Aihe: Apua plektrakaden tekniikan kehittamiseen..
1 2 3
mll
27.11.2009 13:02:13 (muokattu 27.11.2009 13:03:23)
January: Jos joku ei huomannu, niin tossa edellisessä viestissäni siis tosiaankin mainitsin, että JOS itellä piisaa rytmitajua... vieläpä ihan ekana lauseena. Enkä mä muista jokaisen kitarasankarin... tai varsinkaan huippumuusikon sanovan, että metronomi ois pakollinen.

Täh? Kyllä mä olen aika monen huippumuusikon kuullut suosittelevan metronomin käyttöä.

Elämässä ei ole pakko muuta kuin syntyä ja kuolla, kaikki muu on vapaaehtoista.

On toki, mutta ei välttämättä treenatessa.

Esim. nauhoittaessa metronomi on hyvinkin mukava sellainen... hmm... tukipylväs tai jopa suojaverkko. :)

JOtta voisi sujuvasti äänittää metronomin tikutuksen kanssa, pitää ensin harjoitella soittamaan sujuvasti metronomin kanssa. Vai meinaatko, että kaikki osaavat automaattisesti soittaa metronomin kanssa?
Ianuarius
27.11.2009 13:05:18

Mikä vittu sua nyt vaivaa? :DD Mä oon jo kahesti sanonu, että jos sitä rytmitajua on, niin sit se metronomi ei oo mikään hyödyllinen.

Jos ei ole rytmitajua, ts. ei pysty soittaan juttuja rytmiin, niin totta kai sen metronomin kanssa sit kannattaa treenata.

:)
The master of sleep picking
mll
27.11.2009 13:17:48 (muokattu 27.11.2009 13:20:40)
January: Mikä vittu sua nyt vaivaa? :DD Mä oon jo kahesti sanonu, että jos sitä rytmitajua on, niin sit se metronomi ei oo mikään hyödyllinen.

Ootsä ihan tosissas? Metronomi on vain rytmitajuttomia varten... Täähän on muuttumassa muusikoiden.netistä koomikoiden.netiksi;D Aika moni mun ammattimuusikkoystävistäni onkin sitten rytmitajutonta sakkia, kun ne harjoittelee metronomin kanssa... Hyvä, että kerroit.

Jos ei ole rytmitajua, ts. ei pysty soittaan juttuja rytmiin, niin totta kai sen metronomin kanssa sit kannattaa treenata.

Kai sä tiedät, että sisäinen metronomi tuppaa usein valehtelemaan vaikean paikan tullessa.

Kaikkihan on kuitenkin loppujenlopuksi siitä kiinni mitkä ovat musisoinnin tavoitteet. Kyllä ammattilaiset treenaavat metronomin kanssa, eikä kyse ole todellakaan siitä, että olisimme rytmitajutonta sakkia. Soittamisessa ja rytmitajussa on aina parantamisen varaa.

Jos taas kitaransoitto on harrastus, niin silloin kannattaa miettiä mikä on mielekästä toimintaa ja mikä ei.
Ianuarius
27.11.2009 13:20:37

mll: Ootsä ihan tosissas? Metronomi on vain rytmitajuttomia varten...

No... en mä kyllä rehellisesti sanottuna keksi mihin muuhun se ois. Siis mä oon treenannu vuosikausia metronomin kanssa ja nyt ku treenaa ilman, niin en mä huomaa mitään eroa aikasempaan...

...muuta ku että silloin tiesi kuinka nopeaa soittaa, millä taas ei mulle oo paskaakaan väliä. :)
mll
27.11.2009 13:21:43
January: No... en mä kyllä rehellisesti sanottuna keksi mihin muuhun se ois. Siis mä oon treenannu vuosikausia metronomin kanssa ja nyt ku treenaa ilman, niin en mä huomaa mitään eroa aikasempaan...

