Aihe: Ongelmaa plektrakäden etusormen kanssa
1 2
kiriminni
29.03.2010 11:30:27
Jazztone 204 on sen näköinen,kun joku olis 1000h sitä jo valmiiksi kuluttanut.
Olisko se sitten hyvin relicoitunut?Itse käytän näitä Ibanez Paul Gilbertin plekuja sekä
Ibanezin jossa on tämä ovaalin muotoinen hiekkakasa plekun päällä.
Kädet hikoilee niin perkeleesti niin tosta ei lopu pito kesken heh heh.
Paras olis varmaan laittaa pikaliimalla kiinni tai sitten ei.
Pyöreä plekun pää, täytyykin testata vaikka soitankin enimmäkseen sormilla.
Muistaakseni Brian May soittaa kolikolla joka tietysti on pyöreä.
Tonski
29.03.2010 12:50:06

Ambitus: Joo se 204 on ainut pleku millä mä saan todella tasaisen soundin aikaiseksi ja nim.omaan pikkausäänen saa hiljaiseksi. Muutenkin sen on helppo kontrolloitava.

Nimenomaan sen paljon kehutun pikkaussoundin ansiosta noita kokeilunhaluisena tilasin, kuulemma pehmee soundi ja nopeita ovat soittaa! Kuulokkeet päässä soittaessa kun toi pikkaussoundi paistaa paljon enemmän läpi ja siihen alkaa kiinnittää huomiota. Kuluvatko nuo muuten miten ahkerasti? JazzIII-plekuja en oo helpolla saanu kyllä kulumaan, vaikka aika paljon alternatepuolella noi treenikset liikkuu.
ihku
Ambitus
29.03.2010 13:55:03

Tonski: Nimenomaan sen paljon kehutun pikkaussoundin ansiosta noita kokeilunhaluisena tilasin, kuulemma pehmee soundi ja nopeita ovat soittaa! Kuulokkeet päässä soittaessa kun toi pikkaussoundi paistaa paljon enemmän läpi ja siihen alkaa kiinnittää huomiota. Kuluvatko nuo muuten miten ahkerasti? JazzIII-plekuja en oo helpolla saanu kyllä kulumaan, vaikka aika paljon alternatepuolella noi treenikset liikkuu.

Kyllähän se kuluu siinä missä normi JazzIII. Mulla menee noita keikan aikana kolme-neljä kipaletta kun adrenaliinihuuruissa vetelee pickscratcheja joka paikkaan:) Yks veto ja se on siinä. Mutta jos sillä soittelee nätisti ilman sen kummempaa väkivaltaa, ei toi kyl kulu just olleskaan.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? Ja mikset tulisi tänne soittamaan nopeasti?!?!
kiriminni
31.03.2010 14:19:39
Teinpä pieniä mittauksia työntömitalla miten pleku on kädessä.
Plektran kärjestä etusormen kärkeen 4,5mm(katsottuna etusormen puolelta).
Jolloin peukalon puolelta katsottuna plekua näkyy vain 2mm.
Ainakin toimii mulla alternative-pikkaus nopeimmin.Aika vähän sitä kärkeä on käytössä
jos mahdollisimman nopeasti haluaa tilutaa.
Tässä on vielä mun kohdalla se erikoisuus,että mun peukalo taittuu 90astetta jolloin plektran kulma kieliin on45astetta.
Puristus plekuun niin,että juuri kädessä pysyy ei yhtään enempää.
Vernon Reid kitaristilla on samanlainen pleku-ote taipuisa peukalo.
Loppujen lopuksi on kysymys ergonomiasta se asento jossa käsi ei väsy ja tulee ziljoona nuottia minuutissa niin asennon on pakko olla silloin hyvä.
Toivottavasti nää vinkit jotain auttaa jotenkin on tässä yli 30v yritetty tota pirulaista
kesyttää ja kyllä se jo jotain käskyjä tottelee.
Norppa78
31.03.2010 15:16:04
Ja jos haluaa harrastaa hieman välineurheilua, niin kantsii tsekata Redbearin plekuja.
http://www.redbeartrading.com/

Kokoja ja muotoja on kaikenlaisia.
Käytössä tällä hetkellä lil jazzer joka on suht samankokoinen kuin jazz3.
Omasta mielestä nuo tuntuvat kyllä hieman paremmilta käteen ja miten reagoivat kieliin.
JeKo
31.03.2010 16:11:16 (muokattu 31.03.2010 16:12:28)

Norppa78: Käytössä tällä hetkellä lil jazzer joka on suht samankokoinen kuin jazz3.

