Mimako 27.01.2010 18:51:53 | |
---|
Miksi pitäis soittaa kaikki vuoropikkauksella? Monesti se tekee asioista hankalammin soitettavia. Samaan fraseeraukselliseen lopputulokseen voi kuitenkin päästä, vaikka käyttäisi hieman legaattoja ja tekisi kieleltä toiselle siirtymisiä kahdella tai useammalla samansuuntaisella plekran liikkeellä. Koska se kuulostaa erilaiselta... Sen huomaa varsinkin kliineillä soitettaessa :D I do really care for music, do i? |
Tonski 27.01.2010 19:24:36 | |
---|
kimurantti1: Tää on juuri niitä artikkeleja, joihin kantsii suhtautua aika varauksella. Mulla nousee kyllä karvat pystyyn aina kun joku esittää tuollaista vuoren varmaa metodia nopeuden kehittämiseen. Olisi kiva nähdä jotain todisteita tuon metodin toimivuudesta, esimerkiksi kuulla artikkelin kirjoittajan omaa soittoa. http://www.youtube.com/watch?v=R4Fl1zGQZmchttp://www.youtube.com/watch?v=By1nV4HWjGUOiskohan sama tyyppi. vasili: Mutta ei ehkä ole hyötyä yrittää turhaan soittaa vuoropikkauksella, jos saman asian pystyy toteuttamaan helpommin. Varmaan enemmän soundikysymys kun se, että halutaan soittaa niin monimutkasesti kun voi. ihku |
vasili 27.01.2010 19:40:22 | |
---|
Nyt joutu vastaamaan itseään lainaten, koska keskustelukumppanien sisälukutaito tuntuu ontuvan: vasili: Samaan fraseeraukselliseen lopputulokseen voi kuitenkin päästä, vaikka käyttäisi hieman legaattoja ja tekisi kieleltä toiselle siirtymisiä kahdella tai useammalla samansuuntaisella plekran liikkeellä. Ja tässä hyvä esimerkki: http://www.youtube.com/watch?v=ccYb_VhNbrM |
kimurantti1 27.01.2010 19:47:32 | |
---|
|
Kontiak 27.01.2010 20:47:12 | |
---|
EddieTheHead: Haluiskohan joku suomentaa ton? Mene linkkisivulle ja paina Suomen lippua, niin saat suomennoksen artikkelista. On ilmeisesti ihan ihmisen kääntämä eikä minkään sanakirjasivuston. kimurantt1: Jos toi jamppa on em. metodillaan tekniikkansa saavuttanut, niin se on varmasti kokeilemisen arvoinen juttju, josko se sattuisi toimimaan. Omituista höpötystä. Varsinkin kun kaveri sanoo tuossa artikkelissaan, että Although my answer varies from guitar player to guitar player, depending on what I know about that guitarist's current abilities and musical goals (among other things), I generally recommend some variation of the following guitar practice strategy: "Loppujen reaktiot mua ei suoranaisesti kiinnostakaan. Jos joku tahtoo suuttua ja vetää herneet nenään, be my guest." - Pakkomielteinen urpo Jucciz kertoo perseilystään |
EddieTheHead 27.01.2010 20:58:31 | |
---|
Kontiak: Mene linkkisivulle ja paina Suomen lippua, niin saat suomennoksen artikkelista. On ilmeisesti ihan ihmisen kääntämä eikä minkään sanakirjasivuston. Olin vähän sokea. En ensin tajunnut tota. :---D |
ooidort 27.01.2010 21:15:34 | |
---|
tomaattiorava: Näitä aiheita nyt on varmaan miljoona mut haku ei ainakaan mitää järkevää tuottanu. Kyllästyttää ja huolella ku ei toi alternate tahdo kulkee vähääkää kinkkisimmissä jutuissa. Pitäis nyt ehdottomasti saada alternate pikkailu kunnola kuosiin, että voi vapaasti tehdä vähän nopeammillakin temmoilla näppäriä kuvioita otelaudalta. Enkä mä nyt tarkota mitään överimonimutkaisia juttuja, lähinnä vaan kromaattista naputtelua, kielien skippailuja ja nopeita siirtymiä otelaudalta, jotkut nuotit dempataan ja jotkut ei, piukasti ja puhtaasti. Onko kellään tiedossa jotaan pätevää treeniä millä tätä vois hiota? Ketjua lukematta heitän että Chris Impelliterin 17th Century Chicken Picking voisi olla aika hyvä treenibiisi. Itse ainakin olen sitä "sahaillut" http://www.youtube.com/watch?v=MLZj681UBLI |
