Artist 02.04.2010 16:37:17 | |
---|
Tsekatkaa esim. Dick Dale /muu surf-musa, ja sitten tietty Link Wray. "They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will" |
antnis 02.04.2010 16:42:52 (muokattu 02.04.2010 16:43:19) | |
---|
Tonski: Allekirjoitan. Jaa, enempikin kuulostaa siltä, että te otatte itsenne liian vakavasti :D Ja koska ette kommentoineet väitettäni soittotekniikan näennäisen kehittymisen ja musiikillisen kiinnostavuuden suhteesta, oletan, että olette samaa mieltä. Puhuin siis asiaa mielestänne. Että NI :D |
Wild String Of Voodoo Strat 02.04.2010 16:56:06 | |
---|
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas |
petrin1 02.04.2010 17:54:25 | |
---|
|
MrHand 02.04.2010 20:59:51 | |
---|
Heh, no se oli kieltämättä virkistävän kokeellista!... ja kyllähän kaveri sai mielenkiintoisia soundeja ulos kitarasta. Kokeellisuudessa yleensä häiritsee se että se vedetään överiksi, pikemminkin kokeellisuutta pitäisi käyttää lisämausteena tuomassa tavanomaisuuteen pientä twistiä ja mielenkiintoisuutta. Esim. Jason Beckerin musiikissa erinomaisuutta on juuri se millä tavoin Becker saa yhdistettyä kokeellisempaa revittelyä tavanomaisempaan diatoniseen/pentatoniseen harmoniaan. Juuri silloin kun kokeellisuus alkaa tympiä(?!...), biisi purkautuukin tunnelmalliseen melodiaan ym. Kontrastit on musiikissakin se juttu mikä pitää kokonaisuuden mielenkiintoisena. |
Krice 02.04.2010 22:00:56 | |
---|
Gilbertin Silence Followed... on kyllä ihan hyvä, sitä jaksaa kuunnella ärsyyntymättä. Yleensä tiluvinkumista ei jaksa kuunnella kovin kauan. |
Zeeboo 02.04.2010 22:29:16 | |
---|
Wild String Of Voodoo Strat: Mielenkiintoisimmillaan tähän: http://www.youtube.com/watch?v=M2WSeZZV6iQ ja tähän: http://www.youtube.com/watch?v=VPfGcFlNXl4&feature=related Minä en revennyt. Ei varmaan kannata tehdä vertailuja niihin juttuihin joissa itse kunkin mielestä kitaraa soitetaan "oikein". Hienoja äänikuvia. Itse olen yhdensorttinen perinteen vaalija ja soitan ja kuuntelen mielelläni näitä juttuja joissa kitaraa käytetään "oikein". Free jazzia en ole hurahtanut kuuntelemaan, en ainakaan ymmärryksen kautta. Joskus -90 luvun alussa kävin katsomassa paikallisessa kuppilassa Krakatauta, ja voi jumalauta! Jäi tuoppi puoleen väliin, ei siksi että olisin lähtenyt kesken pois, vaan siksi ettei sitä aktia voinut olla seuraamatta. Ai niin, kyllä Björkenheim osaa soittaa "oikeinkin" "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
MrHand 02.04.2010 22:58:00 | |
---|
|
Wild String Of Voodoo Strat 02.04.2010 23:43:32 (muokattu 02.04.2010 23:45:33) | |
---|
Zeeboo: Minä en revennyt. Ei varmaan kannata tehdä vertailuja niihin juttuihin joissa itse kunkin mielestä kitaraa soitetaan "oikein". Hienoja äänikuvia. Itse olen yhdensorttinen perinteen vaalija ja soitan ja kuuntelen mielelläni näitä juttuja joissa kitaraa käytetään "oikein". Free jazzia en ole hurahtanut kuuntelemaan, en ainakaan ymmärryksen kautta. Joskus -90 luvun alussa kävin katsomassa paikallisessa kuppilassa Krakatauta, ja voi jumalauta! Jäi tuoppi puoleen väliin, ei siksi että olisin lähtenyt kesken pois, vaan siksi ettei sitä aktia voinut olla seuraamatta. Ai niin, kyllä Björkenheim osaa soittaa "oikeinkin" Vaikka itsekin pidän Björkenheimin soitosta, en kuitenkaan pidä häntä niin omaperäisenä. Toki hänellä omanlainen tyylinsä, mutta kun puhutaan ihan teknillisistä asioista, on esimerkiksi Fred Frith paljon omaperäisempi tyyppi. En tiedä, miten sinä käsität kitaran "oikein" käyttämisen, mutta itse miellän sen soittimen pontentiaalin hyödyntämisenä musiikkia säveltäessä. Sähkökitaran suhteen onkin syytä miettiä, miten se eroaa akustisesta kitarasta, ja miten nämä erot tuodaa parhaiten esille palvelemaan musiikkia. Esimerkiksi Fred Frith tutkii kitaran mahdollisuuksia erilaisten "extended tehniquesien" ja preparoinnin kautta, kun taas esimerkiksi Robert Fripp tekee samaa hyödyntäen efektejä. Omasta mielestäni esimerkiksi harmonian ja sointujen käsittelyä on kitaran suhteen tutkittu aika hyvin jo akustisen kitaran rintamalla, jota esimerkiksi Joe Pass on laajentanut vielä jazz harmonian suuntaan. Koska sähkökitara on nimenomaan sähköinen soitin, piilevät sen parhaimmat ominaispiirteet ja pontentiaali nimeomaan efekteissä ja elektroniikassa. Muun muassa Pat Methenyn viimeisin projekti nimeltään Orchestrion http://www.youtube.com/watch?v=9VymAn8QJNQ "Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas |
