Kefiiri 10.08.2012 08:17:16 | |
---|
zipa: Kitaraa aletaan soittamaan jotta saisi pesää. Näin ollen se joka saa eniten, on paras soittamaan. Very simple. Tässä ollaan asian ytimessä. Freudhan tämän jo aikoinaan hokasi =D |
Lunnu 10.08.2012 13:08:33 | |
---|
zipa: Kitaraa aletaan soittamaan jotta saisi pesää. Näin ollen se joka saa eniten, on paras soittamaan. Very simple. Juu. Ja sitten kun lopulta tajuaa että sitä pesää ei vaan tulekaan niin lopputuloksena on katkeroituneita/alkoholisoituneita huipputeknisiä tilumaakareita joiden keikoilla ei näy kirkuvia mimmejä pöksyjään paiskomassa vaan rumia, yrmyjä rockpoliiseja ... Nostalgy is not what it used to be |
Räkkipeli 10.08.2012 15:12:58 | |
---|
qal: Juu. Ja sitten kun lopulta tajuaa että sitä pesää ei vaan tulekaan niin lopputuloksena on katkeroituneita/alkoholisoituneita huipputeknisiä tilumaakareita joiden keikoilla ei näy kirkuvia mimmejä pöksyjään paiskomassa vaan rumia, yrmyjä rockpoliiseja ... Hehe, plussa. Näin se oikeasti meneekin! http://www.liveleak.com/view?i=e16c18ff17 |
Jucciz 10.08.2012 15:44:27 | |
---|
qal: katkeroituneita/alkoholisoituneita huipputeknisiä tilumaakareita joiden keikoilla... Millä keikoilla? :D Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
Osteri 10.08.2012 19:14:16 | |
---|
tomaattiorava: 1) mitkä asiat tekevät hyvän kitaristin..oma soitto? 2) Tai millä perustein arvioit muiden soittoa? Keskityn virheettömään hyväsoundiseen soittoon, oli biisi kuinka simppeli tahansa. En mittaile, enkä edes kehity, joten parempi on porsaan pysyä karsinassaan. Homma on kunnossa kun biisit onnistuu ja yleisöllä on hyvät bileet, mikä on koko jutun pääasia. Muissa kitaristeissa arvostan sitä, että soittoa on mukava kuunnella. En tarkastele teknistä osaamista, vaan olen yleisön osassa ja kuultu kokonaisuus vaikuttaa. Yleensä kylläkin hyvänkuuloiset kitaristit ovat teknisesti varsin taitavia. Esimerkki? No Satriani taas kerran kun kysytte. Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita.... |
vvaltsu 14.08.2012 23:05:23 | |
---|
Itse mittaan sweeppauksen nopeudella. I remember singing To Be With You in a Karaoke Revolution game, on Playstation. And I won. - Eric Martin |
slerbis 15.08.2012 00:24:07 (muokattu 15.08.2012 00:25:45) | |
---|
tomaattiorava: Jos sitä on ite just vetäny 8h ankaraa soittotreeniä, sitten menee puistoon oluselle ja siellä on joku likanen hippi joka osaa pari hassua sointua rämpyttää sekä örveltää päälle jotain epävireistä törkyä ja aplodeja senkun satelee ja tytöillä tirahtaa vedet pöksyyn, niin mitä siitä pitäisi sitten päätellä? Tyyppi osaa vetää oikeista naruista ko. tilanteessa. Tällaisia hassuja tapauksia on itsellenikin sattunut, sillä erotuksella, että olen itse ollut tuon likaisen hipin asemassa. Joskus juhannuksena meikällä oli akkari messissä ja pari jannua halusi testailla. No tyypit ryhtyi siinä vetämään kilvan Opethia ja suurinpiirtein jokainen tissieläin lähti alta minuutin pois paikalta. Aikansa siinä kaverit vertailivat toistensa tekniikkaa ja soiton puhtautta. Keskusteltuaan vielä Mikael Åkerfeldtin neroudesta, antoivat kitaran takaisin. Menin muun porukan seuraan ja