Aihe: Ilmalaulaminen
1 2
Pande
03.05.2010 10:34:01

Tonski: Minä kyllä väitän, että jokaikisen lauluääni soveltuu jonkuntyyppisen laulajan osaan, laulutyylejä kun on valtava määrä tänä päivänä. Voi olla, ettei susta ehkä klassista laulajaa tule, mutta hurmaavalla röökiviskiäänellä saattasit vetää suvereenistikin bluesia tai rokkia tai jotain.. Tietenkin on olemassa jokaiselle henk.kohtasia laulutyylejä, mihin ei oma anatomia välttämättä taivu(eikä kannata taivuttaa..) vaikka miten hoilaat. Näin ajattelisin..

Mä olen samaa mieltä. Mutta toisaalta riippuu mihin vetää rajan. Jos ihmisellä on hyvä puheääni hänellä on luultavasti myös hyvät edellytykset oppia laulamaan. Tietysti vaaditaan myös sävelkorvaa, ja on epäselvää missämäärin sitä voi oppia.

Laulamiseen vaikuttaa hirveän paljon myös semmoset pikkuseikat jotka ei minkään instrumentin soittamiseen vaikuta. Itse olen tässä aamusella laulanut senjälkeen kun join aamupalaksi 5dl vettä (Menshealthin mukaan tehostaa aineenvaihduntaa 24% :-P) ja riittävä veden juominen parantaa myös lauluääntä.

Lisäksi ääniala vaihtelee jonkinverran syystä ja/tai toisesta, nyt pystyn laulamaan puolisävelaskelen eilistä matalammalle ja 3 puolisävelaskelta ylemmäs eli kromaattisesti kaikki sävelet avoimesta B:stä (7. kieli, 61.74 Hz) ja Ylimmältä E-kieleltä kymmennen nauhan D (1. kieli, 587.33 Hz) (laulan kitaran mukana niin että kitaran ja laulun samaan aikaan soiville sävelille ei jää merkittävästi huojuntaa, eli sinnepäin hoilaamista en kelpuuta, jos kelpuutettaisiin niin pääsis vielä vähän ylemmäs ja alammas)

Kitaran kanssa laulamisessa on myös se hyvä puoli että (kunhan kitara on mahdollisimman hyvin vireessä) samalla harjaantuu sävelkorva kun yrittää laulaa täsmälleen saman sävelen (tarpeeksi pitkiä nuotteja että ehtii varmistua siitä että laulettu sävel on vireessä). Paljon vaikeampaa on laulaa ilman kitaraa (tai muuta referenssiääntä) nuotilleen oikein.

Mun mielestä tärkeintä on laulaa ensin nuotilleen oikein, sensijaan että alkais heti hakemaan sitä rosoisuutta tai rokkikukkosoundia, jolla mahdollisesti vaan pilaa äänensä ja laulutekniikkansa.

Oon myös huomannut, että laulamisen pitää tulla luonnostaan, kaikenlainen väkisin puskeminen vaan haittaa laulamista. Aina jos yritän "pusertaa" ääntä voimakkaammaksi tai korkeammalle soundi huononee monella tavalla. Ääni tulee paremmin rennosti kunhan tekniikka on kohdallaan. Kun laulamisen tekniikka on oikein, ei äänen tuottaminen ole puhumista tai hyräilemistä yhtään vaikeampaa, melkeinpä jopa toisaalta helpompaakin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)