Aihe: Sormien voiman kehittäminen
1 2 3
ReBeat
06.08.2011 17:16:59

Bassolla soittelu kehittää sormivoimaa ja voi olla muutenkin hyödyksi musikalisoitumisen kannalta.
Krice
06.08.2011 19:53:04 (muokattu 06.08.2011 19:53:20)

Soittaminen on tekniikka-, ei voimalaji. Jos tökkii niin ohuemmat kielet vaan kitaraan, sitä varten niitä eri vahvuisia settejä on keksitty.
Stradlin
06.08.2011 20:23:04
Ei kai siitä haittaakaan ole, jos soittelun ohessa vähän noita kyynärvarren lihaksia treenaa.
"Doom antoi minulle lisä voimaa." - Kompressori
komero
06.08.2011 20:43:07
Stradlin: Ei kai siitä haittaakaan ole, jos soittelun ohessa vähän noita kyynärvarren lihaksia treenaa.

Ei varmaankaan ole haittaa. Mutta mun mielestä a ja o on rentous. Kaikki turha jännitys ja voiman käyttö pois.
vvaltsu
06.08.2011 21:21:29
komero: Ei varmaankaan ole haittaa. Mutta mun mielestä a ja o on rentous. Kaikki turha jännitys ja voiman käyttö pois.

Jos on paljon lihaksia, ei tarvi käyttää niin paljoa voimaa. Simple.
Nykyisin minulla ei ole vaarallisia harrastuksia. - Tero Vaara
Herra Cliffords
07.08.2011 11:08:51
vvaltsu: Jos on paljon lihaksia, ei tarvi käyttää niin paljoa voimaa. Simple.

Niin, esim. kehonrakentajilla on paljon enemmän lihaksia kuin meillä tavallisilla kuolevaisilla.
Krice
07.08.2011 11:36:04

Stradlin: Ei kai siitä haittaakaan ole, jos soittelun ohessa vähän noita kyynärvarren lihaksia treenaa.

Itse asiassa voi olla haitallista, kahdellakin tavalla. Kyynärvarren lihakset voi ylirasittua kitaransoiton ja puntin (yms.) yhteisvaikutuksesta. Toinen vaikutus on sitten se, että kädet aina hieman kangistuu varsinkin kun nostelee voimapainotteisesti. Se voi hidastaa soittamista.
Joees
07.08.2011 13:09:33
Krice: Itse asiassa voi olla haitallista, kahdellakin tavalla. Kyynärvarren lihakset voi ylirasittua kitaransoiton ja puntin (yms.) yhteisvaikutuksesta. Toinen vaikutus on sitten se, että kädet aina hieman kangistuu varsinkin kun nostelee voimapainotteisesti. Se voi hidastaa soittamista.

Ootko kuullut että niitä lihaksia voi harjottaa muutenkin kuin vain täysiä ja järjettömillä painoilla?
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Sergei Fallinen
07.08.2011 13:43:02
Mä en kyl usko et sormien voimaharjottelusta on yhtään mitään hyötyä. Rentous on se ainoa juttu, seksissä ja soittamisessa. Eli sikäli suurin haitta on että aikaa menee hukkaan.
Krice
07.08.2011 19:43:38

Methis: Ootko kuullut että niitä lihaksia voi harjottaa muutenkin kuin vain täysiä ja järjettömillä painoilla?

No en oikeastaan ole kuullut. Kohtuullinenkin treeni kasvattaa lihaksia ja tuppaa tulemaan sellaista kankeutumista. Treenin pitää olla melkoista lady-bodypumppia jos aikoo välttää kyynärvarrelle tulevan rasituksen. Esim. maastaveto pitäisi unohtaa kokonaan ja kuka nyt ei sitä treenaisi?
Joees
07.08.2011 22:56:07
Krice: No en oikeastaan ole kuullut. Kohtuullinenkin treeni kasvattaa lihaksia ja tuppaa tulemaan sellaista kankeutumista. Treenin pitää olla melkoista lady-bodypumppia jos aikoo välttää kyynärvarrelle tulevan rasituksen. Esim. maastaveto pitäisi unohtaa kokonaan ja kuka nyt ei sitä treenaisi?

Suosittelen kokonaan surkastuttamaan lihakset niin ei kädet kankeudu.