ryhdyimme soittelemaan ja laulamaan suomirockin klassikoita ja muuta parin hassun soinnun biisejä. Jokainen voi arvata kummasta soittosessiosta nämä naaraat pitivät enemmän. Näiden bändipaitasten pitkätukkien ilmeet kun olisi saanut ikuistettua. Tarinan opetus: Musiikkia tilanteen mukaan. Haistele mitä yleisö (ja etenkin vastakkainen sukupuoli) haluaa kuulla, niin homma toimii. Soittotaito ja esiintymistaito yhdessä tuovat sen parhaan tuloksen. Ex tempore-rämpytyksessä lisätään soppaan vielä tuo tilannetaju, niin johan on vientiä. :) A tergo in bona nates |
Tuomas 15.08.2012 08:13:52 | |
---|
slerbis: Tarinan opetus: Musiikkia tilanteen mukaan. Haistele mitä yleisö (ja etenkin vastakkainen sukupuoli) haluaa kuulla, niin homma toimii. Soittotaito ja esiintymistaito yhdessä tuovat sen parhaan tuloksen. Ex tempore-rämpytyksessä lisätään soppaan vielä tuo tilannetaju, niin johan on vientiä. :) Näinpä juuri. Mikäli kuulijakunnassa on oikeasti soittotaidottomia tyyppejä, niin pelkästään se, että osaa soittaa kitaralla jonkin yleisön tunteman biisin on jotenkin maagista. Alleviivaus tässä kohdassa Yleisön Tunteman Biisin. Muistan itse siinä vaiheessa kun en ymmärtänyt kitaran päälle yhtään mitään ja kaveri soitteli kököllä nailonkielisellä Ugly Kid Joen Mr. Recordmania (joka siis pohjaa ihan perussointuihin) ja olin että vattöfak, minähän tunnen tän biisin ja nyt tuo loihtii sitä instrumentista. Älyttömän siistiä. "Tajusin, että katsotte minua kuitenkin vaikka tässä nyt rehellisesti sanonkin, että se en ollut minä." -Mia |
Laulava Kylätohtori 15.08.2012 09:21:36 | |
---|
Vladi:Levyn tai metronomin tahtiin soittaminen on täysin eri homma, kuin bändisoitto ja sitä asiaa ei opi kuin tekemällä. Näitä makuuhuoneguruja(soittomielessä) on nähty pilvin pimein, mutta kun kaveri pistetään bändin keskelle, niin eihän siitä mitään tule. Totta. Itse soittelin joskus ennen bänditouhuja levyn päälle ihan ok sooloja (joo, paskoja ne oli, mutta kuitenkin), sitten kun alettiin soittamaan triona, niin varsinkin soolojen kohdalla tuli fiilis, että mitä helvettiä, kun ei lähde mitään, eikä toimi homma... Kannattaa siis muistaa, että bändisoitto ja kotisoitto ovat aivan eri asioita. Jännitys ja hermostuneisuus voi viedä soittovarmuuden täysin, oli biisi kuinka treenattu tahansa. Toisaalta soittokavereiden ja yleisön vaikutuksesta omat soittotaidot voi joskus tuntua nousevan potenssiin kaksi ja jälkikäteen yritettynä se kuningassoolo ei mene läheskään yhtä hyvin, kuin livenä. Niin totta tämäkin. Itse olen liiankin fiilispohjainen soittaja ja soitto menee pitkälti fiiliksen mukaan. Aika vähän ja epäsäännöllisesti on tullut keikkoja tehtyä, mutta tuntuu, että joka keikalla on helpompi kääntää huono fiilis hyväksi. Ennen takertui johonkin virheeseen ja jäi miettimän sitä liikaa. Nykyisin ei niistä enää pahemmin välitä, koska ei kukaan kuitenkaan huomaa niitä. Epävarmuuden hetkellä voi "yksinkertaistaa" soittoa ja parin "onnistumisen" jälkeen on taas fiilis kohdallaan. Uskomatonta muuten, miten hyvä fiilis keikkatilanteesta tekee itsestä monta kertaa paremman soittajan ja homma nousee ihan uudelle tasolle - lähinnä