Kunnallisjäte 12.05.2013 10:33:46 (muokattu 12.05.2013 10:40:27) | |
---|
Hynkel Belzepop: Soittotunnit ehdottomasti kannattavat aina, pidemmälle ehtineet mukaan lukien. Tabulatuureista voi olla myös hyötyä alussa, jonkinlaisena tukena, mutta miten ihmeessä musan kuunteleminen ja plokkaaminen on epärealistista? Sitä on tehneet ihan kaikki "oikeat" kitaristit kautta aikain, Muddy Watersista Yngwie Malmsteeniin. Eihän näissä mitään oikotietä ole missään, mutta svengiä, fiilistä, sekä rytmi- ja sävelkorvaa ei takuuvarmasti opi yhdestäkään kirjasta --- ja niitä kaikkia tarvitaan bluesiin. Oletan että tässä puhutaan nyt ihan oikeasti bluesista sitten eikä mistään pentaloogisen eestaas jumppaamisesta. Jos opit soittamaan korvalla kuuntelemalla ja omin neuvoin, niin eihän siinä mitään, hieno homma- sinulle. Jos olet epämusikaalinen, kiireinen ja hätäinen nykyihminen kuten minä, jätät koko soittohomman aika nopeasti kun siitä ei tullut mitään. Mä en halunnut kuitenkaan jättää ja siksi kirjoitin alla olevan vuodatuksen: Nyt puhutaan aloittelijoista (kuten minusta) ja nykyihmisistä joille soittamiseen ei ole aikaa koko päivää joka päivä (kuten minulla) sekä siitä miten bluesissa pääsee alkuun omasta mielestäni. Epämusikaalisen aloittelijan (kuten minun) on hyvin vaikea plokata mitään, jos ei tunne otelautaa, asteikkoja yms. Ei ole referenssipintaa mitä lähteä työstämään. Jokainen tietysti puhuu omasta perspektiivistään, toiset on musikaalisimpia kuin toiset. Mutta omalla kohdalla tilanne on muuttunut huomattavasti kun olen vaan opetellut niitä skaaloja ja perusjuttuja tabulatuureista ja etevämmän näyttämänä, sen jälkeen olen päässyt paljon paremmin sisään soittoon. Mulla oli suuri ongelma (ja onhan se ajoittain edelleenkin) ymmärtää mistä sävellajista biisi menee. Nyt kun eri perus bluesien kiertoja on käyty läpi tunneilla ja kirjoista, pystyn paremmin hakemaan sitä taustaa. Ja kun tietää miten ne eri sävellajeista menee pystyy hakemaan sitä taustaa erilailla. Sitten kun tajuaa missä mennään, voi skaaloja käyttää perusteena ja on jo mukana junassa. Bluesbiisien mukana soittamisen suuri etu on blueskierto, voi soittaa mukana vaikka se ei menisi ihan samalla tavalla, koska se kuitenkin sopii siihen biisiin. Jos ei kuitenkaan tunne sointuja ja kiertoja ei pysty tähän. Edit: haluan oikeastaan sanoa vain sen, että kun joku kysyy miten pääsee sisään jonkun jutun soittamiseen, niin jos sanotaan että kuuntele ensin korvillasi ja soita sitten sormillasi ei valitettavasti auta. Vähän sama kun Golfista joku sanoisi, katso telkkarista ja pelaa sitten itse. Vaikka lopetinkin jo Golfin voin luvata, ettei tule mitään... "When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor |
Confidentum 12.05.2013 21:00:37 | |
---|
I started out with nothing and I still got most of it left |
Jucciz 12.05.2013 23:29:33 | |
---|
Miksi mobiili-Youtube-linkkejä? Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Confidentum 12.05.2013 23:32:12 (muokattu 12.05.2013 23:37:36) | |
---|
Jucciz: Miksi mobiili-Youtube-linkkejä? Mullon mobiilit vehkeet. Toimiiko nuo jotenki huonosti, eller huru? I started out with nothing and I still got most of it left |
Jucciz 12.05.2013 23:40:55 (muokattu 12.05.2013 23:42:06) | |
---|
Confidentum: Mullon mobiilit vehkeet. Toimiiko nuo jotenki huonosti, eller huru? Näyttää väärältä. Ihmettelin kun ei näyttänyt YouTubelta ensinkään. Ja itse asiassa ainakaan mun selain ei avaa noita videolinkkejä oikein, kuten normaalin YouTuben puolella. Tarjoaa vaan QuickTimeä käsittelemään linkkiä. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Confidentum 12.05.2013 23:43:21 | |
---|
Jucciz: Näyttää väärältä. Ihmettelin kun ei näyttänyt YouTubelta ensinkään. Ja itse asiassa ainakaan mun selain ei avaa noita videolinkkejä oikein, kuten normaalin YouTuben puolella. Tarjoaa vaan QuickTimeä käsittelemään linkkiä. Näääh, eissenvälii...sie ossaat jo bluussin:) I started out with nothing and I still got most of it left |
Jucciz 13.05.2013 00:08:25 | |
---|
Confidentum: Näääh, eissenvälii...sie ossaat jo bluussin:) Pöh ja pah. Ihan hirveesti on opittavaa sillä(kin) saralla. Mut eipähän oo tylsää, kun tietää ettei koskaan tuu soittajana valmiiks! ;) Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Kefiiri 13.05.2013 07:33:18 (muokattu 13.05.2013 07:58:52) | |
---|