Mutt sä olet kuitenkin treenannut metronomin kanssa paljon? Entäs jos et olisi koskaan treenannut metronomin kanssa?
Ianuarius
27.11.2009 13:26:26

Niin mitä sitten? Miten se edelleenkään liittyy mitenkään tohon mun pointtiin? :D

Oon treenannu metronomin kanssa -> mulla on hyvä rytmitaju.

Mulla on hyvä rytmitaju -> ei tarvi treenata metronomin kanssa.

Jos ei oo hyvä rytmitaju, niin silloin sen metronomin kanssa treenaaminen on aika välttämätöntä.

Jokohan nyt neljäs kerta toden sanois. :D
mll
27.11.2009 13:35:54 (muokattu 27.11.2009 13:36:48)
January: Niin mitä sitten? Miten se edelleenkään liittyy mitenkään tohon mun pointtiin? :D

Oon treenannu metronomin kanssa -> mulla on hyvä rytmitaju.

Mulla on hyvä rytmitaju -> ei tarvi treenata metronomin kanssa.

Jos ei oo hyvä rytmitaju, niin silloin sen metronomin kanssa treenaaminen on aika välttämätöntä.

Jokohan nyt neljäs kerta toden sanois. :D

Rautalanka esille...

Siis sä olet treenannut vuosia metronomin kanssa -> olet kehittänyt rytmitajuasi --- todennäköisesti metronomin kanssa soittamisesta on ollut sinulle hyötyä.

Metronomin kanssa pitää myös opetella soittamaan. Jos olet soittanut pitkään sen kanssa, niin olet todennäköisesti unohtanut myös sen seikan.

Ei kannata heti ensimmäiseksi alkaa laukoa ihmisille, että metronomin kanssa soittaminen on vain rytmitajuttomia varten. Jos se on vain rytmitajuttomia varten, niin ihmettelenpä vain miksi huippujazz-muusikotkin treenaavat/suosittelevat treenaamaan paljon metronomin kanssa.

Jos taasen olet heavy-muusikko, niin en yhtään ihmettele mielipiteitäsi;D Maailmassa on paljon muutakin musaa kuin kitarasankarimusa ja swååppaaminen...
Ianuarius
27.11.2009 13:37:24

Äh mä luovutan. Ei se vaan näköjään millään uppoa.
mll
27.11.2009 13:39:03 (muokattu 27.11.2009 13:44:23)
January: Äh mä luovutan. Ei se vaan näköjään millään uppoa.

Ei uppoa juu. Kun en ymmärrä pointtiasi, että miksi metronomi on mielestäsi rytmitajuttomia varten.

Jos näin on, niin miksi hyvät rumpalitkin treenaavat metronomin kanssa?
Tonski
27.11.2009 13:50:34

January: Niin mitä sitten? Miten se edelleenkään liittyy mitenkään tohon mun pointtiin? :D

Varmaan silleen ettei mulle ainakaan ilmenny suoraan sanoitko sä metronomin kanssa treenaamisen johtaneen hyvään rytmitajuun, vaiko että sulla on luonnostaan niin hyvä ettei sun vaan tartte sen kanssa treenata. Jälkimmäisen tapauksessa nimittäin metronomi on hyödyllinen oli miten hyvä rytmitaju tahansa, ellei nyt satu olemaan rytmitajun vastinetta absoluuttiselle sävelkorvalle. :D
ihku
kimurantti1
27.11.2009 14:43:32
Har har har! :-) Mua kiinnostaisi kuulla kyllä sellaisen tyypin soittoa, joka sanoo omaavansa niin äyttömän rytmitajun, että metronomi on turha kapistus. Se siis meinaa todella tarkkaa absoluuttista rytmitajua, muuten en oikein osta ko. väitettä. Ja siis toki se "metronomi" voi olla vaikka rumpukomppi, tai hiton tarkka kanssasoittaja jonka kanssa treenaa, kunhan on koko ajan oikeasti tasainen pulssi. Että metronomi on rytmitajuttomille. Jees jees.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Ianuarius
27.11.2009 14:44:51

Siis mitä vittua?!? :D

Äkkiäpä lähtee juttu elämään ihan täysin omaa elämäänsä. Ei voi ku nauraa vaan.
staropramen
27.11.2009 14:54:55
Kauas karkasi keskustelu plektrakäden tekniikasta.

