Aihe: Miten opin tiluttaan
1 2 3
kimurantti1
02.03.2003 18:27:01
Kaikille tiedoksi, opetelkaa alkuunsa kaikki skaalat, se helpottaa todella improvisointia, mutta kun rupeatte omia soolojanne vääntämään, älkää sortuko liialliseen tiluttamiseen, etenkään suoraan skaaloilta, tähän esim. Yngwie Malmsteen sortui ja sen takia sitä arvostellaankin niin paljon.
Kimurantti
overthewall
03.03.2003 09:46:37
Jos haluaa oppia mahdollisimman pian tiluttaan niin millassia harjotuksia kannattais tehä? onko esim. metallicalla jotain helppoo tilua jossain biisissä jonka vois kahen vuoden soittokokemuksella osata kun tarpeeks harjottelee? vai kannattaisko nyt vaan vetää jotai rock musaa ja sitten ku on kehittyny enemmän niin alkais kokeileen tiluja meniskö sillon helpommin? Voiko olla kun apiksen hiekka biisin soolossa on se yks vähän niinku tilu kohta niin kun se ei meinaa millään mennä täysin yhtä nopeesti kun levyn mukaan vaikka oon sitä tosi kauan hinkannu voisko olla et paremmalla kitaralla se vois mennä?

Joo kyllä niitä metallican sooloja pitäs osata jo
kahden vuoden harjottelun jälkeen.Olihan niitä vaikeuksia mullakin joskus alkuaikoina,ihmettelin miten ihmeessä voi soittaa edes metallican sooloja.Sitten mä tajusin että ranne pitää olla rentona.Kannattaa varmaankin alottaa sellasista biiseistä joissa on tarpeeksi haastetta ja joista pitää.Sitten itse kysymykseen tiluttaa oppii vaan tiluttamalla.Niin soitat kuin harjoittelet.
MacGyver
03.03.2003 10:12:33 (muokattu 03.03.2003 10:13:26)
Kaikkia skaaloja on mahdoton opetella ulkoa. Yhden oktaavin sisään mahtuvia skaaloja on 2048 kappaletta, siis mikäli on otettu huomioon enharmoninen ekvivalenssi. Mikäli se jätetään huomiotta, on eri sävellajeja 24 576 erilaista. Jos nuo kaikki haluaa opetella ulkoa, niin siitä vaan. Skaalojen suhteen olen huomannut, että kun harjoittelee ensin teorian, niin skaalan voi soittaa koko otelaudan alueelta. Sävelkorva auttaa tässä huomattavasti. Tässä on yhdenlainen harjoitus moodien treenaamiseen:

D:stä

Lyydinen                        Jooninen (Duuri)
e--------------------------------|------------------------------|
H--------------------------------|------------------------------|
G----------------6-7-6-----------|-------------6-7-6------------|
D---------6-7-9--------9-7-6-----|-------5-7-9-------9-7-5------|
A--5-7-9---------------------9-7-|-5-7-9-------------------9-7--|
E--------------------------------|------------------------------|
                     -----6-----                   -----6-----   

Miksolyydinen                   Doorinen
G----------------5-7-5-----------|-------------5-7-5------------|
D---------5-7-9--------9-7-5-----|-------5-7-9-------9-7-5------|
A--5-7-9---------------------9-7-|-5-7-8-------------------8-7--|

Aiolinen (Luonnollinen molli)   Fryyginen
G----------------5-7-5-----------|-------------5-7-5------------|
D---------5-7-8--------8-7-5-----|-------5-7-8-------8-7-5------|
A--5-7-8---------------------8-7-|-5-6-8-------------------8-6--|

Lokrinen                        ~~
e--------------------------------|----|
H--------------------------------|----|
G----------------5-7-5-----------|----|
D---------5-6-8--------8-6-5-----|----|
A--5-6-8---------------------8-6-|-5--|
E--------------------------------|----|
                     -----6-----  

Tuo on mielestäni näppärä harjoitus joka kehittää samalla niin luovaa sormitusta ja tekniikkaa kuin teoriantuntemustakin. Siis kun aloitetaan lyydisestä niin päästään lokriseen asteittain aina yksi alennus kerrallaan. Luulisi helpottavan moodien tunnistamistakin.

-MacGyver
Si vis pacem, para bellum
Treeniohjelma
Oma rakkaani
Herra Rapu
03.03.2003 10:16:12

mikä tos on muuten ku laittaa noita tabloja niin se hajottaa sivun aika nätisti?
Rakkaudesta musiikkiin ja poroihin.

FAT = MOTION
MacGyver
03.03.2003 11:04:48
mikä tos on muuten ku laittaa noita tabloja niin se hajottaa sivun aika nätisti?

Tjaa-a. Minuakin kyllä häiritsee aika paljolti.

-MacGyver
Si vis pacem, para bellum
Treeniohjelma
Oma rakkaani
pwallin
16.06.2003 08:33:43 (muokattu 16.06.2003 15:29:01)

Oikeastaan on vain yksi tapa opetella tilut ilman tylsiä teoria/asteikkoharjoituksia ja tulosta syntyy 3-5 päivän jälkeen. Lähetä minulle 800 euroa, niin mailaan ohjeet.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
Ozzman
16.06.2003 14:50:07 (muokattu 16.06.2003 15:17:04)
Jos haluaa oppia mahdollisimman pian tiluttaan niin millassia harjotuksia kannattais tehä? onko esim. metallicalla jotain helppoo tilua jossain biisissä jonka vois kahen vuoden soittokokemuksella osata kun tarpeeks harjottelee? vai kannattaisko nyt vaan vetää jotai rock musaa ja sitten ku on kehittyny enemmän niin alkais kokeileen tiluja meniskö sillon helpommin? Voiko olla kun apiksen hiekka biisin soolossa on se yks vähän niinku tilu kohta niin kun se ei meinaa millään mennä täysin yhtä nopeesti kun levyn mukaan vaikka oon sitä tosi kauan hinkannu voisko olla et paremmalla kitaralla se vois mennä?

