Aihe: Hammer on ja pull off
1 2
Gafa
18.12.2012 11:11:33
Sergei Fallinen: Varmasti kaikki onnistuu ihan musiikkia treenaamallakin, mutta itse näkisin että jos on tietty tekniikan osa-alue, jossa on selkeä puute, siihen voi joskus olla helpompi keskittyä kun ottaa sen ihan vain sellaisena, tekniikkaharjoituksena. Ehkä aivotonta, mutta jotenkin aloitusviestin perusteella tuntui että jos ongelma vain soittamalla ratkeaisi, se olisi jo ratkennut.

aivan varmasti näin.

no ehkä jotkut saavat homman toimimaan ilman aivoja, mulla ei kuitenkaan ole toi metodi
oikeen toiminut.

mikä tahansa harjoitus menee hukkaan jollei siihen keskity ja tee sitä huolella. (kädet rentoina, ilman räminöitä ja leuka ylhäällä :)
Arkka
18.12.2012 12:36:50

Sjömanni: Mikä v***u siinä on niin vaikeeta!! En saa kunnolla poweria tuohon hammer oniin ja pull offi on yhtä räpeltämistä. Ihme on jos pull offissa soi vain yksi kieli.

Paha sanoo näkemättä (kuvatkin auttais), mutta oleellista on tosiaan se, että muut kielet ei soi. Eli tarkkana yllättäen sen lepäävän sormen kanssa. Korkeemman äänen soittava sormi saa röytää aika paljonkin jos demppaat hyvin.

Demppauksessa on vähän eri tyylejä, mutta voisit kokeilla näin: Esim jos soitat 2. kielellä, makaa otelautakäden etusormi sen verran 1. kielen päällä, ettei se lähde soimaan kun nyhtäset pull offin. Ei siis barree vaan niin että se demppautuu. Ei ehkä kannata laittaa etusormen niveltä lukkoon vaan mieluummin tarvittaessa nostat peukkua ylemmäks kaulan takana ja mahdollisesti siirrät sitä myös kaulan pituussuunnassa, mikäli auttaa asiaa. Jos teet oikein, niin voit pull offissa nyhtästä lattiaa kohti oikein kunnolla ja vaan se oikea sävel jää soimaan voimakkaasti. Nyhtäsy voi olla melkein kuin pikkaus. Se ei pahemmin vaadi voimaa.

Voit myös kokeilla dempata sillä etusormen päällä seuraavana kohti kattoa olevan kielen niin että sormenpää koskettaa vähän kielen lattianpuoleista sivua. Ja tietty oikeella kädellä kaikki mahdollinen, mutta pitäähän se pystyä keikalla vetään samalla kun jojottelee pikkauskädellä.

Hammerissa sama ja hammeri tarkkaan nauhan taakse.

Soita yksittäisiä hitaasti, niin huomaat virheet ja mikä toimii sulle. Kädet on niin erilaisia, että ihan samat asennot ei 1:1 toimi kaikille.

Tee vaikka joku oma tapping-etydi.

tomaattiorava: Ite myös kyllästyin hiljattain vähän niinjanäin-sujuvaan legatotekniikaan.
Tilannetta analysoidessani huomasin että suurin ongelamani legatossa oli se kohta jossa pikkurilli nostetaan nimettömän tieltä pois jotta nimetön sytyttää seuraavan äänen.
Olin aiemmin tehnyt asian niin, että pikkurilli soittaa äänen jolloin nimetön on jo myös asemassaan painamassa nuottia ja nimettömän sormen äänen tuottaa pitkälti se pikkurillin nykäisy kun "pyyhkäisen" sen kieleltä pois. Tämähän aiheutti vaikeuksia timen kanssa ja tietysti se pikkurilli sohii muitakin kieliä samalla.
Korjaan tilannetta parasta aikaa totuttamalla aivoja siihen että:

-yksi sormi painaa yhtä nuottia kerrallaan, sen hetken muut sormet lepäävät.
-pull-offeja treenatessa unohtaa nuo nykäisyt ja pyyhkäisyt ja keskittyy siihen, että JUURI sillä sekunnin murto-osalla jolloin vaikka se pikkurilli nousee, niin nimetön iskee seuraavan äänen soimaan.

Tätä nyt kirjoittaessa tulin ajatelleeksi että onkohan tämänkaltainen legato-tekniikka sitten pelkkää hammer-onia eikä yhtään pull-offia?

