rotot on varmasti ihan hyvät. Itse käyttelen mielelläni pinnoitettuja kieliä ja hyviä kokemuksia on elixiristä, mutta en ole huomannut niissä merkittävää eroa muiden merkkien pinnoitettuihin. http://backstage.custom-sounds.com/tutoriaalit/kitaran-kielet Siinä nimim kipanderin juttua kitarankielistä jos kiinnostaa suomeksi selkokielellä ja järkeenkäyvästi. Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden | |
![]() 19.03.2014 21:14:30 | |
Vire matalimmasta korkeinpaan (paksuimmasta ohuimpaan): Ab,Eb,Ab,Eb,Ab,Bb Kielinä .062 .046 .036 .026 .017 .013 Kitarana toimii hiukan modailtu Squier affinity. Skaala 25,5 Elikkä David Maxim Micicin innoittamana päädyin kokeilemaan tämmöstä viritelmää. Tulee mukavan rankat mörinät ilman seiskakielistäkin. heheh... :D | |
![]() 19.03.2014 21:22:58 | |
En usko että kielimerkeissä on kovin paljoa eroa. Niitä tehtaita jotka noita kieliä käämii on maailmassa vain muutama. Puhumattakaan siitä teräslangasta, eiköhän se tuolta Saksan Thysseniltä tule. Ernie Ballien punottujen kielten ydinlanka on ohuempaa, ja siinä on heleämpi äänenväri ja pienempi output, kuin monissa muissa merkeissä. 9-42 kielisetti on hyvä useimpien tarpeisiin, mutta jos se ei tunnu mukavalta tai soi korvaan hyvin, niin kaikkea voi kokeilla. Joskus tuntuu että eri kitarat toimii eri tavalla eri vahvuisilla kielillä, jos muuttaa setin vahvuutta, niin aina jotain saa ja jotain menettää. Soittotuntumaan vaikuttaa kitaran säädöt, hyvin säädetty ja voideltu kitara voi olla kevyen tuntuinen paksummallakin kielisetillä. | |
![]() 19.03.2014 23:48:16 | |
6-kieliseni on ollut jo varmaan vuositolkulla avoimessa C:ssä (C G C G CE) tai jossakin sen johdannaisessa (B F# B F# B D# / B F# B F# B F# / Bb F Bb F Bb F) ja hyvin on toiminut D'addarion 52-10, vaikka se perkuleen ohuelta setiltä kuulostaakin. Bb-vire menee jo siinä hollilla, että pitäskö suosiolla laittaa edes 54 tai 56 setin kielet. Voi veljet, kuinka villin kuulosta juttua saa aikaan noilla kahdella viimeksi mainitulla! 7-kielinen on ollut 64-10 setillä ADADGHE-vireessä jonkin aikaa. Nerve Endiä ja Stam1naa pystyy soittamaan, ja kyseisellä vireellä saa kehiteltyä aika mielenkiintoisia kuviota noiden "kieliparien" johdosta: Sinivalaan kokoisia jännä-ääni sointuja, avoimia kieliä, laveita tapping-kuvioita, NewGrooveIcarusLivesVenomWillow-riffejä, you name it! All in all, ainakin raskaammissa soitteloossa huomannut, että vähän "oikean paksuista" settiä ohkasemmat alakielet rasahtaa paaaljon mukavammin. Just noi kielisetit tuntuu pelaavan aivan loistavasti niissä jutuissa, mitä ite soitan. Lisäks taidan oikeissa paikoissa jopa tykätä siitä, että kielet vähän "wobblaa". Ohuissa kielissä taas toi .10 on aivan napilleen siinä taitekohdassa, että ei tule soittoon "girly touchia", mutta kielet ei kuitenkaan tunnu rautavaijerilta. Ja kaikki skebat on tosiaan 25.5. : ) | |
![]() 22.03.2014 18:11:44 | |