Jucciz: Näyttää väärältä. Ihmettelin kun ei näyttänyt YouTubelta ensinkään. Ja itse asiassa ainakaan mun selain ei avaa noita videolinkkejä oikein, kuten normaalin YouTuben puolella. Tarjoaa vaan QuickTimeä käsittelemään linkkiä. Mulla näkyy siinä mobiili -sanan vieressä sininen desktop -sana ja kun sitä klikkaa, tulee normi Youtube näkyviin. Ekan linkin jäbä oli ehkä turhan hermostuneen oloinen ja kuuloinen hyväksi bluesmalliksi. Kitara kyllä vinkui ja kuviot olivat periaatteessa kohdallaan, mutta ajatus soiton takana ei oikein välittynyt. Jälkimmäisessä pätkässä sen sijaan oli vakuuttavaa meininkiä... auktoriteettia löytyi, ja joka sävelellä oli tarkoitus. Mitään ei tarvinnut liioitella. Armottoman karismaattinen veto kaikessa lakonisuudessaan! "Musiikki on ainut melu josta täytyy maksaa." -Alexandre Dumas |
Vilpur1 16.05.2013 06:58:43 | |
---|
Kunnallisjäte: Jos opit soittamaan korvalla kuuntelemalla ja omin neuvoin, niin eihän siinä mitään, hieno homma- sinulle. Jos olet epämusikaalinen, kiireinen ja hätäinen nykyihminen kuten minä, jätät koko soittohomman aika nopeasti kun siitä ei tullut mitään. Mä en halunnut kuitenkaan jättää ja siksi kirjoitin alla olevan vuodatuksen: Nyt puhutaan aloittelijoista (kuten minusta) ja nykyihmisistä joille soittamiseen ei ole aikaa koko päivää joka päivä (kuten minulla) sekä siitä miten bluesissa pääsee alkuun omasta mielestäni. Epämusikaalisen aloittelijan (kuten minun) on hyvin vaikea plokata mitään, jos ei tunne otelautaa, asteikkoja yms. Ei ole referenssipintaa mitä lähteä työstämään. Jokainen tietysti puhuu omasta perspektiivistään, toiset on musikaalisimpia kuin toiset. Mutta omalla kohdalla tilanne on muuttunut huomattavasti kun olen vaan opetellut niitä skaaloja ja perusjuttuja tabulatuureista ja etevämmän näyttämänä, sen jälkeen olen päässyt paljon paremmin sisään soittoon. Mulla oli suuri ongelma (ja onhan se ajoittain edelleenkin) ymmärtää mistä sävellajista biisi menee. Nyt kun eri perus bluesien kiertoja on käyty läpi tunneilla ja kirjoista, pystyn paremmin hakemaan sitä taustaa. Ja kun tietää miten ne eri sävellajeista menee pystyy hakemaan sitä taustaa erilailla. Sitten kun tajuaa missä mennään, voi skaaloja käyttää perusteena ja on jo mukana junassa. Bluesbiisien mukana soittamisen suuri etu on blueskierto, voi soittaa mukana vaikka se ei menisi ihan samalla tavalla, koska se kuitenkin sopii siihen biisiin. Jos ei kuitenkaan tunne sointuja ja kiertoja ei pysty tähän. Edit: haluan oikeastaan sanoa vain sen, että kun joku kysyy miten pääsee sisään jonkun jutun soittamiseen, niin jos sanotaan että kuuntele ensin korvillasi ja soita sitten sormillasi ei valitettavasti auta. Vähän sama kun Golfista joku sanoisi, katso telkkarista ja pelaa sitten itse. Vaikka lopetinkin jo Golfin voin luvata, ettei tule mitään... Erittäin hyviä kohtia. Itse aloin opiskella nyt otelautaa lyijykynällä ruutupaperille ja sitten siihen päälle 12 tahdin komppia eri kohdista lautaa. Helposti löytää paikat kun ne voi luntata. Tuntuu toimivan :) I got myself a Cadillac
But I can't afford the gasoline |
Vilpur1 16.05.2013 07:02:08 | |
---|
Hynkel Belzepop: Jucciz puhuu asiaa. Näistä voit vaikka aloittaa: Eric Clapton - From The Cradle ja Me And Mr. Johnson (cover-levyjä, joilla Kläpä on ehkä parhaimmillaan bluesia ajatellen) Oon nyt veivannut tätä levyä työmatkat. Hyvä levy ja tässähän on pari Rollareiden biisiä ;) I got myself a Cadillac
But I can't afford the gasoline |
Kunnallisjäte 19.05.2013 07:59:26 | |
---|
Vilpur1: Erittäin hyviä kohtia. Itse aloin opiskella nyt otelautaa lyijykynällä ruutupaperille ja sitten siihen päälle 12 tahdin komppia eri kohdista lautaa. Helposti löytää paikat kun ne voi luntata. Tuntuu toimivan :) Mulla oli pitkään netistä printattu otelaudan kuva nuottitelineessä. Opin aika nopeasti E ja A kielen nuotit ulkoa. Sen jälkeen yksinkertainen tapa on katso oktaaveja, mutta koko otelautaa en vieläkään osaa ulkoa. "When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor |
Nigelson 20.05.2013 21:57:39 (muokattu 20.05.2013 21:59:03) | |
---|
|
Ziggy Bubba 21.05.2013 21:03:13 (muokattu 21.05.2013 21:03:29) | |
---|
Mun käsittääkseni usein nuottivalintoja enemmän bluesissa vaikuttaa se soittajan tatsi, onko se nyt sitten fraseeraus se oikea termi. "Taivutukset" (bendit), vibratot sun muut hanskaan ja sitä kautta ilmaisua soittoon. Ja itsehän en ole todellakaan mikään blues-ässä, mutta sieltä ne perinteiset rock-musan temputkin löytyivät alkujaan. Ellen nyt aivan kujalla ole. |