Aihe: Kitaransoiton tulevaisuus
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Jucciz
12.01.2010 21:08:30 (muokattu 12.01.2010 21:12:26)
Jos musiikissa on tippaakaan örinää, se on pilalla. Tämän takia esim. Opethin Deliverancea ei voi kuunnella ja Damnationia puolestaan voi. Ending Credits on kyllä silti Opethin paras biisi: siinäkin on tympeän ohkaiset soundit ja todella kökköä ja tökkivää rumpalointia, mutta pelkästään lead-kitaran melodia nostaa sen yhdeksi hienoimmista nykymetallibiiseistä, koska se ei kuulosta nykymetallilta.
Tonski
12.01.2010 21:39:59

Jucciz: Jos musiikissa on tippaakaan örinää, se on pilalla.

Truth be told! Perseestä joku vtn örinä kaikkihan sen osaa??!
ihku
Pelsi
12.01.2010 21:52:21
blaekie: Näistä Youtuben lapsitähdistä ja muustakin innoittuneena tuli mieleen, mihin mielestänne maailma on kitaransoiton suhteen menossa ? On tullut internet, tabit, opetusohjelmat, ammattimainen musiikkikoulutus, videot yms. ja muutenkin suuri yhteisö aiheeseen liittyen maailmanlaajuisesti. Missä menee soittotekniikan rajat, jos ylipäätään ?

Onneksi kuitenkaan biisinkirjoitusta ei opita tabulatuureista eikä Youtubesta. Olkoonkin, että taitavimmat kitaravirtuoosit nauttivat netissä kunnioitusta, mutta stadionit vallataan edelleen niillä muutaman soinnun renkutuksilla. Uskoisin, että taitavasti kirjoitettu kappale on tulevaisuudessakin se asia, mikä ihmisiin loppuviimeksi vetoaa, oli siinä majesteettiluokan instrumentinhallintaa tai ei.

Tässä parhaillaan kiistelyn kohteena oleva metallimusiikkikin varmasti kehittyy moniin eri suuntiin vielä, mutta kyllä ne opit haetaan sieltä 70- ja 80-luvuilta vielä pitkään.
Krice
12.01.2010 21:55:57

Kiksaus: Ootko kuunnellu ton uusimman? Ihan oikeesti.

Tubesta kuuntelin pari kappaletta, se riitti. Tasapaksua perusjunttaa. Ymmärrän kyllä, että jos ei ole kuunnellut 20 vuotta heviä niin tuollainen voi kuulostaa tuoreelta, mutta..
Kiksaus
12.01.2010 22:07:36

Krice: Tubesta kuuntelin pari kappaletta, se riitti. Tasapaksua perusjunttaa. Ymmärrän kyllä, että jos ei ole kuunnellut 20 vuotta heviä niin tuollainen voi kuulostaa tuoreelta, mutta..

Jos tuollaista on kerran tehty aikasemminkin, niin ole hyvä ja valista. Kiitos.
"Oh, what sad times are these when passing ruffians can say Ni at will to old ladies. There is a pestilence upon this land, nothing is sacred. Even those who arrange and design shrubberies are under considerable economic stress in this period in history."
Raist
12.01.2010 23:10:45
Krice ja Jucciz: Ikävää jos örinämusiikki on paskaa. Ja sellanen musiikki, joka on heti kitaran virityksen perusteella paskaa. Pojilla taitaa aika kapea näkemys sitten loppujen lopuksi olla. Opethia livenä kävin katsomassa, ja se örinä toimii aivan saatanan upeasti biiseissä, jopa livemiksauksella. Mastodonin Crack the Skyen kehuivat kaikki mediat taivaisiin poppislehdistä underground scenen metallisaitteihin. Raikkaan kuulosta ja toimivaa, eikä nyt kauheen kompressoituakaan (mistä näytätte valittavan koko ajan :)) loppujen lopuksi. Kertokaa sitten, mikä musiikki on sitä oikeata musiikkia? Kun ainakin mun rajoittuneella kuuntelulla ja musiikkimaulla, sekä alavireiden sietämisellä, CTS kuulosti ekalla kerralla, kun levyn kuuntelin, aivan saatanan upealta. Eipä ole samanlaisia viboja herätellyt kovinkaan moni muu levy viime vuodelta, tai viideltä viime vuodelta mitä olen kuunnellut.
Jii
12.01.2010 23:58:06
Koko ketjuhan on vähän yksiulotteinen. Teknisyys laitettiin erityisasemaan.

Teknisyys plektralla soittaen, uskoisin. Sähkökitaralla tehdään teknisestikin aivan ässää kamaa hybridipikkauksella tai sormin soittaenkin.

Ja sitten hyvä musiikki on toinen juttu. Mutta tässä on kyllä kyse kitaransoitosta.
Southbound again. Don't know if I'm going or leaving home.
Osta Amfisound RR
Epämuusikko
13.01.2010 00:49:12
Robben Ford jyrähti yhdessä pätkässä, että "Kitaristilta vaaditaan joka päivä vähemmän".