GiovanniDiRondo: En usko että kielimerkeissä on kovin paljoa eroa. Niitä tehtaita jotka noita kieliä käämii on maailmassa vain muutama. Puhumattakaan siitä teräslangasta, eiköhän se tuolta Saksan Thysseniltä tule. Ernie Ballien punottujen kielten ydinlanka on ohuempaa, ja siinä on heleämpi äänenväri ja pienempi output, kuin monissa muissa merkeissä. Oon kyllä jotenkin ihan vakuuttunut, että kielissä on eroja, ja ihan sen perusteella, mitä kitaroitten kanssa paljon pulaava sanoo. Custom soundsin klippien perusteella mun seuraava setti tulee olemaan GHS. Nyt on rotosoundit ja A-kieli menetti rakenteensa/jännitteensä whatever eikä pysy mitenkään vireessä. Pari tuntia toistettu setti ja A pois pelistä. Saundeissa tuskin kamalasti on eroja, mutta laaduissa varmaan on. Rotosoundeista kuullut paljon hyvää saundeista, mutta tää A-kielen kuoleentuminen ei kyl vakuuta. Tosta video, joka avas mun silmiä ihan sikana mitä tulee vireisiin ja sitä kautta tähän kielen vireessä pysymiseen: Lähtee Kimmon avautumisesta suuresta terssistä ;D http://www.youtube.com/watch?v=MyHi … 58&feature=youtu.be&t=5m33s "Tuon väristä meillä on." -Kailis | |
![]() 22.03.2014 19:29:36 | |
VeKrio: Oon kyllä jotenkin ihan vakuuttunut, että kielissä on eroja, ja ihan sen perusteella, mitä kitaroitten kanssa paljon pulaava sanoo. Custom soundsin klippien perusteella mun seuraava setti tulee olemaan GHS. Nyt on rotosoundit ja A-kieli menetti rakenteensa/jännitteensä whatever eikä pysy mitenkään vireessä. Pistää miettimään... Ehkä laadussa tosiaan on eroja. Itse olen käyttänyt aina D'Addarioita. Ostin sitten joku kerta GHS Boomerseja - *heti* kaksi kieltä poikki. Epäilen silti että oli vain huonoa tuuria, mutta pysyn näissä. | |
![]() 23.03.2014 11:33:31 (muokattu 23.03.2014 11:34:52) | |
010 ja 011, periaatteessa standardivire, fender stainless steel tms. on niissä kielissä eroja, esim. nikkelitön stainless steel kuulostaa selkeästi erilaiselta nikkelikieliin nähden. myös kielten kireys samassa vireessä vaihtelee, esim. d'addario muistaakseni selkeästi kireämpi kuin esim. ghs. eikös d'addario ollut paljolti tämän kireyden takia myös hyvin intonoituva, vai miten se olikaan? tietty muitakin syitä on. myös basson kielet voivat kuulostaa selkeästi erilaisilta, etenkin taas esim. stainless vs nikkeli. | |
![]() 23.03.2014 17:35:00 | |
jpjanhun: 010 ja 011, periaatteessa standardivire, fender stainless steel tms. on niissä kielissä eroja, esim. nikkelitön stainless steel kuulostaa selkeästi erilaiselta nikkelikieliin nähden. myös kielten kireys samassa vireessä vaihtelee, esim. d'addario muistaakseni selkeästi kireämpi kuin esim. ghs. eikös d'addario ollut paljolti tämän kireyden takia myös hyvin intonoituva, vai miten se olikaan? tietty muitakin syitä on. myös basson kielet voivat kuulostaa selkeästi erilaisilta, etenkin taas esim. stainless vs nikkeli. Siis tietenkin on eroja erityyppisissä kielissä jos niissä on käytetty eri materiaaleja, se nyt on selvä asia. Kyse oli siitä, että onko eri kielimerkkien kesken eroa. Kielet joissa on eri paksuinen ydinlanka soivat eri tavalla, ja tässä kohtaa on eroja. GHS:llä ainakin on "Big Core"- vaihtoehto. Samoin hiottu kieli on tietysti erilainen kuin sellainen missä on normaali punos. | |