No jos oot jo kaks vuotta soittanu niin kokeile Enter Sandmanin sooloa.

EDIT:Opettelin sen hiekka biisin soolon (vaikken apulannasta tykkääkkään)niin ei sitä nyt tilutuksesi voisi sanoa tai ainakaan vaikeaksi sellaiseksi koska sen nopean kohdan opetteluun meni pari minuuttia jos sitäkään.
Ariel - Ei vain puhdasta vaan yllätyspuhdasta!
Aardfather
16.06.2003 15:34:22

Niin mitähän oikeen on tämä "tilutus" josta puhut?

Jos puhutaan oikeilla termeillä niin esim. nopeita sooloja tai Tapping-tekniikkaa oppii soittamaan kun vaan tarpeeksi harjottelee. Opettele vaikka pätkiä joidenkin biisien nuoteista ja harjottele kunnes alkaa sujumaan. Yksinkertaista kuin mikä siis. Improvisaatiokyky ja luovuus ovat sitten asia erikseen. Nekin ominaisuudet kyllä paranee ajan myötä.

- Aardfather
pwallin
17.06.2003 07:58:17

Tilutuksesta alkaa olla jo niin paljon eri käsityksiä että se voidaan kohta jakaa kahteen osaan. Joillekin tiluttaminen (kuten minulle) on kaikkea hiukan keskitempoa nopeampaa melodista (kuten esim. monet kansanmusiikkiteemat) aina hypernopeisiin neo-klassisiin juttuihin. Yhtenäinen tekijä on että on teknistä haastetta mukana. Toisille se kuulostaa (tai pahimmillaan on oikeasti) päätöntä nuottien soittamista kykyjen äärirajoilla joista ei löydy melodisuutta tai mitään järkevää yhdistävää tekijää esim. sointuihin.
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
Cletus Awreetus
17.06.2003 11:02:08
Metallican For Whom the bell tollsissa on se yksi helpohko ''tilutuskuvio'' introssa. Käytännössä sama kuvio löytyy myös Black Sabbathin Fairies wear bootsin outrosta.

Olettekos muuten huomanneet, että Metallica on ottanut aika reippaasti vaikutteita Sabbathin National Acrobat -biisin pääriffistä yhteen Fade To Blackin riffiin?
Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!!
kimurantti1
17.06.2003 22:19:44
Kaikkia skaaloja on mahdoton opetella

Tarkoitin lähinnä perinteisiä duuri ja molli skaaloja kaikista sävellajeista=)

Ja muutamasta eri asemasta, pentatoninenkin on hyvä....
kimurantti1
17.06.2003 22:22:40
Olettekos muuten huomanneet, että Metallica on ottanut aika reippaasti vaikutteita Sabbathin National Acrobat -biisin pääriffistä yhteen Fade To Blackin riffiin?

Heh...ootkos huomannut, että Metallica on myös coveroinut suoraan National Acrobatin Garage Inc. CD:llään?
Cletus Awreetus
17.06.2003 22:25:11
Heh...ootkos huomannut, että Metallica on myös coveroinut suoraan National Acrobatin Garage Inc. CD:llään?

Enpä tiennytkään kun en tuota levyä omista. Miksi coveroida sama biisi kaksi kertaa (höhöhö.. olinpa hauska).
Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!!
hörhö
18.06.2003 00:23:23

En oikeastaan haluaisi jatkaa, sillä olisi aika hautautua tämän ketjun, mutta pakko oli laittaa.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=24025

Joku toinen ja minä teimme tuonne kaksi tietä tilutukseen.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
Tanu
18.06.2003 13:40:47
Minä en ainakaan ole juurikaan tiluttamistekniikkaa erikseen opetellut. Lähinnä olen soitellut suosikkibändien biisejä, aluksi rytmikitarana ja taidon lisääntyessä olen ottanut soolotkin vastuulle. Ei ehkä se nopein tyyli, mutta eipä minulla mikään kiire olekaan. Joku tuossa totesikin, että nopeus on puhtauden ja tekniikan sivutuote tjsp, ja asia on juuri näin.
jarkkkk
18.06.2003 13:41:56
näin:

tiluliluliluliluliluliluliluliluliluliluliluliluliluliluliluliiiiiii
roses are red, violets are blue, i'm a schitzophrenic and so am i.
Jormaz
18.06.2003 21:41:27
Oikeastaan on vain yksi tapa opetella tilut ilman tylsiä teoria/asteikkoharjoituksia ja tulosta syntyy 3-5 päivän jälkeen. Lähetä minulle 800 euroa, niin mailaan ohjeet.

Pistä tilinumero pikaviestinä! ;)
Back to the 80's
Nuages
19.06.2003 00:11:53
Siis tärkein asia tilutuksen opettelemisessahan on se pitkän tukan kasvattaminen.
Kaukana väijyy ystäviä...
mikko1
19.06.2003 14:53:25

onko tämä nyt se sama kun se, että myy sielunsa saatanalle että oppii soittamaan mikko alataloa?;)
Snowblind
20.06.2003 10:04:46

Siis tärkein asia tilutuksen opettelemisessahan on se pitkän tukan kasvattaminen.

Ja mahan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)