kimurantti1 27.01.2010 21:28:12 | |
---|
Kontiak: Omituista höpötystä. Millä tavalla? |
Tonski 27.01.2010 21:59:25 (muokattu 27.01.2010 22:13:48) | |
---|
ihku |
kimurantti1 27.01.2010 23:25:30 | |
---|
|
Räkkipeli 28.01.2010 00:41:19 | |
---|
"Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro |
aalataur 28.01.2010 06:44:22 (muokattu 28.01.2010 16:42:41) | |
---|
Synkasta puhut vissiin. Toki yhden äänen sahaaminen nopeasti on helpointa. Juttu missä on kahta kieltä, paljon vaikeampi. Siihen yhdistät vasemman käden säännönmukaisen asteikkojen ylös-alas sahaamisen, niin monta astetta vaikeampaa. Sitten kun vielä varioit vasemman käden kuvioita ja eivät olekaan enää säännömukaisia vaan hyppivät kieleltä toiselle, alkaa mennä todella vaikeaksi. Mutta sitten olisitkin jo Paul Gilbert. Pitää arvioida treenitunnit mitä on viikossa käytettävissä, tavoite mihin haluaa pyrkiä, ja asettaa ne realistiseen suhteeseen. Mulle ainakin jokainen nopea licki ja riffi täytyy opetella erikseen väkisin ulkomuistiin, pienikin ero sormijärjestyksessä pistää pakan sekaisin, jos sitä NIMENOMAISTA juttua ei ole aiemmin treenannut. Synkka hajoaa, tulee väärä ääni, väärä sormi. Independencestä puhutaan ainakin rumputreenissä, siis että jokainen raaja toimii omillaan eikä ole pakkoliikkeitä/maneereita jotka raaja B tekee kun vain A:n pitäisi liikkua, tai että C ei härvää mitään kun D, A ja B pitäisi vuorotella. Siihen tarviis periaatteesa 4 kpl aivoja, tai vitusti harjottelua. Kitaristilla liikkuvia ulokkeita on vielä pari enemmän... fingerstylessä 8. Yks "oikotie onneen" voisi olla, että jos ei tarvii osata kaikkia mailman dödöbiisejä, niin soitaa pelkkiä oman bändin biisejä ja opetella vetään ne nopeesti. Ite myös nopeustreenissä koitan huolehtia että koko ajan tulee tasaista nakutusta, eli ei yritä liian kovia tempoja joissa joutuu keskeyttämään soiton muutaman tahdin välein kun mokaa / ei riitä kestävyys, vaan semmosta että käsi käy koko ajan, ja että pystyy sahaamaan sitä tempoo pitkään, esim. 32 tahtia. Silti niin kovaan tempoon, että se ei onnistu ihan helposti, mutta kuitenkin onnistuu, niin sillon kehitys on optimaalista, luulisin? |
Tonski 28.01.2010 19:16:43 | |
---|
ihku |
Räkkipeli 28.01.2010 19:42:42 | |
---|
"Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro |
tomaattiorava 29.01.2010 20:21:30 (muokattu 29.01.2010 20:22:27) | |
---|
Kontiak: http://tomhess.net/Articles/HowToPracticeForMaximumSpeedPart1.aspx Noooh, pari päivää nyt tätä "metodia" vedelty ni katotaa kui pitkälle päästään/jaksetaan ennenko jotaa paremmaksi todistettua tulee vastaan tai rupee vaa liikaa vituttaa =oP. Vetelen nyt sit vaa toistaseks jollaan 40bpm temmolla jotain vaihtelevia kromaattisia kuvioita ja koitan näpytellä mahollisimman virheettömästi. Yllättävää kyllä että noinkin hitaalla temmolla on paikotellen varsin kinkkistä saada ne kielet kunnolla sammumaan ennen seuraavalle kielellä siirtymistä, kun tämmöstä high-gain mazqua soitellaan. Hermo kyllä menee ko tollasilla temmoilla pitää reenailla, aika kaukana kaikki fiilistely on tästä touhusta mut niin se kai menee. Kattellaa ny... |
ankkiz 29.01.2010 23:36:29 (muokattu 29.01.2010 23:41:18) | |
---|