![]() 23.03.2014 17:51:49 (muokattu 23.03.2014 17:53:16) | |
GiovanniDiRondo: Siis tietenkin on eroja erityyppisissä kielissä jos niissä on käytetty eri materiaaleja, se nyt on selvä asia. Kyse oli siitä, että onko eri kielimerkkien kesken eroa. Kielet joissa on eri paksuinen ydinlanka soivat eri tavalla, ja tässä kohtaa on eroja. GHS:llä ainakin on "Big Core"- vaihtoehto. Samoin hiottu kieli on tietysti erilainen kuin sellainen missä on normaali punos. -joo, eli siis tulemme tähän yhteiseen johtopäätökseen että kielissä on eroja jos niissä on eroja, eli siis eroja joko materiaaleissa tai rakenteessa. jos kielten pakkauksissa on eroja, eli toisessa lukee merkki A ja toisessa merkki B, mutta kielet ovat rakenteeltaan ja materiaaleiltaan ja tasalaatuisuudeltaan samanlaisia niin ei ole väliä kumpaa merkkiä käyttää. -sitten jatkokysymys: onko jokin todella halpa merkki, esim. HB osoittautunut käytössä yhtä hyväksi ja tasalaatuiseksi kuin jokin "merkkikieli". onko jollakin kokemusta? Itse oon viimeaikoina käyttänyt noita aika edukkaita (4,55e) Fender 350R stainless steel settejä ja mun mielestä ne ovat olleet ihan hyviä. stainless steel-settejä ei kyllä taida saada mistään tuon halvemmalla. | |
![]() 23.03.2014 21:38:34 | |
Standardi E-vireellä mennään ja 10-52 setillä. Omalle tatsille osoittautunut sopivimmaksi. | |
![]() 22.05.2024 10:00:18 (muokattu 22.05.2024 10:05:40) | |
antnis: Hyvät blues-soundit lähtee vaikka yseillä, kantsii opetella soittamaan se helpottaa. Hyvin sanottu, koska se on juurikin näin. Kuitenkin itse olen ajatellut vaihtaa nykyisestä yhdeksänmillisestä paksumpaan. Sen takia, että ''bändissäni'' ei ole basistia, ja soundi jää ysisetillä melko ohueksi. Paksummilla kielillä voisi saada lihaksikkaampaa saundia. O(ff)T(opic) : Nykyiselläkään kielisetillä (9-42) en pysty tekemään sellaisia venytyksiä, että venyttäisi esim. A.sta C#.ssään (ainakaan 1. kielellä). Paksummat kielet eivät taatusti ainakaan auttaisi asiaa. Ainut keino laajemmilla venytyksille lienee vireen madaltaminen. Tuumailin vain, että Jimi Hendrix teki kuulemma useamman sävelaskeleen venytyksiä, vai muistanko väärin? | |
![]() 22.05.2024 11:11:04 (muokattu 22.05.2024 12:03:19) | |
Kuitenkin itse olen ajatellut vaihtaa nykyisestä yhdeksänmillisestä paksumpaan Ysimillinen! Älä ny jumalauta paksumpaan enää. Täppingit ei lähde enää kovin hyvin yli sentin paksusilla No joo oli pakko, sori. Ja kun kerran hakamussuttelin niin sanotaan että 9 standardivireessä. Kaseja kokeilin mutta vähän ohutta on. Rick Beat-off testaili noita soundeja kerran: https://www.youtube.com/watch?v=wGXj_NQONYM& Mutta tuokin on nyt vain hänen mielipide. (Hän siis tuli tulokseen että ysit ja kasit soundaa parhaimmalta bändin mixissä, ilman että tarvii tehdä mitään ylimääräistä soundille) Soundiin kyllä vaikuttaa paljon myös kielten korkeus, ei pelkkä paksuus. Korkealta ohuetkin kielet soivat nätisti. Ohut gauge auttaa silti siinä että voi tehdä isoja bendejä helposti (tai laajaa ja nopeaa vibraa) Mielenkiintoinen tieto tuossa oli, että