siis tietenkin omasta mielestä, muut tuskin huomaavat eroa. Yritän tässä siis sanoa, että vaikka kotona treenaaminen on erittäin tärkeää, mikään määrä sitä ei tee susta hyvää bändi- tai livesoittajaa. Siksi tuo "treenaan ja eräänä päivä olen valmis"-ajattelu on virheellistä ja voi johtaa myöhemmin pettymyksiin. Puhun kokemuksesta. :) Totta. Itsekin ajattelin joskus, että kun vain kotona treenaa tarpeeksi, niin homma toimii myös bändin kanssa, mutta eipä se niin mennytkään... Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Laulava Kylätohtori 15.08.2012 09:25:35 | |
---|
Juoppis: Näinpä juuri. Mikäli kuulijakunnassa on oikeasti soittotaidottomia tyyppejä, niin pelkästään se, että osaa soittaa kitaralla jonkin yleisön tunteman biisin on jotenkin maagista. Alleviivaus tässä kohdassa Yleisön Tunteman Biisin. Muistan itse siinä vaiheessa kun en ymmärtänyt kitaran päälle yhtään mitään ja kaveri soitteli kököllä nailonkielisellä Ugly Kid Joen Mr. Recordmania (joka siis pohjaa ihan perussointuihin) ja olin että vattöfak, minähän tunnen tän biisin ja nyt tuo loihtii sitä instrumentista. Älyttömän siistiä. Yleisöä ei tosiaan kiinnosta vaikeat tahtilajit tai huippuvaikeat sointukulut tai tilutukset. Yleisö rakastaa aivottomia jollotuksia. Esimerkkinä kaverin bändi veti aikanaan groove-pohjaista loistavaa jamittelua paikallisessa baarissa. Yleisö kyräili ja veti kaljaa pöydissä. Sitten alkoivat soittamaan paratiisia ja yleisö repesi täysin. Samalla alkoi myös ylistys, että kyllä te vedätte hyvin ja olette kovia jätkiä soittamaan. Kannattaa muistaa, että yleisöä ei voi koskaan aliarvioda liikaa.... Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Gabe 15.08.2012 09:53:20 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Kannattaa muistaa, että yleisöä ei voi koskaan aliarvioda liikaa.... Tätä yks kaverikin sanoi eilen. Jos homma on tosi teknistä ja haastavaa niin ei tule mitään. Sitten kun vetää niitä tuhanteen kertaan hakattuja aivottomia renkutuksia niin jo alkaa toimimaan. " Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen. "
- Keith Richards - |
Dbsus2 15.08.2012 09:53:53 (muokattu 15.08.2012 10:05:07) | |
---|
Esimerkkinä kaverin bändi veti aikanaan groove-pohjaista loistavaa jamittelua paikallisessa baarissa. Yleisö kyräili ja veti kaljaa pöydissä. Sitten alkoivat soittamaan paratiisia ja yleisö repesi täysin. Aika identtinen ilmiö kävi meiän bile-keikalla Call me maybe-hitin kanssa:) Myös ihan hatusta jamitettu Frontside Ollie putos loppuillasta! Mitä tästä opimme: Juhlivalle nuorisolle NRJ-tuubaa! Kaikki "härömpi" kannattaa säästää omille keikoille, joilla se saattaa jotain kiinnostaakin. EDIT:Niin, kehitystä mittaan sillä, mitä soittotatsille kuuluu esim. rytmin ja fiiliksen osalta. Suurella sydämellä |
tomaattiorava 15.08.2012 13:52:36 | |
---|