Kyllä ne lihakset tarvii sopivaa rasitusta pysyäkseen kondiksessa ja ei ne siitä rikki mene eivätkä kankeudu. Itse vetelen himassa kevyillä painoilla useemman kerran viikossa sopivia sarjoja ja kädet pysyy paljon vetreämpinä kuin ilman että tekis mitään. Maastavetoja en ole ikuna harrastanut. Eli kysymykseesi vastaten minä en ilmeisesti sitä siis reenaa.
Bodypumppia en oo harrastanut mut se on ilmeisen tehokas ja hyvä juttu. En uskois siitäkään haittaa olevan soiton kannalta, en niin yhtään.
Stradlin
08.08.2011 00:12:24
Krice: No en oikeastaan ole kuullut. Kohtuullinenkin treeni kasvattaa lihaksia ja tuppaa tulemaan sellaista kankeutumista. Treenin pitää olla melkoista lady-bodypumppia jos aikoo välttää kyynärvarrelle tulevan rasituksen. Esim. maastaveto pitäisi unohtaa kokonaan ja kuka nyt ei sitä treenaisi?

Siitä mitään kankeutumista tule... Ei kai jalkapalloilijatkaan treenais niitä jalkojaan salilla, jos ne jalat siitä jotenkin kangistuisivat. Enkä mä nyt muutenkaan kyllä mitään Kaikkivaltias-tyyppistä treeniä meinannut, sitä voi tosiaan lihaksia treenata muutenkin kuin "Tähtäimessä Mr. Olympia-titteli" meiningillä.
TMik
09.08.2011 13:53:23 (muokattu 09.08.2011 14:03:30)
Stradlin: Siitä mitään kankeutumista tule... Ei kai jalkapalloilijatkaan treenais niitä jalkojaan salilla, jos ne jalat siitä jotenkin kangistuisivat. Enkä mä nyt muutenkaan kyllä mitään Kaikkivaltias-tyyppistä treeniä meinannut, sitä voi tosiaan lihaksia treenata muutenkin kuin "Tähtäimessä Mr. Olympia-titteli" meiningillä.

Kaikensorttiset urheilijat joille se punttaaminen on apuväline siihen päälajiin treenaa yleensä vähän toisentyylisesti. Se treenikausi jaetaan perusvoimaan, maksimivoimaan ja nopeuteen siten että varsinaisella kilpakaudella ollaan sitten mahdollisimman hyvässä kondiksessa... Tässä vaiheessa ei siis enää tavoitella mitään kehitystä painojen yms. suhteen. Voimailijoilla taitaa olla aika samansuuntaset treenit.

Täysin eriasia on sitten pelkkä kehoilu jossa pyritään vaan jatkuvasti lisäämään lihasmassaa. Tietysti mahdolliset dieettailut siellä joukossa (riippuen itse kunkin treenimieltymyksistä, nykyään ei niin kauheesti harrastella enää noita sikabulkkauksia jollon syötiin ihan ossina ja sitä fläsääkin kertyi siinä samalla aika reippaasti) muuttaa rutiinia ja treenitkin kevenee mutta noin pääsääntösesti se jumppaaminen voi olla aika "raskasta" ja jotain jumia voi tulla mikäli se treenaaminen koostuu siitä että mennään lämmittelemättä salille, nostetaan penkki 15 sarjaa tappiin asti ja sama rutiini olkapäille ja hauiksille. Lopuksi ei ainakaan venytellä ja syömisessäkään ei oteta huomioon palautumista.

Salihommissa saa ittensä hyvinkin jumiin jos repii mitä sattuu eikä viitsi ottaa asioista selvää tai kysellä asiasta tietäviltä, sen lisäksi että siinä hajoaa herkästi myös paikat. Sopivalla reenillä ei mitään hirveitä jumeja kyllä tule ja kehityskin on parempaa kuin sellanen päätön repiminen. Treeniohjelmia ja tapojakin on niin paljon erilaisia että kyllä sieltä löytää itselleen sopivan, esim. joku HST-pohjainen 1-jakoinen 3x viikossa tehtävä treeni ei kauheasti jumeja saa aikaiseksi alkushokin jälkeen.

Kitaransoitosta en tiedä juuri mitään, mutta liikunnassa (tarkennettuna ainakin kaikki kamppailulajit) rentous = nopeutta ja kuvittelisin saman pätevän myös soittamiseen ja kyllä sen hyvin huomaa hyvin itsekin kun keventää tatsia miten se soittaminenkin helpottuu, tämä huomio tullut siis jo näissä lastenkengissä.