Kontiak: http://tomhess.net/Articles/HowToPracticeForMaximumSpeedPart1.aspx Stage 2: Practice at 20%-35% of your maximum guitar speed. Do this for 5 consecutive practice sessions. Resist the temptation to play faster during this stage. Once you have mastered stage two, you may move on to stage three, but not before! Above I said you should practice this stage for 5 consecutive practice sessions. If you have not mastered this step, continue practicing that guitar technique at 20%-35% before moving on to stage 3. Täytyisikös tämän treeniohjelman aikana sitten olla ns. selibaatissa, eli kieltäytyä myös kaikesta muusta soittamisesta kyseisien harjoituksien läpiviemisen lisäksi, ettei hermosto saa erilaisia ärsykkeitä? EDIT: Itsellä ei siis vielä tässä vaiheessa uraa ole kiinnostusta moisen treeniohjelman toteuttamiselle, on niin paljon tärkeämpiäkin asioita joihin keskittyä, mutta puhalletaan kuitenkin keskusteluun lisää hönkää. |
tomaattiorava 29.01.2010 23:49:28 | |
---|
ankkiz: Täytyisikös tämän treeniohjelman aikana sitten olla ns. selibaatissa, eli kieltäytyä myös kaikesta muusta soittamisesta kyseisien harjoituksien läpiviemisen lisäksi, ettei hermosto saa erilaisia ärsykkeitä? Ite en ainakaan usko selibaattiin. Missään asiassa. |
Kontiak 31.01.2010 19:35:00 | |
---|
ankkiz: Täytyisikös tämän treeniohjelman aikana sitten olla ns. selibaatissa, eli kieltäytyä myös kaikesta muusta soittamisesta kyseisien harjoituksien läpiviemisen lisäksi, ettei hermosto saa erilaisia ärsykkeitä? Pitäis tietty kysyä itse Hessiltä, että miten se todellisuudessa pitäisi olla. Veikkaan, että ei tarvitse mihinkään selibaattiin ryhtyä. Näen sen itse niin, että tuo rutiini kulkee mukana ja vie perille ikään kuin hitaasti mutta varmasti. Sitä tehdään koko ajan taustalla ja vähitellen se rentous ja se oikea tekniikka tarttuu myös siihen muuhun soitteluun päivän aikana. Hess muistaakseni on sanonut, että ei suosittele tekemään tekniikkatreenejä yli kahta tuntia päivässä. "Loppujen reaktiot mua ei suoranaisesti kiinnostakaan. Jos joku tahtoo suuttua ja vetää herneet nenään, be my guest." - Pakkomielteinen urpo Jucciz kertoo perseilystään |
tomaattiorava 31.01.2010 19:45:22 | |
---|
Kontiak: Pitäis tietty kysyä itse Hessiltä, että miten se todellisuudessa pitäisi olla. Veikkaan, että ei tarvitse mihinkään selibaattiin ryhtyä. Näen sen itse niin, että tuo rutiini kulkee mukana ja vie perille ikään kuin hitaasti mutta varmasti. Sitä tehdään koko ajan taustalla ja vähitellen se rentous ja se oikea tekniikka tarttuu myös siihen muuhun soitteluun päivän aikana. Hess muistaakseni on sanonut, että ei suosittele tekemään tekniikkatreenejä yli kahta tuntia päivässä. Näin juuri, vaikea kuvitella että se perus huvikseen rämpättely olis mitenkään haitaksi, hyvä vaan että pysyis keppi mahollisimman paljon poissa seinältä. Ja tosiaan joo, kyllä huomaa jo tunnin tekniikkasession jälkeen että alkaa isommissa lihaksissa vähän jo tuntumaan. |
Tonski 31.01.2010 20:27:23 | |
---|
Kontiak: Pitäis tietty kysyä itse Hessiltä, että miten se todellisuudessa pitäisi olla. Mä veikkaisin että kevyt soittelu eka lämmittelynä, sitten viimesenä ennenkun kitaran laskee pois niin ne tekniikkareenit niin, että aivot jää kelaamaan sitä viimestä asiaa mikä sormissa tuntu. Tästä syystä veikkaisin että on huono tapa lopettaa soitto siihen, kun treenattava likki on menny huonosti liian nopeessa tempossa, vaan lopettaa viimesenä sen opeteltavan jutun soittamiseen siinä tempossa, missä se menee puhtaasti niin, että se juttu jää puhtaasti hautumaan. Tiiä sitten onko tässä päätä tai häntää mutta kuvittelisin että ehkä näin. ihku |