Aihe: Tapping eri kitaroilla
1 2
pappasfin
21.01.2013 18:03:50 (muokattu 21.01.2013 18:08:57)
Gafa: Näpäykset ja nypäykset, nyt on hymy herkkässä :D

Haluan tietää mitä ovatkaan nuo ylöspäin suuntautuvat täpäykset? Molemmat, ulospäin ja sisäänpäin.

Vieläkin naurattaa noi termit.

--

Ei kai sillä niin väliä mihin suuntaan. Mensuuri. Kielten korkeus. Ei kai suuria vaikutuksia.

- Ohkaisilla helpompaa, kuvittelisin. Nypäyskäden sormenpään pehmeys vaikuttaa ehkä siihen kielen jättöön. Suttaa ajoitusta.

Treeniä ja huolellisuutta. Kuuntelee mitä sieltä tulee.

Nuo "näpäys" ja "nypäys" termit ovat tarttuneet jostain mutta en muista vaan mistä.

Ja mun olisi pitänyt painottaa, että tarkoitan juurikin "komppi-käden" "pleku-käden" tekniikkaa eli hammer on kieleen ja siitä pull of sormea koukistamalla soittajaan päin viistosti ylöspäin sinne oman kämmenen suuntaa (vois sanoa hieman miltei kielen suuntaisesti mutta vähän taakse yli eli takaviistoon).

Nyt kohta nämä mun selitykset rupee itseänikin naurataa kun en osaa kunnolla termejä mutta yritän kuitenkin harrastelija-maallikkona kertoa selkeästi.. HEH.. kuva kertois paljon enempi tai video.

Itse olen ainakin huomannu, että tuo "nypäys" on mulle helpompi tekniikka, koska sillä tavoin ainakin itellä tuo toimii (jos nyt tälleen saan omasta soitosta sanoa), tuolla tavoin mm. en osu niin herkästi viereisiin kieliin kuin jos sormi vetäisi alaspäin viistosti kämmenestä poispäin.

Mutta kuten Gafa totesi niin treeniä ja treeniä ja tarkkaavaisuutta.
Ai niin yksi mikä meinas unohtua ja mikä on tärkeä, eli ajoitus ja rytmi, toki tämän jo varmaan kaikki tieskin mutta mainittakoon nyt tämä rytmityskin koska muuten menee nypläykseksi tai näpläykseksi nypäytysten ja näpäytysten sijaan ;-)
PappaSFin
Gafa
21.01.2013 18:19:31
pappasfin: Nuo "näpäys" ja "nypäys" termit ovat tarttuneet jostain mutta en muista vaan mistä.

Ja mun olisi pitänyt painottaa, että tarkoitan juurikin "komppi-käden" "pleku-käden" tekniikkaa eli hammer on kieleen ja siitä pull of sormea koukistamalla soittajaan päin viistosti ylöspäin sinne oman kämmenen suuntaa (vois sanoa hieman miltei kielen suuntaisesti mutta vähän taakse yli eli takaviistoon).

Nyt kohta nämä mun selitykset rupee itseänikin naurataa kun en osaa kunnolla termejä mutta yritän kuitenkin harrastelija-maallikkona kertoa selkeästi.. HEH.. kuva kertois paljon enempi tai video.

Itse sitä iskua teen enemmäkin "hakkaamalla" kuin sormea koukistamalla, mutta minä olen noviisi ja saan tehdä mitä haluan :)

Aika järkyn kuullosta.
Arkka
21.01.2013 18:26:43

pappasfin: Itse olen ainakin huomannu, että tuo "nypäys" on mulle helpompi tekniikka, koska sillä tavoin ainakin itellä tuo toimii (jos nyt tälleen saan omasta soitosta sanoa), tuolla tavoin mm. en osu niin herkästi viereisiin kieliin kuin jos sormi vetäisi alaspäin viistosti kämmenestä poispäin.

Sormessahan on parempi voima ja kontrolli koukistaessa joten sikäli käy järkeen. Meikä oli soittanut vuosikausia ennen ku huomasin että jotku soittaa nypäyksen sijaan näpäyksen (haha nää termit on nyt mnetin virallista tapping-sanastoa).

Mut kukin tyylillään.