Itse tykkään treenata taustanauhan avulla, levyn mukana soittamalla tai sitten ilman minkaanlaista apua. Myös laulaminen helpottaa rytmissä pysymistä. Ajattelen soittaessani aina jotain sellaista tyyliin "kun nyt soitan tämän nuotin, minun pitää odottaa että basisti saa soitettua ne kaksi nuottia kunnes neljännelle nuotille minä soitan soinnun, sitten kun rumpali meinaa lyödä virveliään toisen kerran niin siihen mennessä mulla pitää olla vasen käsi toisessa asemassa soittamassa uutta sointua..." aika monimutkaista, mutta kaiken tämän ytimenä näkisin kuitenkin treenaamisen klikin tahtiin.

Siihen samaan kun vielä rinnastaa oikean käden ranteen tasaisen rennon liikkeen, niin ollaan takaisin alkuperäisessä asiassa.
Sävellajini on salainen. Timestä ei tietoakaan. Sointuja soitan sattumalta. Säveliä silloin tällöin.
Vladi
27.11.2009 15:00:46
January: Siis mitä vittua?!? :D

Äkkiäpä lähtee juttu elämään ihan täysin omaa elämäänsä. Ei voi ku nauraa vaan.

Johtunee ehkä siitä, että annat kirjoituksillas ymmärtää, että sulla on niin jumalainen rytmitaju ettet tarvi mitään tasaista klikkiä tai temmonpitäjää taustalle, vaan pysyt täysin tahdissa koko ajan. Oletan ettet ihan tuota kuitenkaan tarkottanu?

Ja jos tarkoitit, niin teeppä vaikka kaveris kanssa semmoinen testi, että menet tuonne:http://www.metronomeonline.com/, laitat sieltä jonkun temmon päälle ja alat soittamaan biisä tahtiin. Hetken soitettuasi kaveri vääntää metronomin volumet nollaan ja jatkat soittoas. Vaikka puolen minsan päästä kaveri vääntää metronomin taas kuuluviin. Jos iskut osuu edelleen identtisesti, ehkä sulla sitten on niin hyvä rytmitaju kuin väität.

Hieman offtopiccia: Nykyisenä nettikirjoitteluaikana on jotenkin surullista huomata, että ihmiset laukoo kaikenlaisia kommentteja sen enempää miettimättä. Sitten vielä ihmetellään että porukka suhtautuu suhun negatiivisesti tai jopa vihamieliseti. Kummasti aina auttaa jos perustelee väitteensä hyvin eikä pyri asettamaan itseänsä muiden keskustelijoiden yläpuolelle. Uhg, olen puhunut!
Kyllä se siitä.
Jucciz
27.11.2009 15:05:40
Ei hitto mitä läppää täällä. Mc. Fear:illa taitaa olla melkoinen rytmitaju.
Ianuarius
27.11.2009 15:23:56 (muokattu 27.11.2009 15:30:12)

Vladi: Johtunee ehkä siitä, että annat kirjoituksillas ymmärtää, että sulla on niin jumalainen rytmitaju ettet tarvi mitään tasaista klikkiä tai temmonpitäjää taustalle, vaan pysyt täysin tahdissa koko ajan. Oletan ettet ihan tuota kuitenkaan tarkottanu?!

No jos mä treenaan jotain biisiä tai sen osia vaikka, niin kyllä mä sen verran pysyn tempossa, etten tarvi mitään klikkiä siihen taustalle. En mä tajua mitä jumalaista siinä sitten on. :D Plektratekniikan kehittämisestähän tässä oli kyse, eikä jostain aivan muusta.

Jos alkaa tulla jotain tosi mystisi 15/16 tahtilajeja, joissa vedetään 16-osakvintoleita ja niitten seassa vaihdellaan väliin 32-osiin yms. niin metronomi helpottaa. Kyllä sen siitä pystyy siltiki avaamaan kun sitä vähän aikaa miettii.