Kuulostaa jännältä joskin tosi vaikealta. Jos saat tuon toimiin, niin tee ihmeessä joku video tai äänite siitä.
Hauler
18.12.2012 15:14:04
tomaattiorava: Ite myös kyllästyin hiljattain vähän niinjanäin-sujuvaan legatotekniikaan.
Tilannetta analysoidessani huomasin että suurin ongelamani legatossa oli se kohta jossa pikkurilli nostetaan nimettömän tieltä pois jotta nimetön sytyttää seuraavan äänen.
Olin aiemmin tehnyt asian niin, että pikkurilli soittaa äänen jolloin nimetön on jo myös asemassaan painamassa nuottia ja nimettömän sormen äänen tuottaa pitkälti se pikkurillin nykäisy kun "pyyhkäisen" sen kieleltä pois. Tämähän aiheutti vaikeuksia timen kanssa ja tietysti se pikkurilli sohii muitakin kieliä samalla.
Korjaan tilannetta parasta aikaa totuttamalla aivoja siihen että:

-yksi sormi painaa yhtä nuottia kerrallaan, sen hetken muut sormet lepäävät.
-pull-offeja treenatessa unohtaa nuo nykäisyt ja pyyhkäisyt ja keskittyy siihen, että JUURI sillä sekunnin murto-osalla jolloin vaikka se pikkurilli nousee, niin nimetön iskee seuraavan äänen soimaan.

Tätä nyt kirjoittaessa tulin ajatelleeksi että onkohan tämänkaltainen legato-tekniikka sitten pelkkää hammer-onia eikä yhtään pull-offia?

En nyt ole varma ymmärsinkö oikein, mutta tuo esittelemäsi vaiva tuntuu vaikealta - turhan vaikealta. "Hammer-offissa", idea on nimenomaan se, että vedettävä sormi saa kielen värähtelemään ja sävelkorkeuden määrittävä sormi on jo paikallaan.

Tuo sinun tekniikkasi on - kuten kirjoitatkin - pelkästään "hammer offia". Sormien lepäämisestä sen verran, että jos sormea voi pitää jo valmiiksi sillä paikalla mistä haluaa äänen niin ei ole järkevää alkaa niitä tieten tahdoin nostella: se on vain turhaa teknisyyden lisäämistä.

Luulen, että otelautakätesi asento on liian matala. Siksi pikkurilli (joka on muutenkin sormista vaikeimmin hallittava) pyyhkäisee muita kieliä.
tomaattiorava
18.12.2012 17:26:55
Hauler: Tuo sinun tekniikkasi on - kuten kirjoitatkin - pelkästään "hammer offia". Sormien lepäämisestä sen verran, että jos sormea voi pitää jo valmiiksi sillä paikalla mistä haluaa äänen niin ei ole järkevää alkaa niitä tieten tahdoin nostella: se on vain turhaa teknisyyden lisäämistä.

Oon eri mieltä koska muo se on helpottanu ajoituksen kanssa, pysyy paremmin kyydissä kovemmallakin vauhdilla. Varmasti yksilöllinen seikka tämäkin.
Ja tarkennetaan että "lepää" ei ole sama kuin "nostella". Nostaminen saattaa liioiteltuna liikkeenä aluksi helpottaa treenissä, mutta ite pyrin pitämään kaikki toimetta olevat sormet niin että ne lepäävät kielen päällä mutta eivät paina sitä kohti otelautaa. Ehkä tää sit on pieni poikkeus koska sitä kieltä tarvii nimettömällä iskeä sen verran napakasti että lähtee soimaan, se vaatinee pientä liikevoimaa.
Mut saa nyt nähä, voihan tää olla vaan välivaihe treenissä ja kohta palaan taas entisenlaiseen pulloff-menoon mutta parempana tms...
"Ootko avaruusolio? -En. No mee sit lääkäriin."
vvaltsu
19.12.2012 00:36:41
Allan Holdsworth suosii tuota tomaattioravan selostamaa tekniikkaa, jos Guthrie Govania on uskominen. Kyllä silläkin nopeesti pystyy vetämään.. http://www.youtube.com/watch?v=uJF5zB7YcXc
Naisen seksuaalisuus lähtee alistumisen tarpeesta. - Krice
Hauler
21.12.2012 15:11:04
tomaattiorava: Oon eri mieltä koska muo se on helpottanu ajoituksen kanssa, pysyy paremmin kyydissä kovemmallakin vauhdilla. Varmasti yksilöllinen seikka tämäkin.
Ja tarkennetaan että "lepää" ei ole sama kuin "nostella". Nostaminen saattaa liioiteltuna liikkeenä aluksi helpottaa treenissä, mutta ite pyrin pitämään kaikki toimetta olevat sormet niin että ne lepäävät kielen päällä mutta eivät paina sitä kohti otelautaa. Ehkä tää sit on pieni poikkeus koska sitä kieltä tarvii nimettömällä iskeä sen verran napakasti että lähtee soimaan, se vaatinee pientä liikevoimaa.
Mut saa nyt nähä, voihan tää olla vaan välivaihe treenissä ja kohta palaan taas entisenlaiseen pulloff-menoon mutta parempana tms...