Mitä aiheeseen muuten tulee, se on enempi tekniikasta kuin kitarasta kiinni, niin kuin aiemmin on mainittu. Jos osaa, niin sujuu vaikka mandoliinilla.
Gafa
21.01.2013 18:38:02
Arkka: Sormessahan on parempi voima ja kontrolli koukistaessa joten sikäli käy järkeen. Meikä oli soittanut vuosikausia ennen ku huomasin että jotku soittaa nypäyksen sijaan näpäyksen (haha nää termit on nyt mnetin virallista tapping-sanastoa).

Mut kukin tyylillään.

Mitä aiheeseen muuten tulee, se on enempi tekniikasta kuin kitarasta kiinni, niin kuin aiemmin on mainittu. Jos osaa, niin sujuu vaikka mandoliinilla.

Saattaa olla, että puhutaan samasta asiasta eri termeillä. Otin landolan testiin.

Olis se hienoo ku joku mestari näyttäis kädestä pitäen. - Eip, perse edellä puuhun kuten tähänkin asti.
Arkka
21.01.2013 19:00:31

Gafa: Saattaa olla, että puhutaan samasta asiasta eri termeillä. Otin landolan testiin.

Olis se hienoo ku joku mestari näyttäis kädestä pitäen. - Eip, perse edellä puuhun kuten tähänkin asti.

Jep, vielä selvennykseksi hain äkkiseltään youtubesta esimerkit:
Pull off..
..kattoa kohti
http://www.youtube.com/watch?v=kXC3viHLoBo&t=3m

..lattiaa kohti
http://www.youtube.com/watch?v=6v5nzbKT7S0&t=1m

Kummankin tyylin edustajia on olemassa niin kovia, etten uskalla suositella, eli sillä mennään mistä tykkää. Kuitenkin koukistaen saattaa saada siihen pull offiin enempi kontrollia jos se on ongelma.
Gafa
21.01.2013 19:19:47
Arkka: Jep, vielä selvennykseksi hain äkkiseltään youtubesta esimerkit:
Pull off..
..kattoa kohti
http://www.youtube.com/watch?v=kXC3viHLoBo&t=3m

..lattiaa kohti
http://www.youtube.com/watch?v=6v5nzbKT7S0&t=1m

Kummankin tyylin edustajia on olemassa niin kovia, etten uskalla suositella, eli sillä mennään mistä tykkää. Kuitenkin koukistaen saattaa saada siihen pull offiin enempi kontrollia jos se on ongelma.

Kutakuinkin alemman videon mukaan mennään, en vaan miellä sitä sormen koukistamiseksi.

Etusormea en käytä. Etupäässä keskari ja nimetönkin "vierailee" sählämäässä. :D
pappasfin
21.01.2013 19:32:34
Gafa: Kutakuinkin alemman videon mukaan mennään, en vaan miellä sitä sormen koukistamiseksi.

Etusormea en käytä. Etupäässä keskari ja nimetönkin "vierailee" sählämäässä. :D

Joo, siinä alemmassa ei sitä sormea koukisteta ja siinä ylemmässä se sormi vetää ylöspäin kämmenen puolelle ollen hieman koukussaan.

Mulla on oma tekniikka tuo ylempi mutta sillä erotuksella, että a) mulla sormi koukistuu enempi vetäen kämmen suuntaan b) liike on vielä enempi kielen suuntaisesti eli ns. ei nauhan suuntaisesti vaan enempi kielen suuntaisesti

Nuo sormen suunnat menee melko soittaja kohtaisesti hieman vaihdellen täysin sivulle vedosta (nauhan suuntaisesti) hieman viistoon esim. 45 asteen suuntaisesti jne.
PappaSFin
Gafa
21.01.2013 20:10:42
pappasfin: Joo, siinä alemmassa ei sitä sormea koukisteta ja siinä ylemmässä se sormi vetää ylöspäin kämmenen puolelle ollen hieman koukussaan.

Mulla on oma tekniikka tuo ylempi mutta sillä erotuksella, että a) mulla sormi koukistuu enempi vetäen kämmen suuntaan b) liike on vielä enempi kielen suuntaisesti eli ns. ei nauhan suuntaisesti vaan enempi kielen suuntaisesti

Nuo sormen suunnat menee melko soittaja kohtaisesti hieman vaihdellen täysin sivulle vedosta (nauhan suuntaisesti) hieman viistoon esim. 45 asteen suuntaisesti jne.