Eddie Van Halen käytti (ainakin jossain vaiheessa) Fender Bullet -kieliä (9-40) puoli steppiä alavireisenä, mikä on aika pirun löysä verrattuna siihen esim. missä useimmat kitarat mulla on: https://youtu.be/wGXj_NQONYM?t=101 Ilman basistia tietysti tilanne on aika eri. Paha tuota basistia on korvata, jos sellaista soundia hakee. Vaikka 8+ kielisten kitaroiden keksijät ovat vissiin yrittäneet. Ehkä joku oktaaveri tms. Jos venytykset ei lähe, niin joku light top/heavy bottom -setti voisi olla. Yseillä kyllä minusta on aika helppo venytellä vielä. Jos olisi pakko jostain syystä saada joku älytön loikka niin slide-putki ja whammy on olemassa Mut eihän tuohon mitään hopealuotia ole, kompromisseja. Mut jos teet (metalli)musaa yksin tällä hetkellä, esim. DjinnBass 2 kuulostaa ihan hyvältä: https://www.youtube.com/watch?v=3h6aOUiVdtY Ohjelmointihan noissa on vaan aina perseestä. Jos midinuotit on samankovuisia niin kuulostaa luonnottomalta, vaikka olisi miten hyvä plugari, eli kuten rumpu-VST:ssäkin. Vaikka tuossa onkin joku randomilla toimiva humanizer. Oikea basisti ei kuitenkaan aksentoi randomilla, hyvä ainakaan. Helpompaa melkein ostaa halpa basso ja vaan soittaa itse. http://hikipedia.info/wiki/Tilutus | |
![]() 23.05.2024 12:22:07 (muokattu 23.05.2024 12:22:27) | |
Normivireessä olevat kitarat on kielitetty 10-46 -setillä. Eb-vireessä 25,5" -skaalaisessa on 11-49, 24,75" -skaalaisessa taas 12-52, samoin kuin D-vireisessä Charvelissa. Baritonissa sitten taas on D'Addarion baritonisetti eli 13-64, tosin olen vaihtanut siihen D-kieleksi punotun .022-kielen. Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. Ostamatta ei testata! | |
![]() 23.05.2024 13:14:13 (muokattu 23.05.2024 13:14:38) | |
Kaikissa sähkökitaroissa D'Addarion NYXL 11-49 ja normivire. + ei tarvitse ostaa kuin yhtä sorttia, + kestää kauan soundin ja kulutuksen puolesta (ei rispaannu) + pitää vireen melkeinpä heti + ei katkeile käytännössä koskaan vaikka tulisi soitettua kovemmallakin kädellä + ja ei tunnu liian tuhdilta 25.5"-skaalaisissa kitaroissa + paksuimmat kielet ei tuuppaa bassoa samalla tavalla kuin 11-52 setti - ei halpa - ei saa hyllystä kolmen paketin säästöpakkauksina This is on a whole other level. Its level one. | |
![]() 24.05.2024 15:31:03 | |
Taas niin hyvää nekrofiliaa My friend asked me if I wanted a frozen banana. I said 'No, but I want a regular banana later, so... yes!' -Mitch Hedberg | |
![]() 04.06.2024 10:01:30 | |
Normivireessä 9-46 ihan vaan siitä syystä että kasit tuntui soittotuntumaltaan liian ohuelta, toisin sanoen hyppi näppien alta pois. Suosittelen muillekin käyttämään niin ohuita kieliä kuin vaan pystyy soittamaan, etenkin jos on taipumusta jännetulehduksiin ja muihin rasitusvaivoihin. Kitaran kaulakin tykkää. | |
![]() 10.06.2024 11:59:51 (muokattu 10.06.2024 12:00:51) | |