Barreissa mulla ei ainakaan oo koskaan oikeen ollut mitään ongelmia, alussa vaan keskittyy siihen että kaikki kielet soi vaikka siinä soinnun muodostamisessa kestäisi 20min, äkkiä se sitten tuleekin jo ihan itsestään. Tämän jälkeen se otekin alkaa kevenemään itsestään. Tuplabarret tuli itestään voimasointujen kanssa.

edit. Niin ja siis omakohtasesti oon huomannut että jos jossain tuntunu että tarvii voimaa / sormet venyy liikaa niin tilanteen on saanu korjattua muuttamalla koko käden asentoa yms. ts. se ote itsessään on ollu jo jotenkin päin helvettiä.
Krice
09.08.2011 20:25:18

Methis: Suosittelen kokonaan surkastuttamaan lihakset niin ei kädet kankeudu.

Kyllä ne lihakset tarvii sopivaa rasitusta pysyäkseen kondiksessa ja ei ne siitä rikki mene eivätkä kankeudu. Itse vetelen himassa kevyillä painoilla useemman kerran viikossa sopivia sarjoja ja kädet pysyy paljon vetreämpinä kuin ilman että tekis mitään. Maastavetoja en ole ikuna harrastanut.

No eiköhän tuossa tullutkin tarpeeksi tietoa, joka selittää tuon ensimmäisen kommenttisi. Onhan se niinkin, että kovasta voimatyyppisestä treenista huolimatta kun lihashuolto pelaa niin rentouttakin löytyy, mutta siinä vaan väkisinkin tulee sitä kankeutumista. Varsinkin kuten sanottu kyynärvarren lihakset on erityisen hankala pitää kunnossa, koska niihin tulee lisäksi rasitusta esim. soittamisesta. Eipä tätä voi enempää selittää ihmiselle, jolla ei vaan ole kokemusta.
Joees
09.08.2011 21:02:23
Krice: No eiköhän tuossa tullutkin tarpeeksi tietoa, joka selittää tuon ensimmäisen kommenttisi. Onhan se niinkin, että kovasta voimatyyppisestä treenista huolimatta kun lihashuolto pelaa niin rentouttakin löytyy, mutta siinä vaan väkisinkin tulee sitä kankeutumista. Varsinkin kuten sanottu kyynärvarren lihakset on erityisen hankala pitää kunnossa, koska niihin tulee lisäksi rasitusta esim. soittamisesta. Eipä tätä voi enempää selittää ihmiselle, jolla ei vaan ole kokemusta.

Kokemusta mistä?

Kyllä mä katsoisin että mulla on kokemusta sekä soittamisesta että lihashuollosta ja treenaamisesta ihan riittävästi.
Tässä ketjussa en ole missään vaiheessa puhunut kovasta voimatyyppisestä treenistä enkä erikseen sormien voiman kehittämisestäkään. Lähinnä vaan todennut jotta ei ne kädet siitä kankeudu sen vertaa että soitto häiriintyis jos jotain sopivaa tekee vaan päinvastoin. Mulle sopiva käsien, kuten koko ylävartalon reenaaminen/jumppaaminen ylipäätänsä, tekee vaan hyvää ja vetreyttää. En oo huomannut että sormet olis hitaammat tai kädet kankeammat. Toisaalta mä en mikään nopea soittamaan olekaan koska se ei ole mulle soittamisen pointtikaan.

Pahemmin mua kangistuttaa tuolilla vaikka koneen ääressä istuminen.

Mut jääköön tää mun osalta, mua ei huvita vängätä asioista turhaan.
Stradlin
09.08.2011 21:10:08
Krice: No eiköhän tuossa tullutkin tarpeeksi tietoa, joka selittää tuon ensimmäisen kommenttisi. Onhan se niinkin, että kovasta voimatyyppisestä treenista huolimatta kun lihashuolto pelaa niin rentouttakin löytyy, mutta siinä vaan väkisinkin tulee sitä kankeutumista. Varsinkin kuten sanottu kyynärvarren lihakset on erityisen hankala pitää kunnossa, koska niihin tulee lisäksi rasitusta esim. soittamisesta. Eipä tätä voi enempää selittää ihmiselle, jolla ei vaan ole kokemusta.

Eiss :D sä et vissiin osaa ajatella kuin mustavalkoisesti. Viimeinen virke kruunaa koko homman. Eiköhän tää ollut tässä, mä nyt ainakin aion jatkossakin treenailla jonkun verran ja myös soitella, vieläpä ilman kankeita käsiä ihan niinkuin tähänkin asti.