No, jos se sulla toimii niin kukapas minä olen vastaan väittämään. Soittoa vartenhan tekniikka on tietenkin; eikä päinvastoin!
Karipiirto
24.12.2012 00:43:34

Tuntuu että teen jotakin väärin tässä. Ei siis sillä ettäkö tahtoisin ollakaan mikään hypernopea salamasanteri mutta tällä hetkellä ihan se perinteisin ja yksinkertaisin legatotemppu missä näpätään vuoronperään kahta säveltä menee noin puolella nopeudella siitä millä joku ynkkä/muu vetelee ja on ollut siinä kohta neljä vuotta. Mietin vain että onko mun maksimi todellakin tämä vai millä tuota nopeutta kehittäisi kun toisto ei näytä tekevän mitään. Minulla on toisaalta yliliikkuvat nivelet ja saan helposti taitettua sormia taakse melkein ranteeseen kiinni niin halutessani(en vääntele juuri koskaan kun ei se minusta niin ihmeelliseltä näytä). Vaikuttaisiko se siihen että tietyn nopeuden yli en pääse?
"If you're going to be crazy, you have to get paid for it or else you're going to be locked up." Hunter S. Thompson
Krice
24.12.2012 01:01:02

Karipiirto: mutta tällä hetkellä ihan se perinteisin ja yksinkertaisin legatotemppu missä näpätään vuoronperään kahta säveltä menee noin puolella nopeudella siitä millä joku ynkkä

Miten harjoittelet soittamista noin yleensä? Monipuolinen soittaminen on minusta tärkeä tekijä myös nopeuden kehittämisessä, koska se aktivoi kaiken järjen mukaan eniten yhteyksiä aivojen ja sormien välillä.
Dundee
24.12.2012 01:35:04
Karipiirto: Mietin vain että onko mun maksimi todellakin tämä vai millä tuota nopeutta kehittäisi kun toisto ei näytä tekevän mitään.

Tätä olen itsekkin pohtinut kun tremolo vauhti on pyörinyt viimeiset vuodet siinä 130bpm(16-osia) nurkilla ja ei tunnu kurinalainen treenikään tuottavan tulosta. Mihinkään uskomattomiin vauhteihin ei olis tarvetta, mut vähän liikaa ja liian usein joutuu monista biiseistä vetämään mutkia suoriksi.
"Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja."
Räkkipeli
24.12.2012 09:33:19
vvaltsu: Allan Holdsworth suosii tuota tomaattioravan selostamaa tekniikkaa, jos Guthrie Govania on uskominen. Kyllä silläkin nopeesti pystyy vetämään.. http://www.youtube.com/watch?v=uJF5zB7YcXc

Jep.

http://www.youtube.com/watch?v=-TCosGI8_zU
TMik
25.12.2012 18:03:10 (muokattu 25.12.2012 22:12:22)
Tulipa nyt mieleen kun tuossa threadin aloittaja sanoi että ihme jos soi vaan yksi kieli että noita viereisiä (vähintään) pitäisi dempata kokoajan soittaessa. Esimerkiksi niin että jos soitat g kieltä niin vasemman käden etusormella "työnnät" d kieltä ja samalla pidät sitä samaa sormea b kielen päällä siten että noista kolmesta ainoastaan g kieli soi vaikka paiskoisit plektralla kaikkia kolmea.

Jos tämä nyt ei ollut ennestään selvää, edellämainittu oli vaan allekirjoittaneen tapa joka mulle on opetettu. Voinee toteuttaa haluamallaan tavalla kunhan lopputulos on sama.

Edit. Tuossahan tuo Arkka näköjään puhuikin samasta aiheesta
Kontiak
25.12.2012 23:39:58 (muokattu 25.12.2012 23:40:22)
Dundee: Tätä olen itsekkin pohtinut kun tremolo vauhti on pyörinyt viimeiset vuodet siinä 130bpm(16-osia) nurkilla ja ei tunnu kurinalainen treenikään tuottavan tulosta. Mihinkään uskomattomiin vauhteihin ei olis tarvetta, mut vähän liikaa ja liian usein joutuu monista biiseistä vetämään mutkia suoriksi.

Taidat tehdä plektralla liian isoa liikettä. Troy Stetinan mukaan 144 BPM & 16-osat on sellainen raja, että ylimääräiselle liikkeelle ei ole enää aikaa.

Tässä vielä Ambituksen hyvä postaus:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=9432623#p9432623
http://www.truthinshredding.com
Karipiirto
30.12.2012 03:44:34

Krice: Miten harjoittelet soittamista noin yleensä? Monipuolinen soittaminen on minusta tärkeä tekijä myös nopeuden kehittämisessä, koska se aktivoi kaiken järjen mukaan eniten yhteyksiä aivojen ja sormien välillä.

Juu siis treenaan aikalailla ihan biisejä soitellen ja erilaisia lickejä hamstraten ja varioiden. Ei tuokaan ongelma tule vastaan muulloin kuin silloin kun joskus fiilistelen johonkin nopsempaan taustaan ja huomaan että tuo perus -12-15-12-15-12-15- pilitys ei tahdo mennä tempoon. Kyllä esimerkiksi kolme säveltä per kieli jutut menee jo vaikka miten mutta tuossa kahen sormen simppeleimmässä muodossa tuntuu että sormet liikkuu jotenkin "laiskasti". Vähän kuin yrittäisi juosta mutta jalat vaappuu kävelyvauhtia vaikkei ole edes hapoilla.
"If you're going to be crazy, you have to get paid for it or else you're going to be locked up." Hunter S. Thompson
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)