Aihe: Blackened ?
1 2
Jalmarii
26.05.2010 16:52:05
tender.insanity: =)
Siistimpi versio tästä on että kun on riffi, niin se käännetään ennen nauhoittamista, eli soitetaan takaperin. Sitten käännetään lopulliseen versioon, jolloin riffi meneekin oikeinpäin. Hyvä esimerkki tästä esim. Steve Vain 'The Riddle' biisin loppupuolella. Todella häiriintyneen kuuloista.

Muistaakseni Steve Vain jossain Fire Garden -levyn biisissä (oisko Aching Hunger tms) on sama juttu tehty yhden säkeistön kohdalla. Siinä se vetää jotain hitaampaa arpeggiota samalla tekniikalla.

Täytyy itse joskus koittaa. Voi olla jänskä muutenkin soittaa omia riffejä väärinpäin.

Jonkun Doorsin biisin Manzarek soitti takaperin myös.

Mutta ettei nyt ihan offtopiciksi mennä, niin en olisi itsekkään ikinä tajunnut tuon Blackenedin intron menevänkin takaperin. Onhan näitä kaikkia jippoja olemassa. :)
aalataur
26.05.2010 17:09:44 (muokattu 26.05.2010 17:10:18)

Jalmarii: Jonkun Doorsin biisin Manzarek soitti takaperin myös.

Mutta ettei nyt ihan offtopiciksi mennä, niin en olisi itsekkään ikinä tajunnut tuon Blackenedin intron menevänkin takaperin. Onhan näitä kaikkia jippoja olemassa. :)

Jos tarkkaan kuuntelee, sen voinee havaita soundista. Blackenedin intro kuulostaa tavallaan vähän särötetyltä viululta, karkeasti verraten. Äänen alku/atakki ei ole terävä tai ainakaan sellainen mitä kitarasta saa normaalisti sormilla irti.
Jamez_M
26.05.2010 20:42:35
Onko kukaan löytänyt mitään selitystä sille miksi näin on tehty? Itse en ainakaan yhtäkkiä löytänyt mitään haastattelua tai muutakaan juttua kyseisestä aiheesta...olis jännä tietää kuka ja miksi on keksinyt moisen. Tuleeko kellään mieleen muita jippija mitä herrat on käyttäneet...

Tosta tuleekin nyt mieleen noi livekeikat joissa alkubiisinä on tuo Blackened..sehän tulee intro "nauhalta" perkule..siksi siis...
oiva tumpeloinen
26.05.2010 20:48:05
Jamez_M: Onko kukaan löytänyt mitään selitystä sille miksi näin on tehty? Itse en ainakaan yhtäkkiä löytänyt mitään haastattelua tai muutakaan juttua kyseisestä aiheesta...olis jännä tietää kuka ja miksi on keksinyt moisen. Tuleeko kellään mieleen muita jippija mitä herrat on käyttäneet...

Tosta tuleekin nyt mieleen noi livekeikat joissa alkubiisinä on tuo Blackened..sehän tulee intro "nauhalta" perkule..siksi siis...

Eiköhän tommosia ole tullut mieleen jokaiselle kersalle, joka on elänyt C-kasettiaikaa.
tender.insanity
26.05.2010 20:54:25 (muokattu 26.05.2010 20:56:18)
Jamez_M: Onko kukaan löytänyt mitään selitystä sille miksi näin on tehty? Itse en ainakaan yhtäkkiä löytänyt mitään haastattelua tai muutakaan juttua kyseisestä aiheesta...olis jännä tietää kuka ja miksi on keksinyt moisen. Tuleeko kellään mieleen muita jippija mitä herrat on käyttäneet...

No eipä tuo sen kummempi jippo ole kuin reverse cymbal -efekti.

Joskus johonkin omaan biisiin tuli käännettyä soolopätkä. Oli paska otto ja pidin hetken taukoa, niin päätinpä koittaa kääntää raidan. Sehän sopikin siihen kuin nenä perseeseen ja siihen myös jäi.

oiva tumpeloinen: Eiköhän tommosia ole tullut mieleen jokaiselle kersalle, joka on elänyt C-kasettiaikaa.