Juoppis: Näinpä juuri. Mikäli kuulijakunnassa on oikeasti soittotaidottomia tyyppejä, niin pelkästään se, että osaa soittaa kitaralla jonkin yleisön tunteman biisin on jotenkin maagista. Alleviivaus tässä kohdassa Yleisön Tunteman Biisin. Muistan itse siinä vaiheessa kun en ymmärtänyt kitaran päälle yhtään mitään ja kaveri soitteli kököllä nailonkielisellä Ugly Kid Joen Mr. Recordmania (joka siis pohjaa ihan perussointuihin) ja olin että vattöfak, minähän tunnen tän biisin ja nyt tuo loihtii sitä instrumentista. Älyttömän siistiä. Niin, kaipa sitä "maallikot" voi innostua aika pienestä. Mä arvostan ihan hitosti tyyppejä jotka tekee tunnetuista biiseistä omia fingerstyle sovituksia. Jos kepittäjä taidokkaasti hoitaa kompin ja liidit päällekkäin niin yhtäkkiä sitä vanhaa kolmen soinnun paskaa onkin hieno kuunnella. Ja sehän on varsin teknistä touhua. Tyhmät bimbot ovat tyytyväisiä ja samaten kitaranörtit. |
Laulava Kylätohtori 15.08.2012 14:16:50 | |
---|
tomaattiorava: Niin, kaipa sitä "maallikot" voi innostua aika pienestä. Mä arvostan ihan hitosti tyyppejä jotka tekee tunnetuista biiseistä omia fingerstyle sovituksia. Jos kepittäjä taidokkaasti hoitaa kompin ja liidit päällekkäin niin yhtäkkiä sitä vanhaa kolmen soinnun paskaa onkin hieno kuunnella. Ja sehän on varsin teknistä touhua. Tyhmät bimbot ovat tyytyväisiä ja samaten kitaranörtit. Tai sitten bimboja ei kiinnosta "pilattu" biisi ja karvaiset rokkipoliisit taputtaa käsiään, mikä ei tainnut olla toivottu lopputulos..... Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Tonski 15.08.2012 14:28:47 | |
---|
vvaltsu: Itse mittaan sweeppauksen nopeudella. Samat! Tää on kuitenkin ainoa ees viitteellisesti järkevä mittari kehitykselle. |
tender.insanity 15.08.2012 14:35:16 (muokattu 15.08.2012 14:37:03) | |
---|
Tonski: Samat! Tää on kuitenkin ainoa ees viitteellisesti järkevä mittari kehitykselle. Mikäs oli sen swååp -hepun nimimerkki? Siitäkään kuulunut mitään aikoihin. Swååppasi itsensä hengiltä? EDIT: Ushimir se oli. Eipä näköjään ole enää jäsenenä täällä. |
Tonski 15.08.2012 14:39:43 | |
---|
tender.insanity: Mikäs oli sen swååp -hepun nimimerkki? Siitäkään kuulunut mitään aikoihin. Swååppasi itsensä hengiltä? EDIT: Ushimir se oli. Eipä näköjään ole enää jäsenenä täällä. ushimir nousi seuraavalle tasolle kitarismissa eikä mnetin tietokanta antanut hänen enää kirjautua sisään hänen saavutettuaan 18 nuottia sekunnissa -nopeuden(swååp) |
tomaattiorava 15.08.2012 14:44:16 | |
---|
ushimir oli kyllä mies paikallaan! mahtaisko tuubista vielä videoita löytyä.... |
tender.insanity 15.08.2012 14:46:51 | |
---|
Tästä siis saadaan kehityksen mittayksikkö, eli Ushimir. 1U (ushimir) on kehityksen multihuipentuma. Esimerkiksi Rusty Cooleyn ja Francesco Farerin keskiarvoinen ushimir on 0,79. |
gunner 15.08.2012 14:57:35 | |
---|
tomaattiorava: Niin, kaipa sitä "maallikot" voi innostua aika pienestä. Mä arvostan ihan hitosti tyyppejä jotka tekee tunnetuista biiseistä omia fingerstyle sovituksia. Jos kepittäjä taidokkaasti hoitaa kompin ja liidit päällekkäin niin yhtäkkiä sitä vanhaa kolmen soinnun paskaa onkin hieno kuunnella. Ja sehän on varsin teknistä touhua. Tyhmät bimbot ovat tyytyväisiä ja samaten kitaranörtit. Jos laulat siihen päälle samalla hyvin, tai edes huonosti, niin siinä tapauksessa joo. Muuten pelkkä kitarannäpräys on yhtä tyhjän kanssa jossain puistoissa. Kannattaa tietysti aina laulaa paremmin kuin ne muut seurueessa, jos meinaa jengiä ihastuttaa. |