T-Stag 03.04.2010 00:06:47 (muokattu 03.04.2010 00:07:23) | |
---|
|
Raist 03.04.2010 02:20:21 | |
---|
|
apenaattori 03.04.2010 10:00:40 (muokattu 03.04.2010 10:01:23) | |
---|
Eric Johnsonin instrumentaalit ovat kyllä vaikuttavia. Viime aikoina soittimessa ovat pyörineet tiuhaan klassikot S.R.V, Manhattan ja tietysti Cliffs Of Dover. Erityisen vaikuttunut olen S.R.V:stä, jossa Johnson käyttää hienosti erityylisiä saundeja eri kohdassa biisiä. Ja tsekatkaapa se kliimaksin rakentaminen sooloon; Johson jatkaa korkealle nousevat lickit huiluäänillä. Parhautta. http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg |
Zeeboo 03.04.2010 10:10:52 (muokattu 03.04.2010 10:26:13) | |
---|
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
JC 03.04.2010 10:35:55 (muokattu 03.04.2010 10:47:36) | |
---|
|
Ossi 03.04.2010 19:28:26 | |
---|
Peter Green: "Albatross". Ei kaipaa sen kummempia selityksiä. |
Kiksaus 04.04.2010 12:30:37 | |
---|
MrHand: Ja löytyy täältä kotisuomestakin ihan uusia tekijöitä joilta löytyy monipuolisuutta, kannattaa tsekata esim. www.youtube.com/GuitarOrientation Oliko tämä vitsi vai ihan tosissaan heitetty? "Oh, what sad times are these when passing ruffians can say Ni at will to old ladies. There is a pestilence upon this land, nothing is sacred. Even those who arrange and design shrubberies are under considerable economic stress in this period in history." |
Norppa78 04.04.2010 12:59:17 | |
---|
Kiksaus: Oliko tämä vitsi vai ihan tosissaan heitetty? Joo mun piti kysyä samaa myös.. Vaikea sanoa oliko tuossa sarkasmia vai ei :) |
MrHand 05.04.2010 00:48:11 | |
---|
Eipä sarkasmia niinkään, enpä ole ainakaan vielä törmännyt moneen suomalaiskitaristiin joka hallitsisi sekä klassista että sähkökitaraa, tuo Isac Albenizin Asturias esim. aika hankala vedettävä äkkiseltään. Mutta heittäkää ihmeessä jos tiedätte esimerkkejä... Eihän meillä täällä nyt vieläkään niin hirveästi taida olla tekijöitä jotka pääsisi samalle tasolle maailmanmiesten kanssa. No makuasioista ei kannata kiistellä, itse olen kieltämättä kiinnostuksessa painottunut tuonne vähän metallisempaan osastoon instrumentaaleissakin. Ainakin noiden nimiesimerkkien perusteella mitä tässä on tullut esiin niin vähän on tuommoista kevyempää linjaa ollut ja sekin on tietty ok. Mutta ns. tilupettereistä on koko kitaramusiikin tyylisuunta (kutsuttiin sitä sitten neo-classical, technical, shred tai whatever...) saanut vähän huonon maineen ja kaikki "nopeastisoittaminen" yleistetään huonoksi vaikkei välttämättä ole edes kuultu hyviä esimerkkejä. Vai ja Satriani tulee vähän väliä esiin siltä saralta, mutta hyviä biisejä/kitarointia löytyy muiltakin jotka on jäänyt jostain syystä edellisten varjoon... Tony MacAlpine (soittelee paljon Steve Vain 2.kitaristina/keyboardistina vaikka musiikillisuutta löytyy rutkasti kitaratekniikan ohella, mutta ehkei sitten niin show-mies...). Jason Becker, Marty Friedman, Jan Cyrka, Uli Jon Roth, Joey Tafolla, Darren Housholder, Ron Thal, Bernd Steidl, James Byrd, Chris Poland, Todd Duane ja muutama muu siltä saralta. Teknisiä, mutta myös monipuolisia kitaristeja kukin omalla tavallaan, ei mitään pelkkiä tilupettereitä. Kyllähän esim.klassisella puolella nopeastisoittaminen on aina ollut ihan perusasia jota ei tarvitse sen kummemmin edes miettiä, se on ihan normaali osa soittamista, jos musiikki sitä vaatii. |
blastoff 05.04.2010 01:13:39 (muokattu 05.04.2010 01:15:36) | |
---|
Minusta peli on melkeinpä menetetty siinä vaiheessa, jos tulee luokitelluksi "kitaramusiikiksi". (vrt. esim. Eric Johnson vs. Wes Montgomery - toinen soittaa kitaramusiikkia ja toinen musiikkia) |
Karvamammutti 05.04.2010 02:09:55 | |
---|
Common sense- So goddamn rare it's a superpower. |