Räpeltelin tossa ja meinas lähtee 5 keihästä, partsilta.

Aika nauhojen suuntaisesti menis iskut mulla. Pitäs varmaan ottaa video itteään varten. ?!?
pappasfin
21.01.2013 22:17:07
Gafa: Räpeltelin tossa ja meinas lähtee 5 keihästä, partsilta.

Aika nauhojen suuntaisesti menis iskut mulla. Pitäs varmaan ottaa video itteään varten. ?!?

Älä ny hyvä mies heitä keihästä partsilta.
Mikä sinun mielestäsi tuossa sun tappingissä ns. mättää eli mikä menee pieleen?

- Osuuko sulla komppi eli plekukäden täppäävä sormi muihin kieliin vahingossa?
- Meneekö sulla sekä otelauta käden ja komppikäden täppäys sekaisin eli sekoaako se rytmi?
- Onko täppäyksellä syntyvä ääni liian heikko, että se kuullostaisi hyvältä?

Mikä siis sulla tuossa mielestäsi ei toimi?
PappaSFin
Gafa
22.01.2013 00:03:34
pappasfin: Älä ny hyvä mies heitä keihästä partsilta.
Mikä sinun mielestäsi tuossa sun tappingissä ns. mättää eli mikä menee pieleen?

- Osuuko sulla komppi eli plekukäden täppäävä sormi muihin kieliin vahingossa?
- Meneekö sulla sekä otelauta käden ja komppikäden täppäys sekaisin eli sekoaako se rytmi?
- Onko täppäyksellä syntyvä ääni liian heikko, että se kuullostaisi hyvältä?

Mikä siis sulla tuossa mielestäsi ei toimi?

Ai muutenkuetsekuullostaaihansikakarmeelta :D

No kossahtaa yleensä kielten yli hyppyissä. (Vauhti hiipuu, töksähtää.) Joskus jopa kielen vaihdossa räpeltämistä. Paskoja nuotteja.(Kieli venyy liikaa, liian syviä iskuja.)
Liikaa improvisointia. Ajatus karkaa ja...

Hitaushan se aina.. :) Gerbiilin keskittymiskyky. Laiskuus. Intomielisyys.

Oikeastaan ku homma ei toimi suvereenisti, ekalla. Jep, skippaan yleensä ne hitaat toistot ja vauhtia on liikaa..

Enpäs oikeastaan ole treenannu täplinkiä, mut jos ottais tekniikan haltuun niin nypläten vai näpläten?

Kyllähän nyt joka jätkän pitäis osaa täplätä :)
pappasfin
22.01.2013 11:00:00 (muokattu 22.01.2013 11:40:05)
Gafa: Ai muutenkuetsekuullostaaihansikakarmeelta :D

No kossahtaa yleensä kielten yli hyppyissä. (Vauhti hiipuu, töksähtää.) Joskus jopa kielen vaihdossa räpeltämistä. Paskoja nuotteja.(Kieli venyy liikaa, liian syviä iskuja.)
Liikaa improvisointia. Ajatus karkaa ja...

Hitaushan se aina.. :) Gerbiilin keskittymiskyky. Laiskuus. Intomielisyys.

Oikeastaan ku homma ei toimi suvereenisti, ekalla. Jep, skippaan yleensä ne hitaat toistot ja vauhtia on liikaa..

Enpäs oikeastaan ole treenannu täplinkiä, mut jos ottais tekniikan haltuun niin nypläten vai näpläten?

Kyllähän nyt joka jätkän pitäis osaa täplätä :)

Mä tykkään ainakin tuosta nypäys tekniikasta eli sormella vetäisemällä kämmeneen päin, se on mulla tarkempi tapa tappingissä eli tät ite suosin.

Reeniähän tuo vaatii ja kuhan ei kiirehdi liikaa vaan pitää sen rytmityksen kasassa ja että ne kädet toimii kimppaan hyvin niin nostaa sitä mukaa nopeutta, pääasia että se homma kuullostaa ns. puhtaalta/hyvältä ilman epäpuhtauksia ja sivuääniä.
PappaSFin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)