TMikelle plussaa asiallisesta ja aidosti asiantuntemusta huokuvasta tekstistä.
kimurantti1
09.08.2011 22:12:00
Jeps. Mä oon jutellut parinkin fysioterapeutin kanssa soittajien lihashuollosta, ja molemmat ovat olleet sitä mieltä, että jokaisen soittajan kannattaisi tehdä kevyttä yläkropan treeniä, varsinkin jos soittaa useamman tunnin päivässä.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
TMik
09.08.2011 22:19:30
Niin ja siis Kricehän on ihan oikeessa että kyllä se voimailu kangistaa jokatapauksessa joissain määrin. Kyynärvarsien sijaan uskaltaisin kyllä väittää että suurin ongelma tulee hartianseudulta.

En silti koe että se olis mikään este soittamiselle, ero on kuitenkin aika marginaalinen ja parannettavaa varmaan itse kullakin löytyy muistakin jutuista ellei sitten satu olemaan joku Steve Vai. Päinvastoin, jumppaaminen on hyvä tapa nollata pääkoppaa. Paisuhan Petruccikin jossain vaiheessa siinä määrin että varmasti teki muutakin kuin söi, sama pätee Wyldeen. Varmaan löytyy muitakin kitaristeja jotka käy salilla :P

Itsellänihän kaikki harrastukset lähtee aina siinämäärin lapasesta etten osaa varsinaisesti harrastella mitään vaan kaikki muukin toiminta pitää sitten keskittää maksimaaliseen kehitykseen ja homma menee aina työksi hyvinkin nopeasti.

Topicin aloittajalle : jos pelkkää näppivoimaa tarvii niin kokeilisin alkuun jotain roikkumisharjoituksia. Sitten löytyy noita captains of crush grippereitä erilaisilla jousilla joita voi puristella. Hirvittävän poltteen kyynärvarsiin saa myös gyropallolla. Punttis on toki parempi vaihtoehto laajemmin ajateltuna ja varmasti ainakin mielekkäämpää. Mitään edellämainittuja et varmasti tarvi barresointuun.
vvaltsu
05.11.2011 14:31:58
Nostellaanpa.

Minkälaisia treenejä pikkusormen voimistamiseksi arvon kitaristit ovat käyttäneet? Semmoset vaikkapa 16-14-16-14-12 -pyrähdykset legatona tuottaa suunnatonta vitutusta, kun pikkusormessa ei vaan riitä voima. Kielisetin ohentaminen ei tule kysymykseen, kun sitten kärsii pikkaus. Oon yrittänyt esim. semmosta että mahd. nopeasti 12-13-12-13 jne. legatona nimettömällä ja pikkusormella, mut pikkusormessa ei riitä voima, äänet jää aina vaimeaksi. Kannattaako treenata semmoisissa pyrähdyksissä vai pitempikestoista, esim. minuutti tuota 12-13 -juttua? Vai kannattaako ollenkaan?
I remember singing To Be With You in a Karaoke Revolution game, on Playstation. And I won. - Eric Martin
Sakmongkol
05.11.2011 14:38:47
vvaltsu: Nostellaanpa.

Minkälaisia treenejä pikkusormen voimistamiseksi arvon kitaristit ovat käyttäneet? Semmoset vaikkapa 16-14-16-14-12 -pyrähdykset legatona tuottaa suunnatonta vitutusta, kun pikkusormessa ei vaan riitä voima. Kielisetin ohentaminen ei tule kysymykseen, kun sitten kärsii pikkaus. Oon yrittänyt esim. semmosta että mahd. nopeasti 12-13-12-13 jne. legatona nimettömällä ja pikkusormella, mut pikkusormessa ei riitä voima, äänet jää aina vaimeaksi. Kannattaako treenata semmoisissa pyrähdyksissä vai pitempikestoista, esim. minuutti tuota 12-13 -juttua? Vai kannattaako ollenkaan?

Mun mielestä pikkusormen voima kehittyy kun sitä käyttää tarpeeksi. Kannattaa miettiä kaikki sormitukset semmosiksi että pikkusormea tulee käytettyä, ei siinä muu auta. 12-13 juttu ei mun mielestä ole kovin fiksu koska semmosta ei mun käsittääkseni käytännössä tule paljoa käytettyä, että isompia välejä esim. etusormella ja pikkusormella ehkä mieluummin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)