Nyt kun ostin multiskaalaisen 8-kielisen kitaran, skaala 25.5-27.5, niin meni vanhat kielisettitottumukset romukoppaan. Uuden referenssin löytääkseni syötin kitaran tehdassetin ja kunkin kielen skaalan Stringjoyn laskuriin: https://tension.stringjoy.com, jotta saisin numeroita vastaamaan sormituntumaa. Tehdassetissä 9-80 (Ernie Ball Skinny Top Heavy Bottom nickel wound) oli epätasaisempi jäykkyysjakauma, johon hain parannusta. Tässä Ameriikan paunoissa minun skaaloillani F#-standardi vireessä: 14.4, 12.4, 16.9, 17.8, 20.6, 20.4, 23.3 ja 19.5 Päädyin tilaamaan seuraavat kielet Stringjoylta itseltään, kun kerran kohtuullisilla postimaksuilla sain: 9.5, 12.5, 16, 24, 32, 44, 60 ja 80 Niiden jäykkyys pitäisi olla: 16.1, 16.0, 16.9, 17.8, 18.5, 19.0, 20.1 ja 19.5 Odottelen postia, jotta pääsen arvioimaan arvauksen oikeellisuutta mutta kohtuullisen luottavaisin mielen uskon parannusta löytyneen. "I'd bitchslap any outsider trying to interfere with our vibes!" -Mikael Åkerfeldt | |
![]() 10.06.2024 18:38:42 (muokattu 10.06.2024 18:44:33) | |
Defrayer: Nyt kun ostin multiskaalaisen 8-kielisen kitaran, skaala 25.5-27.5, niin meni vanhat kielisettitottumukset romukoppaan. Uuden referenssin löytääkseni syötin kitaran tehdassetin ja kunkin kielen skaalan Stringjoyn laskuriin: https://tension.stringjoy.com, jotta saisin numeroita vastaamaan sormituntumaa. Tehdassetissä 9-80 (Ernie Ball Skinny Top Heavy Bottom nickel wound) oli epätasaisempi jäykkyysjakauma, johon hain parannusta. Tässä Ameriikan paunoissa minun skaaloillani F#-standardi vireessä: 14.4, 12.4, 16.9, 17.8, 20.6, 20.4, 23.3 ja 19.5 Päädyin tilaamaan seuraavat kielet Stringjoylta itseltään, kun kerran kohtuullisilla postimaksuilla sain: 9.5, 12.5, 16, 24, 32, 44, 60 ja 80 Niiden jäykkyys pitäisi olla: 16.1, 16.0, 16.9, 17.8, 18.5, 19.0, 20.1 ja 19.5 Odottelen postia, jotta pääsen arvioimaan arvauksen oikeellisuutta mutta kohtuullisen luottavaisin mielen uskon parannusta löytyneen. Mua kans kiinnostais toi stringjoy, kun joutuu aina 7-kielisten ynnä muiden matalavireisten kielet kokoamaan yksittäisistä kielistä ja eri seteistä. Kumma kun yksikään kielivalmistaja ei vaan saa valittua niitä paksuuksia oikein. Paljos tuolla oli postimaksut? Amerikasta kun tulee niin taitaa tulla vielä alvit ja tullit kuluttajan riesaksi. | |
![]() 11.06.2024 17:18:59 (muokattu 11.06.2024 17:21:17) | |
Elixir "katkeamattomat" tai vähän erikoisempi: D'Addario tai Elixir omalla nauhaääniä vähentävällä implementaatiolla: D - 009 A - 011 F - 016 C - 018 (punomaton normaali G sarjasta 011-52, ainakin muistaakseni ?) G - w032 D - w042 Tällä säädöllä saa kielet niin matalalle, että luulisi soittavan läppärin touch screeniä ;) | |
![]() 12.06.2024 11:43:06 | |
Soittelen itse Les Paulilla, 10-46 kielet ja Eb vire. Aina olen kympeillä ja 24.75 skaalalla soittanut, jossain vaiheessa bändin laulajaa varten pudotettiin tuo puolikas enkä viitsinyt lähteä settiä vaihtamaan sen takia, oikein kiva soittaa eikä tarvitse taistella kitaraa vastaan. Olen merkkinä suosinut GHS:ää, soitan kyllä muillakin kielillä mutta aikanaan huomasin että eivät jostain syystä katkea niin helposti. Päällystettyjen kielien tuntumasta en tykännyt, joten täysin perus kielillä siis muuten. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)