Miettikääpä sitä.
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
Jucciz
13.01.2010 02:40:22 (muokattu 13.01.2010 02:41:15)
Mää en tajua, miks pitää öristä, jos samalla vaivalla vois laulaa niinkin, että kuulostaa hyvältä. Ehkä noi örisijät ei vaan osaa muuta. Örinä ei toimi mulle tehokeinona, ei edes vitsinä ja kaikista vähiten laulun korvikkeena: örinä pilaa biisin kuin biisin.
Pande
13.01.2010 08:38:24

Kitaransoiton tulevaisuudesta en laajemmassa mittakaavassa tiedä. Oma muksu varmaan tulee soittamaan kitaraa, koska se on ainoa instrumentti jota mä voin oikeasti opettaa sitä soittamaan :-)

Aiemmin uskoin kitaransoiton suosion laskevan tulevaisuudessa, mutta jatkuvasti saa huomata että sen suosio on ennemminkin nousussa.

Jucciz: Örinä ei toimi mulle tehokeinona, ei edes vitsinä ja kaikista vähiten laulun korvikkeena: örinä pilaa biisin kuin biisin.

Olen n. 98% samaa mieltä, mutta joskus se toimii tehokeinona ja saattaa joskus äärimmäisen harvoin jopa pelastaa koko biisin, esim. Scar Symmetry - The Missing Coordinates -- Biisi olisi aivan turha ilman örinää: biisi alkaa turhanpäiväisellä kliseisellä tilutuksella, sitten tympeä perusmoukutus liittyy tilutuksen seuraksi, meno järkiintyy ja alkaa örinäpitoisempi vokaaliosasto jota säestää Farscape-mainen naislaulanta ja biisi paranee heti "satamiljoonakertaisesti" :-) Kokonaisuutena aika paska biisi, mutta toi örinäosa on jumalattoman energinen ja loistava. Mutta ehkä poikkeus vahvistaa säännön :-P
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
Räkkipeli
13.01.2010 10:48:52
Jucciz: Mää en tajua, miks pitää öristä, jos samalla vaivalla vois laulaa niinkin, että kuulostaa hyvältä. Ehkä noi örisijät ei vaan osaa muuta. Örinä ei toimi mulle tehokeinona, ei edes vitsinä ja kaikista vähiten laulun korvikkeena: örinä pilaa biisin kuin biisin.

Eiköhän se ole niinkin yksinkertainen juttu ku että you don't get it, bro. Onneeksi ihmiset on tajunnut jo sun naiviin tavan esittää mielipiteesi faktoina, niin tuskin kukaan ottaa edes herneitä nenään.

Vähän sama jukkis jos mä sanoisin et jazzi on perseestä kun siinä soitetaan vääriä nuotteja aina sillon tällöin. "Ei ne sovi taustaan, pilaa biisin." ehkä mulle siinä vaiheessa vois sanoa, että you just don't get it?
"Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro
vox10
13.01.2010 11:36:45
Räkkipeli: Eiköhän se ole niinkin yksinkertainen juttu ku että you don't get it, bro. Onneeksi ihmiset on tajunnut jo sun naiviin tavan esittää mielipiteesi faktoina, niin tuskin kukaan ottaa edes herneitä nenään.

Vähän sama jukkis jos mä sanoisin et jazzi on perseestä kun siinä soitetaan vääriä nuotteja aina sillon tällöin. "Ei ne sovi taustaan, pilaa biisin." ehkä mulle siinä vaiheessa vois sanoa, että you just don't get it?

Kyllä nykytaiteen museossa esim. läjä sitä ihteään valkoisen pahvin päällä voisi saada osan porukasta haltioihinsa ,mutta se ei tarkoita sitä että tämä "erikoinen ja erilainen" olisi automaattisesti hyvää.
Jucciz
13.01.2010 11:46:08
Mietin vaan, että mitä "tajuamista" örinässä on? Mitä mun siitä pitäisi oivaltaa, että olisin jollain tapaa musiikillisesti valaistuneempi? Primitiivistä ääntelyä, epäkekseliästä ja korvin aistittuna epämiellyttävää - jotain, mitä täysin epämusikaalisetkin ihmiset voivat tuottaa soiton sekaan. Mun mielestä kyseessä on lähinnä kuulijakunnan aliarviointia: "mölistään nyt vaikka näin kun ei laulaakaan osata, eiköhän ne tykkää" - ja iso osa heviurpoista taitaa jostain käsittämättömästä syystä tykätäkin. Varmaan moni noista örisijöistä naureskeleekin kotona partaansa: "haha, taas tuhannet ja tuhannet urpot ostaa tätä meidän möykkäämistä, vaikka tää on ihan kauheeta sontaa".

