Kuha 18.02.2011 23:25:54 (muokattu 18.02.2011 23:27:41) | |
---|
Kyllä tuosta voi parantua normaaliksi, kovaa treeniä vain!!! |
blaekie 18.02.2011 23:50:13 (muokattu 19.02.2011 00:01:07) | |
---|
wavelength: Totta kai siinä on perää: logo on suhteessa kitaraan peilikuvana, joten sen painojakauma muuttuu drastisesti verrattuna oikeakätisen vastaavaan, mikä aiheuttaa erilaisen jännitteen kitaran lapaan. Lisäksi piuha lähtee kitarasta päinvastaiseen suuntaan, mikä puolestaan kääntää signaalin vaiheen... Joo jotenkin noin ;-) , Tai sit ei. Eli kysehän on toki lopulta siitä kumpaa aivopuoliskoa käyttää soittaessa, ja minkämoiset yhteydet niiden puoliskojen välillä on, ja toimiiko yhteydet samalla kapasiteetilla molempiin suuntiin, eli ns. liikennöi full duplexina, eli ns "vasen tietää aina, mitä oikea tekee, ja päinvastoin" Sit siihen yhdistyy vielä tietenkin korvat, ja muu yleinen melodia- ja väritaju, olisko noin 8D EDIT: Ahaa, siellä olikin jo sovellettu tätä "aivolohko" ajattelua, mutta ei se midään, jatketaan.. Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... |
blaekie 19.02.2011 00:10:59 | |
---|
Kuha: Kyllä tuosta voi parantua normaaliksi, kovaa treeniä vain!!! Mitä ? Onko Kuha vaihtanut rightista leftiin ? ;-) Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... |
baron 19.02.2011 09:47:34 (muokattu 19.02.2011 09:47:57) | |
---|
Kyllähän vasenkätiset pianistit soittavat normaalipianoa ja jotkut jopa menestyksellä, miksei kitaristillekin vastaava homma kävisi? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
samueld 19.02.2011 09:51:53 | |
---|
baron: Kyllähän vasenkätiset pianistit soittavat normaalipianoa ja jotkut jopa menestyksellä, miksei kitaristillekin vastaava homma kävisi? Joo. Kitaransoitossa kumpikaan käsi ei tee ihmiskädelle kovin luontaista työtä. Ja pyrkimys olisi kehittää ne yhtä vahvoiksi. Pienolla tietysti vielä tarkemmin samanlaisiksi. I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. |
latuska90 19.02.2011 13:25:47 (muokattu 19.02.2011 15:15:37) | |
---|
Muistan kun itse aloittelin kitaraa soittamaan, niin mulle olis periaatteessa käynyt puoli kuin puoli, että ei ollut mitään merkittävää painottumista kummallekaan puolelle. Ehkä aivot jotenkin "alitajuntaisesti" kallistivat soittoni vasenkätiseksi, kun muutenkin olen täys-umpivasuri, eli KAIKKI arkiasiat kitaransoittoon asti sujuu vasenkätisesti. Huoltotöistä sen verran että on melko harvinaista, että vasurikitaran huoltaja on myös itse vasuri. Joo, ainakin kaikki ne heput, jotka mun kitaroita on säätänyt ovat olleet ihan oikeakätisiä, että heidän säätötöistä jää periaatteessa säädön jälkeinen, mahdollisesti onnistuneen lopputuloksen toteamiseksi, se tärkeä testisoitto pois. No, ehkä he oikeakätisesti mun kitaroilla jotain räpläävät ja toteavat säätämisen jälkeen, että "joo, tää on kaiketi OK". Eipähän ole kuitenkaan ollut mitään valittamista, mut voiskohan säädön lopputulos olla päätähuimaavasti parempi, jos vasuri ammattilais-kitaranhuoltaja säätäisi toisen vasurin kitaran priimakuntoon...? "Ihminen on sekin akustinen instrumentti, kun sen virittää niin se soi kuin enkeli." - Albert Järvinen |
Nurmituomas 19.02.2011 16:05:34 (muokattu 19.02.2011 16:06:58) | |
---|
monet vasenkätiset on vähän ihmeellisiä, esim yksi kaveri kirjoitti ja heitti palloa vasurilla, mutta pelas tietokoneen joustikilla oikealla. ja käytti hiirtä oikealla, ei osannut käyttää tai pelata vasemmalla.? muistaakseni myös ampui oikealta. sun tapauksessa tuntuu, että olet täysin oikeakätinen. poislukien kitara? |
baron 19.02.2011 17:39:47 (muokattu 19.02.2011 17:45:24) | |
---|
Nurmituomas: monet vasenkätiset on vähän ihmeellisiä, esim yksi kaveri kirjoitti ja heitti palloa vasurilla, mutta pelas tietokoneen joustikilla oikealla. ja käytti hiirtä oikealla, ei osannut käyttää tai pelata vasemmalla.? muistaakseni myös ampui oikealta. sun tapauksessa tuntuu, että olet täysin oikeakätinen. poislukien kitara? Mä sattuneesta syystä tiedän vähän asiasta:-) Kun tutkitaan hemisfääridominanssia (eli kumpi puoli aivoista on se "tärkeä") niin tsekataan käsi (kirjoita jotain), jalka (potkaise palloa), silmä (katso tuon putken läpi) ja korva (kuuntele tosta) Ja sitä on kaiken asteista: Joku tekee kaikki edellä mainitut saman puolen raajalla/elimellä ja jotkut osan toisen puolen ja muut toisen puolen. Jos mä kerron itsestäni: Joskus pikkupoikana sain käsiini mandoliinin ja ilman mitään opetusta aloin vaistomaisesti soittaa sitä "vasurina". Sitten kun sain kitaran ja kitaraoppaan jossa neuvottiin miten päin sitä pidetään kädessä niin vaihdoin. Koulussa kun piti kirjoittaa taululle aloitin vasemmalla kädellä ja sitten vaihdoin oikeaan käteen ettei tarvinnut siirtyä. Opettaja kävi mun vanhempien kimppuun että kitkekää tuo inhoittava vasuri pojastanne pois. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Thothmes 20.02.2011 02:11:48 | |