Otitko sitä orkkismateriaalia vai niitä halvempia Tuff Toneja? Mitenkäs speed bevel vai standardi? Itekin tilasin tuollaisen kokeiluun. 20 dollaria plekusta, joo ei mitään järkeä, mutta minkäs sitä uteliaisuudelleen mahtaa :)

Ja toinen plektravalmistaja, joka on kovasti saanut kehuja maailmalla:
http://v-picks.com/
Instrumentaalikitarointia Mikseri
Bilemeininkiä Tsekkaa ulos!
Norppa78
31.03.2010 16:34:15
JeKo: Otitko sitä orkkismateriaalia vai niitä halvempia Tuff Toneja? Mitenkäs speed bevel vai standardi?

Otin ton lil jazzerin ihan orkkiksena ja speed bevelin kanssa. Jälkeenpäin funtsin että olis pitäny jättää speed bevel pois, mutta kyllä siihen on jo niin tottunut ettei haittaa.
Löytyy myös tuff tone minkä otin hieman isommalla koolla. Toimii vähän rankemassa rytmittelyssä hyvin.
kiriminni
31.03.2010 18:56:21
Tuolta ei puuttunut,kuin Warp speed,Light speed ja Infinite speed plektrat.
Amerikkalaisilla ei ole koskaan markkinointipuoli jäänyt muista jälkeen.
Eri musiikkityyliin eri plektra.Kaljapullon avaaja vielä plekuun niin ai ai.
jniska
19.04.2010 08:45:08
No nyt alkaa löytyä ratkaisuja ongelmaan , monta eri syytä.

Plekuina on nyt Tortex .88, se tuntuu aika hyvältä meikäläisen isohkoille käsille.
Etusromea enemmän koukkuun, niinkuin tuossa ketjun alussa joku vinkkasi.
Käden kääntö ranteesta enemmän niin että sormet osoittavat lähen 90 asteen kulmassa kieliin nähden, samalla pleku kääntyy vinompaan --> parempi saundi johon on tässä pyrittykin.

Jossain vaiheessa huomaamatta on tuo plekuote muuttunut niin että pidän sitä enempi sormenpäitten välissä, enkä peukalon ja etusormen sivun välissä.
On muuten hankalaa opetella tuosta plekuotteesta pois, vaatii keskittymistä. JOnkin asian kun oppii tekemään "väärin", niin sen korjaaminen on sitten hankalaa.
Laiha Lissu oli paras
Krice
19.04.2010 09:26:50

jniska: Jossain vaiheessa huomaamatta on tuo plekuote muuttunut niin että pidän sitä enempi sormenpäitten välissä, enkä peukalon ja etusormen sivun välissä.
On muuten hankalaa opetella tuosta plekuotteesta pois, vaatii keskittymistä. JOnkin asian kun oppii tekemään "väärin", niin sen korjaaminen on sitten hankalaa.

James Hetfield on eräs tunnettu pinsettiotteen (=sormenpäillä) käyttäjä. Eipä ole paljon haitannut noin uran kannalta "väärä" plektran pitäminen.
Neponen
21.04.2010 12:51:16

Häh!? "pleku liian pieni", mitä helvettiä, millä te oikein tilutatte?
Ite käytän noita Dunlopin Jazz 204, ihan paras pleku niin tiluihin kuin komppeihin. On mulla sitte noita isompia ja vähän ohkasempia strummailuun.
Tonski
21.04.2010 16:28:09

Neponen: Häh!? "pleku liian pieni", mitä helvettiä, millä te oikein tilutatte?
Ite käytän noita Dunlopin Jazz 204, ihan paras pleku niin tiluihin kuin komppeihin. On mulla sitte noita isompia ja vähän ohkasempia strummailuun.

Sama täällä, vihdoin tuli saksan ihmemaasta nuo, ja pakko sanoo ettei kyllä tee mieli enää soittaa jatskolmosilla.. Tuntuu siis aivan toiselta ääripäältä lähes, tuntumasta muodon kautta plekusaundiin miellyttää aivan uudella tavalla. Paljon plekuaan kulmaamalla ei toi kyllä toimi sitten mitenkään, siis itse en ainakaan saa selkeetä soundia siten..
ihku
Svensson
22.04.2010 08:30:57

Itsellä oikean käden etusormen kynsi on jäänyt pysyvästi erimuotoiseksi kun vasemman, johtuen todennäköisesti vähän turhan agressiivistesta tatsista ja Jazz kolosesta.
"... mikä toi ibanezin sweeping demon on? minkämoisen saundin siittä saa kuullostaako swipit paremmalta????" Eräs M.nettiläinen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)