Eli en mä kai sit tajua. ;)
Decadetroll
13.01.2010 11:57:53
Jucciz.. Eikös tässä nyt hieman purase omaan nilkkaan jo tuo örinäväittely? Edellisten kirjoitusten perusteella kuitenkin opethin kevyemmästä materiaalista pidät ja Mikael Åkerfeldthän kyllä osaa laulaa erittäin hyvin (ainakin omasta mielestäni), mutta silti vetää örinöitä väliin. Onko tämä nyt sitten mielestäsi niin, että Åkerfeldt miettii yksin kotona päässään säveltämistouhuissaan, että "miksipä turhaan syötän helmiä sioille ja laulan puhtaasti koko biisin.. joten vedämpä tähän paikkaan tälläsen örinäpätkän, vähä sinneppäin ja muutenki vaan vittuiluna." ja että hän tekee sen vaan sen vuoksi, ettei muuta osaa tehdä, vai miten?
I'll be back again next week. Bring your friends, we'll have an ice cream treat Mom don't like it, but he don't give a fuck Kids come running for satan's ice cream truck
Jucciz
13.01.2010 12:11:12
En mä nyt tiedä, onko Opethin puhtaatkaan laulusuoritukset jotain, josta bändi pitäisi erityisesti muistaa vielä vaikkapa sadan vuoden päästä... se on sinänsä sivuseikka, mutta toisaalta kummastuttaa kyllä, miksi edes nuotissa pysyvän kaverin pitää pilata kappaleita kuulostamalla välillä teurastettavalta sialta.

Lohdullista kyllä örinää esiintyy enimmäkseen musassa, jota en muutenkaan kuuntelisi. Mut silloin harvoin kun tulee esim. hyvää raskasta musiikkia, jossa olisi oivaltavia riffejä tai hyvää soittoa, ei hommasta vaan pysty nauttimaan, jos laulajan on pakko oksentaa johonkin väliin. Aina ei toki näin onneksi ole.

Kitaransoiton tulevaisuus... hmm. ;)
Björn E. Borg
13.01.2010 12:34:51
Kitaransoiton tulevaisuus on Afrikassa.

Kuunnelkaapa seuraavia artisteja

Tinariwen
Vieuw Farka Toure
Konono No.1
Ali Farka Toure

Siinä on 2000-luvun kitarasaundia kerrakseen!
Decadetroll
13.01.2010 12:41:03
Ok. Noh, mielipideasioitahan nämä jokatapauksessa on. Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä. Ja kolmannet teurastettavasta siasta ;)
I'll be back again next week. Bring your friends, we'll have an ice cream treat Mom don't like it, but he don't give a fuck Kids come running for satan's ice cream truck
Jucciz
13.01.2010 12:49:09
Decadetroll: Ok. Noh, mielipideasioitahan nämä jokatapauksessa on. Toiset tykkää äidistä, toiset tyttärestä. Ja kolmannet teurastettavasta siasta ;)

Näin se on lopultakin - etenkin kun on poikkeuksiakin: jos Faith No Moren biisissä Patton johonkin väliin kijuu äänellä, josta en ole edes varma, mitä eläintä se muistuttaa, se yleensä toimii ihan hienosti. Mut Patton todistettavasti osaa myös laulaa eikä vain oksentaa. Eikä toisaalta FNM olekaan mitään alaviremetallituubaa.
Räkkipeli
13.01.2010 13:55:46
Jucciz: Mitä mun siitä pitäisi oivaltaa, että olisin jollain tapaa musiikillisesti valaistuneempi?

Sun pitäsi tehdä liitto saatanan kanssa.

Eli en mä kai sit tajua. ;)

Olkaamme tyytyväisiä nykytilanteeseen siis. :)
"Foorumeiden pahimpia trolleja on ne, jotka osaa ja tietää paljon, mutta esittävät mielipiteensä faktoina." -IJarro
Hank Hill
13.01.2010 14:16:09 (muokattu 13.01.2010 14:17:01)

örinä pilaa biisin kuin biisin.

Ei pilaa Tom Waitsin biisejä...

Ehkä kitaransoitto on katoavaa kansanperinnettä,jos tulevaisuus johtaa johonkin virtuaalis-astraaliseen häröilyyn ; ollaan pistoke sieraimessa ja letku suussa ja perseessä muusikoiden.netin 6-ulotteisessa Kitarat:soittaminen huoneessa.Sielläkin tosin keskustellaan bluesista,koska se on niin monen tyylin alkumuoto,ja ainoa järkevä asia mistä musiikista voi keskustella,on sen historia.

Muuten kitaransoittaminen ei katoa,koska se on parasta terapiaa,se on meditointia,siinä unohtaa kaiken muun roskan,kun ainakin amatöörin täytyy keskittää kaikki ajatukset siihen,miten saisi sen aivoissa soivan musiikin tapaisen välitettyä sormiin ja kielille,otsa kurtussa miettii,että mites se ja se sointu kääntyy ,ja sitten yhtäkkiä hillitty ihminen heittäytyy bluesin ja jazzin vuolaisiin virtoihin,liukuu mollin ja duurin ja kaiken muun roskan yli,yhtyy Suureen Atmaniin,heiluttelee päätään ja huojuu ja heiluu ja...on onnellinen.

Kuka se sanoikaan että orjuuden aikana blues ei ajanut huolta ja murhetta pihalle yhdestäkään mökistä,mutta ahdisti ne jokaisen mökin nurkkaan.Jos mörkömetalli ja soiton virtuoosisuus tekee saman niin hyvä juttu.

Peace

http://www.youtube.com/watch?v=EwM7jhtSORQ
Jazz on paskaa kun sen osaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)