---|
Noniin, kuvion nimi on se että olen soittanut semmonen approx kymmenisen vuotta kitaraa vasurina, ja nyt sisälläni on kypsynyt usko siihen että haluan ja voin oppia soittamaan myös oikealta puolelta Kuten moni on jo kysynyt: miksi? |
Anselmi83 20.02.2011 09:30:45 | |
---|
Opettele mielummin soittamaan oikeankätistä kitaraa vasurina, sillä on viihdearvoa. Itse vasurikitaristina en näe mitään syytä vaihtaa soittopuolta mutta jos sinulla toisaalta on sellainen tunne että se innostaa sinua, niin miksei? |
nahkalipsi 22.02.2011 13:39:23 (muokattu 22.02.2011 14:15:15) | |
---|
talleyrand:kymmenisen vuotta kitaraa vasurina, ja nyt sisälläni on kypsynyt usko siihen että haluan ja voin oppia soittamaan myös oikealta puolelta Moni on kysynyt miksi, mulle riittää toi "haluan". Olen itse vasuri. Leikkaan saksilla, kirjoitan, runkkaan, lyön (vasaralla tms) vasemmalla mutta ammun oikealta (paitsi jousella ja pistoolilla vasemmalta, mitäv?), käytän hiirtä oikealla ja ennenkaikkea soitan kitaraa oikeakätisenä. Lämään kiekkoa oikealta myös mutta sillä nyt ei ole kait merkitystä. Kun aloitin musiikkihommat 10 vuotiaana rumpuja soittamalla soitin niitä ensin vasurina. Eli hakkasin virveliä oikealla kädellä. Siinä ei montaa kuukautta mennyt kun HALUSIN opetella soittamaan kuten oikeakätiset. Koska muutkin niin teki. Vaihtamisessa ei mennyt kovinkaan kauan. Tietysti olin sillon lapsi ja uuden omaksuminen on kait helpompaa. Tietty taidot oli niin lähtötekijöissä muutenkin. Tästä siirryin joskus "normaaliin" bassoon ja kitaraan ja oliko se sitten olosuhteiden pakosta vai mistä mutta se tuntui suoraan yhtä luonnolliselta/luonnottomalta mutta siitä se lähti. Nyt ei paluuta vasuriin olisi mitenkään mahollista. Rumpuja osaan edelleen soittaa vasurina mutta helvetin huonosti :) Ja olen mielettömän tyytyväinen ,että tämä transformaatio tuli tehtyä. Paljon helpompaa kun voi ottaa kitaran käteen missä vaan ja alkaa täryttää metallicaa. Tsemppiä vaihtoon, mä suosittelen! Roses are red, violets are blue. All by base are belong to you |
Viski 26.02.2011 14:13:50 | |
---|
Plekun heiluttaminen vaikuttaa ainakin äkkiä ajatellen paljon yksinkertaisemmalta.. Kyllä se on yleensä monimutkaisempaa. Nopeimmat jutut soitetaan yleensä legatolla taikka tappingilla, pikkaaminen on yleensä se rajoittava tekijä. Itse siis suosittelisin kaikille sitä vahvempaa kättä plekukädeksi. Tosin harjoittelulla varmasti pääsee miten päin tahansa ihan tarvittaviin tai tarpeettomiinkin nopeuksiin. |
sohvarämpyttäjä 26.02.2011 21:04:43 (muokattu 26.02.2011 21:05:01) | |
---|
Vasuri olen ja vasurilta soitan. Toki kätisyyttä voi vaihtaa, jos on intoa moiseen. Vaarana on, että tulee ostettua kitaroita ihan vahingossa ja heräteostoksina, kun yhtä äkkiä se on mahdollista ihan missä tahansa musapuodissa. Itse saattaisin tuhlata ylimääräiset uuden opettelu tarmot johonkin toiseen soittimeen. Onnea urakkaan ja raportoi toki jatkossa ... |
cr4b 26.02.2011 21:58:50 (muokattu 26.02.2011 22:11:21) | |
---|
Viski: Tosin harjoittelulla varmasti pääsee miten päin tahansa ihan tarvittaviin tai tarpeettomiinkin nopeuksiin. Juuri näin. Meikäläinen on treenannut viime aikoina pikkausta niin paljon, että vasen käsi on nyt kitaran soitossa mun huonompi käsi. Joillain on taipumusta etsiä ulkoisia syitä siihen oman soiton huonouteen, vaikka todellisuudessa suurin syy on harjoituksen puute. Vaihtamalla kitaran kätisyyttä ei kukaan tule maagisesti paremmaksi kitaristiksi. Tämä nyt ei ilmeisesti ollut aloittajalla tavoitteenakaan, mutta jollain muulla ketjun lukijalla ehkä. If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best. |