En mä tiedä sit... eikö muut oikeasti pysy yhtään tahdissa ilman metronomia. Jos pitää alkaa jotain plektrakäden treeniä vetään jossa tulee tasaseen jotain 16-osia, niin tartteeko kaikki ammattimuusikotki siinä sit ehottomasti sen metronomin, ettei vaan heti mene epätasaseks se soitto?

En mä oo mistään absoluuttisesta rytmitajusta missään vaiheessa puhunu, vaikka ilmeisesti joittenki aldimeoloitten mielestä sellainenkin on joillekin ihmisille siunattu. Yksinkertasesti vaan riittävästä rytmitajusta siihen, ettei treenatessa tarvi sitä metronomia taustalla käyttää.

Jokohan ovat nyt kaikki herkkähipiäisimmätkin tyytyväisiä. :)

EDIT: Hieman offtopiccia: Nykyisenä nettikirjoitteluaikana on jotenkin surullista huomata, että ihmiset laukoo kaikenlaisia kommentteja sen enempää miettimättä. Sitten vielä ihmetellään että porukka suhtautuu suhun negatiivisesti tai jopa vihamieliseti. Kummasti aina auttaa jos perustelee väitteensä hyvin eikä pyri asettamaan itseänsä muiden keskustelijoiden yläpuolelle. Uhg, olen puhunut!

En mä sitä mitenkään ihmettele. Joillaki ihmisillä on vaan älytön vimma vihata muita.
kimurantti1
27.11.2009 15:39:45
Ei ole kyse tahdissa pysymisestä vaan hienotimesta. Ootko ikinä kuullut sellaisesta? Sitä on nimittäin aika vaikeaa, ellei mahdotonta, treenata tehokkaasti ilman suht. nopeaa tasaista pulssia.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
vasili
27.11.2009 15:56:35
Hyvät rytmitajuilijat. Asettakaapa kilkuttimenne taajudelle 40 bpm. Jos tahdistimistanne löytyy vielä hitaampia tempoja, älkää ujostelko käyttää niitä. Löykää kätenne yhteen samanaikaisesti metronomin kanssa. Jos ette kuulee metronomin tikitystä, taputuksenne on kohdallaan.

Toinen, vähän erityyppinen sovellus samaiselle apparaatille: aseta klikki matalaan tempoon, esim 40 iskuun minuutissa. Metronomi lyö nyt 4/4-tahdin toiselle iskulle. Soita mitä soitat, tekniikkaharjoitusta, improvisoi Giant Stepsin sointukiertoon, soita yhden soinnun funk-komppia...

Ihmisen oma sisäinen rytmitaju on saattaa olla hyväkin, mutta silti sillä on suurta taipumusta ailahteluun ja epätarkkuuteen. Metronomi on tuon sisäisen taimikäsityksen kehittämisen kannalta korvaamaton apuväline.

Ketjun aloittajalle: hae rentoutta plektrakäteen soittamalla ihan tavallista harjauskomppia tai funk-komppia. Toinen hyvä vaihtoehto on kokeilla soittaa melodialinjoja todella ohuella plektralla, vaikkei muuten sellaista käyttäisikään. Keksit varmasti itsekin hyviä harjoituksia oikealle kädelle. Kaikki aivottomat motoriset 1-2-3-4-tyyppiset harjoitukset on tähän tarkoitukseen erittäin hyviä.
Krice
27.11.2009 17:28:39

January: En mä tiedä sit... eikö muut oikeasti pysy yhtään tahdissa ilman metronomia.

Tästähän ei ollut kyse, vaan että metronomi on apuväline harjoittelussa, ja harjoittelulla puolestaan kehittyy mm. se plektratekniikka.
tender.insanity
27.11.2009 19:02:19
Metronomi itsessään on ihan hanurista. Mieluummin laittaa sekkariin jonkun rumpukompin vetämään tietyssä tempossa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)