Minä ainakin kakarana LP-levyjä pyörittelin joskus manuaalisesti väärinpäin. Kuulosti jännältä. Taisi lähteä siitä, kun halusin kuulla, mitä Maidenin Piece of Mind levyn väärin päin olevassa pätkässä sanottiin.
Jamez_M
26.05.2010 21:41:39
Ehkä se ei teknisesti ole niin haastava juttu ja onhan sitä itselläkin tullut muinaisina aikoina lp:tä takaperin pyöriteltyä... mutta pistäppä tollaselle levylle se..ja kun herrojen Hetfield / Ulrich vaatimustason tietää niin ei se heittämällä sinne ole laitettu...no oli miten oli...
tender.insanity
26.05.2010 22:03:38 (muokattu 26.05.2010 22:52:03)
*äh*
hevikukko
27.05.2010 00:16:04 (muokattu 27.05.2010 00:44:55)
Oliko sen Metallican biisi The Frayed Ends of Sanity vaiko tender.insanity ??? Hitto ku ei muista :D

lainaten *äh*

--Pikku pähkinä!!!--

Tuo Blackenedin alkukomppi. Kohta jossa nopea pöräytys on hiukan hakusessa monissa nettinuotituksissa, menee siis mun mukaan näin oikein.

E, A ja D kieleltä !! Downstrokena alas reiteenpäin näin: >>

---------------8----------------- D
-7-7-7-8-7-7-7-7-7-7-7-8------- A
0-0-0------0-0---0-0-0----10---- E

Vielä alas nämä nuotit:

----------- D
2-----2--- A
--2-3----- E

Nyt se salaisuus....loppunuotit!

-------------------------------------------------------------- D
(ylös naamaan päin 3)-(alas 2)-------------------------------- A
---------------------------------------(ylös naamaan päin 3)-- E

ja alusta koko homma.

Toivottavasti auttaa!!!
Siis Alternate eestaas pikkinkinä loput 3 nuottia. Kun viiminen nuotti on kivasti ylöspäin naamaan, on kiva aloittaa alaslyöntinä komppi taas oikein :DD

Tuli soitettua Metallicaa noin 10 vuotta putkeen, kun aloitin soittelot.

Varmistin ainakin tämän pienen mitättömän pähkinän nuotit hidastettuna. Kyllä ne vaan näin menee, kuten opettelin ne Metallicabuumin ollessa huipussaan. Tässä oppii sen Downstroken hallinnan kuntoon.
Niin tai näin & aina väärinpäin!
tender.insanity
27.05.2010 17:44:01 (muokattu 27.05.2010 17:44:25)
hevikukko:

Mä oon aina soittanut ton riffin näin:

E||--------------------------------------------|
B||--------------------------------------------|
G||--------------------------------------------|
D||--------------------------------------8-----|
A||-----7-----7-----7--8--7-----7-----7-----7--|
E||--0-----0-----0-----------0-----0-----------|

---------------------------------------------||
--------------------------3------------------||
-----7-----7-----7--8--7--1--------1--3-3----||
--0-----0-----0--------------2--3---------1--||

Ja alternatella mennään. Ei kestä kunto downstrokeen.
lefa79
27.05.2010 18:21:24 (muokattu 27.05.2010 18:25:44)
tender.insanity: hevikukko:

Mä oon aina soittanut ton riffin näin:

E||--------------------------------------------|
B||--------------------------------------------|
G||--------------------------------------------|
D||--------------------------------------8-----|
A||-----7-----7-----7--8--7-----7-----7-----7--|
E||--0-----0-----0-----------0-----0-----------|

--------------------------3------------------||
-----7-----7-----7--8--7--1--------1--3-3----||
--0-----0-----0--------------2--3---------1--||

Itse taas olen tuon jälkimmäisen pätkän aina soitellut tyyliin:

-----------------------------------------------||
-----7-----7-----7--8--7--8-----------2-2-------||
--0-----0-----0-----------6--0--2--3------3--0--||

Taitaa olla yhtä monta tyyliä kuin soittajiakin...
aalataur
27.05.2010 22:45:36

tender.insanity:

Blasphemy! :D Kyllä luulis äijän tekniikalla menevän tämä alaspikaten.. :o Hitaampi kö Master..
Marshallga
28.05.2010 09:18:06 (muokattu 28.05.2010 09:25:42)
En saa blokattua korvalta missä kohdin tuossa loppuosion rytkäytyksessä demppaillaan.
"Support music, not rumors."
tender.insanity
28.05.2010 09:40:34
aalataur: Blasphemy! :D Kyllä luulis äijän tekniikalla menevän tämä alaspikaten.. :o Hitaampi kö Master..

Ei vaan mene. Ehkä kerran, kaks saa soitettua putkeen downstrokella, mutta siihen jääkin. On vaan veemäinen ja kun oikean käteni tekniikka on ihan hanurista, niin siinä sitä sitten ollaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)